Tuesday, May 31, 2011

NIKMAT YG TIADA TARANYA


Letrik naik? apa maknanya?...org besar besar,org kaya kaya,pemimpin pemimpin yg gajinyanya puluhan ribu hah tak jadi masalah.

Tp bagi penghuni rumah flat, penghuni rumah setinggan,penghuni rumah berhantu di cerok kampung atau org gajinya sgt sikit dan boleh jugak di taksirkan sebagai pendapatan tidak mengcukupi akan merasa berpeluh jugak? walau apa pun alasanya...ini adalah menunjukan bahawa sekarang ni adalah zaman inflasi..zaman merundung..zaman menuju ke kebangkitan suara suara rakyaat yg miskin.

Aku sebenarnya dah lama tak beli barang dapor...kira kira sebulan yg lalulah, tp semalam pergi beli barang dan aku sgt terkejut dengan harga barang...melampaunya harga barang, naiknya tak di beritahu pun.

Bawa duit sikit, jadi belilah apa yg dpt dan harga yg tak aku sangka susu pekat manis FN harga yg last sekali aku beli RM 2.85 tp semalam RM 3.60, pas tu ikan sadin cap ayam tu masa aku beli dulu harganya masih lagi RM 5.20 tp semalam RM 6.20 dan begitu jugak dengan tepung dan lain lain barang, ini kerja gila gila...tanpa memikirkan akibatnya pada org susah.

Kenapa buat begini? negara kita dah 50 tahun lebih merdeka...dah maju..dah ada anak muda yg jadi angkasawan, kalau negara kita ni seperti negara Kemboja itu tak jadi hal.

Kisahnya aku semasa pergi ke Kemboja, kalau waktu makan malam tu anak anaknya akan ambil pinggan sebiji seorg kemudian senduk nasi sejuk (nasi tengahari tadi, masak nasi sekali sehari saja, nak jimat ) dan ambil sosej perut lembu sebesar jari kelinking lalu di bakar dgn dapor kayu, lepas tu makanlah...inilah cara org susah dan org yg negaranya di takbirkan oleh si kafir laknatullah tu, tp kita negara yg di takbir oleh org Islam yg beriman dan bertakwa ni....jangan sampai rakyaat akan jadi rakyaat Islam di Kemboja.

Makin lama merdeka,,,biar harga barang makin murah dan pemimpin mesti ada sifat pemurah jangan ada sikat "kaut" ni aku teringat ada sahabat aku yang kedudukannya telah mantap dan perniagaanya kian memuncak...bila dah perniagaan maju sudah pasti duit melambak lambak, apa nak buat duit banyak?

Iye masa susah dulu tak pikir nak melancung kenegara yg bagai mimpi aje boleh jejak..tp sekarang ni tiap bulan pilih negara yg mahal dan aman serta selesa.Belanja tak jadi hal...duit dah berkepuk kepuk..tarik RM 50..jatuh RM 500 kan gitu wahai sahabatku.

Dlm setahun gi umarah 2 atau 3 kali , beli harta harta buat simpan anak cucu...tp ye didalam harta yg menimbun tu ada hak pekerja yg bergelumang siang malam memikirkan utk menjana kekayaan utknya, tp di bayar dgn imbuhan yg paling murah tak berpadanan.

Org kaya ni dia harus pandai membaca istilah "kebajikan" contohlah yg plg mudahlah "kebajikan pekerja".

Kalau pekerja tu org berduit atau org kaya dia tak kerja makan gaji...pastinya dia kerja sendiri membuat empayar sendiri, kalaulah namanya pekerja dia akan menunggu tarikh akhir bulan utk dia mendapat imbuhanya..kalaulah dia tengok bossnya berbelanja yg luarbiasa..apa rasa perasan pekerja ye?

Begitu jugalah kedudukan rakyaat yg bergaji sedikit dengan kenaikan barang dan sara hidup yg melampau ini akan menjadikan rakyaat akan rasa amat tertekan, walaupun pendapat mereka tak di dengari oleh pemimpin yg sibuk dgn politiknya, tp doanya di dengari oleh Allah yg Maha pengasih lagi Maha Peyayang.Jangan sampai org susah berdoa.

Monday, May 30, 2011

GUNA IBU JARI KAKI

Foto : Hati yg perlu di baiki

Foto : Ini spanar, skeru untuk membaiki hati ..he..he..he

Masih terbayang lagi bayangan seorang ustazah yg mengajar di Tadika Islam Taman Sri Gombak pada usia Solehah 4 atau 5 tahun.Waktu aku buka Tadika dengan 6 cawangan di Taman Koperasi Cuepas,Taman Selayang,Sri Gombak.Jumlah guru hampir 20 org, semuanya gadis gadis yang berusia 20 thn - 29 thn dan 3 org lelaki iatu 2 driver seorg tukang kebun.

Guru yg mengajar ni syilbusnya dah di tetapkan dan semua yg dtg itu senang aje dtg mengajar dan ikut displin kerja dan setiap guru yg dtg tu mestilah org kreatif terutamanya yg pandai melukis,mengarang cerita,menari dan menyanyi.

Kalau aku nak cete panjanglah sejarah guru guru aku ni, tp ni aku nak cete yg pg rengkas aje.

Dlm ramai ramai guru ni adalah seorg ustazah, umurnya pada waktu tu 24 thn dan aku pulak 26 thn,tp dia belum kawen sedangkan aku dah ada anak 3 org.Aku dgn dia sgt rapat dan baik...dia pakai purdah..manakala aku macam aku nilah.

Walaupun aku ni majikanya tp kami begitu akrab hinggakan kadangkala dia sering tido di umah aku dan bila Tadika banyak keje dia akan tido berhari hari dan dia ni sanggup buat apa saja demi anak anak muridnya dan aku rasa sebab tadika aku ni bertambah murid ni tiap tiap tahun adalah sebab buah mulut ibubapa yg melihat kemajuan anak anak mereka yg pandai macam macam hasil dari daya kreativiti ustazah ni.

Lama jugalah dia keje dgn aku lebih kurang 4 thn . Antara daya kreativiti dia yg aku tak tahan kadang kala membuat aku bermulut laser ialah dia suka tutup dan bukak suis letrik guna ibu jari kakinya dan aku pernah di tanya oleh seorg penjaga "puan anak saya tutup dan bukak suis kipas kat umah dgn mengangkat kakinya setinggi suis tu guna ibu jari kaki" waaah masa tu merah padam muka aku, sebab apa? semenjak ustazah itu mengajar kalau dia nak pasang radio dia cucuk peyambung letrik dari radio ke suis letrik guna tangan, tp kalau dia bukak dan tutup letrik tetap jugak guna ibu jari kakinya.

Hari ini aku banyak tengoklah... kalau CPU komputer selalumya letak di bawah meja dan org guna kumputer tu dia on dan of kan kumputer tu guna ibu jari kaki...kenape yeee...budaya apa tu atau itu memang kreatifnya?

Semalam aku berborak dgn seorg ustaz yg dtg ke opis aku, dia ni orgnya macam aku jugak lah suka merantau di bumi Allah ni, dia kata " Puan saya nak tulis buku tentang BAIKI HATI" aku tanya dia "cuba ustaz terangkan maksud baiki hati"

" gini puan, contohnya jika kita masuk tandas...org tak nampak. tp kita ada sampah nak buang, tp tong sampah tak ade, makanya kita campaklah sampah di atas lantai didlm tandas tu dan hati kita pun kata, org bukan nampak sape yg buang sampah tu" kata ustaz tu untuk menerangankan tentang peyakit hati manusia dan aku pun teringat tentang org yg tutup dan bukak suis letrik atau komputer guna ibu jari kaki ni dan org ini aku rasa hatinya perlu di baiki jugak.

OK lah coleteh aku sebelum masuk opis...aku sayang anda semua.

Saturday, May 28, 2011

MAKAN UBAT


Seingat akulah dari aku usia masih kecik kecik lagi, kalau demam mak bagi ubat cap kaki tiga, mungkin ada yg tak kenal dgn ubat ni.Ubat ni harganya sgt murah kalau dulu harganya 10 sen sebungkus, tp hari ni dah 40 sen sebungkus.

Lepas makan kena selimut lepas tu keluar peluh dan kalau dah kebah demam tu rasa satu kampung boleh rayau main main dgn kawan kawan.Tp hari ni kalau demam aku masih gitu jugak, walaupun dah berusia ni, aku tak pandai nak makan ubat kelinik yg katanya ada ubat tahan sakitlah, ubat demamlah, ubat sakit perutlah dan macam macam jenis ubat dan macam jenis warna...takut aku tengok.

Kalau zaman dulu kalau sakit perut atau kembong gosoknya pakai minyak gas atau minyak tanah aje...5 minit lepas tu eloklah, tp hari ni ubat sakit perut aje macam macam jenis,kembung lain ubatnya,bisa perut lain ubatnya, cacing kerawit lain ubatnya,gastrik lain ubatnya.

Dan satu yg plg aku takut ialah bila aku tengok org bersalin di hospital, bila lepas beranak aje doktor suntik ubat tahan dari darah dari keluar, lepas tu bagi makan ubat aku kira macam macam jenis ubat yg dia bagi...sampai sesudu besar, ada ubat tahan sakit, ubat tahan darah, bermacam jenis dan ada ubat yg memboleh org lepas beranak makanan apa saja makanan yg dia ingin, kalau kat kampung lepas beranak terus pantang tak boleh makan telur,ikan cencaru,ikan sadin.Kalau makan juga adalah akibatnya.Tp kalau hospital anda selamat, sebab ada ubatnya

Tp aku beranak tak pernah gitu, sebab bersalin kat umah aje...macam org kampung zaman batu aje ha..ha..ha..ingat anak Shamsiah Fakeh cerita pengalaman ibunya seorang komunis yg melahirkan anak di dalam hutan, 5 hari lepas beranak dah boleh berjalan rata didalam hutan dan ubatnya akar kayu dan daun aje.

Tp hari ini org berubat cukup hebat...cakap aje peyakit ape pasti ada ubatnya.Kadang kala itu di suruhnya makan ubat sampai seminggu dan kalau tak elok pergi jumpa doktor di hospital.

Sebenarnya tak payah macam tu...jaga kesihatan, banyak hidup dgn aktiviti bergerak dan kurang makan yg mengandungi kolestrol dan makanan yg merosak tubuh badan, pasti badan kalau sakit tak payah telan macam macam ubat.

Friday, May 27, 2011

LELAKI TETAP LELAKI

Foto : Kalau ada kenduri kendara kat kampung dia selalu jadi tekong dapor.

Aku ada seorg adik, namanya kita org panggil "acu" sebab dia anak bungsu.Adik aku ada kelebihanya dari adik beradik aku yg lain, tp bagi aku kelebihan dia baguslah kalau dia pandai gunakan.Sebenarnya yg cungkil bakatnya akulah sendiri, masa usianya belasan th dia selalulah dtg umah aku.Oleh sebab aku ni beranaknya tiap tahun maka keadaan macam tak teruruslah.Ialah sikap buruk yg ada pd aku ni tak suka org duduk umah, jadi kerja dari memasak,membasuh,menyapu,mengemas dan apa aje kerja umah semua tangan aku yg buat hinggalah budak ni dah macam ni.

Jadi bila adik beradik dtg umah mereka semua dah faham, makanan mentah banyak kat dapur,tp aku tak begitu boleh utk meyediakan.Ialah anak kecik kecik ada diatas dukung, ada yg pegang kain,bak kata org kampung ni " nak buang air pun tak sempat" oleh sebab melayan kerenah anak anak, dahlah masa tu kerja aku ada berbelas cawangan tadika, kelas mengaji dan nurseri.

Walaupun ada org kerja tp kerja org nak perhatikan jugak sebab melibatkan banyak perkara.

Acu ni masa dia dtg umah aku tempat pertama yg dia pergi ialah dapor , dia tahu kalau dia tunggu aku menghidang air ke atau kuih ke ...alamatnya tak minumlah dia.Maka dia pun buatlah air, bila dah tinggal lama sikit di umah aku dia mula masak nasi,bakar ikan,buat sup,goreng ikan, buat kari...aku sangatlah terkejut bahawa ada seorg lelaki yg masakanya memang sedaplah.

Kalaulah dia bakar ikan ni aku rasa aku memang kalah dan cara dia siang ikan pun memang aku pun angkat tabik, kalau org biasa macam aku ni ikan goreng dan ikan bakar ni sama aje siangnya.Tp dia kalau ikan bakar tu belakangnya kena belah dan kelarnya kena menyerong, kalau ikan goreng tu belahnya di perut dan kelarnya rapat rapat.

Dia kalau masak tak guna serbuk serbuk ni, semuanya yg betul betul spt kunyit hidup, serai,halia,lengkuas dan dia janarng guna blander.

Tapi org lelaki memang org lelaki, bila dia kawen dia langsung tak mau jejak dapor.Dia makan apa aje yg isterinya hidang.Gini rupanya perangai org lelaki dia ada kemahiran memasak, tp bila dia kawen kalau isterinya beri makan masin dia makan...kenapa dia tak tunjuk bakatnya kat isterinya?

Aku harap acu ni kalaulah dia asah lagi sikt bakatnya tentu dah boleh cari makan dengan kelebihan yg ada padanya.

Tuesday, May 24, 2011

Cap..cap..cap ajinomoto


Petang semalam jengok jap kat dapor anak anaku (anak Kembojalah di Madarasah) si Fauzi dgn si Arifin tengah masak..."masak ape tu fasy" seminit baru dia jawab sebab dia ni ada gagap sikit dan sgt pemalu " ma..sak..ayam ebu" aku pun jengoklah dlm kauli,wah bestnya ayam lada hitam terliur jugak, tp simpan dulu dlm hati.Aku tahu fasy ni tak pandai lansung , tp kenapa petang ni dia masak? " nanti simpan utk ibu tau, ibu nak makan" kataku sambil berlalu.

Malam tu aku balik dari Sg Buloh jam dah 10 mlm, tiba tiba muncul Ustaz Yusof "ummi, saya tak makan aji no moto" kata Yusof pdku tanpa aku tahu apa apa " oooh ye Yusof, ummi pun tak makan jugak, tp kalau dah kat kedai Thailand kita kena makan jugak sebab diorg masak semua guna ajinomoto dan jaga jaga rambut atas kepala semua akan gugur kalau setiap hari makan tomyam" aku berkata

" Mak ni tak fahamlah ...yusof kata dia tak makan lagi mlm ni, sebab anak muridnya masak ayam guna aji nomoto 3 sudu" kata Solehah " kita ni mak, muntah melambak lambak sebab makan ayam aji nomoto" kata Solehah pulak.

Sebenarnya ajinomoto ni perasa yang berperisa, dulu pernah ajinomoto ni macam di sabotaj oleh org yg anti dgn ajinomoto, dikatanya macam macam kat ajinomoto ni, katanya ada campuran yg haramlah, campuran benda tak baiklah...tp akhirnya nama aji nomoto ni di bersihkan oleh bossnya dgn memberitahu bahawa ajinomoto ni adalah baik dan sesuai dimakan.

Walau apapun ajinomoto adalah bahan perasa yg sgt merbahaya pd kesihatan manusia, aku ni bukan org sains tp mengikut cerita arwah nenek aku...seumur hidupnya dia tak pernah makan ajinomoto dan kalau dia tahu org bubuh ajinomoto dlm makanan dia tak makan.

Org yg masak guna ajinomoto ni org yg tak pandai masak dan baru baru ni aku beli goreng cempedak di sekitar Sg Buloh, kata tukang jual tu " tunggu ye cempedak ni baru nak goreng" katanya,

Sambil menunggu aku pun tengoklah dia buat bancuhan tepung utk goreng pisang, aku perhatikan dia menuangkan sekilo tepung dgn sepeket ajinomoto yg harga 50 sen, aku terkejut " eh buat goreng pisang guna ajinomoto ke" aku tanya, " kena isi ajinomoto sebab pisang ni baru mengkal, kalau ikutkan belum boleh goreng lagi, kalau dah goreng jugak kena isi ajinomoto sebab bila goreng rasa pisang tu ada" katanya " tu goreng cempedak pun bubuh ajinomoto jugak ke?" aku tanyanya

"semua bubuh, bukan banyak...sikit aje nak bagi rasa" terdiam aku, dari nak beli RM 3 terpaksa di tunda ke RM 1, belum sampai umah aku sedekah tempat burung di tepi jalan.

Malam tadi aku dah buang ajinomoto anak anak Kemboja ku itu, kalau anda nak tahu org Kemboja yg lelaki atau perempuan kalau usianya dah meningkat 40an hampir semuanya jalan pecot pecot dan bila usia menjelang akhir 50an maka kebanyakanya bongkok 3, sebab apa? sebab suka makan ajinomoto.

Sudah....jangan makan ajinomoto lagi.

Monday, May 23, 2011

PASARAN SEMALAYSIA


Buat majalah fardu ain tak mudah seperti depan mata anda, yg dah siap tu ...aku mengenali majalah fardu ain semenjak belum kawen lagi, bila dah ada anak 2 kami buat majalah fardu ain yg berharga RM1.50 dgn versi satu colour aje, aku dan anak anak sering jadi model foto, masih ku simpan lagi sebagai kenangan dan masa tu modal utk buat tak banyak sebab guna mesin taip aje...seingat aku modalnya RM 800 sahaja.

Tp tak lama boleh bertahan selama 3 keluaran sahaja sebab ada beberapa sebab yg tak dpt di elakan.

Tp pada hari ini kami sekali lagi mencaturkan nasib dengan daya usaha yg lebih kuat iaitu aku memulakan usaha nak buat majalah fardhu ain dah 3 thn yg lalu dgn cara angan angan mat jenin dulu.

Lepas tu ku suarakan...adalah beberapa org yg dengar yg lain tu masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri dan yg paling manisnya ada yg kata...ha nak terbit majalah banyak ke modal?

Setiap apa yg aku buat tak pernah aku pikir pasal modal...walau apapun yg aku buat, tak tahu kenapa gitu jadinya.

Kami pun mulalah dgn memanggil beberapa org teman mula mula bincang bincang dulu,buat kertas kerja, lakar lakar dan lepas tu cari rencana semua buat sendiri hampir 80 persen moke up fardu ain kami berdua yg buat dan layoutnya si Ulin dan Si Azam yg buat guna komputernya sendiri.

10 bulan kami membuatnya dengan segala susah payah termasuk seorg guru tahfiz ku yg bernama ustaz Faris yg banyak menghantar rencanaya.

Sebenarnya kami semua ni menulis tak berapa nak ikut cara...aku kira kira berpuloh aku print majalah yg dilayout oleh Ulin..semata mata nak tengok hasilnya...

Manakala kalau soal kena tegur atau kena marah ni terutama aku tak payah cakaplah, siapa yg marah? Dato' kita yg marah dan banyak mengajar....aku diam aje simpan dlm hati dan buat pengakuan mahu berubah.

Sebenar aku ni bukanlah editor yg pandai membaiki tulisan org, tulisan aku pun org yg betulkan.Kalau aku di minta utk betulkan atau edit tulisan org maka dgn rencana dan pen merah sekali aku bawa tido dan itulah kelemahan aku.

Oleh itu aku telah melantik editor bahasa dan editor syariah.

Hari ini majalah fardu ain dah terbit edisi perdana, bagi aku OK lah tu, tp aku ni kan hati manusia mana cukup puas apa yg aku buat, aku mahu buat dengan lebih ommm lagi, lebih mantap, lebih padat isinya dan gambar gambar bertaraf antara bangsa...biar pembaca rasa puas..berbaloi dan rasa banyak manafaat yg dpt.

Untuk melahirkan sesuatu yg indah, cantik,menarik macam orglah jugak..kalau mahu dpt anak yg cantik makan mesti kawen bangsa lain...kalau kawen melayu sama melayu nanti dpt anak macam melayu jawa..ha..ha..ha.

Gitu jugak dgn majalah fardu ain ni kena di adunkan dengan citarasa dari luar umpamanya penulis yg berbagai ketegori seperti ilmuan yg berpendidikan akedemik, alim ulamak, org yg bekerjaya ,pelajar dan suri rumah...tu barulah dpt majalah yg bagus dan menarik aku disini sgt menekan tentang fahaman majalah ini adalah ahli sunnah wal jamaah.

Majalah ni aku tidak mahu hadkan di kedai buku atau kedai majalah saja.Aku mau bawa majalah ni masuk ke universiti,kolej kolej dan sekolah sekolah dan pejabat kerajaan serta kedlm kilang, Biar semua org dan anak anak remaja belajar fardu ain dari bacaan dan bukan setakat dengar hujung telinga aje.

Selain dari Malaysia aku akan promosikan majalah ni ke Singapore dan Brunei dan di satu masa nanti hasrat aku ingin mengalihkan bahasa fardu ain ke bahasa khmer...nak bagi percum aje kat guru guru di sana...tunggu 3 bln lagi akan ku laksanakan apa yg ku cita citakan ini.

HARGA KITAB.


Baru baru ini aku didatangi oleh seorang wanita yg berusia lebih kurang 62thn gitu, dah pencen, dulu kerjanya bolehlah tahan besarnya..dah berkali kali jugaklah dia dtg mungkinlah nak berjinak jinak dengan aktiviti kemanusiaan.

Kali pertama dia datang dulu bila ku cete tentang kesusahan anak anak Kemboja ni dia menagis..."hu..hu...hu kesian ye bang budak budak ni, barang yg tak pakai kat umah kita tu banyak yg dah tak guna" dlm sedu sedan tu dia masih ingat nak bagi barang yg tak guna, pas tu laki dia balas " iye lah yang...tp kita nak angkut naik ape, barangnya banyak" kata lakinya sambil memegang bahu bini yg tengah sedu sedan tu.

Aku tak mahu tunggu bininya jawab, aku yg tlg jawabkan "tuan dan puan tak payah bawak barang tu kesini, hantar aje ketempat pelupusan sampah, saya disini pakai barang baru aje, lagi pun madarasah saya tak ade tempat" aku kata dlm keadaan yg sgt geram "oooh ye ke puan Rusnah, oklah..kalau gitu kami bagi duit ajelah"kata lakinya.

Ha..begini adat org kita, asal dengar madarasah aje macam dah senonin dgn barang buruk, apa dia ingat aku pengutip sampah ke?

Oklah itu cete penyumbang barang buruk yg bertaraf 3 bintang,sebab apa aku kata 3 bintang sbb dia ni org ada pelajaran..tp pikir macam org kurang belajar.

sekarang ni aku nak cete tentang anakangkatku yang keberapa aku pun dah tak terbilang bilang dah, tapi dia ni namanya Rusdi, kakinya cacat sebelah kena jerangkap Pol-Pot di yg ditanam di Kampungnya.Ketika kena jerangkap samar dulu usianya 4 thn, kakinya di potong hingga ke lutut...dah lah tu ibunya miskin pulak, kerje kampung tanam ubi.

Oleh kerana didlm keluarganya dia adalah anak lelaki tungaal maka ibu dan bapanya ingin melihat anaknya berjaya di dunia dan akhirat. Maka dia pun di hantarlah ke Madarasah Ustaz Zainal di Kg Soun.

Dia pandai maka dlm masa 3 thn dia telah mampu menguasai kitab kitab yg diajar oleh ustaz Zainal.Maka dengan takdir Yang Maha Esa dia telah di pilih utk belajar di Malaysia di Madarasah Tabligh di Sri Petaling ambil ilmu dakwah selama 4 thn.

Sebelum dtg ayahnya telah meminjam duit dengan suadara maranya dan menjual sebidang tanah maka dapatlah di kumpulkan RM 2500, hanya itulah pemberian yang pertama dan sampai bila bila.

Duit itulah untuk tiket,utk visa dan itulah duit perdaftaran belajar di Madarasah dan itulah duit untuk belanja sara hidupnya...kalau ikut akal kita apakah kita tegar berbuat begitu kalau kita menghantar kita belajar keluar negara?

Aku sendiri menghantar anak anak belajar keluar negara..setiap bulan yg pasti RM 400 itu yg pasti, yg tak pasti macam macam lah lagi.

Ni RM 2500 utk 4 thn.

Iyelah kalau dah di takdirkan tentang hal rezekinya yg ditentukan oleh Allah maka rezekinya memang ada..cuma laluan rezekinya saja yg berlainan.

Firman Allah "Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya" (Al-Talaq: 2-3).
Itu janji Allah utk hambanya.

2 bln yg lalu Rusdi tulis satu SMS pd aku bunyi SMS nya "Assalamulaikum mak cik sy akan periksa 4/7 /2011 dan tahun depan saya akan masuk dauratul hadith (Sunnan Sittah) tetapi kitab belum ada lagi, saya harap mak cik tlg selesaikan dan kitab tersebut di tempah di Pakistan melalui ustaz saya di sri petaling, saya menanti segala jawapan dari mak cik"

2 minggu lepas tu aku balas SMSnya "Rusdi tulis apa nama kitab tu dan berapa harganya" sejam kemudian dia membalas SMS aku tu

Ini adalah nama kitabnya
1 Fathul bari syarah kpd Bukhari rm240
2 Tuhfatul ahwazi syarah kpd Tarmizi rm 195
3 Aunul makbut syarah kpa Abu daud rm 132
4 Mirqat mafatih syarah Misyjat masobih rm 160

Jumlah keseluruhan RM 727

Wajah pemuda yg bermuka mulus ni sering membuatkan aku rasa sgt kesian pdnya, tak boleh nak kata "tak ade" aku carilah jugak walau kat mana pun, kalau dah rezekinya memang ade..iyelah kita yg kaki tak cacat ni, kaki boleh berjalan kehulu kehilir ni tlglah cari sedikit rezeki utknya, bukanya duit tu dia nak beli baju, tp nak beli kitab utk dia belajar.

Pernah sekali aku pergi ziarahnya waktu dia belajar...masyallah Rusdi ni belajar, dia duduk bersila atas lantai dan di keliling penuh dgn kitab, waktu dah jam 11.30 mlm...terkedu aku.Bila lihat perkara macam tu yg membuat aku ni tumpang sangat gembira dan tumpang rasa senang hati, iyelah aku pemalas dlm bab belajar ni, kalau belajar pun tak akan pandai sebab banyak pikir banyak perkara.

Aku doakan Semoga usia Rusdi penuh dgn keberkatan dan hidupnya di keredhaan Allah.


Friday, May 20, 2011

HARI MENGENANG PERISTIWA

Foto : Sebuah sekolah di Vietnam...tak tahulah apa nak cakap dan ucapkan,mampukah Islam bertahan didalam susana yg begitu daif begini? sedangkan ada org yg berharta dan kaya tidak mahu membantu pendidikan untuk agamanya.

Foto : Siapakah mereka ini? Generasi yg akan meneraju negaranya...sedih dan sungguh menyedihkan...tiada apa apa yg boleh di banggakan...semuanya daif,terbiar tp mereka tetap tersenyum.

Hari ini 21hb Mei 2011 di Kemboja di kenali dengan sebutan "hari rumleqkhub" payah lidah ni menyebutnya.

Pagi tadi Soleha masuk kelas mengajar anak murid Kembojanya, mereka minta pinjam passport..ingatkan nak buat apa,katanya nak tengok tarikh lahirnya.

Oh indahnya hidup ini miskin dengan cara miskinnya, kata Jazak hari ini hari mengenang.

Maksudnya ialah semua ahli keluarga datang kerumah ibubapanya atau saudara yg di utamakan, mereka datang bawa makanan dan bercerita peristiwa yg telah berlalu setahun itu..tak kiralah peristiwa sedih mahupun gembira.

Kalau yang org kaya pula katanya akan buat macam kendurilah atau makan besar besar dengan pakaian yg cantik.

Bila budaya Kemboja ni dah masuk ke Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain ini maka aku pun akan merayakan jugak bersama sama dengan mereka, malam ni lepas magrib aku berjanji nak belikan kek dan mereka akan masak masak sambil mereka bercerita tentang peristiwa di kampung lamanya.Jemput datang sesiapa yg ingin mencurahkan cete selama setahun ni.

Aku sedih dengan keletah budak budak ni, terutama Fahrin selalu sebut " saya sayang Ibu" entahlah aku pun tak tau mahu meluahkan rasa kasih dan sayang aku pd anak anak ini.

Aku amat teruja dengan mereka, semalam ustaznya dari Kemboja telah dtg, ziarah mereka namanya Ustaz Kadir, dia ada 3buah sekolah di Kemboja dengan ratus pelajar, Ustaznya mempunyai peribadi yg sangat tinggi, sepanjang sehari semalam dgn anak muridnya ustaznya tidak berenggan langsung dgn anak muridnya.

Mula sampai saja mereka jalan jalan pusing pusing Damansara Prima sambil minum petang, lepas tu ustaznya masak makanan Kemboja utk anak muridnya dan tido sama sama,ada urut badan ustaznya, ada picit kepala ustaznya dan bila pagi sarapan sama sama.Aku lihat satu yg luarbiasa yg di terapkan oleh gurunya ini terhadap anak muridnya.Patutlah anak muridnya berakhlak bagus rupanya gurunya berakhlak bagus.

Ha bagaimana dengan anak murid kita di Malaysia ni ye....belum lagi ya

Thursday, May 19, 2011

WAKAF KOMPUTER


Baru baru ni Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain telah menubuhkan AJK kerja/penaja.Alhamdulilah semua latikan adalah di atas kemampuan masing masing.Insyallah misi Darul Tahfiz ini masih terlalu awal jika mahu di perkatakan dan masih terlalu banyak kekuranganya.Aku sebagai peneraju Darul Tahfiz ni semenjak sebelum tsunami di Acheh lagi ingin membawa misi Darul Tahfiz gemilang di mata dunia.

Walaupun begitu perjalanan kami amat perlahan, ini perlukan satu dukungan dari semua pihak, kami tidak mampu berdiri jika tiada papahan dari pihak tuan dan puan.

Antara aktiviti yg ingin aku ketengahkan pada masa ini ilah JIHAD PENDIDIKAN ASIA, nama program ini memanglah gah..tp perjalanaya terlalu lambat...banyak harapan dari org ramai untuk mengetahui apakah yg dimaksudkan dengan JPA.

Aku kadangkala ingin juga berkongsi citarasa ni dengan ramai org tapi seramai mana org mau ikut serta didlm misi ini?

Kenapa program ini ada perkataan "JIHAD", perkataan ini adalah ibarat seperti kata kata keramat bagi menguatkan jiwa dan semangat org yg menyertai team ini.Sebahagian dari aktiviti Darul tahfiz ini ialah menubuhkan sekolah untuk anak anak miskin dan yg kurang mampu, yg dtg dari negara ke tiga.

Kenapa tidak anak Malaysia?

anak anak Malaysia adalah anak yg pendidikan telah mantap Kerajan telah sediakan dengan berbagai bagai kemajuan dan penuh kecanggihan disamping suasana negara yang aman, kehidupan rakyaatnya yg dah mewah disamping susunan hidup yg stabil.

Jd mereka ini boleh belajar di mana sahaja mengikut citarasa mereka dan keluraga mereka.Tidak seperti anak anak miskin yg berasal dari Kemboja, Loas,Thailand, Moro, kehidupan mereka di himpit derita dan peluang belajar mereka terlalu sempit.Manakala agama Islam yg berada di negara mereka seperti "telur di hujung tanduk"jika tidak diselamatkan maka bila bila masa sahaja akan pupus.

Didalam rangka penubuhan ini kami yg menjadi meneraju didalam agenda pendidikan anak anak Kemboja di darul tahfiz ini telah melantik beberapa org AJK yg berwibawa.

Didalam misi yang berikut ini kami di Darul Tahfiz ini selain dari belajar Agama, al Quran, hadis dan akademik pihak kami ingin membuka laluan minda anak anak yg belajar di Darul Tahfiz ini untuk mengajar mereka kemahiran, contohnya kemahiran mengunakan kumputer.

Kalau anak anak di Malaysia komputer adalah perkara biasa dan lumrah malah mereka lebih mahir dan berpengetahuan luas .Tp untuk anak anak yg datang dari Kemboja ini bagi mereka komputer ini adalah sesuatu benda yg baru dan mereka terlalu ingin utuk mengetahuinya walaupn setakat belajar menaip sahaja.

Di madarasah ini ada beberapa buah kumputer yg di wakafkan oleh sebuah syarikat penerbitan dua thn lepas, tp komputernya dah rosak dan alatan untuk merepairnya terlalu mahal malah lebih mahal dari membeli komputer baru.

Tp untuk menyuntik semangat mereka aku terpaksa jugalah letakan kumputer yg rosak tu didepan mata mereka sebagai langkah aku ni ada usaha utk memberi mereka ini pendidikan asas komputer.

Aku pernah juga ada usaha membaikinya, hanya boleh buka aje, tp tak keluar apa apa.Nampaknya komputer wakaf yg ada sekarang ni langsung tak boleh hidup, hanya sebagai hiasan sahaja.

Kadangkala aku kesian jugak bila tengok budak budak ni menekan nekan keyboard tu..agaknya terlalu ingin sgt belajar benda yg baru.

Kepada sesiapa yg terbaca blog aku ni jika ada lebihan kumputer di pejabat atau di rumah yg mana kumputer dah tak pakai lagi, sebab nak ganti dgn kumputer yg canggih , maka kami disini harap dptlah hantar ketempat kami ni.

Biarlah barang tu dpt dimanafaatkan oleh mereka ini, semoga apa yg mereka belajar ini boleh membawa kearah kebaikan.

Pada kesempatan ini aku ingin merakamkan penghargaan kepada sukarelawan yg turut membantu madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain ini seperti berikut

1 Tuan Hj Wahab Yusuf Pengarah Urusan TB Sdn Bhd yg tidak pernah lupa menyumbang makan bulanan didlm kadar cukup dan memuaskan, dia tidak memberi barang buruk atau barang yg dia sendiri tak pakai, aku angkat tabik pada tuan haji ni..semoga usahanya ini akan di berkati Allah.
2 Ustaz Hashim Ahmad yg sering meyumbang duit zakatnya
3 DHMZ yg sentiasa menunjuk ajar anak anak ini 24 jam, 7 hari seminggu tanpa rasa letih,lesu dan kadangkala sakit pun dia tetap bersama anak anak Kemboja ini
4 Anak anaknya Ummu Solehah, Ummu Sakinah,Ummu Jannah yg sentiasa mentarbiah dan membimbing mereka ini serta bang cik yg berada di Mesir sana kalau dia balik bercuti tugasan dan bebenan Darul tahfiz ini tersadang di bahunya .Malah Solehah merupa meneraju utama telah aku amanatkan jika apa berlaku atas aku.
5 Mohd Thoriq yg mula berjinak jinak walaupun dia sibuk, tp dia ada minat
6 Cik gu Fatahiyyah yg aku sendiri tak mampu nak balas budinya itu, dtg dari jauh mengajar anak anak ini bahasa melayu dan kadangkala masak kuih, bawa kuih inilah contoh guru hebat...bukan duit ukuranya dan aku harap dia akan terus berganding bahu dgn Darul Tahfiz
7 Cikgu Matt Fauzi Edison seorg anak muda yg berusia 21 thn ,anak seorang pensyarah Uniten tinggal di Bangi dan berkawan dengan anakndaku Awang , anakmuda keturunan mat Saleh ni mempunyai semangat kemanusiaan yg tinggi, aku kagumlah dgn "perjuanganya".Mana ada anak muda yg sebayanya mau bekerja dan dtg dari jauh di Bangi sana kalau tak ade RM 40 tk boleh sampai ke Damansra Prima ni semata mata utk menyumbang tenaga mengajar Bahasa Inggeris secara tetap pd setiap hari selasa atau Ahad tanpa sesen pun aku mengupahnya.
8 AJK baru iaitu Irfan Soleh graduan dari UIA anakangkatku yg berasal dari indonesia ini rajin memberi idea ,En Syahmmudin Ibrahim katanya seorng jurutera (aku pun tak tahu apa pekerjaanya) yg sering menjenguk anak anak ini dgn membawa buahtangan serta menyumbang bantuan kewangan tanpa rasa jemu, En Syukri partner Thoriq yg rajin membawa anak anak ini menaiki kereta kancil hantar solat jumaat,En Aziz Jaman sebagai biro Antarabangsa yg merupa sukarelawan veteran .Dan pada hari ini kami telah menerima seorg guru yg bernama Yusof keturunan China mengajar secara sepenuh masa.

Misi aku yg seterusnya ialah untuk membina sebuah komplek pendidikan di atas sebidang tanah wakaf di Kg Bak Bak Maran Phg, di komplek tu yg pertama sekali yg akan ku bina ialah sebauh masjid dan seterusnya sekolah serta penginapan kakitangan.Aku ingin tempat ini biarlah ribuan budak budak dtg belajar.

Doakanlah semoga usaha ini berjaya.

Di sini aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih yg tak terhingga kepada mereka yg tidak dpt aku sebut namanya satu persatu yg sentiasa menyumbang duit, buku, quran dan apa sahaja untuk mereka ini.

Aku harap Darul tahfiz ini akan cepat berkembang dan melebarkan sayapnya ke Kemboja utk menyenangkan anak anak di sana belajar.

Untuk mengutip dana pembangunan Darul tahfiz ini aku bercadang untuk mengadakan "Family Day Darul Tahfiz Sri al Ain " di Pulau Pangkor pada 9 -10 Julai 2011.Perkara ini belum di bawa ke mesyuarat lagi, tp ini adalah cadangan dan usulan, aku harap semua AJK bersetuju.

Insyallah pada 28hb Mei 2011 (Sabtu) jam 5.00 ptg di Madarash Darul Tahfiz Sri al Ain di Prima Damansara satu mesyuarat akan di adakan utk membincangkan kurikulum,ko-kurikulum dan perkembangan semasa.

Wednesday, May 18, 2011

Anak China & Anak Kemboja

Foto : Mutia seorg yg istimewa bagi aku.Kalau di Acheh aku sering bersiar siar dgn mutia menaiki motorsikal.

Aku ni bukanlah tergolong didlm org kaya,berada dan mewah...tp aku memiliki sebahagaian dari kenikmatan Allah yg tiada taranya iaitu "kebahagiaan"..bahagia di hati.

Aku jarang menghadapi situasi susah hati, muka meronyok atau muka bekerut.Agaknya latihan dari kecik dah gitu, ayahku perantau dari Negeri Sembilan berkhawin dengan emak aku org Pahang.

Teringat ayah selalu cete dia kata masa dia merantau tu dia hanya bawa RM15 shj duit, kompas tembaga yg dia dpt hadiah masa dia keje dgn org putih...kompas tu amat berharga baginya kerana dia seorg jurusukat tanah, sepasang baju dan itulah yg dia ada.

Ayah berjalan dari satu dearah kesatu daerah hinggalah sampai kesatu kampung namanya Chenor dan dia pun menyemberanglah Sg Pahang tumpang perahu org.

Bila dia menyemberang sampailah di satu kampung namanya Pesagi, bila sampai ke Pesagi dia kehabisan duit lalu menumpang di sebuah surau di situ dan berdekatan dengan surau itu ada sebuah rumah...bolehlah dikata rumah org yang berada jugak lah (keluarga sebelah mak).

Lama jugak ayah bermastautin di suaru itu dia cari kerja di Kampung itu kadangkala ambil upah menebas, ambil upah menoreh..semua kerje kampung utk menampung hidupnya. Agaknya Ayah ni rajin maka dptlah menghimpun duit .

Dia menyebarkan jugak pada org kampung dia pandai menyukat tanah.Maka kepandaianya telah di guna pakai oleh org kampung itu.

Rupanya di dalam masa tinggal di surau itu ayah berkenan dgn seorg wanita yg berada didalm rumah sebelah surau itu, ialah org zaman dulu, bila dah berkenan tu ayah cuba meminang dan waktu itu ayah aku ni blhlah dikata hensem jugaklah kerana keturunanya ada darah china dan campur dgn Indonesia ,maka berkenanlah wanita itu, akhirnya mereka pun hiduplah sebagai suami isteri.

Itulah sepintas lalu sejarah ayah dan ibuku...Tp hari ini aku nak cete sikit bab org China ni..di ketika ini aku ada 2 org anak angkat china, kedua duanya lelaki dan kedua duanya mualaf dan kedua duanya berusia 21 thn dan kedua duanya panggil aku "ummi" dan panggil kekandaku "abuya" dan kedua duanya biasa tinggal di rumah aku berhari hari bermalam malam.

Dah macam Thoriq, Awang,Salman dan Abot pulak.

Yg bezanya yg bernama Adam ni memang china kaki bisnes...cakap sikit bisnes..cakap sikit bisnes yg aku ni bukanlah faham sgt tentang bisnes ni..bila jumpa sahaja adam ni mesti nak cete pasal bisnes..layan jugaklah, dah anak nak tak nak mesti layan.

Yg seorg lagi namanya Yusof...ha ni lain sikit..Solehah beri gelaran kat dia "Murobi" dia masuk Islam di masa tingkatan 4 di pusat sumber sekolahnya, lepas habis SPM dia sambung belajar di Kipsas dan ambil bidang syariah...eeeh aku pun kagumlah dgn budak macam ni dan pada ketika ini dia hafal banyak surah didlm Quran, hafal banyak hadis dan boleh berdebat dgnya bab Islam, dia belajar kitab dan ada bersanab, boleh bercakap dlm bahasa Arab...baru 5thn peluk Islam..tp dah macam bertahun tahun,tp yg sedihnya mak bapaknya serta adik beradiknya tak tau dia Islam, dugaan baginya? anak kita org Islam keturunan tak mampu semua itu.

Yusof ni org sgt berhemah...dan kalau bercakp dgnya senyum dulu baru bercakap dan pada ketika ini dia telah bekerja mengajar anak anak Kemboja di Madarasah Darul Tahfiz Sri al Ain..dia kata mahu berkhidmat untuk mengembang ilmu Islam, pakai jubah mengajar..masyallah.

Yusof bercakap tidak pelat macam Adam.Jadi bila dia mengajar tu org tak tau pun dia ni China kalau tak tengok mukanya.

Aku kagum peribadi Yusof kerana dia sgt prihatin dan berdisplin tinggi..mungkinlah sbb dia org China, org kata org China terkenal dgn displin betul lah agaknya.

Dia mempunya daya kemanusiaan yg tinggi

Kalau di Acheh tu pengurus rumah anak yatim di sana namanya "mutia" memang hebat, sanggup sapu ubat kurap, panau, kayap dan kudis yg nannahnya yg meleleh dgn tanganya sendiri ke anak anak yatim tu...dan bersekang mata menunggu budak budak yg demam ..menyuapkan bubur kemulut budak budak dan macam macam lagi.

Aku rasakan Allah turunkan seorg bidadari dari syurga yg akhlaknya terlalu mulia dan indah, mutia mengasuh anak anak bukan dari darah dagingnya melebihi dari segala galanya..aku tak terbalas budinya walaupun segunung intan, semoga hidup mutia di berkati Allah.

Tp hari ni aku jumpa lagi org yg sehebat itu yg solehah mengelarnya "murobi" tu...Yusof lepas mengajar...memasakan budak budak tu, ajar budak mengemas, kejutkan budak dari tido , suapkan ubat kemulut anak muridnya (anak Kemboja) kemulutnya walaupun usia anak muridnya dah 19 thn, makan setalam dgn anak muridnya...akupun kalah...rupanya di dunia ni selain dari ada org yg jahat rupanya ada org mirip sifat malaikat dan baik budinya.

Allah turunkan org baik baik ni adalah untuk membantu org susah dan org susah ni doanya di makbulkan...ialah org susah ni duit tak ade, harta tak ade, saudara tak ade...yg ade org yg baik macam mutia, macam yusof nilah.

Aku berdoa biarlah Yusof dan Mutia ni terus dapt bersama sama dgn aku yg lemah ini, kerana aku tak sehebat mereka. Semoga Allah merahmati hidup mereka.

Hari ni aku cadang nak beli tilam dan selimut utk Yusof keran dia dtg tak bawa apa apa dan dia minta pada aku sebuah rak buku...insyallah kalau aku ada duit lebih aku belikan , kalau tidak aku nak suruh anak muridnya buat rak buku dari kayu terbuang di tempat binaan itu.

Semoga mereka semua di rahmati Allah.

Tuesday, May 17, 2011

KENA BISING


Sebenarnya aku malas nak umpat kaum sejenis aku..tapi aku tak boleh tahan jugak, baru baru ni aku tunggu org sakit kat hospital selama 2 hari 1 mlm, tiap waktu solat gi surau yg terletak bersebelahan dgn wad 4A tu.

Aku bilang telekung banyak...macam macam warna ada, dan macam sulam ada, cantik cantik pulak tu, tp yg paling aku tak berkenan ni bau telekong ni busuk..bau air basi ada, bau hanyir ada, bau daki ada,bau nanah telinga ada, bau tahi gigi ada dan dah tu ada palit palit hingus kuning kuning cair...geli geleman aku nak guna..aku rasa solat aku subuh tu memanglah macam tak iklas, aku sungguh takut apa yg hati aku bisikan selama aku solat subuh tu, ini akan membuatkan Allah marah dan aku rasa berdosa sebab sepanjang solat tu hidung aku terhidu bauan yg pekat dan hati aku tak tumpu pd solat...sebab aku rasa mau cepat habis kerana mahu tanggalkan telekung tu.

Cubalah anda bayangkan...mak dan cik cleaner hampir 80 persen org Islam, keje mengmop lantai aje ,bawak baldi, penyapu, air pencuci lantai dan mop.

Yg dia tahu cuci lantai, tp tak ade arahan suruh basuh telekung. Sepatutnya tugasan pencuci tu cubalah di rangkungkan sekali dan tulis dlm perjanjian tu..basuh telekung di surau hospital wad 4A seminggu sekali, basuh sejadah...

semua org didunia ni tahu yg jadi misi ke, doktor ke ramai org perempuan, kalau dah negara Islam macam Malaysia ni tentulah misi misi dan doktornya yg beragama Islam tu solat.

Eeee macamana mereka sembahyang pakai telekong yg hapak tu ye?

Aku tulis ni bukan nak cuit sesiapa, tp rasa geram jugak sebab aku tengok clener tu bila dah terlampau ramai dia buat keje pun ala kadar aje..banyak duduk dari bekerja, iyelah kalau mop lantai pun 2 kali aje, pagi sekali dan masa nak balik sekali yg selebihnya tu dia duduk nyorok nyorok tepi longkang, tepi tandas borak borak pasal keluarganya.

Ingat masa aku ke Medan dulu...di masjidraya medan aku solatlah kat situ...memanglah telekung tak boleh pakai punya...ni aku rasa kalau di rendam dgn clorox sampai reput pun dakinya tak akan tanggal, sebab apa? iyelah sebab daki tu dah jadi benang.

Aku ni pandai cakap aje dan pandai tulis aje..buatnya tak mampu...nantilah aku nak bawak sukarelawan satu bas, minta pihak sabun sponsor sabun dan berus aku nak jalan satu minggu dari utara hingga keselatan nak ajar dan ajak sukarelawan bersihkan pakaian ibadah org Islam ni.

Malu kat pelancung....dahlah Malaysia ni terkenal di mata dunia sebagai negara Islam, bila nak solat kat surau aje..tengok telekong aje.....lansung cete org Malaysia adalah org yg pengotor, ingat ye perkara ni akan tersebar.

Ni bini datok najib tu kena ambil kira juga...kadangkala benda yg kecik nilah akan jadi besar.

Sepatutnya buat kempen bini bini menteri, penyanyi tersohor atau wanita jutawan ni turun ke surau atau masjid lihat apa benda org bawahan yg macam aku ni cakap...baru Malaysia dilambangkan negara bersih, aman dan gemilang.

Sunday, May 15, 2011

Alahai Kekandaku


Lagu "ummi" dlm blog aku ni di masukan oleh si bungsu yg manja tu, bungsu kata jari jemari aku tak sesuai sebagai pemain piono sebab runcing di hujung, berisi di pangkal.Manakala jari jemari si bungsu dari pangkal hingga hujung jari panjang aje, mlh lebih panjang dari jari aku...itulah namanya anugerah..org ni ada kelebihan dan jangan lupa banyak kekuranganya.

Semalam aku gi Kuala Selangor ronda ronda cuti hujung minggu, sepatutnya hujung minggu ni aku gi Thailand dan terus ke Myammar...tp oleh kerana sukarelawan si tukang ambil gambar aku namanya si awang buat hal..dia tak mau ikut sebab katanya nak kamera baru ,kalu dah ada baru dia nak ikut...pening lalatlah aku,aku faham kamera lama tu dah habis tempoh, kamera kecik dgital ni awang tak mau....sabor ajelah, mana boleh last minute cakap gitu..budak muda zaman sekarang ni memang gitu.

Kalau cuti cuti aku kalau tak keluar jauh jauh ,dekat dekat mesti keluar..maka lepas sarapan pagi tu dgn si bungsu dan si awang di kedai mamak Am-Smart, Kami berdua aje bertolaklah ke Kuala Selangor, aku pandu kereta, dia duduk sebelah sambil buat promosi utk majalah fardhu Ain..SMS lah tu, adalah seorg kawan tu dia duduk kat sabak Bernam katanya nak jadi pengedar dan bila tanya dia nak berapa,katanya nak 20

OK lah tu dtglah ambil kat Prima Damansara.

Pas tu kami ke mantan sekolah Salman al Farisi iaitu namanya Madarasah Tahfiz Bukit Belimbing, jumpa budak budak kawan Salman...waaah nama Salman terpahat sebagai peminat bola sepak yg seludup keluar waktu tengahmalam semata mata nak nonton bola sepak...kena denda oleh ustaznya.".ingat ke bang cik"..ni pengalaman amat manis bagiku kerana aku tahu bahawa semua anak anak aku ada minatnya.

Pas tu kami ke Tanjung Karang niat hati tu nak makan tengahari ikan bakar yg plg laris di Tanjung Karang tp sebelum tu aku ke pasar Tanjung Karang dulu nak beli tempe, ikan terubuk, kuah dalca, ikan masin dan sedikit kuih kuih made in Kuala Selangor..memang sedaplah kuih kuala Selangor ni, org kata org jawa ni kalau masak hatinya selalu iklas..tak tau lah tu

Semasa aku parking kereta depan pasar aku cakap kat i punya kekanda "you jangan keluar ye..i keluar jap aje..tunggu tau nanti susah nak cari" apa dia kata " "tak pe ustaz keluar baca suratkhabar aje" OK lah tu, aku pun gi beli barang al maklumlah kalau dah masuk pasar tu satu pasar tu nak beli tak sedar 30 minit aku keluar.

Bila dah habis beli aku balik ke kereta...aku pulak tunggu my kekanda...15 mint tunggu, dahlah kereta di kunci..duduklah aku menongok kat luar kereta.

Lepas tu aku rasa boring, call..aaah tak angkat, maka aku pun melangkah beberapa langkah nak tengok dari jauh nampak ke ustaz yg janji nak baca suratkhabar, tp aku tengok kat kedai suratkhabar ramai org bising bising, aku pun malaslah nak pergi...balik semula ke kereta tunggu lagi kat kereta.

Pas tu aku rasa ingin jugak tengok apa yg dikerumum kat kedai surat khabar tu...oh bila aku dekat, aku nampak sebuah kopiah tercampak..aku rasa macam kenal, pas tu aku nampak speakmatanya aku rasa macam kenal..lepas tu aku menyusup kat celah orgramai tu terkejut aku sekujur tubuh yg berbaju belang, berseluar hitam terbaring dlm keadaan yg aku tak boleh terima.

Nyonya yg punya kedai tu bagi sebungkus tisu dgn air mineral..aku kesat semua lelahan dari mulutnya..peluhnya dan aku urut lenganya...akhirnya dia macam lemah, pd asalnya di semacam kejang.

Akhirnya ada beberapa org kenal dgn wajahnya...agaknya peminatlah tu angkat dia masuk kereta dan aku pandu kereta ke hospital tanjung karang, tp sebelum pd tu aku berhenti dulu tepi jln nak call Solehah dan Thoriq , Solehah kata aku panik bila berlaku sesuatu, entahlah ...aku terima arahan dari Solehah.

Masa nak turun kereta dia tak sedar jugak, dah duduk atas katil dia tak sedar...bila masa dia sedar...bila Solehah datang dan dia kata kat Solehah "eeeh abuya rasa macam 5 minit, engkau dah sampai".

Aku endingkan cete aku ni kat sini ye bye bye...

kagum dgn kekuatanya motivasinya, dia tak mau ingat peristiwa itu, dia kata dia mahu sihat...kerana kesihatan itu adalah hidup, semoga Allah akan terus memberkati hidup didalam kesihatan yg baik dan memuaskan "sebaik baik manusia ialah manusia yg dpt memberi manafat pd org lain"


Friday, May 13, 2011

SAHAM YG MENJUNAM


"saham" apakah yg dimaksudkan dgn istilah ini? kalau mengikut kata org macam aku ni atau org biasa, saham ini adalah benda yg berharga spt harta, kewangan, sijil yg bernilai dgn duit mengikut harga semasa dan banyak lagilah istilah saham ini.

Wanita pun dianggap sebagai saham juga, kalau wanita murahan tu maknanya wanita itu memiliki dirinya dgn kadar yg tidak bernilai.Mau ke ibubapa yg ada anak perempuan, tp anak perempuan dah tak bernilai dari segi moralnya.Sebenarnya aku bukan berleter sgt...tp sgt geram.

Di saat aku menulis ni jam dah menunjukan 1.45pg..panas tak boleh tido bila dengar kat luar pagar ada suara budak perempuan didalam bingitan suara muzik dari radionya...cakap kuat kuat mengarahkan beberapa budak lelaki yg sebaya dgnya.

Biadap betul perangai budak perempuan ni, katanya belajar di Kolej swasta, tp yg peliknya pakai kereta...tak kisah kereta apa, pakai blackberry, pakai kamera mahal dan pakaian pula berjenama dan satu lagi selalu makan tempat mahal mahal.

Anak sape ni ye....umur sekitar 21 dan 22 thn, sering ikut org lelaki keluar mlm.Mana makbapaknya? tak tau ke apa yg anak perempuanya buat?aku pulak yg risau tengoknya.

Ini pernah terjadi pd jiran aku jugak...cetenya lebihkurang macam nilah,
Ada seorg gadis ni dtg dari kampung lepasan belajar..cari punya cari kerja dptlah jawatan kerani di sebuah tempat di KL ni...asalnya baiklah pakai tudung, baju kurung..bila masuk bulan kedua dah dpt gaji bln pertama mulakah tukar fesyen, makeup pun bagi meyerlah sikit.

Budak perempuan ni adalah rupa sikit....bila dah lama sikit tudungpun dah tanggal dan baju kurung diganti dgn baju sendat dan mula bonceng motor org lelaki dan keluar malam.

Bila bulan berganti dia pun ramailah kenalan dan antara kenalanya ialah seorg artis

ialah artislah katakan siang seperti mlm, dan mlm seperti siang, dlm masa berkenalan tu dia rasa ada kelainan pd dirinya...bila rutin bulanan dah tak dtg mulalah di mengelabah.

Balik kampung ngadu kat ibubapanya yg kononya artis tu buatnya hinggakan dia termengandung 4bln. Bila bapaknya dengar artis gelemer tu...satu van dari kampung di utara sana cari artis tu.

Jumpalah dgn artis tu...mula mula bapaknya minta artis tu bertanggungjawab,apa lagi melentinglah artis tu dan artis tu mula bongkar rahsia tentang budak perempuan tu.Maka bermulalah episod cari siapa yg buat anaknya, semua tak mengaku.

Akhirnya bila bapaknya dah bosan, maka bawalah balik anak perempuanya dan tunggu ajelah kelahiran cucu haram.

Bukanya apa, kalau mahu lepaskan anak bekerja atau belajar zaman ini bagi mantapkan ilmu agamanya dulu, belajar bab halal dan haram serta jangan buat perkara yg tidak patut seorg gadis lakukan iaiatu ikut budak jantan keluar malam. Ni aku lihat budak perempuan ni jam 3 atau 4 pg tak balik lagi...hantu betulah budak ni.

Iyelah seperti budak perempuan ni...diusung oleh budak budak lelaki siang dan malam.

Tlglah wahai makbapak yg punya anak ini...ambil perhatian sebelum terlambat, sebelum En dan Puan mendapat cucu haram nanti.

Wednesday, May 11, 2011

MISKIN MUSUH MANUSIA



Kalau harga barang di naikan...mesti kita dengar keluhan, kesahan dan rintihan dari cerok kampung atau dari rumah burung merpati (rumah pangsa) atau juga dari gubuk buruk di celah bangunan pencangkar langit.

Kalau yg gaji besar, org berada atau org kaya lebih di kenali org yg bekemampuan harga barang naik tak jadi masalah..boleh di bendung kerana naiknya bukanya banyak sgt, sekadar 20 sen,50 sen atau beringgit pun tak ape...tak menjejaskan kewangan mereka.

Kalau mereka yg kurang mampu tu bila harga barang naik ini akan menjadikan mereka sering mengutuk pihak kerajaan, niat mereka bukan nak mengutuk sangat...tapi oleh kerana sumber yg mereka sedia ada tu kadang kadang cukup, kadang kadang tak cukup..bila dengar pulak harga barang naik ini yg membuatkan mereka hilang sabar dan mulut jdi celupar.

Tengahari tadi hantar anak aku ke Kuis masuk belajar selepas 2bln bercuti dan sewaktu cuti aku bagi keje jadi guru sepenuh masa di Darul Tahfiz mengajar anak anak Kemboja...hari kerja yg aku tetapkan 7 hari seminggu dan waktu kerja 12-14 jam sehari..bila dah jam 10 atau 11 mlm baru aku bawak dia balik...aku latih anak anak aku biar dia rasa ada tanggungjawab pada apa yg dia buat...

Tadi sebelum dia melangkah keluar dari kereta aku hulurkan elaunya mengajar sebanyak RM 250 utk bulan pertama dan utk bulan kedua aku kata tangguhkan dulu...dgn selamba dia kata " terima kasih mak" iye dia mesti ucapkan terima kasih sebab dia mesti jadi org sabar dan terima seadanya... selepas hantar Sakinah aku balik ikut jalan Rinching menghala ke Semenyih jengok madarasah Darul Tahfiz tempat longgokan barang barangku yg bertimbun timbun tu, OK semuanya ustaz yg jaga tu nampak OK juga, tp isterinya nampak mengeluh " akak kenapa akak tak hantar makanan lagi" dia merengek seperti budak budak minta gula gula " Imah dah 3 hari buat nasi bubur ni, anak anak imah semua tak gi sekolah" dia menyambung rintihanya " akak tau sekarang harga barang semuanya naik, imah dah buat semua kerje, tp tak cukup" katanya lagi " akak dtg ada bawak apa ye" katanya sambil membuka pintu kereta " tak ade..tadi kak hantar anak ke sekolahnya, hala balik kak singgah kejap" kataku " akak madarasah ni tak ade org nak bagi makanan, imah keje ngajar budak budak ni semua ibubapa berkira" kata Imah .

Sebenarnya di sebalik kemajuan yg pesat, teknologi yg canggih dan fasarana yg membuak buak naik seperti kulat di waktu hujan tumbuhnya dan di ketika para pemimpin dan isterinya menjual Malaysia di mata dunia tapi ada perkara yg tak selesai.

Pemimpin di peringkat bawahan kurang mengambil tahu hal kebajikan pendudukkampungnya.

Setahu akulah Imah dan suaminya tinggal di Semenyih ni dah 3thn, anaknya ada 18 org, semuanya kecil kecil lagi dan suaminya kerja kais pagi makan pagi, kais petang makan ptg.Isterinya bukak kelas mengaji tp org kampung tak mau bayar yuran mengaji RM 10 pun berkira , maka jadilah serba tak kena.

Imah ni yg aku kenali seorg baik, berhati perut dan sentiasa rengan tulang..kalau ada program di surau dialah org yg paling rajin membantu dan bila ada makanan tak habis org kampung dah tahu Imah akan kutip sekali pun nasi yg dah di gaul. Nasi itu di bawa balik di beri pd anak anaknya makan.

Sebenarnya ketua yg menjadi pemimpin di kampung kena ambil perhatian pd org miskin bukanya asyik nak berpolitik aje...tak selesai masalah.

Sebenarnya di Malaysia ni bilangan org susah tak lah ramai, org senang lagi ramai.Tp oleh kerana sifat kepimpinan tu tak ada pada pemimpin jadi org miskin terus miskin dan susah dan org kaya dan senang terus membolot kekayaan dgn berbagai cara.

Jangan terkejut ye sebenarnya masih ramai lagi anak anak org Malaysia tak pergi sekolah oleh sebab ibubapanya kurang mampu. Nak gi sekolah masa ni perlukan duit dgn pakaian, yuran, buku pendek kata semuanya berbeli dan berbayar.

Kalau tak ade duit tak sekolahlah termasuklah anak Imah.

Semoga kita dapat membantu dan menyumbang pd yg memerlukan.


Tuesday, May 10, 2011

TEKANAN BUAT TOK BATIN

Foto : Aku tak harapkan sgt ibubapa mereka minat dgn Islam, tp aku sgt berharap agar agar anak anak ini yg akan menjadi org Islam

Foto : Berbagai program dan aktiviti aku lakukan, jika tiada sokongan akhirnya aku keletihan.


Aku sebenarnya bukanlah kecewa dgn dakwah kpd org asli, tp aku rasa sgt letih dan kadangkala tu aku menangis memikirkan kenapalah kuat sgt kepercayaan mereka ini,baru baru timbul cete didlm negara kita yg menakutkan tentang agama di Malaysia.

Penglibatan aku didalam kerjaya sebagai ahli kpd NGO yg berdaftar di Malaysia iaitu Persatuan Belia Sri al Ain (BERSAMA) spt dah masak dgn kerenah pak pak pemimpin ni, bukanya aku ni tahu mengomen je...tp sebenarnya aku mahu mendesak bahawa perkara ini jika berlarutan bukanya setakat warga Kg Merbau mengiktirafkan bahawa agama anutan seluruh kampung merbau tu kristian..kemungkinanlah nanti akan terjadi pd daerah,negeri atau apa apalah.

Sebab aku boleh kata gitu...contohnya di Kampung Merbau ni majoriti penduduknya 99.9 peratus org asli.Satu masa dulu dengan mudahnya kaum asli masuk Islam dan syahadah serentak secara ramai ramai, seisi kampung tu Islam, mudahnya Jakim mengislamkanya...tp sayang seribu kali sayang bak kata orang " membuat mudah, menjaganya susah" betul kini dengan beransur ansur mereka telah menukar agama mereka dari Islam bersyarat iaitu kad pengenalan Islam, duit imbuhan, kemudahan, guru yg berwibawa..tp itu hanya janji tinggal janji.

Bila janji tak tertunai maka dgn mudahnya puak kristian telah mewakilkan seorg saja mubaligh mereka..di bekalkan dengan jati diri yg kuat, dgn kewangan yg mantop dan dengan apa saja keperluan yg tidak di penuhi oleh pendakwah Islam, mubaligh kristian ini mampu penuhi.

Pertama sekali mubaligh ini kawen dgn anak tok batin yg plg cantik sekali, kedua dia beri minuman kegemaran org asli itu tuak secara percuma, ketiga dia buka kedai runcit dgn kemudahan berhutang, tidak menyusahkan, keempat dia sentiasa memberi berkhidmatan 24 jam jika ada org sakit, org nak beranak dia akan hantar kehospital dan last sekali segala hasil mahsyul org kampung dia beli...ha apa lagi? mampukah kita org Islam lakukan ini?

Aku sendiri beberapa kali telah di beri amaran oleh mubaligh ini tentang campurtangan aku didalam misi nak tarik org asli ke Islam semula, tp aku tak kuat...ini perlukan satu kewangan yg kuat dan mantop.

Aku tidak ada semua itu, yg aku ada semangat saja...kini aku ingin kembali semula utk berdakwah ke Kg Merbau, aku harap ada sokongan dan aku mahu atur satu stertegi dan aku mahu semua org mampu lakukan.

Friday, May 6, 2011

TEMPE WAK TONAH


Didalam usia aku masih kanak kanak kehidupan tidaklah aku tahu bahawa aku ni anak org miskin atau anak org kaya atau anak org sederhana, sekarang ni bila aku pusing balik ingatan lama tu, aku dan anak anak Kemboja rupanya lebih kurang aje...jarang pakai selipar kalau main, selalu main tanah dan lumpur,pakai baju pula seingat akulah setengah tahun baru tukar itu pun baju dari kakak yg tak padan olehnya maka pas kan kat aku, makan pulak kadang ada lauk, kadang ikan masin dan kadang kala tu sayur aje iaitu pucuk ubi.

Setiap hari tengok mak jinjing baldi getah pergi kekebun getah dan bila petang tengok mak ke sawah, manakala ayah pun jarang ada di rumah.Arwah ayah pernah sesat di hutan kerana kerjanya juru ukur bila dah jauh masuk kedalam hutan maka macam macam lah jadi.

Bila ingatkan tu semua alangkah beruntung anak anak sekarang ni,anak bungsu aku tak mau makan ikan masin katanya tak elok di makan" dia tak tau mak nya ni di besarkan dgn ikan masin, bila dia tanya "ikan masin boleh makan ke mak?" eeh anak sekarang ni memanglah untung seribu kali untug.

Itu cerita lama yg selalu aku ingat, supaya bila aku berdepan dgn org susah aku tahu apa yg mereka mau.

OK lah ni aku nak cete tentang jiran sekampung aku, kesusahan hidupnya sama aje macam keluarga kami.

Dia ni ada 6 org anak dan salah seorang tu ada sebaya dgn aku, maka pergi balik sekolah sama sama, mandi sungai sama dan semua nya samalah dan nama ibunya " wak tonah".

Wak Tonah ni ada 5 jenis pekerjaan didalam satu satu masa

1 Menoreh getah
2 Tanam padi
3 Tanam sayur
4 Menjual hasil hasil kampung di pekansari
5 Pembuat tempe yg tiada tandingnya

dan ada lagi dia ni adalah ibu yg baik, peyayang dan jiran yg berhati mulia serta isteri yg baik.

Ada ke ibu ibu sekarang ni buat 5 kerja dlm satu masa? aku rasa ibu ibu sekarang ni kalau kerja masuk ofis tu dari jam 8pg dan balik 5 ptg itulah kerja yg dia tahu,dan bila balik lesu..letih dan kalau nampak laki baca suratkhabar tak menolong di dapor mau di lemparnya periuk ke kepala lakinya sambil mulutnya " abanggg, saya pun keje juga, balik saya jaga anak, masak lagi, kemas umah lagi, abang duduk baca suratkhabar aje" haa tu bini sekarang.

Ni cete wak tonah ni yg membuatkan aku sentiasa ingat kat dia, bertahun tahun bila petang khamis aje, arwah mak aku bagi duit 50 sen untuk aku beli tempe wak Tonah ni, maka pergilah aku jalan kaki sejauh 3 kilometer kerumah wak tonah nak beli tempe yg Tonah buat sendiri dengan resepi dan urat kederatnya membuat tempenya dan hari pertama dia mula buat tempe ialah hari selasa lagi, kemudian tempe tu di peramkan hinggalah ke petang khamis barulah tempe tu menjadi.

kalau beli 50 sen ni dptlah 5 kpg, banyak tu, sekarang ni tempe dah mahal satu keping tu RM 50 sen .

Tempe wak Tonah ni memanglah sedap,Wak Tonah ni ajar aku goreng yg sedap punya, hingga sekarang aku ingat ramuan yg di beri tu dan hingga kini aku tak tau nak masak tempe cara lain.

Masih aku terbayang lagi wajah wak tonah ni, wanita jawa ni adalah seorg yg sgt baik, sebelum subuh lagi dia dah meredah kebun getah dgn membawa lampu suluh dia tak kira hari hujan atau pun tidak, lepas balik menoreh dia terus balik rumah masak utk anak yg di tinggalkan di rumah dan dan suami yg kerjanya menebas tanah orang, lepas tu dia kesawah pulak tanam padi...kadangkala tengahari terik pun dia masih juga di sawah dan menajo ikan utk di buat lauk, dptlah lah juga ikan dan itulah lauk utk keluarganya, bila petang sikit dia kan bersihkan bukit yg terletak di belakang rumahnya dgn menanam segala macam sayur.

Bila petang khamis aje sayur dah siap berikat berlonggok di depan rumahnya utk di jual ke pekan sari pada hari jumaat tu, wak Tonah ni angkut barang dgn mengunakan basikal sahaja, Kalau hari jumaat tu 3 kali angkut barang barang jualanya termasuklah tempenya yg memanglah sgt laku.

Hari jumaat, jam 4pg lagi dia dah berkayuh basikal sejauh 10 kilometer dgn 3 kali angkut...isss hebatlah wak tonah ni, org kampung semua suka padanya.

Satu hari dia ada cakap kat anaknya "kau semua ni belajar buat tempe nanti kalau aku tak ade, tiada siapa yg nak buat tempe ni" benar pada satu pg pada hari jumaat, ketika itu hujan renyai renyai wak tonah mengangkut barangnya utk di jual di pekan sari didalam subuh itu...tiba tiba sebuah lori telah melanggar wak tonah dgn barangnya.

Wak Tonah pergi di subuh jumaat dgn tempe berterabur di tengah jalan dan inilah sebuah pengorbanan seorg ibu yg bernama Wak Tonah, bekerja keras utk menyara hidup keluarganya, kadangkala aku teringat Wak Tonah ni dia adalah seorang wanita yg gigih, ibu yang baik dan seorg insan yg berhati mulia.

Kini warisan tempe wak Tonah telah pergi bersama wak Tonah.

Thursday, May 5, 2011

KU BAWA CINTAMU KE SYURGA


Hampir setiap hari bila baca aje paper muka depan cete kekasih bunuh kekasih kerana cinta di tolak. Kalau iye pun cinta di tolak janganlah di bunuh? arwah emak aku kata " kalau gadis zaman dulu sedang berjalan ada jejaka tegur, si gadis jangan tunjuk benci dgn meludah ketanah,buruk padanya kerana jejaka tu akan ambil air ludah tu dan di buatnya jampi mentera hinggalah gadis tu sujud dikakinya...hampir separuh gilalah dibuatnya" itu baru air ludah, kalau si lelaki tu asyik belikan baju, beli beg tangan,beli kasut, belikan laptop,belikan barang kemaske ke..jauh sikit belikan kereta macam bong tu ...ha kalau tak jadi kawen tu masa barang barang akan jadi saksi mati dihujung cintanya dan biarlah mati, biarlah dihukum asalkan hati puas.

Bukan nak salahkan org lelaki, tp org perempuan ni kalau bab merayu jangan cakaplah...luluh hati org lelaki, kalau org lelaki tu tak ade duit tp nak tunjukan ada duit..tak mau tunjuk miskin, kalau tidak pun gi pinjam along dulu, kalau tak bayar nanti along kata "itu telinga kasi potonglah" rela asalkan dapat memenuh hajat di hati si buahati.

Rasulullah dah bagi tau kalau nak pilih isteri tu pilih yg beragama, kerana org yg beragama ni senang cete, ni tidak nak pikat wanita dgn sogokan barangan, kemewahan.

Iye wanita ni akalnya pendek dan nafsunya ada 9 kalahlah dia kalau di sogokan dgn duit.Apatah lagi wanita zaman sekarang..nak cantik, nak bergaya, nak makan sedap, nak rumah besar, nak kereta besar org tua yg dah rabun macam taib mahmud tu tak ape asalkan poketnya penuh.

Org perempuan ni selalunya dia tak mau terima "seadanya" sebab hatinya nakkan macam macam, ' eeh you terimalah I seadanya" mampus dia tak mau, org lelaki sekarang ni suka menipu..kerja jual burger dikatanya ada bisnes import esport kat luar negara.

Nak beri peringatan buat anak gadis atau sesiapa sahaja, kalau nak kat org lelaki tu kena iklas,jujur dan bersangka baik dgnya.Jangan pandang kat poketnya aje..pandang hatibudinya dan keiklasnya dan jangan sekali kali berkawan dgn org suka memberang...semalam aku tengok seorg wanita india buat report polis lenganya kena torehan pisau dan matanya lebam, serta giginya tercabut 2 btg itu dia punya laki sudah hentam banyak kuat oooo, jahatlah org lelaki ni tak perikemanusiaan.

Ha satu lagi nak ingatkan jangan ingat kawen tu nak naik umah "basuh kaki "aje, semua dah sedia..kalau dah berpakat sehidup tu pandai pandai bina rumahtangga,

Sanggup ke masa hidup dgn mak ayah tak pernah pikir pasal makanminum, tentang cari rezeki dan tentang nak hidup berdagang? bila dah berumahtangga tiba tiba kena berdepan dgn perkara itu...kalau rasa tak sanggup jangan cari lelaki yg miskin, cari lelaki yg kaya...sekarang glemer ye cete Sultan Kelantan nak kawen, tp Sultan Kelantan tu orgnya tawaduk ye.

Ada ke di zaman ni org yg mampu hidup macam syaditina Fatimah dengan Syaidina Ali?pecah tangan mengisar tepung, pecah kaki berjalan angkut air,lesu badan kerana makan kurang bitamin? kalau ada memang hebat.

Sekarang ni org perempuan lain sikit.."eeeh you pakai kereta apa, you keje kat mana, akaun you ada berapa, boleh I pinjam kat credit you..jom kita lunch kat paparizh, jom kita naik genting main ski, jom kita jalan ke Langkawi"...nilah yg membuatkan lelaki naik radang kalau pinangan di tolak.



Wednesday, May 4, 2011

Saudagar Makanan Segera

Foto : Ini nasik tiada peyebab kpd penyakit


Foto : Ini makanan yg menjadi peyebab kpd peyakit

Kalau dulu dulu nasi lemak harganya 5 sen sebungkus, masa tu aku umur tujuh atau lapan tahun, lepas tu naik 10 sen dua tahun lepas tu naik 15 sen dan hinggalah kehari ini naik lemak harganya RM 1 sebungkus,

Beza sangat nasi lemak zaman dulu iaitu bab sambalnya memang powerlah sebab dulu org buat sambal guna lada kering di tumbuk atau di giling, guna santan kelapa dan nasi lemak pulak guna santan original, tak mainlah santan kampit atau santan kotak dan rahsia buat nasi lemak ni rasanya sedap ialah masa nak buat tu campur sejemput beras pulut, lepas tu bubuh sedikit hirisan bawang kecil, halia dan daun pandan...cuba buat memang boleh jadi saudagar nasi lemak lah.

Kalau kat Indonesia nasi lemak di panggil "nasi uduk", kalau di kemboja di panggil "nasi pagi", kalau di negara siam di panggil "nasi kuning" ini semua sama dgn nasi lemak.

Baru baru pemerintahan di negara kita telah bersepakat mengatakan budak budak sekolah yg badanya montel montel tu sebab makan "nasi lemak" kenapa kepala otak yg mikir ni pikir tala ke situ pulak, aku ni makan nasik lemak dari dulu hingga kehari ni tidak ada obesiti pun, tak naik pun darah.

Sekarang ujikaji nak meruntuhkan perniagaan nasik lemak mak limah yg untung tak seberapa tu", kenapa tak buat uji kaji di KFC, MD berbagai jenis jajan dan berbagai jenis minuman yg mempunyai kandungan gula yg tinggi tidak di pertikaikan?

Kadangkala tu rasa malu jugaklah kenapalah ada atur stertegi tak logik, berpikirlah secara munasabah

Sekarang ni kalau kita jalan di mana sekali pun, sekecil kecil kampung dah ada KFC,MD, Ni satu lagi nama ganjil Paparich yg tengah bertarung membuka perniagaanya.

Yang paling aku tak sangka sekarang KFC dah bukak cawanganya yg ke 500...masyallah. Apa menteri yg bercakap tu buta ke matanya tak nampak pada peyebab obesiti budak budak ni pada makanan yg di jenamakan oleh orang kafir tu?

Satu masa dulu cete tentang teh tarik...lepas ni tak tau lah apa agaknya mungkin peyebab penyakit kepada peyakit hati tentang periuk nasi org yg hidup sederhana ni...mungkin goreng pisang ke, lemang ke, atau apa apa sahaja makanan yg di buat oleh golongan yg hanya mengais sedikit dari keuntungan utk menyara hidupan keluarga.

Jerung mau hidup mesti makan anak ikan terutama ikan bilis....

Tuesday, May 3, 2011

TUP..TAP..TU..TAP Taip wrieter buruk

Foto : Ini anak gadis Kemboja...sama aje dgn anak gadis Malaysia..dah besar macam ni pun tak pandai masak.

Menulis, mengarang,menyanyi dan sekali sekala boleh jugak menari itu adalah hobi masa zaman kecik kecik dulu, tulislah apa saja...karanglah apa saja dan nyanyilah lagu apa saja, lagu rock boleh, lagu inang boleh menari sewang pun boleh..boleh hiburkan hati kalau tengah duka lara.

Aku zaman gadis dulu pernah belajar menaip kat kelas menaip tau....belajar dari A- Z saja 3bln sampai bengkok jari telunjuk dan jari kelingking, bila dah boleh guna mesin taip...maka arwah ayah belikan satu mesin taip terpakai,berat dan besar gedabak...bila malam tup..tap..tup..tap...bising ganggu org tido...tulis apa? tulis puisi, tulis cerpen...saja suka suka, tak tau bakat ke , atau ape.

haaa kita tinggalkan kisah budak perempuan zaman dulu, kita buka cete budak perempuan zaman sekarang pulak.

Tapi yg aku nak royat(kata) ni ialah al kisah org perempuan serba boleh...bukanya serba boleh macamana dan bukan sebab aku wanita aku tulis macam ni, tp istilahnya wanita mesti tahu segalanya...

malu pulak aku nak nulis nanti org kata wanita ni kalau nulis memang banyak tentang wanita...betulah dlm novel "layar" aku tu watak "temah" macam wanita perkasa pulak dan novel aku "airmata zahrah" macam gadis tu tabah pulak, tak ape kan...ni hanya nasihat aje.

Gadis atau anak dara atau apa apa aje istilah kalau yg belum kawen lagi tu..ni nak beri peringatan bahawa wanita dgn dapur ibarat "P.Ramlee dgn Saloma", atau ibarat "Lagu dan Irama", atau boleh jugak di ibaratkan "Datuk K dgn Siti Norhaliza"..ha gitulah lebih kurang.

Tp kalau anak gadis ni mengelak dari dapor diibaratkan "anjing dan kucing" tak enganglah gitu.Maka nampaklah kejanggalanya terutama anak org melayu.

Zaman ni aku tengok tak ramai budak perempuan tahu masak, masa aku dulu umur 10 thn dah boleh goreng telur, siang ikan, rebus ubi dan masak nasi.

Bila umur dah masuk 12 thn dah boleh goreng mengoreng.

Bila dah naik lagi umur tu dah pandai serba serbi..zaman dulu malu kalau budak pompuan tak tau masak,ibu ibu zaman dulu selalu ugut anak perempuan yg dah akil baligh "tak tahu kedapor( istilahnya tak tau masaklah tu) tak ade org yg nak"..kalau dulu anak dara tak tau masak yg plg malu si ibu.

Tp zaman ini dah jauh berubah..anak sekarang makan nya di kedai segera nak citarasa semuanya ada..tangan tak payah pegang lesung batu, lengan tak recik diminyak panas waktu mengoreng, kuku tak kena kunyit. cantik bersih aje tanganya ..kalau tangan org perempuan yg rajin kedapor ni lain sikit..ada calar calar sikit ialah bila siang ikan tu kena sisiklah, kena minyak panaslah, kena kunyitlah.

Teringat sejarah wanita penghulu syurga ini iaitu Syaiditina Fatimah Di waktu umurnya mencapai 18 tahun, dia dikahwinkan dengan pemuda yang sangat miskin hidupnya. Bahkan oleh kemiskinan itu, untuk membayar mas kahwin pun suaminya tidak mampu lalu dibantu oleh bakal mentuanya Rasulullah.

Setelah berkahwin kehidupannya berjalan dalam suasana yang amat sederhana, gigih dan penuh, suaminyaSayidina Ali yg di gelar singa Allah merupakan orang kepercayaan Nabi yang diamanahkan untuk berada di barisan hadapan jika berperang.

Lalu, seringlah Sayidatina Fatimah ditinggalkan oleh suaminya yang pergi berperang untuk berbulan-bulan lamanya.

Sepanjang pemergian Sayidina Ali itu, anak-anak yang masih kecil menjadi temannya. Nafkah untuk dirinya dan anak-anaknya Hassan, Hussin, Muhsin, Zainab dan Umi Kalsum diusahakan sendiri.

Untuk mendapatkan air syaiditina Fatimah berjalanlah berbatu batu jauhnya dan mencedoknya dari perigi yang jauh kedlm 40 hasta, kalau bab berlapar ni sudah jadi cara kehidupab Syaditina Fatimah dan anak anaknya.
.

Pernahlah suatu hari tu syaiditina Fatimah sedang mengisar gandum, ayahndanya datang ke rumahnya. Sayidatina Fatimah dlm keadaan yg sgt letih, lalu mengadu kepada ayahndanya keadaanya yg sebenar

Betapa dirinya teruk bekerja, mengisar tepung, mengangkat air, memasak serta melayan anak-anak. Dia berharap agar ayahndanya dapat membantunya utk disediakan seorang pembantu rumah.

Rasulullah saw merasa belas terhadap penanggungan anakandanya itu.

Lalu dipujuknya Fatimah r.ha sambil memberikan harapan dengan janji-janji Allah. Baginda mengajarkan zikir, tahmid dan takbir yang apabila diamalkan, segala penanggungan dan bebanan hidup akan terasa ringan.

Selepas pada itu Sayidatina Fatimah tidak pernah mengeluh dengan kekurangan dan kemiskinan keluarga mereka. Tidak juga dia meminta-minta hingga menyusah-nyusahkan suaminya.

Inilah graf wanita penghulu syurga...tahu buat kerja dgn tangan sendiri dan kalaulah diikutkan org seperti syaiditina Fatimah ini dgn pakej yg ada pada dirinya yg cantik jelita, isteri kepada panglima Islam terbilang, anak kepada junjungan besar Nabi Muhammad,maka dia boleh minta apa aje...boleh didatang seberapa ramai org gaji, tak payah kisar tepung, tak payah masak tak payah jaga anak. Tp Rasulullah telah mendidik puteri kesayanganya dgn penuh berhemah iaitu dgn memasak utk suami dan anak anak, kemas rumah, pergi cari rezeki, pergi tunggang unta utk angkut air...oh hebatnya, wanita serba boleh..dan ibadahnya pula takpayah cakaplah.

Tapi anak perempuan sekarang ni..tak mampu lakukan itu semua,

terpikir jugak aku anak anak gadis sekarang ini...walaupun umur dah meningkat setiap tahun masak tak pandai, kalau masak pun ikut dan aje cincai aje,lepas masak bersepah kulit bawang, tangkai lada, pinggang mangkuk tak berbasuh, sampah tak tau nak buang, lepas makan pinggan bersepah, ni aku lihat sendiri bila aku terlibat dgn motivasi remaja ni...kenapa remaja perempuan sekarang ...serba tak pandai dan serba tak tau...kadangkala ijazah berjela jela...tp hidup kosong. Tak ape suami org berada..issssh belum tentu lagi.

Apa yg di taunya FB, Blog,Twintter, Majjalah, TV,Internet...bak kata tambi kedai mamak ni "abok pun tarak"

Tak ape jugak kot tak pandai kedapor ni...order aje kat MD siap lempeng besar mana nak, order aje kat KFC... apa nak semua ade... jenama meggi pun macam macam sekarang, nasi segera pun ada.

Org asli kalau kalau anak perempuanya tak pandai masak dia sama dengan "biawak"pernah sekali masa aku buat program dgn org asli, sekali tu aku ziarahlah satu umah dan aku dengar bunyi riuh rendah aku tanyalah pada kawan aku ni "hei ketot apa yg kau bisingkan tu" "aku nyampah anak betina aku ni macam biawak, makan tido aje tau masak tak tau, makan tau pulak"kata si ketot..eh pedas bunyinya...kalau anak dara org melayu tak pandai masak jangan cari pasangan org asli nanti kena sembur oleh mentua macam ketot tu, aku nulis buklan sebab ape...nak ingat anak anak gadis yg diluar sana bagus tau kalau org perempuan banyak tau banyak perkara...seronok,kreatif...selamat belajar ye anak gadis.










Monday, May 2, 2011

SEIMBANG


Selalunya kita ingin "di hargai" kalau suami ingin dirinya di hargai sebagai suami spt isteri kena taat dgn suami, manakala seorang anak itu minta di hargai dgn mendengar pendapat atau pandanganya dan kalau ibubapa itu ingin dihargai sebagai org melahirkan,mendidik,
membesarkan anak anak dgn anak membalas jasa keduanya dgn sebaik baiknya dan kalau rakyat pula ingin dihargai sebagai rakyaat seperti didlm slogan pucuk pimpinan kita kpd rakyaatnya "rakyaat didahulukan.

Dan begitu juga para isteri juga inginlah sedikit penghargaan buat dirinya walaupun pada dasarnya isteri itu mesti patuh dan taat setia pada suaminya.

Aku nulis bukan saja saja tulis tapi ada cete di sebaliknya iaitu tentang kisah isteri yg tak dihargai oleh pasanganya.

Masa aku naik keretapi ke Kelantan baru baru ini, aku telah ambil di tempat koc kelas 2, ialah perjalananya jauh 9 jam kalau duduk mau patah pinggan. Tiba di seremban keretapi ambil penumpang lagi dan naiklah sepasang suami isteri dan 4 org anak yang aku kira masih kecik lagilah iaitu yg besar 5 tahun dan yg plg kecik aku rasa baru sebulan.

Mereka ni ambil 3 tempat sama seperti aku iaitu tempat tidur, iaitu si ibu dgn si bayi tu, si bapa dgn seorg anak lelakinya dan satu lagi 2 anak perempuanya.Di orang ni duduk sebelah dgn tempat aku jadi anak anaknya yg 3 org tu tak mau tido walaupun dah jam 1 pg, asyik main main aje...manakala si ayah ni dah lama berdengkur aku agak dah 3 jam macam macam bunyi dari tempat si ayah.

Manakala si ibu ni masih belum lepas hari pantang lagi... tp terlalu aktif kejap kejap menyusukan bayi, kejap kejap suapkan anak makanan, kejap kejap anak perempuan tu merengek nak makanan yg lain pulak, kejap kejap anak anak tu lari lari dlm keretapi tu buat bising yg si ibu lari kejar tarik tangan anak dan pujuk anak suruh tido jangan buat bising dan tiba tiba anak lelaki pulak sakit perut nak buang air.

Si ibu ni pergi hantar ketandas dan tiba tiba si bayi nangis yg sekakak ni cari ibu dan belum habis lagi si ibu membasuh berak anak lelakinya tu dia balik semula ketempatnya untuk mendodoikan si bayi.

Aku naik pening tengok si ibu ni...lepas tu si ibu tu suruh si anak perempuanya kejutkan ayahnya supaya tolong si ibu tu aku dengar ayahnya marah "eeeh papa ngantuk ni, suruh mama buat..mu diam jangan bising papa nak tido" kata ayahnya sambil menguis anak perempuanya supaya jangan menganggu tidonya.

Aku bukan nak bela sesiapa didalam soal ini, tp aku minta perjelaskan bahawa anak yg berderet tu adalah anak bersama, sebab itulah di Indonesia kalau hospital bersalin ini di panggil "rumah korban lelaki" iye kalau buat kerje rumatangga ni semuanya tertunggak di atas kepala jembala isteri dan ada pulak suami tu kalau bolehlah waktu dia nak gi keje waktu pagi tu dari hujung kaki hingga hujung rambutnya isteri yg uruskan...memanglah isteri yg buat dan uruskan.

Pernah ke tengok suami memikirkan stokinya tak basuh, atau bajunya tak di gosok atau ape ape ajelah. betul lah apa yg isteri lakukan itu ada pahalanya yg Allah bagi, tp adakah sisuami juga menganugerahkan "penghargaan" atau "hadiah" atau bolehlah sekadar " ucapan" sebagai hadiah buat si isteri tu?

Aku rasalah ada para suami walau dah berumahtangga dgn pasanganya puluhan tahun tarikh lahir isterinya pun dia tak tau, tarikh ulangtahun perkhawinanya pun dia tak ingat dan jauhlah kalau dia dapat ingat no kad pengenalan isterinya.

Pernah aku mendengar rintihan sahabatku, waktu suaminya meraikan harijadi stafnya yg menaikan perniagaanya yg membuatkan dia jadi kaya raya, si isteri berbisik kat aku " Rusnah, hari ini ulangtahun perkawinan kami yg ke 20 thn, saya dah beli kad dan nak bagi kat suami saya, tp saya rasa seganlah..suami saya tak pernah nak ucapkan selamat apa apa utk saya" kata sahabat saya,

maka aku kata " Tak payah bagi...suami ni dia tahu hargai org, tp dia tak tahu nak hargai org yg menjadi khadam dlm hidupnya"

lalu kawan saya mengoyakan kad tersebut dan buang dlm tong sampah.

Lepas tu sebagai nak memberi ingatan kat suaminya aku kata kat suaminya " sempena ulangtahun perkhawinan anda berdua pd hari ini saya nak rakamkan foto anda berdua..semoga ianya menjadi saksi bahawa isteri anda telah taat setia dan mencurahkan segalanya utk suaminya" maka dgn muka yg tersipu malu suamnya pun berkata " eeeh ye yang, kenapa tak beritau hari ini ulangtahun perkhawinan kita" kata si suami.

Cete aku ni ada nak sambung sikit lagi,

Isteri kalau suaminya sakit dia mampu basuh berak suaminya,sanggup pegang kahak suaminya kalau urut urut ni tak payah cakaplah dan yg plg aku tabik bila aku tengok ibu aku yg sanggup jaga suaminya yg terlantar selama 10 th di perbaringan, jangan cakaplah makan minum bersuap, najis di buang, kahak, air liur atau apa sahaja semua di uruskan dgn senyum tanpa sebarang rungutan dan gitu jugak dgn arwah mak aku yg menjaga arwah ayah yg terbaring selama 4 thn, lagilah arwah ayah ni garang sikit orgnya..dia sakit pun ada jugak ragamnya, aku lihat mak tak berdecip mulutnya mengatakan suaminya yg meragam itu.

Wahai si suami...jangan minta diri anda sahaja "di hargai" ingat kalau tanpa siisteri bagaimana urusan hidup anda? iye apalah salahnya mencoretkan sepatah dua kata pada kad yg bernilai RM1.50 itu.

Tp ada jugak suami yg bagusnya...baru baru ni ada seorang itu dia sibuk sibuk nak balik keje cepat aku tanya dia "kenapa ni ribut ribut nak balik?"

" nak gi beli beras pulut dgn ayam, mlm ni saya nak masak pulut dgn rendang ayam nak raikan hari jadi isteri saya" fu yoooo untung ye isteri gini.

Ada jugak suami bersikap romantik dia raikan hari hari istimewa isterinya di pusat peranginan dgn menhadiahkan hari istimewa itu dgn "berbulan madu" eeei tentulah gembira hati isterinya sebab dirinya di hargai.

Tp ada juga suami tu kata" sayang tu kat hati, mana ada suami tak sayang isteri, tp disimpan dlm hati" ini lelaki pembohong dan lelaki jenis ada kepentingan diri sendiri dan ini lelaki yg harapkan dirinya aje di hargai. Pikir pikirkan lah........