Thursday, December 31, 2009

Anak Haram hasil dari tahun Baru




Malam tadi malam keramat buat muda mudi, siaran langsung dari TV tempatan menyiarkan gambaran pesta nynyian gila gila dari penyanyi tempatan. Pulohan ribu muda mudi mengunjungi dataran Merdeka.Hebat hebat memang sungguh hebat. Pengangkutan awam awal awal lagi dah beritahu mahu memberi perkhidmatan lebih masa, bagus!

Saya pernah ke Medan 3 tahun lepas, waktu itu kebetulan tahun baru. Saya sungguh terkejut ada satu perayaan tahun baru yang saya rasa saya mahu membuatnya seperti itu, tapi kena rancang 3 bulan sebelum tahun baru. Satu perhimpunan para wakil wakil daerah, kampung dan orang kenaman bersama dengan puluhan ribu umat Islam yang datng khas dari seluruh Medan. Tempatnya yang disediakan selesa, ada di sediakan makan malam, tandas. Orang ramai datang sebelum magrib lagi dengan membawa anak, isteri dan ibubapa mereka menaiki berbagai kenderaan dan termasuklah kami. Acara yang di mulai dengan solat magrib, persembahan nasyid, Solat Isyak, Zikir dan ceramah tahun baru selama 1 jam setengah dan solat sunat tahun baru. Bila detik 12 malam semua pengunjung di minta sujud dan berdoa kerana masih ada lagi umur yang lebih Allah kurniakan. Acara ini dikendalikan dengan penuh teratur

Ceramah yang hebat itu membuatkan hampir semuanya menitiskan airmata dan akhir detik 12 malam dengan zikir miunajat ramai ramai. Bergema alunan memuji Allah. Inilah budaya yang betul


Di Malaysia ini mana buadaya Islam? yang ada pesta sex bebas, pesta minum arak,pesta nyanyi dan pesta gila gila. Kesedaran orang Islam satu Malaysia mesti di betulkan oleh para pemikir agama. Kalau pesta gila gila ini berterusan satu masa nanti Malaysia ini akan jadi seperti di negara barat. Buang anak adalah satu budaya remaja. Kejahatan kedurhakaan adalah satu hiburan.



Wednesday, December 30, 2009

MENGAIS REZEKI

Sekarang ini LAYAR dalam proses akhir, tak lama nak hantar skrip kat penerbit, tak taulah orang minat atau tidak untuk terbitkan. Watak utama iaitu hero dlm layar ini namanya KADIR, sekarang kadir berusia 54 tahun . Kenapa saya sangat minat dengan watak kadir ini? iye latarbelakang kehidupanya yang sangat sederhana didalam lingkungan orang agama,iaitu sebelah ibunya keturunan dari Sultan Acheh dan menjadi Iman di Kg Titian Bintagor hinggalah kehari ini jawatan Iman di Masjid Titian Bintagor ini di warisi oleh anaknya.

Manakala di sebelah ibunya iaitu keturunan dari pagaruyung Indonesia yang datang ke tanah Melayu mengajar orang kampung tentang agama Islam dan telah mendirikan suraunya di tebing sungai Linggi. Antara watak utama yang ingin saya paparkan iaitu KADIR.

Kadir menjalani liku liku kehidupan dengan kesusahanya. Ada dalam satu bab itu yang sangat menyentuh hati saya iaitu bab "Beras Habis" iaitu apabila Kadir balik dari sekolah tengahari itu dalam kedaan lapar, bila sampai di rumah dilihatnya bawah tudung saji yang selama ini ada terhidang ikan masin dan rebus pucuk ubi bersama sepinggan nasi, tapi hari itu di bawah tudung saji kosong saja, bila kadir tengok kosong dia turun kebawah rumah dan dia lihat ibunya Mak timah sedang membelah kayu api, kadir diam sahaja sambil memandang ibunya, mak timah diam tanpa sepatah kata dan hati mak timah pilu bila melihat muka anak sulongnya.Selalu tidak menjamah makanan kerana kemiskinan orang tuanya tapi gigih belajar, kelaparan bukan penghalang kejayaan.

Inilah kemiskinan yang dialami oleh Kadir dan ada lagi bab yang meyayat hati, LAYAR dalah sebuah perlayaran h idup menuju ke distinasi yang tidak meletakan mata duit sebagai sasaranya.

Zaman remaja Kadir ketika menuntut di luar negara telah membina Masjid di negara bukan Islam.Cerita benar ini akan saya ukir dalam layar yang kedua nanti,tunggu ye sebuah Novel airmata yang mengarap sebuah kejayaan anak kampung ini. Selamat berjaya Kadir.......

Al Fatihah

Foto :Bapak Gus Dur seorang yang berjiwa rakyaat


Al Fatihah buat mantan Presiden Indonesia,Semoga rohnya di cucuri rahmat dan di masukan kedalam golongan orang orang yang beriman dan beramal soleh. Semoga rakyaat Indonesia mengenang jasanya yang baik baik. MANUSIA MATI MENINGGALKAN NAMA. Semoga namamu terpahat di hati rakyaat Indonesia

Friday, December 25, 2009

26 Dec 2004 - 26 Dec 2009 Tsunami




Tregedi yang berlaku pada 26 hb Dec 2004 sungguh mengemparkan umat Islam seluruh dunia, satu bencana alam yang berlaku dalam masa 15 minit itu telah menelan korban seramai 400,000 dan anak menjadi yatim piatu seramai 40,000 orang.

Tangisan, raungan, kesedihan membasahi bumi Acheh. Kejadian yang berlaku ini ibarat amaran dari Allah untuk hambaNya.

Tapi hari ini setakat mana hambaNya mau berfikir dengan rahmatNya atau bersyukur dengan nikmatn yang sedang di kecapi.
Di Acheh hari ini kalau di tanya pada mereka tentang tregedi tsunami yang dahsyat itu, apakah mereka merasa gerun dgn ujian yang berlaku lima tahun lalu.

Manusia terlalu cepat lupa, ingatlah bahawa setiap peristiwa yang berlaku itu ada peringatan dari Allah.

Tuesday, December 15, 2009

TIADA HATI PERUT

Foto : Pekerja sedang memunggah ikan dari lori keatas rakit untuk dihantar ke pasar pasar biasa pula.


Vietnam adalah sebuah negara yang banyak menghasil tangkapan dari laut seperti,udang,sotong dan berbagai lagi. Kebanyakan hasil tangkapan ini selain dari di makan mereka juga turut mengespot keluar negara . Dalam rangka program Misi Kemanusia aidha baru baru ini saya telah bermalam di sebuah perkampungan yang jauhnya 200 kilometer dari Ho Chih Minh. Kampung yang baru di buka untuk penduduk kampung itu banyak memberi perubahan kepada penduduk kampung dari yang tidak menpunyai sumber pendapatan tetap sekarang mereka sudah boleh meraih satu pendapatan dengan projek yg kerajaan ujudkan dikampung kampung iaitu "lembu pawah"

Kemiskinan turun temurun ini telah menjadi satu tradisi umat Islam di pendalaman ini. Malah untuk mengungkainya perlukan satu daya kekuatan yang luarbiasa bagi menembusinya kerana mereka telah mencampur adukan adat,adab dan Islam itu kedalam kehidupan mereka. Kebanyakan kampung yang kami pergi itu bangunan sekolah ada tapi tiada pelajar dan tiada guru, orang kampung tak minat mahu belajar agama dan masing masing menghabis masa dengan berbual kosong sahaja. Inilah sebuah kehidupan yg mewarisi budaya hidup.
Selama dua hari kami bermalam di rumah Muhammad saya telah mejelajah hampir seluruh pelusuk kampung itu dengan motosikal dan basikal. Kami telah bertemu dengan hampir semua penduduk kampung. Kami sarapan pagi di tebing sebuah tasik yang besar, dan kami duduk ditebing tasik itu selama dua jam memerhatikan berbagai warna kehidupan yang tidak pernah kami lihat. Ada satu tanda tanya yang kami lihat dan ingin saya paparkan iaitu semasa kami duduk di tebing sungai itu datang sebuah lori sejuk beku ini dari bandar . Dia membawa muatan ikan yang banyak dan yang hairanya mereka ini telah mengeluarkan ikan ikan yang beku itu di letakan diatas rakit dan ikan yang dibawa itu adalah ikan ikan yang telah berubah warna dan matanyanya telah kelabu. Ikan ikan ini dari pasaraya iaitu ikan yang tidak laku dan di hantar pula ke pasar pasar biasa.

Bila kami memerhatiakn mereka ini mereka seperti dalam keadaan ketakutan. Mereka melakukan tugas ini sangat pantas. Berpuluh bakul ikan telah di bawa pergi kesuatu tempat yang kami pun tidak tahu halanya dengan menaiki sejenis rakit "rambu".




Foto : Ikan yang tidak laku tidak dibuang begitu sahaja. Masih diperlukan untuk di hantar kepasar pasar biasa dengan harga yang lebih murah.

Inilah ikan yang di pasarkan pada kita setiap hari, iaitu ikan yang di simpan dan tidak laku di peroses balik untuk dihantar kepasar pasar biasa. Sebab itulah ikan yang berada di pasar pasar biasa adalah ikan ikan yang di tahan dengan ubat pegawet supaya dia tahan lama. Sepatutnya makanan ini tidak boleh masuk keperut manusia dan sebab itu manusia menghadapi berbagai peyakit.

Saya teringat satu peristiwa yg saya alami baru baru ini, Kami menghadri satu seminar yang di hadiri oleh matan perdana menteri Malaysia di hotel terkemuka. Waktu tengahari iaitu makan, untuk menunjukan bahawa program itu adalah program yg hebat maka hidangan tengahari itu adalah isi ikan merah dengan kentang goreng dan salad bersama dengan airbuah. Bila isi ikan itu masuk kedalam mulut bukan sahaja bau busuknya sahaja yg meyegat tapi rasanya sangat meloyakan. Saya harap anda berhati hatilah kalau mahu makan ikan,sesungguhnya keuntungan yg manusia raih tidak mmentingkan tentang kesihatan dan musibah yang orang lain hadapi.

Wednesday, December 9, 2009

TABUNGAN

Foto : Daif, hanyalah dapor mereka dan kalau di Malaysia masjid masjidnya mempunyai ruang dapor yg lengkap dgn peralatan,besar,selesa dan mewah.


Selama 3 hari saya kami di Kampung ini banyak membawa erti satu perjalanan hidup manusia. Iaitu kehidupan yang servival, hidup penuh dengan pertaruhan untuk menegak agama Islam di tempat tumpah darah mereka. Hari kedua kami dan sepuluh orang orang kampung Muhammad telah meyertai misi kami iaitu ziarah dari masjid ke masjid di Perkampungan Islam di Vietnam.

Foto : Daif walaupun begitu mereka tetap gigih mahu mengamalkan syariat Islam


Sebak rasa hati bila memlihat masjid yag terdapat di pendalaman di Vietnam ini boleh di ketegorikan sebagai daif dan serba kekurangan. Walaupun begitu setiap kali kami meyinggah masjid masjid kami disambut dengan mesra sekali oleh AJK masjid dan mereka telah menceritakan kekurangan dan kemunduran kampung. Setiap masjid yg kami singgah semuanya menghidangkan minuman dan di layan dengan ramah.


Foto : Ini lah sumber letrik untuk menyalakan lampu dan mickrofon

Setiap masjid mempunyai sudut coffe corner iaitu yg meletakan sebuah cerek,dapur minyak dan beberapa biji cawan. Manakala hampir semua masjid tidak ada Tabung Masjid, saya tanya kenapa tak di letakan tabung, mereka menjawab tiada siapa mahu mengisi duit dalam tabung sebab semua orang miskin. Dan satu lagi yg membuat saya rasa sangat terkilan iatu kalau anda seorang wanita datang kemasjid mahu sembahyang dan tidak membawa telekung maka anda tidak akan jumpa telekong malah wanita vietnam tidak sembayang di
masjid kecuali hari raya

Foto : Guru yg mahir sangat berkurangan, walaupun begitu mereka tetap gigih mahu belajar

Kita sebagai umat Islam yg sudah maju dari mereka marilah merengan tangan untuk membantu umat Islam di Vietnam untuk mengimarah masjid dengan keperluaan asas dan perkara ini harus kita mulakan untuk memberi tunjuk ajar kepada mereka dan marilah kita bimbingan mereka untuk menaikan Islam di mata dunia walaupun negara mereka bukan negara Islam
Foto : Sumber kehidupan sampah sarap,botol dan tin. Remaja ini berusia 14 tahun sudah tidak kesekolah kerana kemiskinan.

Friday, December 4, 2009

SI KEMBAR



Foto : Pelajar sekolah meyambut kedatangan kami

Rutin kehidupan rakyaat Malaysia adalah di tahap selesa, walaupun ada diantara kita orang yg masih lagi sedikit susah. Tapi tahap kesusahan kita masih boleh makan 3 atau 4 kali sehari dan walaupun tidak semewah mana tapi dikalangan orang miskin di Malaysia ini orangnya berbadan sihat dan kadang kadang terlebih kolestrol atau terlebih gula dan garam. Inilah negara kita yang kian hari kian makmur dan kerajaan sentiasa memikirkan untuk menaikan taraf orang miskin ketaraf miskin sifar. Itu rakyaat Malaysia.

Kali ini saya nak bawa anda sekali lagi menjelajah kenegara dunia ketiga yg sedang bertarung dengan sebuah perjuangan yg getir iaitu mempertahan agama,bangsa mereka. Kemboja adalah sebuah negara yg di perintah oleh orang paling kejam,ganas,jahat pada satu masa dulu iaitu bernama Pol-Pot. Kejahatan Pol-Pot selain membunuh nyawa nyawa tidak berdosa tapi membunuh perasaan orang sehingga kehari ini. Kesan kekejaman Pol-Pot ini bermain di minda orang Kemboja. Dan kemelaratan hidup serta kemelesetan ekonomi telah membuat rakyaat Kemboja yang beragama Islam di ancam kepapaan yang berpanjang seperti tiada jalan akhirnya.

Foto : Kekejaman pemerintahan Pol-Pot

Tahun ini adalah tahun ke 4 saya mengekori senerio kehidupan umat Islam di Kemboja, setiap kali saya mengulang perjalanan saya ke sana maka setiap kali lah saya di ganggu gugat oleh pemandangan orang hidup susah dan terus susah dan bertambah susah.

Perjalanan dari Bandar Phnon Peng ke Kg Chrey Andet memakan masa 45 minit dan kami telah menaiki bot orang kampung untuk sampai ke kampung seberang.Sungai Mekong yg tenang banyak menyumbang rezeki buat rakyaat Kemboja itu langsung tiada pembaharuaan. Kehidupan nelayan secara manual sahaja iaitu orang di tebing mengaut rezeki ikan,udang dan apa juga hasil sungai Mekong dengan perahu dan dayung sahaja.

Sampai sahaja kami di tebing sungai itu kami di sambut oleh ratus murid sekolah bersama perpuluh orang kampung. Tak tahan saya melihatnya satu era kehidupan yang sangat daif dan miskin ini melakari peta dunia Islam. Anak anak kecil ke sekolah dengan pakaian yg sangat kotor, tidak berkasut,tak berbaju,tak berseluar dan ada pula yg dukung adiknya.

Dan buku? oooh masih jauh kalau anda mahu fikir tentang syilibus pelajaran,buku teks,buku rujukan dan buku tulis.Cikgu mengajar apa yg di fikir sahaja, malah anak anak yg besekolah 6 tahun tapi tak kenal huruf lagi, inilah kemunduran.

Kedaan kelas yg kotor berdebu dan guru yg masuk kelas itu pakaianya sangat lusuh. Gaji guru hanya RM 80 - RM100 sebulan. Inilah pendidikan untuk umat Islam kita di Kemboja. Oleh itu kami dari PERSATUAAN BELIA SRI AL AIN (BERSAMA) akan meneroka bumi Kemboja untuk merevolusikan pendidikan buat umat Islam di sana dengan agenda JIHAD PENDIDIKAN ASIA yang akan di ketuai oleh Hj Muhammad Zakaria bersama krew ahli persatuan dan sukarelawan yg ingin melabur hidupnya untuk Islam, lihat laman Blog http://www.hajimuhammadzakaria.blogspot.com .

Foto : Luahan hati duduk kampung

Setelah kami mengziarahi sekolah kami mengziarahi pula orang kampung, dalam ramai ramai itu maka ada sepasang suami isteri yg sedang mengendong dua orang baby yg berusia 3 bulan. Ayah dan ibu memandang kami dengan seribu harapan dan dia telah meluahkan hasratnya melalu anak angkat saya yang bernama Idris yg fasih berbahasa Melayu kerana belajar di Nilampuri selama 3 tahun. Dia mahu kami membantunya untuk membeli susu bayinya itu kerana susu badanya tidak cukup untuk dua orang bayi tersebut dan dia harap dapatlah pihak kami meyumbang duit atau apa sahaja. Selain bayi itu dia mempunyai 3 org lagi anak yg berusia 4 thn,3 thn dan 2 tahun, manakala suaminya hanyalah nelayan dan jarang dapat makan dgn sempurna. Kadang kadang makan nasi,kadang tak makan hanya berharap belas kasian orang. Sungguh menyentuh hati dan perasaan, maka saya telah bercadang untuk terus membantu kelaurga yg miskin ini dan telah mengambil bayi kembar itu sebagai adik adik kepada Ummu Solehah,Thoriq,Sakinah,Nukman,Salman,Ammar dan Jannah. Saya mahu mereka yg saya tulis namanya meyumbang sedikit kewangan bulanan untuk adik baru mereka ini. Jangan jadi kikir dengan harta dunia kerana orang pemurah itu rezekinya melimpahruah. Saya harap Sharlini dan Satini akan mampu belajar seperti kakak kakak dan abang abangnya dan bantuan saudara ini.


Foto : Bersama Shartini. Anak angkat, Semoga menjadi insan Solehah.

Wednesday, December 2, 2009

MANUSIA DALAM TEKANAN


Foto : Kehidupan yang sukar,tapi harus di teruskan.


Foto : manusia yang hilang rasa kemanusiaan.

Hari ketiga perjalanan agenda MISI KEMANUSIAAN iaitu dari Vietnam kami telah berangkat menuju ke Kemboja. Perjalanan yang menaiki bas selama 7 jam. Sampai bengkak bengkak betis kerana bas yang kami naiki ini jarak kerusi depan dengan kerusi belakang terlalu sempit dan untuk bersandar pun susah maka sepanjang jalan tu duduk tegak ajelah .

Pemandangan di sepanjang jalan sungguh luarbiasa indah iaitu dengan sawah padi yang terbentang luas dan lembu lembu meragut rumput, burung bangau berterbangan berkawan kawan dan sekali kala menempuh perkampungan, pekan dan bandar yang meyajikan pemandangan yang jarang kita lihat.

Bagiamana pun orang orang bertungkus lumus bergelut dengan keringat dan memerah tenaga sekuat mungkin untuk mengisi perut anak isteri serta keluarga. Kadangkala kerja sekuat mana pun rezeki tidak pernah bertambah kerana nilai tenaga manusia sangat murah dan tiada pekerjaan yang boleh dilakukan hanya berhempas pulas dengan keadaan sahaja bagi meyara sebuah kehidupan. Inilah kehidupan yang harus di tempuhi oleh kaum yang mewarisi kesusahan hidup dari generasi kegenerasi kerana yg susah miskin selalu dipandang hina dan dan kaya tetap mengaut keuntungan dari orang yg miskin.

Untuk sampai ke Kemboja, Negara Vietnam telah di pisahkan oleh sungai Mekong dan semua kenderaan yang mahu ke Kemboja akan menaiki feri termasuklah bas yg kami naik, sungai yg memisahkan dua negara mundur ini tidaklah jauh sangat sekitar 2 kilometer sahaja tapi oleh kerana pehak pemerintah belum bersedia untuk membuat jambatan maka penghubungnya adalah feri saja.

Semasa bas kami menaiki feri itu saya terpandang 2 buah lori yang sarat dengan ayam kampung dan itik yang masih hidup, ya Allah bila saya lihat keadaan binatang yang di susun didalam lori itu dengan diikat kakinya manakala di waktu itu jam 11.00 pagi matahari tengah terik memancar dan kelihatan ayam ayam dan itik itu meleleh air liurnya dan mengangga mulutnya kehausan serta dalam kesesakan kerana kedudukanya di tindih tindih dengan tiada perikemanusiaan untuk binatang yang akan di makan itu.

Terasa sedih bila saya melihat kekejaman manusia yang luarbiasa ini kerana di Malaysia tiada pemandangan begini dan terasa bahawa kemiskinan telah membuat manusia rasa tiada belas kasihan lagi.

Manakala di satu ketika sebelum saya balik ke Malaysia pula saya telah mengziarahi sebuah kampung, dari kejauhan saya dengar ada suara kanak kanak lelaki sedang menangis dengan kuat sekali dan kami menuju kearah suara tangisan itu. Iye kami sedang meyaksikan seorang ibu sedang memukul tangan anaknya dengan seutus dawai halus sepanjang 2 kaki dengan bertalu talu sehingga kami lihat tangan anaknya kemerahan macam udang goreng dan ibu yang sedang menyiksa nak itu ada ayahnya tersenyum memandang gelagat ibu memukul anak dan dua orang wanita yang sebaya ibunya sedang memerhati si ibu yang telah naik hantu memukul anaknya. Setelah puas di pukul tangan dia meyebat pula belakang anaknya sehingga suara tangisanya kedengaran tersekat sekat menahan kesakitan dan kami tidak dapat membantunya.

Bila diajukan pertanyaan kenapa anak sekecil umur 4 tahun di pukul tanpa rasa belas kasian, maka sahabat kami menjawap bahawa adat orang di kemboja bahawa urusan keluarga orang lain tidak boleh masuk campur.

Maka di sini kita harus meyedari bahawa manusia yg susah sangat menderita mentalnya dengan tekanan hidup, malah kemanusiaan bukan lagi naluri yg murni dan kemanusiaan yang di miliki itu adalah sifat kebinatangan, malah kalau di fikirkan bahawa binatang pun tidak pernah melakukan kekejaman itu terhadap anaknya.

Tuesday, December 1, 2009

KERINDUAAN.

Foto : Korban di Vietnam.

Foto : Muhammad di sambut oleh guru, saudara mara dan orang kampung. Rindunya orang di kampungan Islam di Vietnam dengan ilmu pengetahuan.


27hb - 1 hb Dec 09 perjalanan melangkau tiga negara dalam penjelajahan hariraya korban pada tahun ini.Kalau mau di ceritakan letih memang letih, lebih nikmat duduk rumah makan makan, tengok TV,layar internet,baca buku, shopping dan berbagai lagi perkara meyeronokkan yg saya boleh buat. Tapi saya rasa sungguh hina jika saya membiarkan sedetik masa yg berlalu itu tanpa saya mengifak kelebihan yg saya miliki iaitu mata,hati,perasaan,akal dan kesempurnaan tubuh ini untuk mengabadikan diri ini kepada jalan Allah.

Perjalanan selama 5 hari di negara dunia ketiga adalah satu peerjalanan yg menempuh berbagai perkara yg tidak pernah dilihat,yg tidak pernah dirasai dan yg tidak pernah didengar. Dalam misi kemanusiaan ini saya akan mendedah sebuah perjalanan saya ini.

Untuk kali ini saya coretkan sebuah kisah bagaiamana hebatnya kalau kita menjadi orang yg berilmu,baik,berbudibahasa dan amanah.

Sebelum saya bertolak ke Vietnam saya telah mencari seorang jurupandu supaya perjalanan kenegara yang pernah di perintah oleh komunis ini saya rasa sedikit senang. Maka saya telah menemui seorang pemuda Vietnam di sebuah pusat pengajian agama antarabangsa iaitu di masjid Sri Petaling. Kali pertama jumpa dgnya saya lihat bahawa wataknya adalah seorang anak yg baik yang berhemah. Apabila di tawar untuk menemani kami dia dengan senang hati bersetuju kerana semenjak datang ke Malaysia 3 tahun lalu dia belum pernah balik lagi ke negaranya, malah adiknya kawin pun dia tidak balik memandangkan kos untuk dia balik itu mahal.

Pd 27 November maka berangkatl kami menaiki kapalterbangtambang murah, alhamdulillajh kami sampai ke airport Ho Chih Minh pada jam 5.00 petang waktu tempatan. Wah saya terkejut bila lihat orang yg meyambut kepulangan muda ini iaitu nenekanya yg sudah tua, ayahnya, gurunya dan 5 orang lagi penduduk kampung. Saya melihat neneknya tidak dapat menahan sebak kerana melihat cucunya balik dan kegembiraan diwajah semua orang meyambut kami itu tergambar jelas bahawa anak yg belajar di luar dari negaranya akan membawa ilmu untuk di hadiahkan pada semua orang di kampungnya. Mereka berbual tanpa henti di sepanjang jalan dalam bahasa Vietnam dan kami hanya diam mendengar mereka bercakap.


Sesungguhnya di tempat umat Islam yang terpinggir seperti di Kemboja,Vietnam,Moro,
Bangladesh,Maymmar,Loss dan beberapa buah negera miskin ini, ilmu pendidikan sangat berharga dan bernilai bagi mereka, ibaratnya kalau menghantar anak belajar ke Malaysia mereka sangat berharap yang balik itu adalah orang alim,berilmu dan sangat disanjung tinggi malah menjadi tempat rujukan seluruh kampung. Ini dapat saya lihat bila ada seorang ibu menangis teresak esak di depan saya memohon agar saya dapat membawa anak lelakinya ke Malaysia untuk belajar agama, kerana di tempatnya tidak ada orang yg mahu ajar ilmu agama .

Saya meyeru kepada umat Islam sekelian bantulah umat Islam yg sangat dahaga ilmu ini dan bantulah mereka sesungguhnya amal jariah anda itu akan dapat menjadi sinar dan pahalanya mengalir hingga keakhirat.

Tuesday, November 24, 2009

IBU TETAP IBU


Foto : mampukah seorang anak memandi ibunya di saat ibunya sudah tidak berdaya?.Ahir zaman ini tempat seorang ibubapa adalah dirumah orang orang tua, anak anak bayar berapa sahaja asalkan ibubapa tidak menggangu kehidupan dan ketenangan hidup mereka.

Dunia akhir zaman ini orang yang bernama ibu tidak lagi hebat seperti dizaman dahulu, peranan ibu sudah jauh tersasar dan tanggunjawab anak pula sudah jauh menyimpang. Ibu hari ini adalah ibu yang sibuk dengan kerja untuk mencapai tahap hidup yang paling selesa untuk dirinya dan untuk keluarganya. Kalau di zaman dulu atau di zaman saya dulu ibu adalah seorang idola,seorang yg di takuti, dihormati,di sayangi,dan didengar segala titah perintahnya.

Tapi anak hari ini setiap apa yang keluar dari mulut ibu akan di pertikaikan dan di hurai serta di bahaskan oleh anak. Tapi tidak di nafi juga masih ramai lagi anak anak meletakan taraf ibunya orang yang di hormati.

Balasan dari Allah yang paling cepat sampai kepada anak ialah balasan anak yang durhaka pada orang tuanya. Apakah anak anak takut dengan peringatan dari Allah ini? tidak anak anak hari sudah tidak gentar lagi dengan khabar ini dan kalau di ceritakan dengan cerita si Tanggang maka mereka kata bahawa itu adalah cerita rekaan.

Ibu hari ini adalah ibu yang menjadi hamba pada anak anaknya, ibu yang takut dengan ugutan anak anaknya, ibu yang sentiasa berhati hati kalau mau bicara dengan anak, anak yang akan ikut titah perintah anaknya. Pernah satu ketika saya dengar anak bersuara kepada ibunya " mak saya balik kerumah ini bukan nak dengar mak membebel atau marahkan saya"

kalau saya dizaman dulu ibu membebel sepanjang hari pun anak diam dan dengar, atau kalau ibu rotan atau cubit pun anak akan tahan. Tapi anak hari ini ibu jangan jangan silap cakap atau silap berbicara dengan anak, anak buat keputusan kerana anak hari ini adalah sudah ibarat seperti peguam,hakim dan mahkamah. anak hari ini anak yg meletakan hukumnya kepada seorang ibu dan peranan ibu hari ini sudah tiba pada tahap 'IBU ADALAH HAMBA PADA ANAKNYA"

Monday, November 23, 2009

IKON REMAJA HEBAT


Foto : ANAK YATIM DARUL TAHFIZ SRI AL AIN ACHEH.

Saya sangat tertarik dengan sebuah sejarah pemuda yang hebat di zaman nabi yang bernama syaidina Ali Karamullah, iaitu menantu nabi serta panglima perang yang gagah perkasa serta pakar motivasi yang ilmuan. Riawayat dan kata katanya menjadi ungkapan motivasi yang sangat menusuk kalbu.

Kenapa tidak ujud pemuda pada zaman ini yang hidup di zaman teknologi tinggi dan kemajuan tanpa sempadan yang boleh memcontohi peribadi hebat syaidina Ali? Bukanlah nak sehebat syaidina Ali, tapi sekurang kurangnya menjadikan syaidina Ali sebagai IKON nya.

Tapi hari ini ikon remaja adalah para artis.

Bila saya baca sejarah orang yang mulia dan sangat zuhud hidupnya ini maka untuk menjadi hebatnya perlukan satu semangat yang kuat,daya memikiran yang stabil dan membuang sejauhnya perkara yang haram dan makruh serta mempunyai keberanian yang luarbiasa.

Cuba anda intai peribadi anda, apakah ada perkara seperti ini.
1 JUJUR
2 RAJIN
3 JAUHI SIFAT DENGKI
4 IKLAS
5 AMANAH (boleh di percayai) ada orang berkata, kepercayaan itu membawa kehinaan
6 PEMALU
7 BERTOLAK ANSUR
8 PEYAYANG
9 BERSIKAP PEMAAF
10 SUKA MENOLONG
11 TERBUKA
12 PEYABAR
13 JANGAN SUKA MEMAKI HAMUN ORANG
14 JANGAN SUKA MENGATA MENGUMPAT
15 RENDAH HATI/BIJAKSANA
16 ELAKAN DARI CAMPUR URUSAN PERIBADI ORANG
17 ELAKAN DARI MEMFITNAH ORANG
18 ELAKAN DARI MENJATUH MARUAH DENGAN MENJADI SAKSI PALSU
19 JANGAN SUKA CURIGA PADA ORANG
20 JAGA RAHSIA KALAU DI BERI AMANAH
21 JAGA PERSAAN ORANG
22 TIDAK EGO
23 BERSIKAP SEDERHANA
24 JANGAN SUKA MENGEJEK ORANG ATAU MEMCEMUH ORANG
25 HORMAT DAN SAYANGI PADA ORANG TUA ATAU ORANG PATUT DI HORMATI
26 BOLEH BERGAUL DENGAN SEMUA ORANG DAN GOLONGAN
27 MENJAGA DIRI DAN LATIH DIRI SUPAYA HIDUP BOLEH MEMBERI MANAFAAT PADA ORANG LAIN
28 JADI PENDAMAI
29 SERINGLAH BERBUAT KEBAIKAN DAN MENGAJAK ORANG BERBUAT BAIK
30 JANGAN MUNAFIK

ini adalah sebahagian dari tips untuk jadi orang hebat dan di hormati serta menjadi ikutan serta menjadi INSAN YANG BERKUALITI.

KERBAU SEKANDANG

Foto : Masa bercinta semuanya indah belaka.

Kalau zaman dulu anak anak gadis kawin ramai diantara pilihanya ibubapa atau pilihan saudara mara, tapi hari ini anak anak gadis kalau mau kawin pilih sendiri, sedap di hati,sedap dimata dan serasi. Masa bercinta bagai nak meletup rasa cinta pada pasangan masing masing,kalau tak dapat bersama tu ibaratnya mau bunuh diri, mau terjun laut, mau bakar diri dan kalau yg lebih malangnya kalau ibubapa hantar anak anak belajar keluar negara tu ingatkan anak pergi belajar tapi pergi cari laki. Macam dah tak menyempat lagi nak habis belajar dan mak bapak duduk kat kampung tungkus lumus cari duit hantar pada anak tapi anak dah meyimpang dan nasib malang ibubapa ni seperti satu mimpi ngeri.

Apa tidaknya anak adalah harapan ibubapa untuk mewarisi dunia ini dengan ilmunya,dengan amal ibadahnya, tapi kalau anak dah melalut nak menikah maka berkecai dan hancurlah harapan mak bapak. Peristiwa seperti ni ibarat seperti gunung uhud menghempap kepala. Kalau nak tau bagaimana peritnya perasan makbapak kalau dah dapat anak yang di rundung mabuk buah kepayang ini jangan di ceritalah pahitnya. Cuba bayangkan belum habis belajar dah cari laki, tinggalkan kuliah semata mata ikut nafsu serakah dan dengan alasan tempat belajar tak baguslah, nak cari jalan yg terbaik untuk meneruskan hiduplah dan alasan ini macam alasan tidak mengunakan kewarasan. Sepatutnya kalau dah tak minat belajar beritahu sebelum masuk belajar dulu, makbapak tak susah cari duit.

kalau laki tu kayaraya tak ape juga boleh tanggung sampai tua tapi kalau laki tu belum ada apa apa lagi macamnan ye, nyesal tak sudah dan masa itu nak jengok makbapak di kampung setahun sekali pun belum tentu lagi dan ada lagi kata si anak gadis ni kalau nak suruh belajar kawinkan dia dulu dgn pasangan yang dicintainya tu. Tak malu ke wahai anak anak, makbapak hantar jauh jauh berpisah demi anak untuk mengutip ilmu tapi mata si anak dah melilau dan hidup dah mula tak menentu arus. Anak yg macam ni dia kurang memikir dirinya yang di pikir senang, angan angan,berkawan tak menentu masa, tak memilih matlamat. Inilah yang dikata oleh orang tua dulu dulu

"kerbau sekandang boleh di jaga dengan baik tapi anak betina seorang belum tentu dapat dijaga"

Monday, November 16, 2009

JEJAKA TAMPAN

Foto : Jejaka yang sering memikat orang dengan senyumnya.

Bila saya menulis dlm FB mesti ada sesuatu yg baru setiap hari. Saya suka bila ada seseorang jejaka tampan yg mengomen tentang apa yang saya tulis iaitu anak saya yang sedang meningkat remaja.

Dulu kalau saya marah dia buat tak tau saja,sekarang kalau saya tegor mesti ada respon baik yang dia beritahu dan cadangkan.Saya rasa dia sudah mula belajar untuk survival hidup jadi insan yang memberi tindak balas yang bagus.Saya doakan dia semoga jadi remaja yang hebat dan remaja yang maju meneraju dunianya.Semoga hidupnya lebih baik dan sanggup meredah segala kesusahan itulah anaknda kesayangan saya NUKMAN MUQARRIM, Saya sayang kamu

Wednesday, November 11, 2009

Borang Korban


KORBAN/AKIKAH/SEDEKAH



BANTULAH UMAT ISLAM YANG DI DALAM KESUSAHAN,KEMUNDURAN & KEBULURAN

Monday, November 9, 2009

SESUAIKAN DIRI ANDA


Foto : Catitan kenangan indah pada "hari keluarga telaga biru"

Saya sering menganjurkan berbagai program untuk remaja,kanak kanak dan orang dewasa pun ada juga. Kalau menganjurkankan program utk orang dewasa atau istilahnya orang yg matang ini cukup mencabar kekuatan emosi,minda dan tenaga. Kalau dgn anak anak senang, kita cakap dia boleh ikut. Tapi kalau dgn orang dewasa ni kalau kita cakap dia pertikaikan dan berbunyi pulak di belakang kita. Kadang kadang orang dewasa ni kalau dia kata tak pandai itu dan tak pandai ini, kita kena biarkan saja dan tunggu sampai dia nak berubah sikap, iaitu kalau dia betul betul mau usaha kearah itu baru kita boleh bantu dia. Kalau tidak biarkan sebab orang dewasa ni banyak yang dia tak berpuas hati.

Saya teringatlah kalau saya nak buat hari keluarga samada untuk Persatuaan saya iaitu PERSATUAN BELIA SRI AL AIN (BERSAMA) atau untuk adik beradik saya, maka saya ingat pada diri saya atau pada sesiapa jua yang berhasrat nak buat hari keluarga ini ada beberapa tip penting yg patut anda beri keutamaan


Foto : Acara untuk remaja lelaki, dan remaja wanita 'music chair'

1 Cadangkan satu nama yg glamour (tema)
2 Cari tempat yg memcabar, janganlah kat hotel ke atau kat celet , ni tak mencabar
3 Ketua atau big boss kena hadir satu keluarga, kalau tak dapat hadir kena hadir juga atau tangguh program tersebut hingga boss dpt hadir
4.Aturkan acara yg meransang minda dan kreativiti peserta/pekerja/ahli keluarga
5.Aturacara penting iaitu makan dan masak bersama sama.Kalau makan pakai catering masa kenduri pun makan pakai catering juga. Di waktu inilah kita nak satukan hati hati dengan ikatan bekerja sama.
6.Kalau berhasrat untuk adakan pertandingan, carilah syarikat perunding yg dah biasa dgn acara pertandingan supaya tidak timbul masaalah pilih kasih.
7. Untuk pembahagian hadiah pula lantiklah orang yg bukan dari kalangan pekerja atau ahli keluarganya untuk menguruskan hadiah tersebut dan begitu juga dengan acara cari harta karun dan cabutan bertuah.
8 Boss mesti adakan acara penghargaan untuk pekerja, "tanpa pekerja yang bagus,baik dan wibawa,syarikat tak boleh maju dan berjaya" manusia tak boleh berdiri tanpa sokongan.
9.Acara yang paling penting dalam hari keluarga ialah "majlis suaikenal" dan inilah masa boss nak kenal siapa ahli keluarga pekerjanya.
10.Buat pakaian tema untuk hari keluarga.
11. Libatkan aktiviti dengan semua ahli keluaga peserta
12. Beri peluang pada peserta untuk meluahkan isihatinya dan terpulanglah pada boss mahu mendengar atau tidak cadang peserta/pekerjanya .
13. Pada hari keluarga ini antara boss dan pekerja jangan ada curang pemisah samada makan atau tempat tinggal. Samakan semuanya.
14.Hari keluarga adalah hari ikatan silaturrahim, ukhuwah dan berkasih sayang.
15. Pihak syarikat yg dah besar atau gergasi jangan kenakan bayaran yg mahal, kalau sekadar itu tak mengapa kerana selama bertahun tahun pihak syarikat mengaut keuntungan dari pekerja yang berkerja untuk memajukan syarikat dan sedikit dari keuntungan itu dilaburkan untuk memberi kegembiraan pada pekerja,
16. Cari juruacara yang petah bercakap untuk melancarkan perjalanan program hari keluarga dan orang faham dgn hasrat bossnya.(bukan kaki ampu ye)

Oklah ni adalah tips yg saya pikirkan, anda tak perlu pertikaikanya.

Pada 7-8 Nov saya ikut satu program hari keluarga yg dianjurkan oleh sebuah syarikat penerbitan yang terkenal di tanahair iaitu TELAGA BIRU SDN BHD di Duta Village Beach Resort di Kuantan. Hampir 90% kakitangan datang, cuma kakitangan yang baru tak datang sebab belum layak lagi. Acara yang disediakan sangatlah meriah dan memuaskan iaitu dgn tempat tinggalnya yang dingin dan nikmat, makanan yang melimpahruah sampai tak habis habis ( ini kena jaga, sebab membazir tu tak baik dan masih terlalu ramai orang yang kelaparan sebab tak ada makanan), acaranya pun boleh tahan juga dan hadiahnya banyak sampai berlebih lebih. Saya rasa untuk tahun depan Telaga Biru akan lebih membanyakan acara yang melibatkan ikatan majikan dan pekerja demi untuk mengekalkan tema "Pekerja di dahulukan, Pencapaian di utamakan" sorry ye Dato' Najib pinjam tema.

Wednesday, November 4, 2009

Ingat ye.

Foto : Kalau kita beri sedekah pada orang susah atau orang yang meminta minta,jangan kita tanya kemana duit tu pergi. Iklaskan hati.

Dari sumber yang boleh di percayai, gempabumi yg berlaku di Padang baru baru ini adalah kerana beberapa perkara yg mungkar telah dilakukan oleh hamba Allah yang beragama Islam.

Tempat yang paling parah dilanda musibah adalah di Tandiket, iaitu satu desa yang bersebelahan dengan gunung tigo. Desa ini mempunyai kepadatan penduduk yang ramai dan di tengah kampung ini terdapat sebuah masjid. Sudah menjadi tugas orang orang tablig iaitu mengembara dari satu negara kesatu negara, dari satu negeri kesatu negeri, dari sebuah bandar kesebuah bandar dan dari sebuah masjid kesebuah masjid untuk mengajak orang berbuat baik dan beribadat.

Oleh kerana sikap orang di sesebuah tempat atau desa itu tidak mahu orang luar masuk ketempat mereka untuk meyebarkan Islam seperti yg dilakukan oleh orang tablig, maka pada satu hari itu ada sekumpulan orang tablig dari Medan Indonesia telah datang kesalah sebuah desa di Pariyaman, mereka marah sehinggakan menguna anjing, dan berbagai senjata untuk menghalau kumpulan orang tablig ini dari menginap di masjid mereka. Bagi mereka orang luar tidak perlu masuk campur urusan agama mereka dan tidak perlu di ajar atau diajak. Peristiwa ini berlaku 2 minggu sebelum gempabumi .

Bila gempabumi melanda Padang baru baru ini desa dan seluruh penduduknya telah di telan bumi dengan masjidnya sekali, hanya nampak menaranya saja samarata dengan tanah. Dan hanya beberapa orang saja yang selamat.

Buat kita umat islam yang didalam kemelut kemodenan atau kesibukan duniawi, jika ada orang mengajak kita untuk berbuat baik dan beramal ibadat kita pertimbangkan lah dengan pemikiran yang waras dan benar dan jangan kita halau mereka atau caci maki mereka. Kerana sesungguhnya keiklasan hati seseorang itu dalam berdoa, maka doanya di makbulkan oleh Allah, Ingat tu.

Buat anak anak ku, jika anda ada seringgit, beri 10 sen kpd anak anak kecil atau orang minta sedekah atau orang susah, jangan tanya kemana duit tu akan pergi, jika kita rajin memberi orang akan rajin berdoa yang baik baik buat kita dan doa dari orang yg iklas itu merupakan tembok dari harta atau diri kita dilaknati oleh orang orang yang berniat jahat,

Tuesday, November 3, 2009

Sikap Buruk.

Foto :Kalau nak bagi orang apa apa pilih yg terbaik dan yg paling kita sayang, itulah namanya iklas memberi.

Berhari hari saya memunggut,mengemas, dan meyimpan serta mengangkut pakaian di gudang saya di Jln Reko, Kajang. Di sini dari tingkat atas sampai tingkat bawah penuh dengan barang barang yg di sumbangkan oleh orang ramai untuk mangsa bencana alam. Saya jadi pelik dengan rakyaat Malaysia ini, kalau sebut mahu cari sumbangan untuk bantu orang susah atau orang yg kena musibah , benda yg pertama sampai kat saya ialah pakaian. Alamkah sedihnya bila berdepan situasi ini. Yg saya mahu wang tunai,ubat ubatan, makanan segera ,tuala wanita, pampers budak budak. Kalau pakaian dah bergunung banyaknya . Tapi tidak, yg masih saya terima ialah kasut sekolah anaknya yg masa tadika dulu, baju dalamnya yg dah putus talinya , seluar dalam lakinya yg dah rabak kat punggungnya dan baju t-shirt yg dah tak berwarna, kalau telekung yang dah berjeragat kat dagunya.

Pernah saya membuka sebuah bungkusan kotak pakaian yg di sumbang oleh seorang yang membawa kereta besar, lakinya hantar kotak tu kat saya, bininya dan anaknya duduk dlm kereta tengok lakinya pikul kotak pakaian. Maka saya pun terimalah kotak tu dgn hati yg senang,ingatkan kalau orang yang menghantar kotak pakaian dengan kereta besar ni mestilah bajunya yg masih elok lagi. Maka saya pun bukalah kotak sebab nak saring dulu, alangkah terkejutnya saya bila buka saja saya lihat dalam selimut yg di sumbang itu ada lima ketul tahi kucing yg dah kering dan keras.

Foto : Orang susauh dia tak benda yang dia tak boleh guna. Berilah dia barang yang baik dan boleh di guna.

Betapa sedihnya kami dan bila buka kotak berikutnya saya tengok beberapa helai baju sekolah agama anaknya dah berwarna kuning dan stokin lakinya yg dah koyak. Inilah nasib orang yang bekerja macam saya ni, berpinar biji mata. Lepas ni saya nak kenakan caj sesiapa yang menghantar pakaian iaitu 3 kilo pakaian yg pertama di isi dlm kotak di kenakan caj RM 10.Bukanya apa, ini adalah untuk di beri pada petugas untuk saringkan pakaian tu, utk upah dobi dan untuk beli plastik sampah. Saya kira orang Malaysia ini mewah dgn pakaian dan sayang nak buang baju buruk serta yg dah tak boleh pakai. Maka dia berniat buruk iaitu kalau ada org nak kan pakaian maka di berilah baju buruk yang layak di buat pengesat kaki depan tandas aje,

wahai orang Malaysia yang baik baik, pemurah bagilah benda benda yang boleh orang pakai, boleh makan dan boleh guna. Jangan bebankan orang yang dilanda musibah dengan menyusahkan mereka.

Monday, November 2, 2009

BENCANA ALAM


Berhari hari saya mengarang buku yang bertajuk BILA BUMI BERGONCANG. Kadang kadang tu sambil menulis airmata saya meleleh, tak tau lah sebab sedih,pilu atau saya takut.Ada kala tu bulu roma saya naik bila tulis bab bab kampung yang di telan bumi. Saya rasa bahawa saya ni orang yang terlalu peyedih dan kadang kala tu saya terpaksa berhenti mengarang sebab nak tenang hati saya. Walau apapun saya mau teruskan juga usaha ini biar orang tahu kenapalah airmata saya meleleh bila tulis cerita tentang bencana alam yang luarbiasa dahsyat ini.

Dulu masa 26 Dec 2004 saya bekejar ke Acheh nak lihat musibah yang berlaku iatu tsunami , akhirnya saya gagal mengawal emosi saya dan tak keruan saya bila lihat anak anak yg kehilangan orangtuanya bertaburan di bumi Acheh dan saya hulurkan bantuan peribadi sebanyak RM 20000 (Ringgit Malaysia :Dua Puluh Ribu ) iaitu hasil dari Kem Tahfiz yang telah berjaya di Sg Buloh waktu itu dan terdiri sebuah rumah anak yatim yang masih utuh dan banyak memberi jasa pada anak anak bangsa Acheh. Saya tahu rumah yang kami tubuh itu tidaklah sehebat mana, tapi saya bersyukur kerana saya ada pembantu yang iklas dan sabar. Walaupun sesusah manapun saya akan korban apa juga yang saya ada demi untuk anak anak itu. Saya tahu satu hari nanti mereka ini akan memimpin sebuah negara Islam dan jadi yang baik baik. Urusan hidup saya tak penting lagi.

Tapi untuk bumi Minang ini saya mahu bina sebuah Madarasah atau sekolah agama untuk mendidik anak anak yang tercicir dari ilmu agama. Kalau dizinkan Allah saya mahu buat sebuah madarasah yang ada asrama dan boleh menempatkan seratus orang anak anak miskin dan yatim paitu. Biar mereka belajar al Quran dan agama dan saya mahu habis sisi hidup saya ini untuk cari dana untuk laksanakan hasrat ini.

Kenapa bumi minang ini Allah goncang sehingga jadi begini?

Saya tak tahu juga kenapa, tapi saya pernah pergi sebelum gempabumi dulu, iyalah perkara yang sudah terjadi ini adalah ujian dari Allah dan hasil dari perbuatan hambanya juga. Saya lihat anak anak muda yang berada di Kota Padang ini luarbiasa bebasnya, pakaianya, adabnya yang indah tu dah hilang di telan arus kemodenan. Kelakuan mereka yang banyak melakukan dosa tu banyak mengundang bala. Oleh itu ingatlah wahai anak anak jangan terlalu ghairah dengan hidup yang tanpa sempadan ini, ingatlah bencana Allah akan datang pada bila bila masa untuk menguji sempadan iman dan amal kita.

Sunday, November 1, 2009

ALAM TERSENYUM BILA ANAK MENGUCUP DAHI IBU

Foto : Mak mengupas kelapa untuk buat gulai ikan.

Petang semalam kami balik jap rumah mak kat Titian Bintagor, ziarah mak kerana semenjak raya kami belum balik lagi lihat mak. Setiap kali balik tengok mak macam tu juga sihat dan riang serta tak pernah kata sakit, walaupun dia memang sakit. Kami balik tak bawa buah tangan pun cuma sekadar kuih donat dan tapai.

Bila sampai mak memelok kami dengan sangat erat.Terasa hangatnya pelukan ibu tua yang badanya dah mula tidak begitu kuat tidak seperti dulu, kuat,tegang dan berisi. Tercuit perasan pilu saya bila mak kata"nape lamo bonar kau tak balik" terhambur perkataan ini dari mulutnya sambil melepaskan pelukan.Saya diam dan tak mau cakap apa apa, saya tau apakah saya nak kata saya kerja banyak untuk cari duit, atau saya tidak punya masa yg telah Allah anugerah 24 sehari semalam, atau apakah saya nak kata saya tak ade duit nak isi minyak kereta. Ini adalah alasan anak yang suka berbohong. Saya sebak seketika kenapakah seorang anak yang dibesar dari kecil hinggalah dah berusia matang masih mau mengelakan dengan seorang ibu tua yang usianya kain merangkak kealam lain tiadak berapa lama lagi.

Foto : Mak panggang dulu ikan haruan sebelum masak untuk dapat citarasa yang sedap untuk beri makan pada anaknya

"omak dah siang ikan haruan untuk kita makan malam" kata mak lagi, saya tersenyum bahawa ibu tua ini tidak pernah melupakan tugasnya memasak untuk memberi makan anak anak walaupun anaknya telah dewasa, tapi apakah saya boleh berbuat demikan buat mak iaitu menyuapkan nasi kemulutnya di tika dia tak berdaya nanti dan apakah memberi makan mak itu tanggungjawap saya?

bila habis solat magrib kami dihidangkan dengan makan malam yang sangat sedap iaitu gulai haruan masak cili api, kami makan sampai 4 pinggan, tapi mak makan setengah pinggan saja. lepas makan kami dah tersandar kekenyangan, dan sekali lagi mak jaga kami, "nak tidur selimut ye,dan pasang ubat nyamok", pesanan mak menyelinap kedalam kalbu saya, apakah saya yang telah dewasa ini mak masih lagi mau jaga kami dari kesejukan malam dan gigitan nyamok?,tapi boleh saya menyelimutkan tubuh tua itu dari kesejukan angin malam?Oooh mak, tingginya nilai sayangmu buat anak anak.

Tapi anak anak sering lupa dengan kasih sayang maknya dan dakapan erat maknya serta belaian mesra maknya. Anak anak sering kelamkabut dengan keluarganya,dengan pangkat dan hartanya dan sering lupa dengan maknya yang sering menunggu kepulangan anaknya untuk melepaskan rindunya. Tidak lama lagi mak akan di tinggalkan oleh semua anak anak yang seramai 8 orang itu dan mak berkata, "Tak apo, mak tak boleh tinggalkan rumah ni, tengoklah nanti macamana" kata mak, tapi bolehkah saya berkorban untuk meneman mak nanti? Entahlah....saya sebak bila memikirkan bahawa tidak sebesar zarah pun budi mak yang dah saya balas.


Foto : 21 hb Nov ini anaknya (Norlaili yang selama ini tinggal dengan mak) akan mengikut suaminya ke Australia, mak akan tinggal seorang di rumah. Apakah ada diantara anak anak yg seramai 8 orang itu sanggup meneman mak?

Saturday, October 31, 2009

FACEBOOK DAN TEH TARIK KURANG MANIS

Foto : Bila baca post tatak dlm blognya, sian kat tatak dia teringin sangat nak mancing dan duduk santai santai macam ni, tahun depan kita ke Batam dan pergi ke tempat yang paling indah iaitu di sebuah pulau yang airnya sangat cantik dan angin bertiup kencang di samping tu ada jualan sotong dan udang celup tepung yg rangup. Sambil mancing ,makan makan dan sambil sambil gambar.

Hari ini Ahad.Bagi saya setiap hari memang sibuk dan menyibuk hidup dengan berbagai aktiviti. Kalau tak buat program Misi Kemanusiaan pun saya akan buat Misi kekeluargaan. Cari kerja dan tak tau nak duduk diam dan mau hidup ni perhatikan orang, tapi mau jadi perhatian(Harimau mati tinggalkan belang). Pagi tadi seperti biasa sarapan di bawah pokok, ni tempat yang saya bikin sendiri namanya kerana mamak yang buka gerai ini terletaknya di bawah beberapa pokok yang redang dan teduh berdepan dengan kawasan perumah.

Foto : Gerai bawah pokok, disini tak tau siapa pelangganya,yang dia tau semua orang datang akan mengulangnya.

Kami adalah pelanggan pagi dan petang, kadang kadang tengah malam. Keistimewaan gerai bawah pokoknya ni nak minum tak payah panggil panggil lagi untuk mamak ambil order, dia dah tau


Foto : Goreng mee mamak.

"Teh tarik kurang manis dua, roti pisang satu, roti garing satu" Lima minit sampai, kami jarang menukar menu kecuali makanan. kalau teringin kami makan nasi lemak kampung yang sudah tersedia dalam bungkusan bersama dengan ayam goreng mamak yang panas.

Hari ini gerai mamak penuh dengan pelanggan yang berbagai bangsa satu Malaysia, saya kira kira dia punya set mejanya ada 15 buah berderet aje, majulah mamak ni, hantar duit ke india buat banglo.


Foto : Sedap memang sedap, roti telur, roti pisang,roti sadin, semunya panas. Inilah keistimewaan gerai bawah pokok. Tak ade makanan sejuk.

Inilah kalau service baik, jauh jauh pun orang datang, apatah lagi orang dekat macam kami ni. Saya tak boleh tinggalkan gerai mamak lebih dari 5 hari. Kalau tak tegok teh tarik kurang manisnya sakit kepala. Apalah yang mamak isi dalam teh tarik ni ye sampai orang tak mau lupanya. Lepas sarapan kami ke Aladdin iaitu Internet Centre yg paling popular sekali buat orang orang ketagih mengisi blog dan melayari facebook seperti pasangan ini. Inilah kalau hidup dah kembali ke alam remaja. Anak anak pun happy juga kerana ibubapanya sentiasa menjadi penasihat di alam maya.


Foto : Ayam goreng mamak ni ooo memanglah sedap, panas dan rasa rempahnya.Lebih sedap dari KFC

KELOK 44

Foto : Betapa jinaknya monyet ini dan sungguh pandai bergaya.Upahnya makanan.

Semasa kami mengadakan BANTUAN MISI KEMANUSIAAN KE PADANG saya sempat menyinggah sebentar ke bumi Minang yang terkenal dengan "Saujana Mata Memandang" iaitu Maninjau. Kalau anda ke Padang anda pasti ke Bukittinggi untuk berjalan jalan makan angin atau untuk shopping. Saya ke Bukittinggi bukan nak shopping sebab bila dah sampai kat Bukittinggi duit dah habis jadi saya nak melihat lihat anugerah Allah untuk hambanya iaitu hamparan bumi yang cantik dan keindahan alam yang luarbiasa.Di Bukittinggi saya telah mengziarahi sebuah rumah yang mencatat sejarah pada warga Indonesia iaitu Bung Hatta.


Foto :Di depan rumah kelahiran Bung Hatta.
Patung Bung Hatta ada tersergam kukuh di jantung Kota Bukittinggi, Saya terpegun mendengar cerita dari sukarelawan Yasser yang menterjemahkan riwayat pejuang bangsa Indonesia yang tiada tolok bandingnya itu.

Nama Bung Hatta terpahat di hati rakyaat Indonesia sebagai seorang hebat dengan misi perjuangan dan keperibadianya yang unggul, kata Yasser lagi Bung Hatta selama hidupnya di dunia dia adalah sebagai "wira" tapi dia tidak memiliki sebarang harta atau sebuah rumah kediaman.Dia menghabiskan hidupnya untuk rakyaat Indonesia. Malah rumah yang ada di Bukkittinggi itu adalah rumah kelahiranya milik orangtuanya dan dia adalah seorang pejuang bangsa yang kaya dengan hatibudi dan minda yang hebat, tapi miskin dengan harta. Itulah Bung Hatta.

Foto : Berhenti sebentar melihat ciptaan Allah.

Oklah itu retetan sejarah seorang pejuang, tapi disini saya nak berkata tentang berjalanan saya di Ranah Minang ini, iaitu perjalanan yang saya rasa sungguh menyeronokan. Sebab apa seronok? kerana dari daerah pergunungan Bukittinggi kita akan menurun Bukittinggi hinggalah ke Lembah Maninjau yang terkenal dengan sawah padi dan suasana kampung yang indah. Untuk sampai ke Maninjau anda mesti melalui kelok yang banyak dan jalanya yang sempit serta mungkin membahaya kalau berhenti kereta secara mengejut. Iaitu jalan yang kami lalui itu ada kelok empat puluh empat , kalau kita kat Malaysia panggil selekoh dan setiap selekoh ada namanya dan ada perhentianya. Kereta yang dipandu mestilah perlahan kerana hendak beri laluan pada kenderaan lain juga. Ketika menuruni kelok tersebut anda akan disajikan dengan pemandangan yang indah. Itulah kisah Kelok 44

Foto : Inilah pemandangan di sawah padi.Lihatlah masjid di tengah tengah sawah. Sungguh sejuk mata memandang.

Terima kasih buat anaknda Nukman kerana sering merakam gambar gambar yang cantik dan menarik.

Thursday, October 29, 2009

TIADA TUJUAN

Foto : Kalau anda belum boleh lihat diri sendiri,dengar saja nasihat Ibubapa dan jangan tersasar jauh. Betulkan niat dan tanamkan"perubahan" pada diri.Jangan jadi insan yg "gagal"

Hari ini dlm blog saya tidak lagi mengisahkan tentang BANTUAN MISI KEMANUSIAAN, tapi saya mau mengisahkan tentang "insan".Saya adalah seorang Ibu kandung kepada 3 puteri (Solehah,Sakinah & Jannah) dan 4 orang mujahid (Thoriq,Nukman,Salman,Ammar) dan ibubangkat kepada anak anak Kemboja,Anak Acheh,Anak orang Asli dan tak lama anak anak di Darfur pula.
Foto : Impian semua Ibubapa di dunia,anak yang soleh dan solehah.

Mengandung dan membesarkan anak anak ini dari tapak kaki 2 jari hinggalah ke usia 10 tahun itu tak jadi masalah semuanya baik baik, kalau saya kata pakai tudung semuanya pakai tudung, kalau saya kata pakai kopiah semuanya akur pakai kopiah, termasuklah Thoriq memakai kopiah hingga berusia 17 thn, kalau saya kata baca Quran semuanya berlumba lumba nak pandai baca quran.Tapi ari ini kat kopiah ada namanya tapi tuanya tidak mampu nak naikan kopiah atas kepala.Itu masa mereka kecil kecil dan manja manja serta tak mau berenggan dgn ibubapanya.

Tapi hari ini saya menghadapi delima anak yang "ganas"jiwanya dan tekanan " emosinya"yang meluap luap hinggakan semua teguran ibubapa sudah jadi tak penting lagi dalam kamus remajanya. Saya sering igaukan anak anak yang dapat menamatkan MISI IJAZAH di peringkat yang paling dasar, saya tak impikan anak anak saya untuk mengondol MASTER ATAU PHD, Tapi itu pun anak saya telah mula goyang dengan hajat saya. Terlalu banyak alasanya yang membuatkan saya rasa bahawa mereka ini adalah orang tak ade "kuasa kebal atau pendinding" untuk menjadi wira di dunia belajarnya. Dia hanya mampu mengikut arus dan asakan teman teman aje.Dah lah begitu anak anak ini gagal jadi insan hebat dalam erti kata seorang "wanita" atau "lelaki". Kalau anak perempuan mesti tahu jaga kebersihan diri, mesti tahu jaga pakaian, mesti tahu aturan keluar masuk rumah dan mesti tahu adab dan adat istiadat. Anak perempuan tak perlu mengigau nak pikul senapang, tak perlu tak hayun pedang dan tak perlu nak letupkan diri untuk mengisi ruang jihad kecuali kalau darurat atau kalau orang lelaki dah tak ujud di dunia ini.Foto : Sering kelihatan sama,anak dan ibu. Tapi dlm minda berbeda.Seorang ibu sering memikirkan kejayaan untuk anak anaknya, tapi anak anak terlalu rakus ingin cepat mengikut "emosi"

Saya rasa sangat terpukul kalau ada anak perempuan saya berkata tentang perkara yang saya ibarat seperti kunang kunang yang terbang di waktu malam, cerita yg hebat hebat, tapi di sebaliknya anda hanya seorang yang tidak bersemangat,tidak berjiwa dan tidak ada rasa "insan" .Kenangkan kembali atau anda harus luruskan niat, bayangkan sebelum anda menjejakan kaki ke Kota Jakarta, sempurna niat kedua ibubapa. Jangan jadi kunang kunang yang terbang malam, bila siang anda adalah ulat yang tiada cantiknya. Sempurnakan kewanitaan anda dan berdirilah di belakang seorang mujahid bila anda sudah cukup syaratnya dan bukan anda yang perlu jadi mujahid