Monday, November 23, 2009

IKON REMAJA HEBAT


Foto : ANAK YATIM DARUL TAHFIZ SRI AL AIN ACHEH.

Saya sangat tertarik dengan sebuah sejarah pemuda yang hebat di zaman nabi yang bernama syaidina Ali Karamullah, iaitu menantu nabi serta panglima perang yang gagah perkasa serta pakar motivasi yang ilmuan. Riawayat dan kata katanya menjadi ungkapan motivasi yang sangat menusuk kalbu.

Kenapa tidak ujud pemuda pada zaman ini yang hidup di zaman teknologi tinggi dan kemajuan tanpa sempadan yang boleh memcontohi peribadi hebat syaidina Ali? Bukanlah nak sehebat syaidina Ali, tapi sekurang kurangnya menjadikan syaidina Ali sebagai IKON nya.

Tapi hari ini ikon remaja adalah para artis.

Bila saya baca sejarah orang yang mulia dan sangat zuhud hidupnya ini maka untuk menjadi hebatnya perlukan satu semangat yang kuat,daya memikiran yang stabil dan membuang sejauhnya perkara yang haram dan makruh serta mempunyai keberanian yang luarbiasa.

Cuba anda intai peribadi anda, apakah ada perkara seperti ini.
1 JUJUR
2 RAJIN
3 JAUHI SIFAT DENGKI
4 IKLAS
5 AMANAH (boleh di percayai) ada orang berkata, kepercayaan itu membawa kehinaan
6 PEMALU
7 BERTOLAK ANSUR
8 PEYAYANG
9 BERSIKAP PEMAAF
10 SUKA MENOLONG
11 TERBUKA
12 PEYABAR
13 JANGAN SUKA MEMAKI HAMUN ORANG
14 JANGAN SUKA MENGATA MENGUMPAT
15 RENDAH HATI/BIJAKSANA
16 ELAKAN DARI CAMPUR URUSAN PERIBADI ORANG
17 ELAKAN DARI MEMFITNAH ORANG
18 ELAKAN DARI MENJATUH MARUAH DENGAN MENJADI SAKSI PALSU
19 JANGAN SUKA CURIGA PADA ORANG
20 JAGA RAHSIA KALAU DI BERI AMANAH
21 JAGA PERSAAN ORANG
22 TIDAK EGO
23 BERSIKAP SEDERHANA
24 JANGAN SUKA MENGEJEK ORANG ATAU MEMCEMUH ORANG
25 HORMAT DAN SAYANGI PADA ORANG TUA ATAU ORANG PATUT DI HORMATI
26 BOLEH BERGAUL DENGAN SEMUA ORANG DAN GOLONGAN
27 MENJAGA DIRI DAN LATIH DIRI SUPAYA HIDUP BOLEH MEMBERI MANAFAAT PADA ORANG LAIN
28 JADI PENDAMAI
29 SERINGLAH BERBUAT KEBAIKAN DAN MENGAJAK ORANG BERBUAT BAIK
30 JANGAN MUNAFIK

ini adalah sebahagian dari tips untuk jadi orang hebat dan di hormati serta menjadi ikutan serta menjadi INSAN YANG BERKUALITI.

No comments:

Post a Comment