Wednesday, December 9, 2009

TABUNGAN

Foto : Daif, hanyalah dapor mereka dan kalau di Malaysia masjid masjidnya mempunyai ruang dapor yg lengkap dgn peralatan,besar,selesa dan mewah.


Selama 3 hari saya kami di Kampung ini banyak membawa erti satu perjalanan hidup manusia. Iaitu kehidupan yang servival, hidup penuh dengan pertaruhan untuk menegak agama Islam di tempat tumpah darah mereka. Hari kedua kami dan sepuluh orang orang kampung Muhammad telah meyertai misi kami iaitu ziarah dari masjid ke masjid di Perkampungan Islam di Vietnam.

Foto : Daif walaupun begitu mereka tetap gigih mahu mengamalkan syariat Islam


Sebak rasa hati bila memlihat masjid yag terdapat di pendalaman di Vietnam ini boleh di ketegorikan sebagai daif dan serba kekurangan. Walaupun begitu setiap kali kami meyinggah masjid masjid kami disambut dengan mesra sekali oleh AJK masjid dan mereka telah menceritakan kekurangan dan kemunduran kampung. Setiap masjid yg kami singgah semuanya menghidangkan minuman dan di layan dengan ramah.


Foto : Ini lah sumber letrik untuk menyalakan lampu dan mickrofon

Setiap masjid mempunyai sudut coffe corner iaitu yg meletakan sebuah cerek,dapur minyak dan beberapa biji cawan. Manakala hampir semua masjid tidak ada Tabung Masjid, saya tanya kenapa tak di letakan tabung, mereka menjawab tiada siapa mahu mengisi duit dalam tabung sebab semua orang miskin. Dan satu lagi yg membuat saya rasa sangat terkilan iatu kalau anda seorang wanita datang kemasjid mahu sembahyang dan tidak membawa telekung maka anda tidak akan jumpa telekong malah wanita vietnam tidak sembayang di
masjid kecuali hari raya

Foto : Guru yg mahir sangat berkurangan, walaupun begitu mereka tetap gigih mahu belajar

Kita sebagai umat Islam yg sudah maju dari mereka marilah merengan tangan untuk membantu umat Islam di Vietnam untuk mengimarah masjid dengan keperluaan asas dan perkara ini harus kita mulakan untuk memberi tunjuk ajar kepada mereka dan marilah kita bimbingan mereka untuk menaikan Islam di mata dunia walaupun negara mereka bukan negara Islam
Foto : Sumber kehidupan sampah sarap,botol dan tin. Remaja ini berusia 14 tahun sudah tidak kesekolah kerana kemiskinan.

No comments:

Post a Comment