Tuesday, November 3, 2009

Sikap Buruk.

Foto :Kalau nak bagi orang apa apa pilih yg terbaik dan yg paling kita sayang, itulah namanya iklas memberi.

Berhari hari saya memunggut,mengemas, dan meyimpan serta mengangkut pakaian di gudang saya di Jln Reko, Kajang. Di sini dari tingkat atas sampai tingkat bawah penuh dengan barang barang yg di sumbangkan oleh orang ramai untuk mangsa bencana alam. Saya jadi pelik dengan rakyaat Malaysia ini, kalau sebut mahu cari sumbangan untuk bantu orang susah atau orang yg kena musibah , benda yg pertama sampai kat saya ialah pakaian. Alamkah sedihnya bila berdepan situasi ini. Yg saya mahu wang tunai,ubat ubatan, makanan segera ,tuala wanita, pampers budak budak. Kalau pakaian dah bergunung banyaknya . Tapi tidak, yg masih saya terima ialah kasut sekolah anaknya yg masa tadika dulu, baju dalamnya yg dah putus talinya , seluar dalam lakinya yg dah rabak kat punggungnya dan baju t-shirt yg dah tak berwarna, kalau telekung yang dah berjeragat kat dagunya.

Pernah saya membuka sebuah bungkusan kotak pakaian yg di sumbang oleh seorang yang membawa kereta besar, lakinya hantar kotak tu kat saya, bininya dan anaknya duduk dlm kereta tengok lakinya pikul kotak pakaian. Maka saya pun terimalah kotak tu dgn hati yg senang,ingatkan kalau orang yang menghantar kotak pakaian dengan kereta besar ni mestilah bajunya yg masih elok lagi. Maka saya pun bukalah kotak sebab nak saring dulu, alangkah terkejutnya saya bila buka saja saya lihat dalam selimut yg di sumbang itu ada lima ketul tahi kucing yg dah kering dan keras.

Foto : Orang susauh dia tak benda yang dia tak boleh guna. Berilah dia barang yang baik dan boleh di guna.

Betapa sedihnya kami dan bila buka kotak berikutnya saya tengok beberapa helai baju sekolah agama anaknya dah berwarna kuning dan stokin lakinya yg dah koyak. Inilah nasib orang yang bekerja macam saya ni, berpinar biji mata. Lepas ni saya nak kenakan caj sesiapa yang menghantar pakaian iaitu 3 kilo pakaian yg pertama di isi dlm kotak di kenakan caj RM 10.Bukanya apa, ini adalah untuk di beri pada petugas untuk saringkan pakaian tu, utk upah dobi dan untuk beli plastik sampah. Saya kira orang Malaysia ini mewah dgn pakaian dan sayang nak buang baju buruk serta yg dah tak boleh pakai. Maka dia berniat buruk iaitu kalau ada org nak kan pakaian maka di berilah baju buruk yang layak di buat pengesat kaki depan tandas aje,

wahai orang Malaysia yang baik baik, pemurah bagilah benda benda yang boleh orang pakai, boleh makan dan boleh guna. Jangan bebankan orang yang dilanda musibah dengan menyusahkan mereka.

No comments:

Post a Comment