Monday, November 23, 2009

KERBAU SEKANDANG

Foto : Masa bercinta semuanya indah belaka.

Kalau zaman dulu anak anak gadis kawin ramai diantara pilihanya ibubapa atau pilihan saudara mara, tapi hari ini anak anak gadis kalau mau kawin pilih sendiri, sedap di hati,sedap dimata dan serasi. Masa bercinta bagai nak meletup rasa cinta pada pasangan masing masing,kalau tak dapat bersama tu ibaratnya mau bunuh diri, mau terjun laut, mau bakar diri dan kalau yg lebih malangnya kalau ibubapa hantar anak anak belajar keluar negara tu ingatkan anak pergi belajar tapi pergi cari laki. Macam dah tak menyempat lagi nak habis belajar dan mak bapak duduk kat kampung tungkus lumus cari duit hantar pada anak tapi anak dah meyimpang dan nasib malang ibubapa ni seperti satu mimpi ngeri.

Apa tidaknya anak adalah harapan ibubapa untuk mewarisi dunia ini dengan ilmunya,dengan amal ibadahnya, tapi kalau anak dah melalut nak menikah maka berkecai dan hancurlah harapan mak bapak. Peristiwa seperti ni ibarat seperti gunung uhud menghempap kepala. Kalau nak tau bagaimana peritnya perasan makbapak kalau dah dapat anak yang di rundung mabuk buah kepayang ini jangan di ceritalah pahitnya. Cuba bayangkan belum habis belajar dah cari laki, tinggalkan kuliah semata mata ikut nafsu serakah dan dengan alasan tempat belajar tak baguslah, nak cari jalan yg terbaik untuk meneruskan hiduplah dan alasan ini macam alasan tidak mengunakan kewarasan. Sepatutnya kalau dah tak minat belajar beritahu sebelum masuk belajar dulu, makbapak tak susah cari duit.

kalau laki tu kayaraya tak ape juga boleh tanggung sampai tua tapi kalau laki tu belum ada apa apa lagi macamnan ye, nyesal tak sudah dan masa itu nak jengok makbapak di kampung setahun sekali pun belum tentu lagi dan ada lagi kata si anak gadis ni kalau nak suruh belajar kawinkan dia dulu dgn pasangan yang dicintainya tu. Tak malu ke wahai anak anak, makbapak hantar jauh jauh berpisah demi anak untuk mengutip ilmu tapi mata si anak dah melilau dan hidup dah mula tak menentu arus. Anak yg macam ni dia kurang memikir dirinya yang di pikir senang, angan angan,berkawan tak menentu masa, tak memilih matlamat. Inilah yang dikata oleh orang tua dulu dulu

"kerbau sekandang boleh di jaga dengan baik tapi anak betina seorang belum tentu dapat dijaga"

No comments:

Post a Comment