Tuesday, December 1, 2009

KERINDUAAN.

Foto : Korban di Vietnam.

Foto : Muhammad di sambut oleh guru, saudara mara dan orang kampung. Rindunya orang di kampungan Islam di Vietnam dengan ilmu pengetahuan.


27hb - 1 hb Dec 09 perjalanan melangkau tiga negara dalam penjelajahan hariraya korban pada tahun ini.Kalau mau di ceritakan letih memang letih, lebih nikmat duduk rumah makan makan, tengok TV,layar internet,baca buku, shopping dan berbagai lagi perkara meyeronokkan yg saya boleh buat. Tapi saya rasa sungguh hina jika saya membiarkan sedetik masa yg berlalu itu tanpa saya mengifak kelebihan yg saya miliki iaitu mata,hati,perasaan,akal dan kesempurnaan tubuh ini untuk mengabadikan diri ini kepada jalan Allah.

Perjalanan selama 5 hari di negara dunia ketiga adalah satu peerjalanan yg menempuh berbagai perkara yg tidak pernah dilihat,yg tidak pernah dirasai dan yg tidak pernah didengar. Dalam misi kemanusiaan ini saya akan mendedah sebuah perjalanan saya ini.

Untuk kali ini saya coretkan sebuah kisah bagaiamana hebatnya kalau kita menjadi orang yg berilmu,baik,berbudibahasa dan amanah.

Sebelum saya bertolak ke Vietnam saya telah mencari seorang jurupandu supaya perjalanan kenegara yang pernah di perintah oleh komunis ini saya rasa sedikit senang. Maka saya telah menemui seorang pemuda Vietnam di sebuah pusat pengajian agama antarabangsa iaitu di masjid Sri Petaling. Kali pertama jumpa dgnya saya lihat bahawa wataknya adalah seorang anak yg baik yang berhemah. Apabila di tawar untuk menemani kami dia dengan senang hati bersetuju kerana semenjak datang ke Malaysia 3 tahun lalu dia belum pernah balik lagi ke negaranya, malah adiknya kawin pun dia tidak balik memandangkan kos untuk dia balik itu mahal.

Pd 27 November maka berangkatl kami menaiki kapalterbangtambang murah, alhamdulillajh kami sampai ke airport Ho Chih Minh pada jam 5.00 petang waktu tempatan. Wah saya terkejut bila lihat orang yg meyambut kepulangan muda ini iaitu nenekanya yg sudah tua, ayahnya, gurunya dan 5 orang lagi penduduk kampung. Saya melihat neneknya tidak dapat menahan sebak kerana melihat cucunya balik dan kegembiraan diwajah semua orang meyambut kami itu tergambar jelas bahawa anak yg belajar di luar dari negaranya akan membawa ilmu untuk di hadiahkan pada semua orang di kampungnya. Mereka berbual tanpa henti di sepanjang jalan dalam bahasa Vietnam dan kami hanya diam mendengar mereka bercakap.


Sesungguhnya di tempat umat Islam yang terpinggir seperti di Kemboja,Vietnam,Moro,
Bangladesh,Maymmar,Loss dan beberapa buah negera miskin ini, ilmu pendidikan sangat berharga dan bernilai bagi mereka, ibaratnya kalau menghantar anak belajar ke Malaysia mereka sangat berharap yang balik itu adalah orang alim,berilmu dan sangat disanjung tinggi malah menjadi tempat rujukan seluruh kampung. Ini dapat saya lihat bila ada seorang ibu menangis teresak esak di depan saya memohon agar saya dapat membawa anak lelakinya ke Malaysia untuk belajar agama, kerana di tempatnya tidak ada orang yg mahu ajar ilmu agama .

Saya meyeru kepada umat Islam sekelian bantulah umat Islam yg sangat dahaga ilmu ini dan bantulah mereka sesungguhnya amal jariah anda itu akan dapat menjadi sinar dan pahalanya mengalir hingga keakhirat.

No comments:

Post a Comment