Monday, November 9, 2009

SESUAIKAN DIRI ANDA


Foto : Catitan kenangan indah pada "hari keluarga telaga biru"

Saya sering menganjurkan berbagai program untuk remaja,kanak kanak dan orang dewasa pun ada juga. Kalau menganjurkankan program utk orang dewasa atau istilahnya orang yg matang ini cukup mencabar kekuatan emosi,minda dan tenaga. Kalau dgn anak anak senang, kita cakap dia boleh ikut. Tapi kalau dgn orang dewasa ni kalau kita cakap dia pertikaikan dan berbunyi pulak di belakang kita. Kadang kadang orang dewasa ni kalau dia kata tak pandai itu dan tak pandai ini, kita kena biarkan saja dan tunggu sampai dia nak berubah sikap, iaitu kalau dia betul betul mau usaha kearah itu baru kita boleh bantu dia. Kalau tidak biarkan sebab orang dewasa ni banyak yang dia tak berpuas hati.

Saya teringatlah kalau saya nak buat hari keluarga samada untuk Persatuaan saya iaitu PERSATUAN BELIA SRI AL AIN (BERSAMA) atau untuk adik beradik saya, maka saya ingat pada diri saya atau pada sesiapa jua yang berhasrat nak buat hari keluarga ini ada beberapa tip penting yg patut anda beri keutamaan


Foto : Acara untuk remaja lelaki, dan remaja wanita 'music chair'

1 Cadangkan satu nama yg glamour (tema)
2 Cari tempat yg memcabar, janganlah kat hotel ke atau kat celet , ni tak mencabar
3 Ketua atau big boss kena hadir satu keluarga, kalau tak dapat hadir kena hadir juga atau tangguh program tersebut hingga boss dpt hadir
4.Aturkan acara yg meransang minda dan kreativiti peserta/pekerja/ahli keluarga
5.Aturacara penting iaitu makan dan masak bersama sama.Kalau makan pakai catering masa kenduri pun makan pakai catering juga. Di waktu inilah kita nak satukan hati hati dengan ikatan bekerja sama.
6.Kalau berhasrat untuk adakan pertandingan, carilah syarikat perunding yg dah biasa dgn acara pertandingan supaya tidak timbul masaalah pilih kasih.
7. Untuk pembahagian hadiah pula lantiklah orang yg bukan dari kalangan pekerja atau ahli keluarganya untuk menguruskan hadiah tersebut dan begitu juga dengan acara cari harta karun dan cabutan bertuah.
8 Boss mesti adakan acara penghargaan untuk pekerja, "tanpa pekerja yang bagus,baik dan wibawa,syarikat tak boleh maju dan berjaya" manusia tak boleh berdiri tanpa sokongan.
9.Acara yang paling penting dalam hari keluarga ialah "majlis suaikenal" dan inilah masa boss nak kenal siapa ahli keluarga pekerjanya.
10.Buat pakaian tema untuk hari keluarga.
11. Libatkan aktiviti dengan semua ahli keluaga peserta
12. Beri peluang pada peserta untuk meluahkan isihatinya dan terpulanglah pada boss mahu mendengar atau tidak cadang peserta/pekerjanya .
13. Pada hari keluarga ini antara boss dan pekerja jangan ada curang pemisah samada makan atau tempat tinggal. Samakan semuanya.
14.Hari keluarga adalah hari ikatan silaturrahim, ukhuwah dan berkasih sayang.
15. Pihak syarikat yg dah besar atau gergasi jangan kenakan bayaran yg mahal, kalau sekadar itu tak mengapa kerana selama bertahun tahun pihak syarikat mengaut keuntungan dari pekerja yang berkerja untuk memajukan syarikat dan sedikit dari keuntungan itu dilaburkan untuk memberi kegembiraan pada pekerja,
16. Cari juruacara yang petah bercakap untuk melancarkan perjalanan program hari keluarga dan orang faham dgn hasrat bossnya.(bukan kaki ampu ye)

Oklah ni adalah tips yg saya pikirkan, anda tak perlu pertikaikanya.

Pada 7-8 Nov saya ikut satu program hari keluarga yg dianjurkan oleh sebuah syarikat penerbitan yang terkenal di tanahair iaitu TELAGA BIRU SDN BHD di Duta Village Beach Resort di Kuantan. Hampir 90% kakitangan datang, cuma kakitangan yang baru tak datang sebab belum layak lagi. Acara yang disediakan sangatlah meriah dan memuaskan iaitu dgn tempat tinggalnya yang dingin dan nikmat, makanan yang melimpahruah sampai tak habis habis ( ini kena jaga, sebab membazir tu tak baik dan masih terlalu ramai orang yang kelaparan sebab tak ada makanan), acaranya pun boleh tahan juga dan hadiahnya banyak sampai berlebih lebih. Saya rasa untuk tahun depan Telaga Biru akan lebih membanyakan acara yang melibatkan ikatan majikan dan pekerja demi untuk mengekalkan tema "Pekerja di dahulukan, Pencapaian di utamakan" sorry ye Dato' Najib pinjam tema.

No comments:

Post a Comment