Tuesday, November 24, 2009

IBU TETAP IBU


Foto : mampukah seorang anak memandi ibunya di saat ibunya sudah tidak berdaya?.Ahir zaman ini tempat seorang ibubapa adalah dirumah orang orang tua, anak anak bayar berapa sahaja asalkan ibubapa tidak menggangu kehidupan dan ketenangan hidup mereka.

Dunia akhir zaman ini orang yang bernama ibu tidak lagi hebat seperti dizaman dahulu, peranan ibu sudah jauh tersasar dan tanggunjawab anak pula sudah jauh menyimpang. Ibu hari ini adalah ibu yang sibuk dengan kerja untuk mencapai tahap hidup yang paling selesa untuk dirinya dan untuk keluarganya. Kalau di zaman dulu atau di zaman saya dulu ibu adalah seorang idola,seorang yg di takuti, dihormati,di sayangi,dan didengar segala titah perintahnya.

Tapi anak hari ini setiap apa yang keluar dari mulut ibu akan di pertikaikan dan di hurai serta di bahaskan oleh anak. Tapi tidak di nafi juga masih ramai lagi anak anak meletakan taraf ibunya orang yang di hormati.

Balasan dari Allah yang paling cepat sampai kepada anak ialah balasan anak yang durhaka pada orang tuanya. Apakah anak anak takut dengan peringatan dari Allah ini? tidak anak anak hari sudah tidak gentar lagi dengan khabar ini dan kalau di ceritakan dengan cerita si Tanggang maka mereka kata bahawa itu adalah cerita rekaan.

Ibu hari ini adalah ibu yang menjadi hamba pada anak anaknya, ibu yang takut dengan ugutan anak anaknya, ibu yang sentiasa berhati hati kalau mau bicara dengan anak, anak yang akan ikut titah perintah anaknya. Pernah satu ketika saya dengar anak bersuara kepada ibunya " mak saya balik kerumah ini bukan nak dengar mak membebel atau marahkan saya"

kalau saya dizaman dulu ibu membebel sepanjang hari pun anak diam dan dengar, atau kalau ibu rotan atau cubit pun anak akan tahan. Tapi anak hari ini ibu jangan jangan silap cakap atau silap berbicara dengan anak, anak buat keputusan kerana anak hari ini adalah sudah ibarat seperti peguam,hakim dan mahkamah. anak hari ini anak yg meletakan hukumnya kepada seorang ibu dan peranan ibu hari ini sudah tiba pada tahap 'IBU ADALAH HAMBA PADA ANAKNYA"

No comments:

Post a Comment