Tuesday, July 5, 2011

COKLAT DARI LANGKAWI

Aku ni peminat kepada makanan yg tak begitu baik untuk tubuh kalau di makan melebihi had...iaitu coklat.Aku tahu benda tu tak baik kalau di makan dgn banyak...tp aku boleh habis kalau org hidangkan coklat yg banyak berbanding dgn makanan lain, satu lagi makanan yg aku suka aiskrim...wajib setiap hari..tak dpt yg mahal yg 50 sen pun tak ape...inilah keburukan pael manusia.
Barubaru ini si bungsu bawak segendung coklat dari langkawi...macam macam rasa, terima kasih bungsu

Itu cete makanan kegemaran, ni aku nak cete pasal ketidak telusan didlm pimpinan yg berlaku sekarang ini...ialah walau seburuk manapun pimpinan sekarang rakyaat tetap berlapang dada tak kira keadaanya.

Aku sedih dgn satu lagi projek mega kerajaan iaitu ingin memberi rakyaat rumah yg di istilahkan "rumah rakyaak" tp harganya untuk beri makan ahli koprat atau mengayakan kroni...ada ke patut rumah rakyaat harganya RM 160 000 hingga RM 300 000 ini org yg bergaji 4 angka bolehlah beli, tp kalau dah mak cik atau pak cik di kampung yg tiada bergaji macamana? jangan anda terkejut ye...ada org yg tak mampu nak sekolahkan anak kerana tak ade duit...ini bukan rekaan dan aku akan bukak sebuah sekolah untuk anak anak yg mak dan bapanya tak mampu

Sekolah yg aku bukak inilah tidak setaraf dengan sekolah permata negara, cukuplah sekadar membantu mereka yg kurang kemampuan oleh sebab ibubapanya tidak ada wang kerana tekanan ekonomi melampau pd masa ini.

Friday, July 1, 2011

JARI TELUNJUK

Foto : Jika kita didalam musibah "yg salah orang"kata kata orang yg dayus


Allah jadikan jari telunjuk untuk manusia ini bukanlah gunanya untuk menelunjuk kesalahan kita pada orang, tp Allah jadikan jari telunjuk kita ini adalah untuk melengkap atau mencantikan tangan kita dgn adanya jari kelingking,jari manis, jari hantu,ibu jari dan tambah cantik dgn jari telunjuk.

Tp dlm hidup ini manusia sering saja menyalahkan ketentuan yg telah Allah turunkan padanya seperti kenapa nasib aku ni malang sangat? kenapalah aku miskin, kenapalah aku lapar. kenapalah wajah aku buruk dan kenapa dan kenapa...dan bila soalan ini mengodam kepala kita maka kita akan menelunjuk pada orang bahawa kita ni jadi begini sebab org lain.

Apakah dlm kita menjalani hidup ini kita meguna akal atau sebaliknya ? akal anugerah Allah buat insan yg bernama manusia .


Hidup ini harus berfikir dan terus berfikir dan terus berfikir tanpa berhenti hinggalah cabut roh dicabut dari jasad kita.

cari jalan yg telah Allah tunjukan dengan "terang lagi bersuluh"...selain dari akal Allah telah jadikan RasulNya untuk kita jadikan ikutan dan ada lagi keistimewaan yg tiada tolok bandingnya Allah berikan pada hambanya iaitu Allah turunkan Al Quran sebagai panduan, tp manusia tetap manusia yg sering alpa dan menyalahkan takdir dlm hidupnya.

Sebagai manusia yg lemah dan daif kita mesti akur dgn ketentuan illahi.


Jika didlm hidup jika kita asyik menyalahkan orang contohnya ,jika kita di rundung malang...yg salah org, jika kita sakit yang salah org dan jika dah kawen tp tak dpt anak yg salah org lain juga sebab benih yg di tanam tu tak menjadi, jika kita tak makan yg salah org lain juga...pendekata dalam episod hidup kita ni orang lain yang memainkan peranan kita dan kita mau apa? jadi tunggul? jadi barang tak bernyawa ke atau kita hidup penuh rintihan.

Saya ada seorg kawan lama, saya berkawan dgn sejak darjah 2 lagi...hari ini dia menjanda dgn lapan anaknya...lakinya dah meninggal dunia tanpa meninggalkan sesen pun duit dan tanpa secebispun tanah utk di jadikan harta, dan rumah yg dia tinggal pun rumah sewa.

Bila lakinya meninggal dia asyik menyalahkan ibunya yg mengawenkanya dengan suaminya yang meninggalkanya dengan lapan org anak sehinggakan ibunya berkata " wahai bedah kenapa kau tak salahkan tuhan yg jadikan kau?"

Di sini dpt aku buat kesimpulan bahawa manusia yg suka menyalahkan org dlm hidup ini adalah manusia yg tak pernah bersyukur dgn rahmat dan nikmat allah, malah dia berharap agar hidupnya dapt hidanganan lazat dari Allah yg di jatuhkan dari langit untuknya .

Ini manusia apa ni?tanpa mengunakan fikiranya.

di harapkan bedah kawan ku itu tidak lagi meyalahkan ibunya

Selamat berusaha wahai sahabatku...Bedah

Bedah besarkan anak anak dgn apa cara sekalipun kerana anda seorg ibu insan yg Allah jadikan tabah,kuat dan gigih.

Anda menpunyai harta yg tak ternilai iaitu akal fikiran yg waras,badan yg sihat dan anak anak.

Wednesday, June 29, 2011

Bila Tangan Mengapai Awan

Dulu masa susah, masa terkais kais nak cari keje, masa tak ade duit, masa makan pun tak menentu maka terkeluarlah kata kata " kalau aku dah ada duit nanti aku tak lupa budi kou, aku ajak kou jalan jalan, aku akan kongsi kesenangan ni bersama kou dan aku mau kou nikmati apa yg aku nikmati "itu zaman masa susah...semua yg di cakap manis dan indah belaka.

Sekarang bila dah senang, dah beroleh apa yg nak dan sudah ada nama, ada duit dan berjawatan dan ada segala galanya maka ungkapan ungkapan peyendal susah dulu dah tiada lagi...oooi pandang muka pun dah tak mau lagi, usahkan nak bertegur sapa kalau di hulurkan tangan hanya salam hujung jari aje dan diwaktu ini keluarlah sisa sisa marah dan dendam dan timbul pulak perkara baru.

Kadang kala aku rasa manusia ini ibarat seekor anjing, masa dia tersepit punyalah dia meyalak minta tolong untuk di lepaskan satu kampung dengar.

Bila dah terlepas itu jam org yg melepaskanya di salak dan di kejarnya serta mau digigitnya.Inilah ragam manusia...walau apa pun aku tak rugi apa apa didalam hal ini.Awan yg di gapai itu hanyalah awan bukanya bulan atau bintang yg boleh dirasai...semoga ini merupakan satu pengajaran.

Thursday, June 23, 2011

BAPA KU WIRA

Foto : Ini adalah seorg bapa yg mana anak anak sentiasa menjadikan beliau IDOLA mereka


Hari bapa atau hari ibu sama aje...mana anak anak yg ingat akan hari bapa adalah ucapan utk bapanya, tp kalau anak yg kurang prihatin tentang hari bapa maka hari bapa tu berlalu gitu aje.

Tp anaku dari bumi seribu menara mengucapkan hari bapa utk bapanya...tercuit hatiku bila bapanya membacakan ungkapan ungkapan sopan gitu...terima kasih ye SALMAN AL FARISI Kamu punya bapa yg hebat, yang kuat bekerja, yg bersifat positif dan peyayang.

Aku pun mempunyai bapa, tp ayahku dah meninggalkan kami 7 beradik ini lebih kurang 12 thn lalu dan ayahku seorg yang sgt prihatin,baik,tegas dan rajin bekerja.Didlm sejarah hidupku bersama ayahku tidak pernah sekalipun aku melihat dia tido selepas subuh dan aku tidak pernah tengok dia berehat rehat sambil borak borak kosong.

Sehingga kesaat akhirnya dia sakitpun dia masih lagi bekerja dan di penghujung usianya ayahku adalah insan yg banyak bertaubat dan dia meninggalkan dunia tanpa secebis tanah yg jadi harta rebutan kami dan tanpa sesenpun duit dlm simpananya.

Ayahku banyak menolong org utk mendapatkan tanah tanah dan dia akan usaha tanah untuk org sehingga org boleh jadikan tanah itu harta untuk keturunan mereka, tp tidak ayah...harta dunia tiada sezarahpun melekat dihatinya.Itu ayahku.

Ayah..Bapa..Papa adalah gelaran utk insan yg bertanggungjawab. Kalau mahu dihitung jasa seorg ayah ..bapa atau papa ini mungkin anak anak tidak akan dpt membayarnya.

Seorg ayah sanggup laku apa sahaja pekerjaan untuk mendapatkan rezeki utk di suap kemulut anak dan utk mempastikan anaknya belajar dan berjaya.

Aku teringat kisah seorg bapa yg aku tulis dlm novelku yg bertajuk "layar" iaitu bapanya bernama Yahaya dan anaknya bernama Kadir...Oleh kerana kemisikinan hidup Yahaya telah bekerja hingga jauh malam bukanya kerja di ofis, tp kerja melambuk tanah di bawah sinaran bulan.

Cuba anda bayangkan...untuk apa Yahaya bekerja sehingga larut malam? Iye untuk mencari rezeki dan utk meyekolahkan Kadir dan adik adiknya , dia tidak mahu lihat Kadir dan adik adiknya mewarisi kesusahanya ...ini bukan cerita rekaan tp ini adalah cerita benar.

Sempena hari bapa ini aku ingin mengucapkan Selamat hari Bapa buat semua insan yg begelar bapa di seluruh dunia ini.Semoga apa yg anda usaha utk zuriat dan keluarga anda merupakan ibadah yg hanya Allah sahaja yg menilainya.

Wednesday, June 22, 2011

TIDAK DIMINTA LAHIR BEGINI

Tajuk ni bukanlah tajuk yg berat...hanya sekadar untuk muhasabah diriku sebagai hamba Allah yg tidak jauh beza darinya..cuma aku ni manusia Allah bekalkan dengan "akal" yg boleh berfikir untuk mentadbir alam ini.

5bulan yg lepas aku menerima kelahiran seekor anak kucing, aku pun tak tau kucing ku yg namanya iqin dah 2 kali beranak tp semuanya anaknya mati...ada yg tak cukup bulanlah dan ada yg mati dlm longkang.

Tp kelahiran ketiga ini adalah rezekinya dan iqin telah menyorok anaknya ini selama sebulan di rumah jiran hinggalah aku beranggapan iqin ni buang anaknya merata rata.

Satu hari iqin mengogong anaknya yg dah besar masuk ke kawasan rumah...comelnya anak iqin dan kami pun berilah namanya "petek" aku pun tidak tahu kenapa namanya di beri begitu oleh budak budak dirumah ku.

Petek sangat kuat makan, kalau pagi pagi tu lepas solat subuh pastikan pingganya mesti ada makanan...kalau tidak dia akan mengiau tak henti henti dan keletah petek sgt menghiburkan.

Setiap hari tengok petek makan memanglah kuat tp saiz badanya macam kucing baru usia 3 minggu manakala kecerdasanya macam kucing berusia 6 bln...sah lah petek ini bantut.

Oleh kerena gelagat petek ini sangat cergas dan menghiburkan maka semua budak budak kat umah aku suka padanya.

Satu hari petek dimandikan...di shampoo dan lepas tu di jemur sebentar untuk mengeringkan bulunya.Tiba tiba petek mengelupur menjerit jerit dan bila kami tengok matanya ada 2 ekor kerengga dan matanya juling menahan gigitan kerengga yg berbisa tu.

Selepas di buang kerengga petek duduk diam saja di sudut dinding dan tidak lagi berlari lari...esoknya tidak kedengaran lagi suara petek mengiau minta makanan dan bila di cari kami lihat petek duduk moyok di tepi tiang rumah dengan mata sebelah kananya penuh berair dan tahi mata membeku.

Mata petek di cuci dan dia tidak aktif lagi...selama 2 minggu petek kurang makan dan minum dan satu hari sebelum Solehah pergi keje dia mencuci mata petek dengan ubat dan tisu...sambil membelai petek sambil memanja manjakan petek.

Tib a tiba petek menjerit dengan kuatnya dan Solehah rasa sgt terkejut bila di lihat pada tisunya ada sebutir mata yg berwarna hijau....ahhh alangkah terkejutnya mata petek tercabut dan darah mengalir.

Setelah seminggu petek menjadi cacat penglihatan dan kini dah boleh mengunakan 1 mata dan kini dia dah berlari lari jika kelaparan.

Aku harap petek reda dengan ketentuan ini walaupun dia hanyalah seekor kucing yg merupakan binatang kesayangan nabi kita.

Monday, June 20, 2011

NAIK LORI BALAK

Jauhnya rumahku di Kg Bak Bak kesekolahku di Maran tu lebih kurang 10 kilometer, masa tu dikg aku hutan belantara setiap 2 kilometer baru ada sebuah rumah.Bila ingatkan kembali zaman sekolah rendah aku dpt rasakan bahawa nikmatnya hidup anak sekarang lebih beruntung,lebih nikmat,lebih selesa dan lebih segala galanya.Tapi kenapa anak anak sekarang sering mengugut ibubapanya kalau hasratnya tak di penuhi dan dia tak mau gi sekolah?

Masa dulu arwah ayah hanya mampu beri aku 10 sen sahaja sehari utk beli kuih dan air kena bawak sendiri, pergi sekolah sebelum subuh berjalan kaki dengan 4 org kawan dan balik jam 4 atau 5 petang baru sampai rumah

Untuk sampai kerumah perut penuh dengan buah cenderai, air perigi dan buah jambu batu kerana tiada apa yg hendak di makan dan bila sampai rumah pula hanya makan nasi dengan ikan masin dan sayurnya pucuk ubi kayu.

Kadangkala kerana kepenatan sebab kelaparan kerana makan pagi jam 10 pg diwaktu rehat tu hanya seketul kuih aje dan untuk balik kerumah untuk jalan kaki dah larat maka kami terpaksa tunggu lori balak yg ulang alik mengangkut kayu balik dari Kg Serengkam di bawa keluar melalui jalan Kg Bak Bak dan kami budak budak sekolah kalau malas jalan kaki tunggu ajelah lori lalu dan naik lori balak yg akan lalu pd jam 5.30 ptg dan akhirnya sampai umah hari dah nak senja.

Dan ada satu lagi peristiwa yg sampai hari ini mengajar aku jadi seorg berjiwa kental ialah pd setiap cuti sekolah hari sabtu dan hari ahad ialah kerja aku menjual buah limau yg ayah tanam.Kebun buah limau ini hasilnya banyak tp oleh kerana banyak maka harganya sgt murah dan arwah ayah tidak berminat mahu menjulanya, tp aku telah mengambil daya usaha dgn membungkus buah limau itu sepuluh biji dgn harga RM 1.50 sebungkus dan untuk menjualnya aku terpaksa menahan setiap kereta, lori atau sesiapa saja yg lalu di depan rumah supaya mereka membeli buah limau itu.

Ada masa nasib aku baik maka hari tu dapatlah 5 atau 6 bungkus laku dan itu ajelah yg aku mampu lakukan untk membantu ayah dan ibu.Aku rasa aku belajar berniaga ini dari kecik lagi tanpa rasa segan dan malu.

Aku rasa usaha dengan kederat sendiri lebih rasa nikmatnya walaupun sedikit.

Tp hari ini anak anak rasa sangat beruntung kerana nak duit cakap aje atau SMS aje dan pasti dpt ketangan.

Aku harap anak anakku tidak mengabai nikmat yg Allah anugerahkan pada mereka dan pada kesempatan yg mampu berusaha tu ingat, didalam rezeki yg di perolehi itu bukan semuanya milik kita dan utk memberkati rezeki itu maka agih agihkanlah supaya apa yg kita miliki itu akan jadi ibadah buat kita dan org lain harus menikmatinya juga.

Wednesday, June 15, 2011

PENGAMIN


Belajar di luar negara memanglah best kalau ada penajaan dari kerajaan...semuanya dapat, belanja cukup, makan mewah, yuran terbayar ialah kos untuk belajar kadangkala mencapai ratus ribu.

Macam Nik Nur Madihah berebut penaja nak menajanya belajar kerana kecemerlanganya yg luarbiasa.

Bila di hantar keluar negara Nik Nur Madihah rasa tak selesa pulak dan sekarang dia menyambung belajar di negaranya sendiri...betul lah kata org kemewahan dan keselesaan itu bukanlah menjamin kebahagiaan seseorang.Biar susah tp bahagia...betulkan gitu.

Ini aku nak cete pasal jantunghatiku yg baru pulang dari indonesia, waaah tergeliat lidah aku bercakap dgnya fasih berbahasa arab dan inggeris, katanya kat sekolahnya kalau cakap bahasa melayu atau bahasa indonesia dendanya teruk bangat...jadi terpaksalah bercakap 2 bahasa ni dan bila di rumah cakap pulak telo bahasa indonesia.

Anaku ni cuti pd 9 hb jun dulu, tp atas urusan mahu balik ke Malaysia itu banyak urusanya maka terpakslah makan masa dan waktu dia balik tu dianjakan ke 13 hb Jun.

Ialah masa 5 hari nak tinggal diasarama mungkinlah rasa jemu...akhirnya dia telah keluar atas kebenaran pak ustaznya, dia telah janji mahu keluar 3 hari sahaja sebelum pulang ke Malaysia.

Ini cete tentang ujian yg dilalunya selama 3 hari...hari pertama dia kerumah kawanya dan dia tido serta makanminum pun di rumah kawanya, pas tu hari kedua dia telah meminta diri pd ibu kawanya utk tidak lagi menginap di rumah kawanya

Tapi dia tidak ada tempat hendak di tuju, anak aku ni orgnya sgt pemalu dan dia telah tinggal di masjid selama 2 hari.Duit padanya hanya cukup utk makan malam sahaja.

Akhirnya pd malam itu dia pun tidolah di masjid berteman nyamok yg banyak. Bila hari telah kesiangan dia telah dpt sms dari Malaysia katanya duit akan di kirimkan kepadanya tp melaui akaun org lain dengan syarat dia harus kerumah org itu yg jauhnya 2 kali tukar pengangkutan.

Di saat itu duitnya kosong sen...dengan perut yg lapar akhirnya anaku telah berjalan sejauh 8 kilometer dari Ciputat ke Lebak bulus..berpeluh peluh, bila sampai Lebak bulus dia rasa sangat letih, dia pun berpikir dan lihat gelagat org yg mundar mandir.

Akhirnya dia telah mengambil keputusan naik kenderaan yang namanya " angkut" dan bila dia naik maka dia pun menyanyilah lagu indnosia yang bertajuk ayah dan ibu bagi menghiburkan penumpang didalm angkut itu, katanya kalau pengamin naik tak payah bayar...jadi untuk meyelesaikan masalahnya anaku terpaksalah jadi "pengamin"

Akhirnya dia sampai ketempat org yang di janjikan untuk memgambil duit kiriman dari Malaysia...dan dia rasa sangat lega, oooh anaku.

Tuesday, June 14, 2011

SEDEKAH PENOLAK BALA


Siang malam keje...keje, pas tu dapat duit banyak banyak belanja dan belanja, makan kat tempat ada nama,pakai baju ada jenama, beli kereta besar, beli umah yg besar, pendek kata duit tu hanya untuk membesarkan hati dan dengan sifat "akuan"

Dalam hidup ini apa kita pikir dan apa yg kita mau selalunya sering termakbul...dan tak kiralah apa agama kita dan siapa kita.Maha pencipta itu amat pengasih dan peyayang kepada hamba hambanya dan sesungguhnya hambanya yg paling dia sayang ialah hambanya yg bertakwa.

Nak jadi org bertakwa ni bukan senang...perlukan satu jaminan hati iaitu "bermujahadah" jarang org mampu bermujahadah.Kalau dah mula senang sikit haaa hati tu mula mikir aje apa seterusnya aku nak buat ye...dan gamitan dunia mulalah melalaikan.

Aku teringat kisah sahabat aku, masa aku kenal dulu dia ni org biasa biasa aje, masa tu kami makan nasi lemak harga 70 sen kongsi 2 org dan bawa teh o dari umah untuk mengalas perut untuk bekerja dari jam 7.30 pagi hingga 4.30 ptg.

Kami selalu pinjam meminjam baju untuk tukar fesyen dan warna..ialah waktu tengah muda belia dan usia pun 17 dan 18 thn.Kesusahan aku ialah aku bekerja demi adik adik utk sekolah, dia bekerja untuk sara ibubapanya dah tua.Di saat tu dia adalah didlm golongan yg miskin dan dia jarang betukar baju.

Pada usianya 19 thn jodohnya sampai awal dan kawen dgn seorg lelaki yg kerjanya hanya gaji sekitar RM 450 shj...lepas tu bila dah ada anak 2, suaminya behenti kerja dan mula buat kerja jualan langsung.Waktu tu walaupun dia dah kawen tp aku sering dtg kerumahnya kerana keakraban itu membuatkan kami terus bersahabat dan pernah dia mengadu kekurangan barang makanan di rumahnya dan aku hanya beri apa yg aku mampu ajelah,

Ialah pd ketika itu dia dah tak keje dan aku masih keje lagi...maka aku menyumbang setiap lepas aku dpt gaji, lama jugaklah aku buat begitu padanya lebih kurang 2 thn aku memberinya secara istiqomah.

Kerja jualan langsung yg suaminya buat tak dpt menanggung kehidupanya kerana barang laku duit habis...akhirnya behenti dan balik kampung.

Oleh kerana suaminya anak tunggal dlm keluarganya maka kedua ibubapa telah memberi modal untuknya berniaga.Alhamdulillah hasil dari kerajinan dan rezeki anak anaknya peniagaanya maju dan terus maju hinggalah ke satu peringkat suaminya telah di anugerahkan oleh Sultan dengan geleran Datok dan isterinya dapatlah geleran Datin.

Perubahan hidupnya mula berubah sedikit demi sedikit dan kalau jumpa dgn aku pun hanya senyum dan dia tak mahu lagi bergurau senda.Kawan aku ini pakaiannya dah lain dari yg lain dah macam artis dan isteri isteri menteri pulak dan akhir sekali aku jumpa dgnya dia hanya mampu melemparkan senyum sumbing aje pada aku.Tiada lagi gelak tawa dan aku lihat dirinya dari hujung kaki hingga hujung rambutnya semuanya ada nilai kewangan

Dan baru baru ini suaminya telah menyerah wang zakat didlm nilai puluhan ribu dengan gambarnya memegang cek...aku pun kagum dgn kawan aku ini.Dia terpaksa berbuat begini kerana mahukan satu tender berharga puluhan juta dari kerajaan negeri.

Dan pada ketika blog ini di tulis aku dikhabarkan tentang kawan aku ni hidupnya di timpa musibah iaitu perniagaanya telah di tipu oleh rakan kongsi dan rumah yg dia duduk sekarang ni pun telah jadi cagaranya utk dia memabayar hutang.

Sebenarnya di waktu dia senang kawan aku ni menjadi sangat kedekut dan setiap sen yg masuk di kira utk habuan kepentingan peribadinya.

Akupun malas nak komen sgt tentang hal kawan aku ni, aku takut jugak aku di samanya pulak.Semoga kekayaan dan rezeki yg dtg itu ada "hak"nya.

Friday, June 10, 2011

AKU BENAR BENAR PENAT

2 minggu ni bergelut , paginya seawal jam 9 dah keluar umah dan balik seawal jam 1.00 pg aku pulang.Penat....sungguh memenatkan.Ini bukan faktor usiaku, dan bukan faktor tenagaku yg kian kurang ...tp ini adalah faktor ingin melakukan yg terbaik ingin ku persembahkan.

Zaman dulu masa aku buka sekolah banyak banyak pun penatnya tak macam ni, tp hari ini penatku dari hujung jari kaki hingga hujung mindaku.Waduh waduh...utk menghilang penat suka jugak aku relaxkan minda dengan masak masak.

Kesempatan nak update FB dan blog pun aku tak ade masa.

Tuesday, June 7, 2011

PUPUSNYA NILAI KEANAK ANAKAN


Kalau nak cete bab anak anak zaman sekarang ni memanglah tak akan habis, punyalah keadaan anak zaman ni terlalu jauh bezanya dgn anak anak zaman dulu.Bukanya nak cete zaman nabi, zaman para sahabat atau zaman salaffusaleh itu zaman kegemilangan dan zaman hebat, zaman tiada anak derhaka.

Tp yg aku maksudkan ialah zaman aku dulu dulu dan zaman sekarang punya anak anak.

Didlm surat khabar metro ahad baru baru ni bila baca kenyataan menteri wanita rasanya anak anak kita di Malaysia ni dah macam anak anak di Amerika dan anak di New York pula.Ngeri dan sunnguh menakutkan cete anak anak yg berusia belas tahun sudah menghambakan diri yg masih di bangku sekolah dengan kegiatan sex yg tidak bermoral.

Di sini memanglah kesalahanya ialah pd ibubapa 100% dan bukan pemimpin serta guru guru.Kalau berlaku bab begini ini adalah salah asuhan, didikan dari kedua org tuanya.Iyelah mengasuh anak ni bukan setakat kita tungkus lumus cari duit banyak banyak kita bagi dia makan,pakai dan bagi apa yg dia nak...tak jadi macam tu.

Anak manusia perlukan satu ilmu didikan atau corakan dari kedua ibubapanya seperti awal awal pendidikan ialah mengenal Allah, lepas tu baru kenal yg lain lain.

Tp hari ini kenal Allah tu dah tak ade lagi yg di kenalkan ialah hiburan, makanan, kebendaan,kesenangan hidup dan bila hidup dah terkandas barulah nak cari istilah " aku nak hantarlah anak aku belajar agama...perangainya dah teruk sgt dan derhaka kat aku pulak" ha kat sini baru dia sedar, tp bila "nasi dah jadi bubur" tu tak payahlah nak cakap lah...tunggu ajelah.

Anak anak sekarang ni anak anak yg tidak tahu lagi "membalas jasa ibubapa"kenapa gitu? iyelah sebab tak di ajar begitu dan anak anak sekarang ni dia banyak belajar dari pesekitarnya iaitu nilai nilai "keanak anakan" dlm dirinya dah lenyap.

Aku dulu di latih keras oleh kedua ibuayah seperti kalau anak perempuan di beri latihan memasak dan hidangan yg harus di utamakan ialah hidangan utk kedua ibubapa...makanminum ayahibu mestilah dijaga bukanya dgn lauk yg sedap dan enak enak tp cukuplah sekadar ikan masin dan sayur pucuk ubikayu.Tp di hidangkan dgn penuh tertib utk keduanya.

Lepas tu pakaian ibubapa...aku mula membasuh pakaian ibubapa pd usia 8 thn, masa tu guna air perigi...punyalah azabnya timba air dari perigi kemudian duduk berjam jam di tepi perigi semata mata nak mencuci pakaian kedua ibubapa.Lepas basuh kena jemur pulak dan seterusnyanya hinggalah di lipat.

Dan ibubapa tidak mahu tahu pakaianya dah basuh atau belum yg dia tahu pakaian yg dia nak pakai pergi kerja tu ada.

Lepas itu kalau nak keluar rumah tu ...nak minta minta izin tu kena pikir sepuloh kali baru berani cakap terutama sekali dgn ayah.Tak berani sebab soalan yg akan di tanya nanti kot tak terjawab.Bila rasa susah sgt nak keluar rumah pergi jalan kebandar tu...maka akhirnya keluar ajelah bila keduanya ajak keluar barulah keluar hinggalah pada usiaku 16 thn baru aku berani keluar..itu hanya kepekan sehari dan dia akan beri masa sejam atau 2 jam saja.

Kemudian bila magrib pulak wajib gi mengaji...bertahun tahun mengaji dan kalau berpindah rumah..pertama sekali yg ibubapa cari ialah di mana guru yg boleh ajar anak mengaji.Tp sekarang dah tak gitu lagi

Itu diantara didikan yg wajib dan ibubapa sentiasa tanamkan rasa adab dan sopan santun pd org tua.Aku yg dah berusia gini..kalaulah ada pak saudara atau mak saudaraku yg bercakap aku tak berani nak menyampuk.Inilah adalah didikan dan didikan ini menjalar dlm diriku hinggalah sampai bila bila.

Gitu jugaklah kalau nak dengar radio...ayah aku pesan jangan pasang kuat kuat, tak baik nanti ganggu org nak cakap.

Ini semua asuhan sebenarnya.Apakah ibubapa boleh lakukan ini semua untuk didik anak anak? aku rasa sukar.

Tp walau apa pun anak anak perlukan pd satu pengisian, Ibubapa harus ingat makin hari keje mendidik anak ini kian sukar dan anak anak kita sanggup mengadap komputer berjam jam untuk bersosial tanpa faedah.

Mulai hari ini ibubapa harus tahu menyekat perkara yg boleh membawa musibah pada kehidupan generasi kita sekarang ini.Semoga ibubapa sedar jika kita gagal dlm mendidik anak anak...kita sekaya manapun kita bukanya org yg berjaya jika anak anak kita gagal jadi manusia yg kita idamkan.

ANAK YG SOLEH DAN SOLEHAH

Sunday, June 5, 2011

LAKSAM BASI


Hari ini ahad dan cuaca pun baik, ada cadangan nak pergi ke pekan sehari Temerloh nak makan asam pedas ikan patin dan nak round pekan sehari.Tp hajat tu aku pendamkan sebab nak menyiapkan majalah bulanan fardu ain yg telah menjadikan aku bekerja lebih masa sekarang ni.

Dari jam 9 pagi - 1 pg...masyalah...gini rupanya nak buat sesuatu ye. Hari bekerja pula tak tau nak cakap lah sebab nak kejar terbitnya ikut masa.Aku pun tak tau bila masa aku nak rehat dan nak memasak serta nak gemas umah serta nak basuh kain.

Oleh kerana aku perempuan walau kerje selama manalah pun balik aje aku akan bekejar ke mesin basuh sebab ada tugas wajib kena basuh kain..pas tu jemur dan kadangkala balik kejap tengahari semata mata nak angkat kain dan jemur kain yg baru pulak.

Iyelah bukan orang tak ofer pembantu rumah...tp dah jadi cara serta perjalanan hidup ku dari belum ada anak hinggalah kini dah 27 thn begelar isteri dan ibu ,insyallah boleh buat semua tugasan baik di rumah mau pun di luar rumah...semoga Allah akan kurniakan kesihatan yg baik dan semangat yg kuat serta fikiran yg cergas ,matang serta bertambahkan ibadahku untuk akhirat.

Tadi pagi aku ke pasar pagi di Sg Buloh, sebenarnya pasar pagi Sg buloh ni bermula dari jam 2 petang hari sabtu hinggalah ke jam 2 petang ahad.Macam kat pasar tani di serawak pulak, di pasar ni jualanya yg paling banyak ialah makanan....anda sebut dan anda cari pasti jumpa dan begitu jugaklah dengan pakaian . Manakala ada jugalah lain jualan seperti sayuran kampung,buku dan majalah, jual ikan, jual karpet dan macam macamlah dan tak tersebut sebut...gitu.

Masa aku jalan jalan tu aku singgahlah kat satu gerai jual makanan ala ala kelantan sebabnya ada jual nasi dagang, laksam, nasi kerabu dan ada lah sikit sikit kuih. Aku pun singgahlah sebab teringin nak sarapan makan nasi dagang..aku pun orderlah nasi dagang..bolehlah makan, tak macam nasi dagang di pasar siti Khadijah di KB..sambil makan tu aku dengar tuan kedai tu cakap dgn pekerjanya " aku tak tahulah ari ni kuah laksam aku buat rasa lain macam jo..agoknya aku guno santan semalam ko" katanya

Tiba tiba dtg seorg pelanggan" kok bungkus sa laksam" maka dia pun cepat cepat bungkus dan dia kata " ni kok bue lebih kuahnya" kata tuan kedai tu .

Apa yg anda fikirkan ye....itulah manusia

Friday, June 3, 2011

HANTU MASUK BADAN

Org tua tua kata "Yg baik jangan di puji sgt, yg kita nampak tak baik tu jangan di hina" betulah bidal org tua tu.Tp seharusnya yg baik tu kita jadikan tauladan, yg buruk tu kita jadikan sempadan .

Dari jauh mereka dtg menaiki pengangkutan sewa selama seminggu perjalanan, ibubapa menjual segala harta benda, ibubapa sgt mengharap apabila anak yg dihantar belajar itu bila balik nanti akan dpt jadi org berilmu dan boleh menaikan taraf hidup keluarga....dari petani yg menghempas tulang empat kerat selama puluhan tahun...mungkin bila anak yg dihantar belajar itu akan balik membawa sinar baru dan cahaya.

Tp sayang seribu kali sayang, di telan pahit dibuang sayang

Di kejauhan hatiku amat tersentuh dengan satu pengorban seorg gurunya yg sanggup berbuat apa sahaja utk anak muridnya demi agama,bangsa dan negaranya.Berjalan ribuan batu dengan menaiki van berhimpit himpit antara orang dan barang barang,ibu bergadai barang kemas yg ada sejangut udang manakala sang bapa pulak menjual tanah sekankang kera hanya utk membolehkan anak menuntut ilmu.

Manusia merancang....Allah telah menentukan segal galanya dan setiap yg berlaku ada hikmahnya.Semoga apa yg berlaku itu pengajaran buatku dan kita manusia ini memanglah Allah yg jadi didlm serba kekurangan dan kealpaan.

Wednesday, June 1, 2011

TERKEJUT AKU


Hari ini aku mahu iktirafkan sebagai "hari ini dlm sejarah" aku jadi takut, gementar dan cuak serta bagaikan mahu menjerit sekuat kuatnya.Kenapalah manusia ini berlaku kejam..jahat dan tidak berhatiperut.

Pagi tadi salah seorg anak Kembojaku telah kekedai mamak depan Madarasah untuk beli sedikit lauk utk buat sarapan ..tiba tiba dtg seseorg yg tak di kenali ajak dia minum dan makan roti canai.Maka dia pun makanlah...tgh makan dtg pula seorg staf aku utk join makan bersama, tp lelaki terus lari dan murid itu pun terus bangun.

Lepas balik dari kedai mamak tu anak Kemboja tu naik ke atas utk memulakan kelas belajar..

tepat jam 10 pg waktu rehat maka anak Kembojaku turunlah ke bawah tanpa meminta kebenaran dari ustaz atau ustazahnya.

Bila kelas bermula pd jam 10.15 pg ustaznya tengok anak Kemboja yg seorg ni tidak ada di tempat duduknya dan ustaznya ingat pelajar itu mengikut aku pergi kemana mana.

Pd jam 11.30 pg aku di beritahu tentang ketiadaan pelajar itu...aku mencari dari satu setesen ke satu setesen komuter iaitu dari setesen komunter Sg Buluh pas tu Kepong Central dan setesen Kepong...setiap kali komunter berhenti aku menunggu sehingga habis penumpang keluar..tp hampa.

Tepat jam 5 .25 ptg Solehah SMS kata anak murid tu dah balik...hari ini aku menangis kerana aku sangat takut jika perkara yg aku pikirkan benar benar berlaku...walaupun dia anak org Kemboja, anak org miskin tp aku sgt merasa tanggungjawab aku sgt besar dan berat.

Murid tu Kata org tu dia baru kenal pagi tadi, dan org tu sanggup menunggu dia kat bawah sehingga jam 10 pg,

Utk apa dia tunggu? dan kata anak murid itu ...org itu bawak anak murid tu jalan jalan dgn menyewa teksi.

Apa tujuanya? Ini mungkin langkahnya yg pertama utk melakukan sesuatu kejahatan pada budak budak.

Ya Allah aku bersyukur diatas segala galanya.

Hari ini aku tak dpt laku sebarang kerja kerana aku seperti "ayam kehilangan anak".

Allah telah mengejutkan aku dengan kejadian ini.

Walaupun ini adalah satu peristiwa yg tidak memberi kesan pd org, tp bagi aku ianya sgt mendebarkan.

Aku pernah mengalami peristiwa di mana seorg anak yatim yg di bawah seliaan ku di Acheh telah meninggal dunia kerana kemalangan di jalanraya.Dan kesnya aku terpaksa membayar satu kos yg sgt tinggi pada warisnya walaupun selama di dlm jagaan aku warisnya tidak pernah ujud dan arwah itu aku ambil di tepi bukit lalu aku tempat di rumah anak yatim dan bila kemalangan jiwa berlaku aku telah di hukum

aku pun tidak tahu dari mana warisnya dtg dan membuat satu tuntutan yg tidak bermunasabah.Jika aku gagal menjelaskan tuntutan itu aku akan di bicarakan di negara org

Sebab itulah bila perkara ini berlaku aku jadi sgt panik dan aku menangis semahunya.

Sesungguhnya ujian Allah mengingatkan aku bahawa setiap apa yg aku lakukan ada risikonya dan aku harus berhati hati dan berwaspada.

Tuesday, May 31, 2011

NIKMAT YG TIADA TARANYA


Letrik naik? apa maknanya?...org besar besar,org kaya kaya,pemimpin pemimpin yg gajinyanya puluhan ribu hah tak jadi masalah.

Tp bagi penghuni rumah flat, penghuni rumah setinggan,penghuni rumah berhantu di cerok kampung atau org gajinya sgt sikit dan boleh jugak di taksirkan sebagai pendapatan tidak mengcukupi akan merasa berpeluh jugak? walau apa pun alasanya...ini adalah menunjukan bahawa sekarang ni adalah zaman inflasi..zaman merundung..zaman menuju ke kebangkitan suara suara rakyaat yg miskin.

Aku sebenarnya dah lama tak beli barang dapor...kira kira sebulan yg lalulah, tp semalam pergi beli barang dan aku sgt terkejut dengan harga barang...melampaunya harga barang, naiknya tak di beritahu pun.

Bawa duit sikit, jadi belilah apa yg dpt dan harga yg tak aku sangka susu pekat manis FN harga yg last sekali aku beli RM 2.85 tp semalam RM 3.60, pas tu ikan sadin cap ayam tu masa aku beli dulu harganya masih lagi RM 5.20 tp semalam RM 6.20 dan begitu jugak dengan tepung dan lain lain barang, ini kerja gila gila...tanpa memikirkan akibatnya pada org susah.

Kenapa buat begini? negara kita dah 50 tahun lebih merdeka...dah maju..dah ada anak muda yg jadi angkasawan, kalau negara kita ni seperti negara Kemboja itu tak jadi hal.

Kisahnya aku semasa pergi ke Kemboja, kalau waktu makan malam tu anak anaknya akan ambil pinggan sebiji seorg kemudian senduk nasi sejuk (nasi tengahari tadi, masak nasi sekali sehari saja, nak jimat ) dan ambil sosej perut lembu sebesar jari kelinking lalu di bakar dgn dapor kayu, lepas tu makanlah...inilah cara org susah dan org yg negaranya di takbirkan oleh si kafir laknatullah tu, tp kita negara yg di takbir oleh org Islam yg beriman dan bertakwa ni....jangan sampai rakyaat akan jadi rakyaat Islam di Kemboja.

Makin lama merdeka,,,biar harga barang makin murah dan pemimpin mesti ada sifat pemurah jangan ada sikat "kaut" ni aku teringat ada sahabat aku yang kedudukannya telah mantap dan perniagaanya kian memuncak...bila dah perniagaan maju sudah pasti duit melambak lambak, apa nak buat duit banyak?

Iye masa susah dulu tak pikir nak melancung kenegara yg bagai mimpi aje boleh jejak..tp sekarang ni tiap bulan pilih negara yg mahal dan aman serta selesa.Belanja tak jadi hal...duit dah berkepuk kepuk..tarik RM 50..jatuh RM 500 kan gitu wahai sahabatku.

Dlm setahun gi umarah 2 atau 3 kali , beli harta harta buat simpan anak cucu...tp ye didalam harta yg menimbun tu ada hak pekerja yg bergelumang siang malam memikirkan utk menjana kekayaan utknya, tp di bayar dgn imbuhan yg paling murah tak berpadanan.

Org kaya ni dia harus pandai membaca istilah "kebajikan" contohlah yg plg mudahlah "kebajikan pekerja".

Kalau pekerja tu org berduit atau org kaya dia tak kerja makan gaji...pastinya dia kerja sendiri membuat empayar sendiri, kalaulah namanya pekerja dia akan menunggu tarikh akhir bulan utk dia mendapat imbuhanya..kalaulah dia tengok bossnya berbelanja yg luarbiasa..apa rasa perasan pekerja ye?

Begitu jugalah kedudukan rakyaat yg bergaji sedikit dengan kenaikan barang dan sara hidup yg melampau ini akan menjadikan rakyaat akan rasa amat tertekan, walaupun pendapat mereka tak di dengari oleh pemimpin yg sibuk dgn politiknya, tp doanya di dengari oleh Allah yg Maha pengasih lagi Maha Peyayang.Jangan sampai org susah berdoa.

Monday, May 30, 2011

GUNA IBU JARI KAKI

Foto : Hati yg perlu di baiki

Foto : Ini spanar, skeru untuk membaiki hati ..he..he..he

Masih terbayang lagi bayangan seorang ustazah yg mengajar di Tadika Islam Taman Sri Gombak pada usia Solehah 4 atau 5 tahun.Waktu aku buka Tadika dengan 6 cawangan di Taman Koperasi Cuepas,Taman Selayang,Sri Gombak.Jumlah guru hampir 20 org, semuanya gadis gadis yang berusia 20 thn - 29 thn dan 3 org lelaki iatu 2 driver seorg tukang kebun.

Guru yg mengajar ni syilbusnya dah di tetapkan dan semua yg dtg itu senang aje dtg mengajar dan ikut displin kerja dan setiap guru yg dtg tu mestilah org kreatif terutamanya yg pandai melukis,mengarang cerita,menari dan menyanyi.

Kalau aku nak cete panjanglah sejarah guru guru aku ni, tp ni aku nak cete yg pg rengkas aje.

Dlm ramai ramai guru ni adalah seorg ustazah, umurnya pada waktu tu 24 thn dan aku pulak 26 thn,tp dia belum kawen sedangkan aku dah ada anak 3 org.Aku dgn dia sgt rapat dan baik...dia pakai purdah..manakala aku macam aku nilah.

Walaupun aku ni majikanya tp kami begitu akrab hinggakan kadangkala dia sering tido di umah aku dan bila Tadika banyak keje dia akan tido berhari hari dan dia ni sanggup buat apa saja demi anak anak muridnya dan aku rasa sebab tadika aku ni bertambah murid ni tiap tiap tahun adalah sebab buah mulut ibubapa yg melihat kemajuan anak anak mereka yg pandai macam macam hasil dari daya kreativiti ustazah ni.

Lama jugalah dia keje dgn aku lebih kurang 4 thn . Antara daya kreativiti dia yg aku tak tahan kadang kala membuat aku bermulut laser ialah dia suka tutup dan bukak suis letrik guna ibu jari kakinya dan aku pernah di tanya oleh seorg penjaga "puan anak saya tutup dan bukak suis kipas kat umah dgn mengangkat kakinya setinggi suis tu guna ibu jari kaki" waaah masa tu merah padam muka aku, sebab apa? semenjak ustazah itu mengajar kalau dia nak pasang radio dia cucuk peyambung letrik dari radio ke suis letrik guna tangan, tp kalau dia bukak dan tutup letrik tetap jugak guna ibu jari kakinya.

Hari ini aku banyak tengoklah... kalau CPU komputer selalumya letak di bawah meja dan org guna kumputer tu dia on dan of kan kumputer tu guna ibu jari kaki...kenape yeee...budaya apa tu atau itu memang kreatifnya?

Semalam aku berborak dgn seorg ustaz yg dtg ke opis aku, dia ni orgnya macam aku jugak lah suka merantau di bumi Allah ni, dia kata " Puan saya nak tulis buku tentang BAIKI HATI" aku tanya dia "cuba ustaz terangkan maksud baiki hati"

" gini puan, contohnya jika kita masuk tandas...org tak nampak. tp kita ada sampah nak buang, tp tong sampah tak ade, makanya kita campaklah sampah di atas lantai didlm tandas tu dan hati kita pun kata, org bukan nampak sape yg buang sampah tu" kata ustaz tu untuk menerangankan tentang peyakit hati manusia dan aku pun teringat tentang org yg tutup dan bukak suis letrik atau komputer guna ibu jari kaki ni dan org ini aku rasa hatinya perlu di baiki jugak.

OK lah coleteh aku sebelum masuk opis...aku sayang anda semua.

Saturday, May 28, 2011

MAKAN UBAT


Seingat akulah dari aku usia masih kecik kecik lagi, kalau demam mak bagi ubat cap kaki tiga, mungkin ada yg tak kenal dgn ubat ni.Ubat ni harganya sgt murah kalau dulu harganya 10 sen sebungkus, tp hari ni dah 40 sen sebungkus.

Lepas makan kena selimut lepas tu keluar peluh dan kalau dah kebah demam tu rasa satu kampung boleh rayau main main dgn kawan kawan.Tp hari ni kalau demam aku masih gitu jugak, walaupun dah berusia ni, aku tak pandai nak makan ubat kelinik yg katanya ada ubat tahan sakitlah, ubat demamlah, ubat sakit perutlah dan macam macam jenis ubat dan macam jenis warna...takut aku tengok.

Kalau zaman dulu kalau sakit perut atau kembong gosoknya pakai minyak gas atau minyak tanah aje...5 minit lepas tu eloklah, tp hari ni ubat sakit perut aje macam macam jenis,kembung lain ubatnya,bisa perut lain ubatnya, cacing kerawit lain ubatnya,gastrik lain ubatnya.

Dan satu yg plg aku takut ialah bila aku tengok org bersalin di hospital, bila lepas beranak aje doktor suntik ubat tahan dari darah dari keluar, lepas tu bagi makan ubat aku kira macam macam jenis ubat yg dia bagi...sampai sesudu besar, ada ubat tahan sakit, ubat tahan darah, bermacam jenis dan ada ubat yg memboleh org lepas beranak makanan apa saja makanan yg dia ingin, kalau kat kampung lepas beranak terus pantang tak boleh makan telur,ikan cencaru,ikan sadin.Kalau makan juga adalah akibatnya.Tp kalau hospital anda selamat, sebab ada ubatnya

Tp aku beranak tak pernah gitu, sebab bersalin kat umah aje...macam org kampung zaman batu aje ha..ha..ha..ingat anak Shamsiah Fakeh cerita pengalaman ibunya seorang komunis yg melahirkan anak di dalam hutan, 5 hari lepas beranak dah boleh berjalan rata didalam hutan dan ubatnya akar kayu dan daun aje.

Tp hari ini org berubat cukup hebat...cakap aje peyakit ape pasti ada ubatnya.Kadang kala itu di suruhnya makan ubat sampai seminggu dan kalau tak elok pergi jumpa doktor di hospital.

Sebenarnya tak payah macam tu...jaga kesihatan, banyak hidup dgn aktiviti bergerak dan kurang makan yg mengandungi kolestrol dan makanan yg merosak tubuh badan, pasti badan kalau sakit tak payah telan macam macam ubat.

Friday, May 27, 2011

LELAKI TETAP LELAKI

Foto : Kalau ada kenduri kendara kat kampung dia selalu jadi tekong dapor.

Aku ada seorg adik, namanya kita org panggil "acu" sebab dia anak bungsu.Adik aku ada kelebihanya dari adik beradik aku yg lain, tp bagi aku kelebihan dia baguslah kalau dia pandai gunakan.Sebenarnya yg cungkil bakatnya akulah sendiri, masa usianya belasan th dia selalulah dtg umah aku.Oleh sebab aku ni beranaknya tiap tahun maka keadaan macam tak teruruslah.Ialah sikap buruk yg ada pd aku ni tak suka org duduk umah, jadi kerja dari memasak,membasuh,menyapu,mengemas dan apa aje kerja umah semua tangan aku yg buat hinggalah budak ni dah macam ni.

Jadi bila adik beradik dtg umah mereka semua dah faham, makanan mentah banyak kat dapur,tp aku tak begitu boleh utk meyediakan.Ialah anak kecik kecik ada diatas dukung, ada yg pegang kain,bak kata org kampung ni " nak buang air pun tak sempat" oleh sebab melayan kerenah anak anak, dahlah masa tu kerja aku ada berbelas cawangan tadika, kelas mengaji dan nurseri.

Walaupun ada org kerja tp kerja org nak perhatikan jugak sebab melibatkan banyak perkara.

Acu ni masa dia dtg umah aku tempat pertama yg dia pergi ialah dapor , dia tahu kalau dia tunggu aku menghidang air ke atau kuih ke ...alamatnya tak minumlah dia.Maka dia pun buatlah air, bila dah tinggal lama sikit di umah aku dia mula masak nasi,bakar ikan,buat sup,goreng ikan, buat kari...aku sangatlah terkejut bahawa ada seorg lelaki yg masakanya memang sedaplah.

Kalaulah dia bakar ikan ni aku rasa aku memang kalah dan cara dia siang ikan pun memang aku pun angkat tabik, kalau org biasa macam aku ni ikan goreng dan ikan bakar ni sama aje siangnya.Tp dia kalau ikan bakar tu belakangnya kena belah dan kelarnya kena menyerong, kalau ikan goreng tu belahnya di perut dan kelarnya rapat rapat.

Dia kalau masak tak guna serbuk serbuk ni, semuanya yg betul betul spt kunyit hidup, serai,halia,lengkuas dan dia janarng guna blander.

Tapi org lelaki memang org lelaki, bila dia kawen dia langsung tak mau jejak dapor.Dia makan apa aje yg isterinya hidang.Gini rupanya perangai org lelaki dia ada kemahiran memasak, tp bila dia kawen kalau isterinya beri makan masin dia makan...kenapa dia tak tunjuk bakatnya kat isterinya?

Aku harap acu ni kalaulah dia asah lagi sikt bakatnya tentu dah boleh cari makan dengan kelebihan yg ada padanya.

Tuesday, May 24, 2011

Cap..cap..cap ajinomoto


Petang semalam jengok jap kat dapor anak anaku (anak Kembojalah di Madarasah) si Fauzi dgn si Arifin tengah masak..."masak ape tu fasy" seminit baru dia jawab sebab dia ni ada gagap sikit dan sgt pemalu " ma..sak..ayam ebu" aku pun jengoklah dlm kauli,wah bestnya ayam lada hitam terliur jugak, tp simpan dulu dlm hati.Aku tahu fasy ni tak pandai lansung , tp kenapa petang ni dia masak? " nanti simpan utk ibu tau, ibu nak makan" kataku sambil berlalu.

Malam tu aku balik dari Sg Buloh jam dah 10 mlm, tiba tiba muncul Ustaz Yusof "ummi, saya tak makan aji no moto" kata Yusof pdku tanpa aku tahu apa apa " oooh ye Yusof, ummi pun tak makan jugak, tp kalau dah kat kedai Thailand kita kena makan jugak sebab diorg masak semua guna ajinomoto dan jaga jaga rambut atas kepala semua akan gugur kalau setiap hari makan tomyam" aku berkata

" Mak ni tak fahamlah ...yusof kata dia tak makan lagi mlm ni, sebab anak muridnya masak ayam guna aji nomoto 3 sudu" kata Solehah " kita ni mak, muntah melambak lambak sebab makan ayam aji nomoto" kata Solehah pulak.

Sebenarnya ajinomoto ni perasa yang berperisa, dulu pernah ajinomoto ni macam di sabotaj oleh org yg anti dgn ajinomoto, dikatanya macam macam kat ajinomoto ni, katanya ada campuran yg haramlah, campuran benda tak baiklah...tp akhirnya nama aji nomoto ni di bersihkan oleh bossnya dgn memberitahu bahawa ajinomoto ni adalah baik dan sesuai dimakan.

Walau apapun ajinomoto adalah bahan perasa yg sgt merbahaya pd kesihatan manusia, aku ni bukan org sains tp mengikut cerita arwah nenek aku...seumur hidupnya dia tak pernah makan ajinomoto dan kalau dia tahu org bubuh ajinomoto dlm makanan dia tak makan.

Org yg masak guna ajinomoto ni org yg tak pandai masak dan baru baru ni aku beli goreng cempedak di sekitar Sg Buloh, kata tukang jual tu " tunggu ye cempedak ni baru nak goreng" katanya,

Sambil menunggu aku pun tengoklah dia buat bancuhan tepung utk goreng pisang, aku perhatikan dia menuangkan sekilo tepung dgn sepeket ajinomoto yg harga 50 sen, aku terkejut " eh buat goreng pisang guna ajinomoto ke" aku tanya, " kena isi ajinomoto sebab pisang ni baru mengkal, kalau ikutkan belum boleh goreng lagi, kalau dah goreng jugak kena isi ajinomoto sebab bila goreng rasa pisang tu ada" katanya " tu goreng cempedak pun bubuh ajinomoto jugak ke?" aku tanyanya

"semua bubuh, bukan banyak...sikit aje nak bagi rasa" terdiam aku, dari nak beli RM 3 terpaksa di tunda ke RM 1, belum sampai umah aku sedekah tempat burung di tepi jalan.

Malam tadi aku dah buang ajinomoto anak anak Kemboja ku itu, kalau anda nak tahu org Kemboja yg lelaki atau perempuan kalau usianya dah meningkat 40an hampir semuanya jalan pecot pecot dan bila usia menjelang akhir 50an maka kebanyakanya bongkok 3, sebab apa? sebab suka makan ajinomoto.

Sudah....jangan makan ajinomoto lagi.

Monday, May 23, 2011

PASARAN SEMALAYSIA


Buat majalah fardu ain tak mudah seperti depan mata anda, yg dah siap tu ...aku mengenali majalah fardu ain semenjak belum kawen lagi, bila dah ada anak 2 kami buat majalah fardu ain yg berharga RM1.50 dgn versi satu colour aje, aku dan anak anak sering jadi model foto, masih ku simpan lagi sebagai kenangan dan masa tu modal utk buat tak banyak sebab guna mesin taip aje...seingat aku modalnya RM 800 sahaja.

Tp tak lama boleh bertahan selama 3 keluaran sahaja sebab ada beberapa sebab yg tak dpt di elakan.

Tp pada hari ini kami sekali lagi mencaturkan nasib dengan daya usaha yg lebih kuat iaitu aku memulakan usaha nak buat majalah fardhu ain dah 3 thn yg lalu dgn cara angan angan mat jenin dulu.

Lepas tu ku suarakan...adalah beberapa org yg dengar yg lain tu masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri dan yg paling manisnya ada yg kata...ha nak terbit majalah banyak ke modal?

Setiap apa yg aku buat tak pernah aku pikir pasal modal...walau apapun yg aku buat, tak tahu kenapa gitu jadinya.

Kami pun mulalah dgn memanggil beberapa org teman mula mula bincang bincang dulu,buat kertas kerja, lakar lakar dan lepas tu cari rencana semua buat sendiri hampir 80 persen moke up fardu ain kami berdua yg buat dan layoutnya si Ulin dan Si Azam yg buat guna komputernya sendiri.

10 bulan kami membuatnya dengan segala susah payah termasuk seorg guru tahfiz ku yg bernama ustaz Faris yg banyak menghantar rencanaya.

Sebenarnya kami semua ni menulis tak berapa nak ikut cara...aku kira kira berpuloh aku print majalah yg dilayout oleh Ulin..semata mata nak tengok hasilnya...

Manakala kalau soal kena tegur atau kena marah ni terutama aku tak payah cakaplah, siapa yg marah? Dato' kita yg marah dan banyak mengajar....aku diam aje simpan dlm hati dan buat pengakuan mahu berubah.

Sebenar aku ni bukanlah editor yg pandai membaiki tulisan org, tulisan aku pun org yg betulkan.Kalau aku di minta utk betulkan atau edit tulisan org maka dgn rencana dan pen merah sekali aku bawa tido dan itulah kelemahan aku.

Oleh itu aku telah melantik editor bahasa dan editor syariah.

Hari ini majalah fardu ain dah terbit edisi perdana, bagi aku OK lah tu, tp aku ni kan hati manusia mana cukup puas apa yg aku buat, aku mahu buat dengan lebih ommm lagi, lebih mantap, lebih padat isinya dan gambar gambar bertaraf antara bangsa...biar pembaca rasa puas..berbaloi dan rasa banyak manafaat yg dpt.

Untuk melahirkan sesuatu yg indah, cantik,menarik macam orglah jugak..kalau mahu dpt anak yg cantik makan mesti kawen bangsa lain...kalau kawen melayu sama melayu nanti dpt anak macam melayu jawa..ha..ha..ha.

Gitu jugak dgn majalah fardu ain ni kena di adunkan dengan citarasa dari luar umpamanya penulis yg berbagai ketegori seperti ilmuan yg berpendidikan akedemik, alim ulamak, org yg bekerjaya ,pelajar dan suri rumah...tu barulah dpt majalah yg bagus dan menarik aku disini sgt menekan tentang fahaman majalah ini adalah ahli sunnah wal jamaah.

Majalah ni aku tidak mahu hadkan di kedai buku atau kedai majalah saja.Aku mau bawa majalah ni masuk ke universiti,kolej kolej dan sekolah sekolah dan pejabat kerajaan serta kedlm kilang, Biar semua org dan anak anak remaja belajar fardu ain dari bacaan dan bukan setakat dengar hujung telinga aje.

Selain dari Malaysia aku akan promosikan majalah ni ke Singapore dan Brunei dan di satu masa nanti hasrat aku ingin mengalihkan bahasa fardu ain ke bahasa khmer...nak bagi percum aje kat guru guru di sana...tunggu 3 bln lagi akan ku laksanakan apa yg ku cita citakan ini.

HARGA KITAB.


Baru baru ini aku didatangi oleh seorang wanita yg berusia lebih kurang 62thn gitu, dah pencen, dulu kerjanya bolehlah tahan besarnya..dah berkali kali jugaklah dia dtg mungkinlah nak berjinak jinak dengan aktiviti kemanusiaan.

Kali pertama dia datang dulu bila ku cete tentang kesusahan anak anak Kemboja ni dia menagis..."hu..hu...hu kesian ye bang budak budak ni, barang yg tak pakai kat umah kita tu banyak yg dah tak guna" dlm sedu sedan tu dia masih ingat nak bagi barang yg tak guna, pas tu laki dia balas " iye lah yang...tp kita nak angkut naik ape, barangnya banyak" kata lakinya sambil memegang bahu bini yg tengah sedu sedan tu.

Aku tak mahu tunggu bininya jawab, aku yg tlg jawabkan "tuan dan puan tak payah bawak barang tu kesini, hantar aje ketempat pelupusan sampah, saya disini pakai barang baru aje, lagi pun madarasah saya tak ade tempat" aku kata dlm keadaan yg sgt geram "oooh ye ke puan Rusnah, oklah..kalau gitu kami bagi duit ajelah"kata lakinya.

Ha..begini adat org kita, asal dengar madarasah aje macam dah senonin dgn barang buruk, apa dia ingat aku pengutip sampah ke?

Oklah itu cete penyumbang barang buruk yg bertaraf 3 bintang,sebab apa aku kata 3 bintang sbb dia ni org ada pelajaran..tp pikir macam org kurang belajar.

sekarang ni aku nak cete tentang anakangkatku yang keberapa aku pun dah tak terbilang bilang dah, tapi dia ni namanya Rusdi, kakinya cacat sebelah kena jerangkap Pol-Pot di yg ditanam di Kampungnya.Ketika kena jerangkap samar dulu usianya 4 thn, kakinya di potong hingga ke lutut...dah lah tu ibunya miskin pulak, kerje kampung tanam ubi.

Oleh kerana didlm keluarganya dia adalah anak lelaki tungaal maka ibu dan bapanya ingin melihat anaknya berjaya di dunia dan akhirat. Maka dia pun di hantarlah ke Madarasah Ustaz Zainal di Kg Soun.

Dia pandai maka dlm masa 3 thn dia telah mampu menguasai kitab kitab yg diajar oleh ustaz Zainal.Maka dengan takdir Yang Maha Esa dia telah di pilih utk belajar di Malaysia di Madarasah Tabligh di Sri Petaling ambil ilmu dakwah selama 4 thn.

Sebelum dtg ayahnya telah meminjam duit dengan suadara maranya dan menjual sebidang tanah maka dapatlah di kumpulkan RM 2500, hanya itulah pemberian yang pertama dan sampai bila bila.

Duit itulah untuk tiket,utk visa dan itulah duit perdaftaran belajar di Madarasah dan itulah duit untuk belanja sara hidupnya...kalau ikut akal kita apakah kita tegar berbuat begitu kalau kita menghantar kita belajar keluar negara?

Aku sendiri menghantar anak anak belajar keluar negara..setiap bulan yg pasti RM 400 itu yg pasti, yg tak pasti macam macam lah lagi.

Ni RM 2500 utk 4 thn.

Iyelah kalau dah di takdirkan tentang hal rezekinya yg ditentukan oleh Allah maka rezekinya memang ada..cuma laluan rezekinya saja yg berlainan.

Firman Allah "Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya" (Al-Talaq: 2-3).
Itu janji Allah utk hambanya.

2 bln yg lalu Rusdi tulis satu SMS pd aku bunyi SMS nya "Assalamulaikum mak cik sy akan periksa 4/7 /2011 dan tahun depan saya akan masuk dauratul hadith (Sunnan Sittah) tetapi kitab belum ada lagi, saya harap mak cik tlg selesaikan dan kitab tersebut di tempah di Pakistan melalui ustaz saya di sri petaling, saya menanti segala jawapan dari mak cik"

2 minggu lepas tu aku balas SMSnya "Rusdi tulis apa nama kitab tu dan berapa harganya" sejam kemudian dia membalas SMS aku tu

Ini adalah nama kitabnya
1 Fathul bari syarah kpd Bukhari rm240
2 Tuhfatul ahwazi syarah kpd Tarmizi rm 195
3 Aunul makbut syarah kpa Abu daud rm 132
4 Mirqat mafatih syarah Misyjat masobih rm 160

Jumlah keseluruhan RM 727

Wajah pemuda yg bermuka mulus ni sering membuatkan aku rasa sgt kesian pdnya, tak boleh nak kata "tak ade" aku carilah jugak walau kat mana pun, kalau dah rezekinya memang ade..iyelah kita yg kaki tak cacat ni, kaki boleh berjalan kehulu kehilir ni tlglah cari sedikit rezeki utknya, bukanya duit tu dia nak beli baju, tp nak beli kitab utk dia belajar.

Pernah sekali aku pergi ziarahnya waktu dia belajar...masyallah Rusdi ni belajar, dia duduk bersila atas lantai dan di keliling penuh dgn kitab, waktu dah jam 11.30 mlm...terkedu aku.Bila lihat perkara macam tu yg membuat aku ni tumpang sangat gembira dan tumpang rasa senang hati, iyelah aku pemalas dlm bab belajar ni, kalau belajar pun tak akan pandai sebab banyak pikir banyak perkara.

Aku doakan Semoga usia Rusdi penuh dgn keberkatan dan hidupnya di keredhaan Allah.


Friday, May 20, 2011

HARI MENGENANG PERISTIWA

Foto : Sebuah sekolah di Vietnam...tak tahulah apa nak cakap dan ucapkan,mampukah Islam bertahan didalam susana yg begitu daif begini? sedangkan ada org yg berharta dan kaya tidak mahu membantu pendidikan untuk agamanya.

Foto : Siapakah mereka ini? Generasi yg akan meneraju negaranya...sedih dan sungguh menyedihkan...tiada apa apa yg boleh di banggakan...semuanya daif,terbiar tp mereka tetap tersenyum.

Hari ini 21hb Mei 2011 di Kemboja di kenali dengan sebutan "hari rumleqkhub" payah lidah ni menyebutnya.

Pagi tadi Soleha masuk kelas mengajar anak murid Kembojanya, mereka minta pinjam passport..ingatkan nak buat apa,katanya nak tengok tarikh lahirnya.

Oh indahnya hidup ini miskin dengan cara miskinnya, kata Jazak hari ini hari mengenang.

Maksudnya ialah semua ahli keluarga datang kerumah ibubapanya atau saudara yg di utamakan, mereka datang bawa makanan dan bercerita peristiwa yg telah berlalu setahun itu..tak kiralah peristiwa sedih mahupun gembira.

Kalau yang org kaya pula katanya akan buat macam kendurilah atau makan besar besar dengan pakaian yg cantik.

Bila budaya Kemboja ni dah masuk ke Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain ini maka aku pun akan merayakan jugak bersama sama dengan mereka, malam ni lepas magrib aku berjanji nak belikan kek dan mereka akan masak masak sambil mereka bercerita tentang peristiwa di kampung lamanya.Jemput datang sesiapa yg ingin mencurahkan cete selama setahun ni.

Aku sedih dengan keletah budak budak ni, terutama Fahrin selalu sebut " saya sayang Ibu" entahlah aku pun tak tau mahu meluahkan rasa kasih dan sayang aku pd anak anak ini.

Aku amat teruja dengan mereka, semalam ustaznya dari Kemboja telah dtg, ziarah mereka namanya Ustaz Kadir, dia ada 3buah sekolah di Kemboja dengan ratus pelajar, Ustaznya mempunyai peribadi yg sangat tinggi, sepanjang sehari semalam dgn anak muridnya ustaznya tidak berenggan langsung dgn anak muridnya.

Mula sampai saja mereka jalan jalan pusing pusing Damansara Prima sambil minum petang, lepas tu ustaznya masak makanan Kemboja utk anak muridnya dan tido sama sama,ada urut badan ustaznya, ada picit kepala ustaznya dan bila pagi sarapan sama sama.Aku lihat satu yg luarbiasa yg di terapkan oleh gurunya ini terhadap anak muridnya.Patutlah anak muridnya berakhlak bagus rupanya gurunya berakhlak bagus.

Ha bagaimana dengan anak murid kita di Malaysia ni ye....belum lagi ya

Thursday, May 19, 2011

WAKAF KOMPUTER


Baru baru ni Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain telah menubuhkan AJK kerja/penaja.Alhamdulilah semua latikan adalah di atas kemampuan masing masing.Insyallah misi Darul Tahfiz ini masih terlalu awal jika mahu di perkatakan dan masih terlalu banyak kekuranganya.Aku sebagai peneraju Darul Tahfiz ni semenjak sebelum tsunami di Acheh lagi ingin membawa misi Darul Tahfiz gemilang di mata dunia.

Walaupun begitu perjalanan kami amat perlahan, ini perlukan satu dukungan dari semua pihak, kami tidak mampu berdiri jika tiada papahan dari pihak tuan dan puan.

Antara aktiviti yg ingin aku ketengahkan pada masa ini ilah JIHAD PENDIDIKAN ASIA, nama program ini memanglah gah..tp perjalanaya terlalu lambat...banyak harapan dari org ramai untuk mengetahui apakah yg dimaksudkan dengan JPA.

Aku kadangkala ingin juga berkongsi citarasa ni dengan ramai org tapi seramai mana org mau ikut serta didlm misi ini?

Kenapa program ini ada perkataan "JIHAD", perkataan ini adalah ibarat seperti kata kata keramat bagi menguatkan jiwa dan semangat org yg menyertai team ini.Sebahagian dari aktiviti Darul tahfiz ini ialah menubuhkan sekolah untuk anak anak miskin dan yg kurang mampu, yg dtg dari negara ke tiga.

Kenapa tidak anak Malaysia?

anak anak Malaysia adalah anak yg pendidikan telah mantap Kerajan telah sediakan dengan berbagai bagai kemajuan dan penuh kecanggihan disamping suasana negara yang aman, kehidupan rakyaatnya yg dah mewah disamping susunan hidup yg stabil.

Jd mereka ini boleh belajar di mana sahaja mengikut citarasa mereka dan keluraga mereka.Tidak seperti anak anak miskin yg berasal dari Kemboja, Loas,Thailand, Moro, kehidupan mereka di himpit derita dan peluang belajar mereka terlalu sempit.Manakala agama Islam yg berada di negara mereka seperti "telur di hujung tanduk"jika tidak diselamatkan maka bila bila masa sahaja akan pupus.

Didalam rangka penubuhan ini kami yg menjadi meneraju didalam agenda pendidikan anak anak Kemboja di darul tahfiz ini telah melantik beberapa org AJK yg berwibawa.

Didalam misi yang berikut ini kami di Darul Tahfiz ini selain dari belajar Agama, al Quran, hadis dan akademik pihak kami ingin membuka laluan minda anak anak yg belajar di Darul Tahfiz ini untuk mengajar mereka kemahiran, contohnya kemahiran mengunakan kumputer.

Kalau anak anak di Malaysia komputer adalah perkara biasa dan lumrah malah mereka lebih mahir dan berpengetahuan luas .Tp untuk anak anak yg datang dari Kemboja ini bagi mereka komputer ini adalah sesuatu benda yg baru dan mereka terlalu ingin utuk mengetahuinya walaupn setakat belajar menaip sahaja.

Di madarasah ini ada beberapa buah kumputer yg di wakafkan oleh sebuah syarikat penerbitan dua thn lepas, tp komputernya dah rosak dan alatan untuk merepairnya terlalu mahal malah lebih mahal dari membeli komputer baru.

Tp untuk menyuntik semangat mereka aku terpaksa jugalah letakan kumputer yg rosak tu didepan mata mereka sebagai langkah aku ni ada usaha utk memberi mereka ini pendidikan asas komputer.

Aku pernah juga ada usaha membaikinya, hanya boleh buka aje, tp tak keluar apa apa.Nampaknya komputer wakaf yg ada sekarang ni langsung tak boleh hidup, hanya sebagai hiasan sahaja.

Kadangkala aku kesian jugak bila tengok budak budak ni menekan nekan keyboard tu..agaknya terlalu ingin sgt belajar benda yg baru.

Kepada sesiapa yg terbaca blog aku ni jika ada lebihan kumputer di pejabat atau di rumah yg mana kumputer dah tak pakai lagi, sebab nak ganti dgn kumputer yg canggih , maka kami disini harap dptlah hantar ketempat kami ni.

Biarlah barang tu dpt dimanafaatkan oleh mereka ini, semoga apa yg mereka belajar ini boleh membawa kearah kebaikan.

Pada kesempatan ini aku ingin merakamkan penghargaan kepada sukarelawan yg turut membantu madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain ini seperti berikut

1 Tuan Hj Wahab Yusuf Pengarah Urusan TB Sdn Bhd yg tidak pernah lupa menyumbang makan bulanan didlm kadar cukup dan memuaskan, dia tidak memberi barang buruk atau barang yg dia sendiri tak pakai, aku angkat tabik pada tuan haji ni..semoga usahanya ini akan di berkati Allah.
2 Ustaz Hashim Ahmad yg sering meyumbang duit zakatnya
3 DHMZ yg sentiasa menunjuk ajar anak anak ini 24 jam, 7 hari seminggu tanpa rasa letih,lesu dan kadangkala sakit pun dia tetap bersama anak anak Kemboja ini
4 Anak anaknya Ummu Solehah, Ummu Sakinah,Ummu Jannah yg sentiasa mentarbiah dan membimbing mereka ini serta bang cik yg berada di Mesir sana kalau dia balik bercuti tugasan dan bebenan Darul tahfiz ini tersadang di bahunya .Malah Solehah merupa meneraju utama telah aku amanatkan jika apa berlaku atas aku.
5 Mohd Thoriq yg mula berjinak jinak walaupun dia sibuk, tp dia ada minat
6 Cik gu Fatahiyyah yg aku sendiri tak mampu nak balas budinya itu, dtg dari jauh mengajar anak anak ini bahasa melayu dan kadangkala masak kuih, bawa kuih inilah contoh guru hebat...bukan duit ukuranya dan aku harap dia akan terus berganding bahu dgn Darul Tahfiz
7 Cikgu Matt Fauzi Edison seorg anak muda yg berusia 21 thn ,anak seorang pensyarah Uniten tinggal di Bangi dan berkawan dengan anakndaku Awang , anakmuda keturunan mat Saleh ni mempunyai semangat kemanusiaan yg tinggi, aku kagumlah dgn "perjuanganya".Mana ada anak muda yg sebayanya mau bekerja dan dtg dari jauh di Bangi sana kalau tak ade RM 40 tk boleh sampai ke Damansra Prima ni semata mata utk menyumbang tenaga mengajar Bahasa Inggeris secara tetap pd setiap hari selasa atau Ahad tanpa sesen pun aku mengupahnya.
8 AJK baru iaitu Irfan Soleh graduan dari UIA anakangkatku yg berasal dari indonesia ini rajin memberi idea ,En Syahmmudin Ibrahim katanya seorng jurutera (aku pun tak tahu apa pekerjaanya) yg sering menjenguk anak anak ini dgn membawa buahtangan serta menyumbang bantuan kewangan tanpa rasa jemu, En Syukri partner Thoriq yg rajin membawa anak anak ini menaiki kereta kancil hantar solat jumaat,En Aziz Jaman sebagai biro Antarabangsa yg merupa sukarelawan veteran .Dan pada hari ini kami telah menerima seorg guru yg bernama Yusof keturunan China mengajar secara sepenuh masa.

Misi aku yg seterusnya ialah untuk membina sebuah komplek pendidikan di atas sebidang tanah wakaf di Kg Bak Bak Maran Phg, di komplek tu yg pertama sekali yg akan ku bina ialah sebauh masjid dan seterusnya sekolah serta penginapan kakitangan.Aku ingin tempat ini biarlah ribuan budak budak dtg belajar.

Doakanlah semoga usaha ini berjaya.

Di sini aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih yg tak terhingga kepada mereka yg tidak dpt aku sebut namanya satu persatu yg sentiasa menyumbang duit, buku, quran dan apa sahaja untuk mereka ini.

Aku harap Darul tahfiz ini akan cepat berkembang dan melebarkan sayapnya ke Kemboja utk menyenangkan anak anak di sana belajar.

Untuk mengutip dana pembangunan Darul tahfiz ini aku bercadang untuk mengadakan "Family Day Darul Tahfiz Sri al Ain " di Pulau Pangkor pada 9 -10 Julai 2011.Perkara ini belum di bawa ke mesyuarat lagi, tp ini adalah cadangan dan usulan, aku harap semua AJK bersetuju.

Insyallah pada 28hb Mei 2011 (Sabtu) jam 5.00 ptg di Madarash Darul Tahfiz Sri al Ain di Prima Damansara satu mesyuarat akan di adakan utk membincangkan kurikulum,ko-kurikulum dan perkembangan semasa.

Wednesday, May 18, 2011

Anak China & Anak Kemboja

Foto : Mutia seorg yg istimewa bagi aku.Kalau di Acheh aku sering bersiar siar dgn mutia menaiki motorsikal.

Aku ni bukanlah tergolong didlm org kaya,berada dan mewah...tp aku memiliki sebahagaian dari kenikmatan Allah yg tiada taranya iaitu "kebahagiaan"..bahagia di hati.

Aku jarang menghadapi situasi susah hati, muka meronyok atau muka bekerut.Agaknya latihan dari kecik dah gitu, ayahku perantau dari Negeri Sembilan berkhawin dengan emak aku org Pahang.

Teringat ayah selalu cete dia kata masa dia merantau tu dia hanya bawa RM15 shj duit, kompas tembaga yg dia dpt hadiah masa dia keje dgn org putih...kompas tu amat berharga baginya kerana dia seorg jurusukat tanah, sepasang baju dan itulah yg dia ada.

Ayah berjalan dari satu dearah kesatu daerah hinggalah sampai kesatu kampung namanya Chenor dan dia pun menyemberanglah Sg Pahang tumpang perahu org.

Bila dia menyemberang sampailah di satu kampung namanya Pesagi, bila sampai ke Pesagi dia kehabisan duit lalu menumpang di sebuah surau di situ dan berdekatan dengan surau itu ada sebuah rumah...bolehlah dikata rumah org yang berada jugak lah (keluarga sebelah mak).

Lama jugak ayah bermastautin di suaru itu dia cari kerja di Kampung itu kadangkala ambil upah menebas, ambil upah menoreh..semua kerje kampung utk menampung hidupnya. Agaknya Ayah ni rajin maka dptlah menghimpun duit .

Dia menyebarkan jugak pada org kampung dia pandai menyukat tanah.Maka kepandaianya telah di guna pakai oleh org kampung itu.

Rupanya di dalam masa tinggal di surau itu ayah berkenan dgn seorg wanita yg berada didalm rumah sebelah surau itu, ialah org zaman dulu, bila dah berkenan tu ayah cuba meminang dan waktu itu ayah aku ni blhlah dikata hensem jugaklah kerana keturunanya ada darah china dan campur dgn Indonesia ,maka berkenanlah wanita itu, akhirnya mereka pun hiduplah sebagai suami isteri.

Itulah sepintas lalu sejarah ayah dan ibuku...Tp hari ini aku nak cete sikit bab org China ni..di ketika ini aku ada 2 org anak angkat china, kedua duanya lelaki dan kedua duanya mualaf dan kedua duanya berusia 21 thn dan kedua duanya panggil aku "ummi" dan panggil kekandaku "abuya" dan kedua duanya biasa tinggal di rumah aku berhari hari bermalam malam.

Dah macam Thoriq, Awang,Salman dan Abot pulak.

Yg bezanya yg bernama Adam ni memang china kaki bisnes...cakap sikit bisnes..cakap sikit bisnes yg aku ni bukanlah faham sgt tentang bisnes ni..bila jumpa sahaja adam ni mesti nak cete pasal bisnes..layan jugaklah, dah anak nak tak nak mesti layan.

Yg seorg lagi namanya Yusof...ha ni lain sikit..Solehah beri gelaran kat dia "Murobi" dia masuk Islam di masa tingkatan 4 di pusat sumber sekolahnya, lepas habis SPM dia sambung belajar di Kipsas dan ambil bidang syariah...eeeh aku pun kagumlah dgn budak macam ni dan pada ketika ini dia hafal banyak surah didlm Quran, hafal banyak hadis dan boleh berdebat dgnya bab Islam, dia belajar kitab dan ada bersanab, boleh bercakap dlm bahasa Arab...baru 5thn peluk Islam..tp dah macam bertahun tahun,tp yg sedihnya mak bapaknya serta adik beradiknya tak tau dia Islam, dugaan baginya? anak kita org Islam keturunan tak mampu semua itu.

Yusof ni org sgt berhemah...dan kalau bercakp dgnya senyum dulu baru bercakap dan pada ketika ini dia telah bekerja mengajar anak anak Kemboja di Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain..dia kata mahu berkhidmat untuk mengembang ilmu Islam, pakai jubah mengajar..masyallah.

Yusof bercakap tidak pelat macam Adam.Jadi bila dia mengajar tu org tak tau pun dia ni China kalau tak tengok mukanya.

Aku kagum peribadi Yusof kerana dia sgt prihatin dan berdisplin tinggi..mungkinlah sbb dia org China, org kata org China terkenal dgn displin betul lah agaknya.

Dia mempunya daya kemanusiaan yg tinggi

Kalau di Acheh tu pengurus rumah anak yatim di sana namanya "mutia" memang hebat, sanggup sapu ubat kurap, panau, kayap dan kudis yg nannahnya yg meleleh dgn tanganya sendiri ke anak anak yatim tu...dan bersekang mata menunggu budak budak yg demam ..menyuapkan bubur kemulut budak budak dan macam macam lagi.

Aku rasakan Allah turunkan seorg bidadari dari syurga yg akhlaknya terlalu mulia dan indah, mutia mengasuh anak anak bukan dari darah dagingnya melebihi dari segala galanya..aku tak terbalas budinya walaupun segunung intan, semoga hidup mutia di berkati Allah.

Tp hari ni aku jumpa lagi org yg sehebat itu yg solehah mengelarnya "murobi" tu...Yusof lepas mengajar...memasakan budak budak tu, ajar budak mengemas, kejutkan budak dari tido , suapkan ubat kemulut anak muridnya (anak Kemboja) kemulutnya walaupun usia anak muridnya dah 19 thn, makan setalam dgn anak muridnya...akupun kalah...rupanya di dunia ni selain dari ada org yg jahat rupanya ada org mirip sifat malaikat dan baik budinya.

Allah turunkan org baik baik ni adalah untuk membantu org susah dan org susah ni doanya di makbulkan...ialah org susah ni duit tak ade, harta tak ade, saudara tak ade...yg ade org yg baik macam mutia, macam yusof nilah.

Aku berdoa biarlah Yusof dan Mutia ni terus dapt bersama sama dgn aku yg lemah ini, kerana aku tak sehebat mereka. Semoga Allah merahmati hidup mereka.

Hari ni aku cadang nak beli tilam dan selimut utk Yusof keran dia dtg tak bawa apa apa dan dia minta pada aku sebuah rak buku...insyallah kalau aku ada duit lebih aku belikan , kalau tidak aku nak suruh anak muridnya buat rak buku dari kayu terbuang di tempat binaan itu.

Semoga mereka semua di rahmati Allah.

Tuesday, May 17, 2011

KENA BISING


Sebenarnya aku malas nak umpat kaum sejenis aku..tapi aku tak boleh tahan jugak, baru baru ni aku tunggu org sakit kat hospital selama 2 hari 1 mlm, tiap waktu solat gi surau yg terletak bersebelahan dgn wad 4A tu.

Aku bilang telekung banyak...macam macam warna ada, dan macam sulam ada, cantik cantik pulak tu, tp yg paling aku tak berkenan ni bau telekong ni busuk..bau air basi ada, bau hanyir ada, bau daki ada,bau nanah telinga ada, bau tahi gigi ada dan dah tu ada palit palit hingus kuning kuning cair...geli geleman aku nak guna..aku rasa solat aku subuh tu memanglah macam tak iklas, aku sungguh takut apa yg hati aku bisikan selama aku solat subuh tu, ini akan membuatkan Allah marah dan aku rasa berdosa sebab sepanjang solat tu hidung aku terhidu bauan yg pekat dan hati aku tak tumpu pd solat...sebab aku rasa mau cepat habis kerana mahu tanggalkan telekung tu.

Cubalah anda bayangkan...mak dan cik cleaner hampir 80 persen org Islam, keje mengmop lantai aje ,bawak baldi, penyapu, air pencuci lantai dan mop.

Yg dia tahu cuci lantai, tp tak ade arahan suruh basuh telekung. Sepatutnya tugasan pencuci tu cubalah di rangkungkan sekali dan tulis dlm perjanjian tu..basuh telekung di surau hospital wad 4A seminggu sekali, basuh sejadah...

semua org didunia ni tahu yg jadi misi ke, doktor ke ramai org perempuan, kalau dah negara Islam macam Malaysia ni tentulah misi misi dan doktornya yg beragama Islam tu solat.

Eeee macamana mereka sembahyang pakai telekong yg hapak tu ye?

Aku tulis ni bukan nak cuit sesiapa, tp rasa geram jugak sebab aku tengok clener tu bila dah terlampau ramai dia buat keje pun ala kadar aje..banyak duduk dari bekerja, iyelah kalau mop lantai pun 2 kali aje, pagi sekali dan masa nak balik sekali yg selebihnya tu dia duduk nyorok nyorok tepi longkang, tepi tandas borak borak pasal keluarganya.

Ingat masa aku ke Medan dulu...di masjidraya medan aku solatlah kat situ...memanglah telekung tak boleh pakai punya...ni aku rasa kalau di rendam dgn clorox sampai reput pun dakinya tak akan tanggal, sebab apa? iyelah sebab daki tu dah jadi benang.

Aku ni pandai cakap aje dan pandai tulis aje..buatnya tak mampu...nantilah aku nak bawak sukarelawan satu bas, minta pihak sabun sponsor sabun dan berus aku nak jalan satu minggu dari utara hingga keselatan nak ajar dan ajak sukarelawan bersihkan pakaian ibadah org Islam ni.

Malu kat pelancung....dahlah Malaysia ni terkenal di mata dunia sebagai negara Islam, bila nak solat kat surau aje..tengok telekong aje.....lansung cete org Malaysia adalah org yg pengotor, ingat ye perkara ni akan tersebar.

Ni bini datok najib tu kena ambil kira juga...kadangkala benda yg kecik nilah akan jadi besar.

Sepatutnya buat kempen bini bini menteri, penyanyi tersohor atau wanita jutawan ni turun ke surau atau masjid lihat apa benda org bawahan yg macam aku ni cakap...baru Malaysia dilambangkan negara bersih, aman dan gemilang.

Sunday, May 15, 2011

Alahai Kekandaku


Lagu "ummi" dlm blog aku ni di masukan oleh si bungsu yg manja tu, bungsu kata jari jemari aku tak sesuai sebagai pemain piono sebab runcing di hujung, berisi di pangkal.Manakala jari jemari si bungsu dari pangkal hingga hujung jari panjang aje, mlh lebih panjang dari jari aku...itulah namanya anugerah..org ni ada kelebihan dan jangan lupa banyak kekuranganya.

Semalam aku gi Kuala Selangor ronda ronda cuti hujung minggu, sepatutnya hujung minggu ni aku gi Thailand dan terus ke Myammar...tp oleh kerana sukarelawan si tukang ambil gambar aku namanya si awang buat hal..dia tak mau ikut sebab katanya nak kamera baru ,kalu dah ada baru dia nak ikut...pening lalatlah aku,aku faham kamera lama tu dah habis tempoh, kamera kecik dgital ni awang tak mau....sabor ajelah, mana boleh last minute cakap gitu..budak muda zaman sekarang ni memang gitu.

Kalau cuti cuti aku kalau tak keluar jauh jauh ,dekat dekat mesti keluar..maka lepas sarapan pagi tu dgn si bungsu dan si awang di kedai mamak Am-Smart, Kami berdua aje bertolaklah ke Kuala Selangor, aku pandu kereta, dia duduk sebelah sambil buat promosi utk majalah fardhu Ain..SMS lah tu, adalah seorg kawan tu dia duduk kat sabak Bernam katanya nak jadi pengedar dan bila tanya dia nak berapa,katanya nak 20

OK lah tu dtglah ambil kat Prima Damansara.

Pas tu kami ke mantan sekolah Salman al Farisi iaitu namanya Madarasah Tahfiz Bukit Belimbing, jumpa budak budak kawan Salman...waaah nama Salman terpahat sebagai peminat bola sepak yg seludup keluar waktu tengahmalam semata mata nak nonton bola sepak...kena denda oleh ustaznya.".ingat ke bang cik"..ni pengalaman amat manis bagiku kerana aku tahu bahawa semua anak anak aku ada minatnya.

Pas tu kami ke Tanjung Karang niat hati tu nak makan tengahari ikan bakar yg plg laris di Tanjung Karang tp sebelum tu aku ke pasar Tanjung Karang dulu nak beli tempe, ikan terubuk, kuah dalca, ikan masin dan sedikit kuih kuih made in Kuala Selangor..memang sedaplah kuih kuala Selangor ni, org kata org jawa ni kalau masak hatinya selalu iklas..tak tau lah tu

Semasa aku parking kereta depan pasar aku cakap kat i punya kekanda "you jangan keluar ye..i keluar jap aje..tunggu tau nanti susah nak cari" apa dia kata " "tak pe ustaz keluar baca suratkhabar aje" OK lah tu, aku pun gi beli barang al maklumlah kalau dah masuk pasar tu satu pasar tu nak beli tak sedar 30 minit aku keluar.

Bila dah habis beli aku balik ke kereta...aku pulak tunggu my kekanda...15 mint tunggu, dahlah kereta di kunci..duduklah aku menongok kat luar kereta.

Lepas tu aku rasa boring, call..aaah tak angkat, maka aku pun melangkah beberapa langkah nak tengok dari jauh nampak ke ustaz yg janji nak baca suratkhabar, tp aku tengok kat kedai suratkhabar ramai org bising bising, aku pun malaslah nak pergi...balik semula ke kereta tunggu lagi kat kereta.

Pas tu aku rasa ingin jugak tengok apa yg dikerumum kat kedai surat khabar tu...oh bila aku dekat, aku nampak sebuah kopiah tercampak..aku rasa macam kenal, pas tu aku nampak speakmatanya aku rasa macam kenal..lepas tu aku menyusup kat celah orgramai tu terkejut aku sekujur tubuh yg berbaju belang, berseluar hitam terbaring dlm keadaan yg aku tak boleh terima.

Nyonya yg punya kedai tu bagi sebungkus tisu dgn air mineral..aku kesat semua lelahan dari mulutnya..peluhnya dan aku urut lenganya...akhirnya dia macam lemah, pd asalnya di semacam kejang.

Akhirnya ada beberapa org kenal dgn wajahnya...agaknya peminatlah tu angkat dia masuk kereta dan aku pandu kereta ke hospital tanjung karang, tp sebelum pd tu aku berhenti dulu tepi jln nak call Solehah dan Thoriq , Solehah kata aku panik bila berlaku sesuatu, entahlah ...aku terima arahan dari Solehah.

Masa nak turun kereta dia tak sedar jugak, dah duduk atas katil dia tak sedar...bila masa dia sedar...bila Solehah datang dan dia kata kat Solehah "eeeh abuya rasa macam 5 minit, engkau dah sampai".

Aku endingkan cete aku ni kat sini ye bye bye...

kagum dgn kekuatanya motivasinya, dia tak mau ingat peristiwa itu, dia kata dia mahu sihat...kerana kesihatan itu adalah hidup, semoga Allah akan terus memberkati hidup didalam kesihatan yg baik dan memuaskan "sebaik baik manusia ialah manusia yg dpt memberi manafat pd org lain"


Friday, May 13, 2011

SAHAM YG MENJUNAM


"saham" apakah yg dimaksudkan dgn istilah ini? kalau mengikut kata org macam aku ni atau org biasa, saham ini adalah benda yg berharga spt harta, kewangan, sijil yg bernilai dgn duit mengikut harga semasa dan banyak lagilah istilah saham ini.

Wanita pun dianggap sebagai saham juga, kalau wanita murahan tu maknanya wanita itu memiliki dirinya dgn kadar yg tidak bernilai.Mau ke ibubapa yg ada anak perempuan, tp anak perempuan dah tak bernilai dari segi moralnya.Sebenarnya aku bukan berleter sgt...tp sgt geram.

Di saat aku menulis ni jam dah menunjukan 1.45pg..panas tak boleh tido bila dengar kat luar pagar ada suara budak perempuan didalam bingitan suara muzik dari radionya...cakap kuat kuat mengarahkan beberapa budak lelaki yg sebaya dgnya.

Biadap betul perangai budak perempuan ni, katanya belajar di Kolej swasta, tp yg peliknya pakai kereta...tak kisah kereta apa, pakai blackberry, pakai kamera mahal dan pakaian pula berjenama dan satu lagi selalu makan tempat mahal mahal.

Anak sape ni ye....umur sekitar 21 dan 22 thn, sering ikut org lelaki keluar mlm.Mana makbapaknya? tak tau ke apa yg anak perempuanya buat?aku pulak yg risau tengoknya.

Ini pernah terjadi pd jiran aku jugak...cetenya lebihkurang macam nilah,
Ada seorg gadis ni dtg dari kampung lepasan belajar..cari punya cari kerja dptlah jawatan kerani di sebuah tempat di KL ni...asalnya baiklah pakai tudung, baju kurung..bila masuk bulan kedua dah dpt gaji bln pertama mulakah tukar fesyen, makeup pun bagi meyerlah sikit.

Budak perempuan ni adalah rupa sikit....bila dah lama sikit tudungpun dah tanggal dan baju kurung diganti dgn baju sendat dan mula bonceng motor org lelaki dan keluar malam.

Bila bulan berganti dia pun ramailah kenalan dan antara kenalanya ialah seorg artis

ialah artislah katakan siang seperti mlm, dan mlm seperti siang, dlm masa berkenalan tu dia rasa ada kelainan pd dirinya...bila rutin bulanan dah tak dtg mulalah di mengelabah.

Balik kampung ngadu kat ibubapanya yg kononya artis tu buatnya hinggakan dia termengandung 4bln. Bila bapaknya dengar artis gelemer tu...satu van dari kampung di utara sana cari artis tu.

Jumpalah dgn artis tu...mula mula bapaknya minta artis tu bertanggungjawab,apa lagi melentinglah artis tu dan artis tu mula bongkar rahsia tentang budak perempuan tu.Maka bermulalah episod cari siapa yg buat anaknya, semua tak mengaku.

Akhirnya bila bapaknya dah bosan, maka bawalah balik anak perempuanya dan tunggu ajelah kelahiran cucu haram.

Bukanya apa, kalau mahu lepaskan anak bekerja atau belajar zaman ini bagi mantapkan ilmu agamanya dulu, belajar bab halal dan haram serta jangan buat perkara yg tidak patut seorg gadis lakukan iaiatu ikut budak jantan keluar malam. Ni aku lihat budak perempuan ni jam 3 atau 4 pg tak balik lagi...hantu betulah budak ni.

Iyelah seperti budak perempuan ni...diusung oleh budak budak lelaki siang dan malam.

Tlglah wahai makbapak yg punya anak ini...ambil perhatian sebelum terlambat, sebelum En dan Puan mendapat cucu haram nanti.

Wednesday, May 11, 2011

MISKIN MUSUH MANUSIA



Kalau harga barang di naikan...mesti kita dengar keluhan, kesahan dan rintihan dari cerok kampung atau dari rumah burung merpati (rumah pangsa) atau juga dari gubuk buruk di celah bangunan pencangkar langit.

Kalau yg gaji besar, org berada atau org kaya lebih di kenali org yg bekemampuan harga barang naik tak jadi masalah..boleh di bendung kerana naiknya bukanya banyak sgt, sekadar 20 sen,50 sen atau beringgit pun tak ape...tak menjejaskan kewangan mereka.

Kalau mereka yg kurang mampu tu bila harga barang naik ini akan menjadikan mereka sering mengutuk pihak kerajaan, niat mereka bukan nak mengutuk sangat...tapi oleh kerana sumber yg mereka sedia ada tu kadang kadang cukup, kadang kadang tak cukup..bila dengar pulak harga barang naik ini yg membuatkan mereka hilang sabar dan mulut jdi celupar.

Tengahari tadi hantar anak aku ke Kuis masuk belajar selepas 2bln bercuti dan sewaktu cuti aku bagi keje jadi guru sepenuh masa di Darul Tahfiz mengajar anak anak Kemboja...hari kerja yg aku tetapkan 7 hari seminggu dan waktu kerja 12-14 jam sehari..bila dah jam 10 atau 11 mlm baru aku bawak dia balik...aku latih anak anak aku biar dia rasa ada tanggungjawab pada apa yg dia buat...

Tadi sebelum dia melangkah keluar dari kereta aku hulurkan elaunya mengajar sebanyak RM 250 utk bulan pertama dan utk bulan kedua aku kata tangguhkan dulu...dgn selamba dia kata " terima kasih mak" iye dia mesti ucapkan terima kasih sebab dia mesti jadi org sabar dan terima seadanya... selepas hantar Sakinah aku balik ikut jalan Rinching menghala ke Semenyih jengok madarasah Darul Tahfiz tempat longgokan barang barangku yg bertimbun timbun tu, OK semuanya ustaz yg jaga tu nampak OK juga, tp isterinya nampak mengeluh " akak kenapa akak tak hantar makanan lagi" dia merengek seperti budak budak minta gula gula " Imah dah 3 hari buat nasi bubur ni, anak anak imah semua tak gi sekolah" dia menyambung rintihanya " akak tau sekarang harga barang semuanya naik, imah dah buat semua kerje, tp tak cukup" katanya lagi " akak dtg ada bawak apa ye" katanya sambil membuka pintu kereta " tak ade..tadi kak hantar anak ke sekolahnya, hala balik kak singgah kejap" kataku " akak madarasah ni tak ade org nak bagi makanan, imah keje ngajar budak budak ni semua ibubapa berkira" kata Imah .

Sebenarnya di sebalik kemajuan yg pesat, teknologi yg canggih dan fasarana yg membuak buak naik seperti kulat di waktu hujan tumbuhnya dan di ketika para pemimpin dan isterinya menjual Malaysia di mata dunia tapi ada perkara yg tak selesai.

Pemimpin di peringkat bawahan kurang mengambil tahu hal kebajikan pendudukkampungnya.

Setahu akulah Imah dan suaminya tinggal di Semenyih ni dah 3thn, anaknya ada 18 org, semuanya kecil kecil lagi dan suaminya kerja kais pagi makan pagi, kais petang makan ptg.Isterinya bukak kelas mengaji tp org kampung tak mau bayar yuran mengaji RM 10 pun berkira , maka jadilah serba tak kena.

Imah ni yg aku kenali seorg baik, berhati perut dan sentiasa rengan tulang..kalau ada program di surau dialah org yg paling rajin membantu dan bila ada makanan tak habis org kampung dah tahu Imah akan kutip sekali pun nasi yg dah di gaul. Nasi itu di bawa balik di beri pd anak anaknya makan.

Sebenarnya ketua yg menjadi pemimpin di kampung kena ambil perhatian pd org miskin bukanya asyik nak berpolitik aje...tak selesai masalah.

Sebenarnya di Malaysia ni bilangan org susah tak lah ramai, org senang lagi ramai.Tp oleh kerana sifat kepimpinan tu tak ada pada pemimpin jadi org miskin terus miskin dan susah dan org kaya dan senang terus membolot kekayaan dgn berbagai cara.

Jangan terkejut ye sebenarnya masih ramai lagi anak anak org Malaysia tak pergi sekolah oleh sebab ibubapanya kurang mampu. Nak gi sekolah masa ni perlukan duit dgn pakaian, yuran, buku pendek kata semuanya berbeli dan berbayar.

Kalau tak ade duit tak sekolahlah termasuklah anak Imah.

Semoga kita dapat membantu dan menyumbang pd yg memerlukan.