Thursday, March 12, 2009

MENGAJI DI WAKTU TUA

Foto : Ini adalah antara beberapa jenis bahan untuk belajar membaca al Quran pada waktu usia emas,Iqra 1-6,Samudera Fatihah untuk betulkan bacaan solat,dan al Quran Terjemah Per-kata iatu berfungsi sebagai quran tarbiyah,terjemah Per katanya ini akan membimbing kita untuk kita belajar al Quran dengan mudah.

Sungguh terasa kalau kalau di usia emas tapi masih belum bisa baca Quran,kenapa ya! apakah di zaman anak anak dulu tidak di dedahkan dgn al Quran? betul juga, sebab ibubapa miskin dan buta huruf. Apakah di anak anak dulu malas pergi mengaji ?betul juga sebab mahu main sahaja. Apakah di waktu anak anak dulu tiada kaedah yg boleh dapat baca dgn cepat (iqra)? betul juga,sebab masa dulu kita guna kaedah bagdadi . Apakah waktu anak anak dulu kita takut mahu ke kelas mengaji sebab takut kena rotan kerana kita bengap sikit? betul juga,jadi semua perkara adalah betul yg membuatkan ada orang tidak bisa mengaji lagi.

Bila usia sudah naik belasan tahun,perasaan malu mula menular sebab sudah remaja tapi tidak pandai baca quran, lepas itu khawin,dapat anak dan akhirnya berakhirlah hidup tanpa pandai baca Quran. Iya seharus jangan begitu... walaupun usia sudah 50 atau 60 sekalipun apalah salahnya baca iqra dulu, contohlah satu hari satu helai.Lembutkan lidah dengan menyebut huruf yg susah susah dulu .Belajar dari anak anak yg mahir al Quran, kerana belajar dengan anak anak kita tidaklah rasa di perbodohkan sangat , kerana kadang kala mereka ini lebih iklas mengajar dari orang tua yang sebaya atau lebih umur dari kita yang mengajar sebab mereka anggap mereka pandai dan kita yg sebaya dengan tidak pandai.
Foto : Iqra sangat cepat dapat dapat kalau setiap hari anda menbaca dan mengulanginya

Kadang kala itu dia ego atau kita yg ego.Sekarang ini sudah terlalu banyak al Quran yg boleh di baca oleh orang orang yg tidak lancar mengaji.Kadang kala itu kehidupan kita di dunia ini membuat kita jadi manusia yg sangat tamak iaitu pada harta,pangkat dan kuasa hingga masa untuk kita muhasabah diri jadi lupa,apakah kita ingat tentang siapakah diri kita yang sebenarnya.
Foto : Pedoman terjemahan arab - latin dalam al Quran Terjemahan Pra-Kata

5 wasiat dari Allah s.w t kepada Rasulullah s.a.w

Dari Nabi "Pada malam saya di Israkan sampai ke langit,Allah s.w.t telah memberi 5 wasiat"

1 Jangan engkau gantungkan hatimu kpd dunia,kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau

2 Jadikan cintamu kepadaKu,sebab temnpat kembalimu adalah kepadaKu

3 Bersungguh sungguh engkau mencari syurga

4 Putuskan harapan dari makluk,kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.

5 Rajinlah mengerjakan sembahyang tahjjud,kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qimullail.

Di riwayat daripada Aisyah ra,katanya Rasullulah bersabda "Orang orang yang membaca al Quran sedangkan dia mahir melakukanya,kelak mendapat tempat dalam syurga bersama sama dengan rasul rasul yang mulia lagi baik.Sedangkan orang yang membaca al Quran,tetapi dia tidak mahir,bacaanya tertegun tegun dan nampak agak berat lidahnya (belum lancar) dia akan mendapat dua pahala" (Riwayat Bukhari dan Abul Husain Muslim bin al Hujjaj bin Muslim al Qusyairi an-Nisabury)

Kepada yg warga emas kalau belum boleh mengaji lagi maka usahakan untuk belajar mengaji dan masuk sahaja ke kelas al Quran biarpun satu kelas dengan anak anak.Itu lebih rasa teransang untuk belajar.

Foto : Helaian dalam Al Quran Terjemahan Per-kata.

No comments:

Post a Comment