Tuesday, December 15, 2009

TIADA HATI PERUT

Foto : Pekerja sedang memunggah ikan dari lori keatas rakit untuk dihantar ke pasar pasar biasa pula.


Vietnam adalah sebuah negara yang banyak menghasil tangkapan dari laut seperti,udang,sotong dan berbagai lagi. Kebanyakan hasil tangkapan ini selain dari di makan mereka juga turut mengespot keluar negara . Dalam rangka program Misi Kemanusia aidha baru baru ini saya telah bermalam di sebuah perkampungan yang jauhnya 200 kilometer dari Ho Chih Minh. Kampung yang baru di buka untuk penduduk kampung itu banyak memberi perubahan kepada penduduk kampung dari yang tidak menpunyai sumber pendapatan tetap sekarang mereka sudah boleh meraih satu pendapatan dengan projek yg kerajaan ujudkan dikampung kampung iaitu "lembu pawah"

Kemiskinan turun temurun ini telah menjadi satu tradisi umat Islam di pendalaman ini. Malah untuk mengungkainya perlukan satu daya kekuatan yang luarbiasa bagi menembusinya kerana mereka telah mencampur adukan adat,adab dan Islam itu kedalam kehidupan mereka. Kebanyakan kampung yang kami pergi itu bangunan sekolah ada tapi tiada pelajar dan tiada guru, orang kampung tak minat mahu belajar agama dan masing masing menghabis masa dengan berbual kosong sahaja. Inilah sebuah kehidupan yg mewarisi budaya hidup.
Selama dua hari kami bermalam di rumah Muhammad saya telah mejelajah hampir seluruh pelusuk kampung itu dengan motosikal dan basikal. Kami telah bertemu dengan hampir semua penduduk kampung. Kami sarapan pagi di tebing sebuah tasik yang besar, dan kami duduk ditebing tasik itu selama dua jam memerhatikan berbagai warna kehidupan yang tidak pernah kami lihat. Ada satu tanda tanya yang kami lihat dan ingin saya paparkan iaitu semasa kami duduk di tebing sungai itu datang sebuah lori sejuk beku ini dari bandar . Dia membawa muatan ikan yang banyak dan yang hairanya mereka ini telah mengeluarkan ikan ikan yang beku itu di letakan diatas rakit dan ikan yang dibawa itu adalah ikan ikan yang telah berubah warna dan matanyanya telah kelabu. Ikan ikan ini dari pasaraya iaitu ikan yang tidak laku dan di hantar pula ke pasar pasar biasa.

Bila kami memerhatiakn mereka ini mereka seperti dalam keadaan ketakutan. Mereka melakukan tugas ini sangat pantas. Berpuluh bakul ikan telah di bawa pergi kesuatu tempat yang kami pun tidak tahu halanya dengan menaiki sejenis rakit "rambu".




Foto : Ikan yang tidak laku tidak dibuang begitu sahaja. Masih diperlukan untuk di hantar kepasar pasar biasa dengan harga yang lebih murah.

Inilah ikan yang di pasarkan pada kita setiap hari, iaitu ikan yang di simpan dan tidak laku di peroses balik untuk dihantar kepasar pasar biasa. Sebab itulah ikan yang berada di pasar pasar biasa adalah ikan ikan yang di tahan dengan ubat pegawet supaya dia tahan lama. Sepatutnya makanan ini tidak boleh masuk keperut manusia dan sebab itu manusia menghadapi berbagai peyakit.

Saya teringat satu peristiwa yg saya alami baru baru ini, Kami menghadri satu seminar yang di hadiri oleh matan perdana menteri Malaysia di hotel terkemuka. Waktu tengahari iaitu makan, untuk menunjukan bahawa program itu adalah program yg hebat maka hidangan tengahari itu adalah isi ikan merah dengan kentang goreng dan salad bersama dengan airbuah. Bila isi ikan itu masuk kedalam mulut bukan sahaja bau busuknya sahaja yg meyegat tapi rasanya sangat meloyakan. Saya harap anda berhati hatilah kalau mahu makan ikan,sesungguhnya keuntungan yg manusia raih tidak mmentingkan tentang kesihatan dan musibah yang orang lain hadapi.

No comments:

Post a Comment