Monday, May 30, 2011

GUNA IBU JARI KAKI

Foto : Hati yg perlu di baiki

Foto : Ini spanar, skeru untuk membaiki hati ..he..he..he

Masih terbayang lagi bayangan seorang ustazah yg mengajar di Tadika Islam Taman Sri Gombak pada usia Solehah 4 atau 5 tahun.Waktu aku buka Tadika dengan 6 cawangan di Taman Koperasi Cuepas,Taman Selayang,Sri Gombak.Jumlah guru hampir 20 org, semuanya gadis gadis yang berusia 20 thn - 29 thn dan 3 org lelaki iatu 2 driver seorg tukang kebun.

Guru yg mengajar ni syilbusnya dah di tetapkan dan semua yg dtg itu senang aje dtg mengajar dan ikut displin kerja dan setiap guru yg dtg tu mestilah org kreatif terutamanya yg pandai melukis,mengarang cerita,menari dan menyanyi.

Kalau aku nak cete panjanglah sejarah guru guru aku ni, tp ni aku nak cete yg pg rengkas aje.

Dlm ramai ramai guru ni adalah seorg ustazah, umurnya pada waktu tu 24 thn dan aku pulak 26 thn,tp dia belum kawen sedangkan aku dah ada anak 3 org.Aku dgn dia sgt rapat dan baik...dia pakai purdah..manakala aku macam aku nilah.

Walaupun aku ni majikanya tp kami begitu akrab hinggakan kadangkala dia sering tido di umah aku dan bila Tadika banyak keje dia akan tido berhari hari dan dia ni sanggup buat apa saja demi anak anak muridnya dan aku rasa sebab tadika aku ni bertambah murid ni tiap tiap tahun adalah sebab buah mulut ibubapa yg melihat kemajuan anak anak mereka yg pandai macam macam hasil dari daya kreativiti ustazah ni.

Lama jugalah dia keje dgn aku lebih kurang 4 thn . Antara daya kreativiti dia yg aku tak tahan kadang kala membuat aku bermulut laser ialah dia suka tutup dan bukak suis letrik guna ibu jari kakinya dan aku pernah di tanya oleh seorg penjaga "puan anak saya tutup dan bukak suis kipas kat umah dgn mengangkat kakinya setinggi suis tu guna ibu jari kaki" waaah masa tu merah padam muka aku, sebab apa? semenjak ustazah itu mengajar kalau dia nak pasang radio dia cucuk peyambung letrik dari radio ke suis letrik guna tangan, tp kalau dia bukak dan tutup letrik tetap jugak guna ibu jari kakinya.

Hari ini aku banyak tengoklah... kalau CPU komputer selalumya letak di bawah meja dan org guna kumputer tu dia on dan of kan kumputer tu guna ibu jari kaki...kenape yeee...budaya apa tu atau itu memang kreatifnya?

Semalam aku berborak dgn seorg ustaz yg dtg ke opis aku, dia ni orgnya macam aku jugak lah suka merantau di bumi Allah ni, dia kata " Puan saya nak tulis buku tentang BAIKI HATI" aku tanya dia "cuba ustaz terangkan maksud baiki hati"

" gini puan, contohnya jika kita masuk tandas...org tak nampak. tp kita ada sampah nak buang, tp tong sampah tak ade, makanya kita campaklah sampah di atas lantai didlm tandas tu dan hati kita pun kata, org bukan nampak sape yg buang sampah tu" kata ustaz tu untuk menerangankan tentang peyakit hati manusia dan aku pun teringat tentang org yg tutup dan bukak suis letrik atau komputer guna ibu jari kaki ni dan org ini aku rasa hatinya perlu di baiki jugak.

OK lah coleteh aku sebelum masuk opis...aku sayang anda semua.

No comments:

Post a Comment