Wednesday, November 4, 2009

Ingat ye.

Foto : Kalau kita beri sedekah pada orang susah atau orang yang meminta minta,jangan kita tanya kemana duit tu pergi. Iklaskan hati.

Dari sumber yang boleh di percayai, gempabumi yg berlaku di Padang baru baru ini adalah kerana beberapa perkara yg mungkar telah dilakukan oleh hamba Allah yang beragama Islam.

Tempat yang paling parah dilanda musibah adalah di Tandiket, iaitu satu desa yang bersebelahan dengan gunung tigo. Desa ini mempunyai kepadatan penduduk yang ramai dan di tengah kampung ini terdapat sebuah masjid. Sudah menjadi tugas orang orang tablig iaitu mengembara dari satu negara kesatu negara, dari satu negeri kesatu negeri, dari sebuah bandar kesebuah bandar dan dari sebuah masjid kesebuah masjid untuk mengajak orang berbuat baik dan beribadat.

Oleh kerana sikap orang di sesebuah tempat atau desa itu tidak mahu orang luar masuk ketempat mereka untuk meyebarkan Islam seperti yg dilakukan oleh orang tablig, maka pada satu hari itu ada sekumpulan orang tablig dari Medan Indonesia telah datang kesalah sebuah desa di Pariyaman, mereka marah sehinggakan menguna anjing, dan berbagai senjata untuk menghalau kumpulan orang tablig ini dari menginap di masjid mereka. Bagi mereka orang luar tidak perlu masuk campur urusan agama mereka dan tidak perlu di ajar atau diajak. Peristiwa ini berlaku 2 minggu sebelum gempabumi .

Bila gempabumi melanda Padang baru baru ini desa dan seluruh penduduknya telah di telan bumi dengan masjidnya sekali, hanya nampak menaranya saja samarata dengan tanah. Dan hanya beberapa orang saja yang selamat.

Buat kita umat islam yang didalam kemelut kemodenan atau kesibukan duniawi, jika ada orang mengajak kita untuk berbuat baik dan beramal ibadat kita pertimbangkan lah dengan pemikiran yang waras dan benar dan jangan kita halau mereka atau caci maki mereka. Kerana sesungguhnya keiklasan hati seseorang itu dalam berdoa, maka doanya di makbulkan oleh Allah, Ingat tu.

Buat anak anak ku, jika anda ada seringgit, beri 10 sen kpd anak anak kecil atau orang minta sedekah atau orang susah, jangan tanya kemana duit tu akan pergi, jika kita rajin memberi orang akan rajin berdoa yang baik baik buat kita dan doa dari orang yg iklas itu merupakan tembok dari harta atau diri kita dilaknati oleh orang orang yang berniat jahat,

No comments:

Post a Comment