Monday, November 2, 2009

BENCANA ALAM


Berhari hari saya mengarang buku yang bertajuk BILA BUMI BERGONCANG. Kadang kadang tu sambil menulis airmata saya meleleh, tak tau lah sebab sedih,pilu atau saya takut.Ada kala tu bulu roma saya naik bila tulis bab bab kampung yang di telan bumi. Saya rasa bahawa saya ni orang yang terlalu peyedih dan kadang kala tu saya terpaksa berhenti mengarang sebab nak tenang hati saya. Walau apapun saya mau teruskan juga usaha ini biar orang tahu kenapalah airmata saya meleleh bila tulis cerita tentang bencana alam yang luarbiasa dahsyat ini.

Dulu masa 26 Dec 2004 saya bekejar ke Acheh nak lihat musibah yang berlaku iatu tsunami , akhirnya saya gagal mengawal emosi saya dan tak keruan saya bila lihat anak anak yg kehilangan orangtuanya bertaburan di bumi Acheh dan saya hulurkan bantuan peribadi sebanyak RM 20000 (Ringgit Malaysia :Dua Puluh Ribu ) iaitu hasil dari Kem Tahfiz yang telah berjaya di Sg Buloh waktu itu dan terdiri sebuah rumah anak yatim yang masih utuh dan banyak memberi jasa pada anak anak bangsa Acheh. Saya tahu rumah yang kami tubuh itu tidaklah sehebat mana, tapi saya bersyukur kerana saya ada pembantu yang iklas dan sabar. Walaupun sesusah manapun saya akan korban apa juga yang saya ada demi untuk anak anak itu. Saya tahu satu hari nanti mereka ini akan memimpin sebuah negara Islam dan jadi yang baik baik. Urusan hidup saya tak penting lagi.

Tapi untuk bumi Minang ini saya mahu bina sebuah Madarasah atau sekolah agama untuk mendidik anak anak yang tercicir dari ilmu agama. Kalau dizinkan Allah saya mahu buat sebuah madarasah yang ada asrama dan boleh menempatkan seratus orang anak anak miskin dan yatim paitu. Biar mereka belajar al Quran dan agama dan saya mahu habis sisi hidup saya ini untuk cari dana untuk laksanakan hasrat ini.

Kenapa bumi minang ini Allah goncang sehingga jadi begini?

Saya tak tahu juga kenapa, tapi saya pernah pergi sebelum gempabumi dulu, iyalah perkara yang sudah terjadi ini adalah ujian dari Allah dan hasil dari perbuatan hambanya juga. Saya lihat anak anak muda yang berada di Kota Padang ini luarbiasa bebasnya, pakaianya, adabnya yang indah tu dah hilang di telan arus kemodenan. Kelakuan mereka yang banyak melakukan dosa tu banyak mengundang bala. Oleh itu ingatlah wahai anak anak jangan terlalu ghairah dengan hidup yang tanpa sempadan ini, ingatlah bencana Allah akan datang pada bila bila masa untuk menguji sempadan iman dan amal kita.

No comments:

Post a Comment