Sunday, March 22, 2009

Kembali ke Pondok Pasir Tumbuh,Kelantan

Foto: Inilah pondok pondok yang terdapat diPondok Pasir Tumbuh Kelantan,di sinilah tempat si sulong belajar kitab kuning.

Enam tahun dulu saya pernah menghantar si sulong (Ummu Solehah) ke Pondok Pasir Tumbuh Kelantan, untuk belajar agama. Sesi pertama si sulong belajar tiga bulan sahaja, ialah tinggal di dalam pondok yg serba serbi mesti urus sendiri, makan masak sendiri pakai dapor minyak (kesianya lah hari hari beli nasi luar sebab tidak tahu guna dapor minyak).Baju basuh sendiri dan bangun tidur kena bangun sendiri. Maksudnya mensesuaikan diri baru lepas SPM. Kemudian balik ke Kampung di Kajang untuk memcari peralatan mudah urus diri seperti rice cooker, cerek letrik dan dapor gas, maka mak & abuya naiklah kereta api bawa barang si Sulong satu kotak besar untuk kemudahannya.OK si sulong pun belajarlah kitab kuning, banyak jugalah dapat bak kata orang sekarang ini "tambah nilai".Kemudian bila keputusan keluar masuklah si sulong ke Kuliah di Pekan Pahang ambil STAM. Itu cerita si Sulong di hantar kemana sahaja untuk mengutip ilmu yg bertaburan di langit di bumi, di angkasa dan di lautan . Kalau satu hari nanti ada org buat sekolah di lautan saya akan hantar anak anak ini ke lautan, biar dia rasa susah belajar di lautan.

Foto : Menjejaki gadis "cerdik",besama Madihah dan Ibunya

Dalam perjalan kami menjejaki gadis "cerdik" istilah org Kg Parang Puting untuk Nik Siti Madihah yg merangkul 20A SPM 2008 saya banyak dapat pengalaman yg menarik.
Semestinya cerita Madihah... menarik, cerita makan di Pasar Siti Khadijah , menarik... juga tapi cerita Nizam kena kejar di hantu lagi menarik.Tapi cerita itu kita tinggalkan seketika saya ingin membawa anda menjejaki ke Pondok Pasir Tumbuh .

Dalam perjalanan balik kami singgah sebentar untuk solat jamai takhir zohor & asar di Masjid Pasir Tumbuh, ramai jemaah termasuklah anak anak pengajian pondok dan nenek serta ibu yang memondok di situ. (Satu hari nanti saya & my darling akan memondok seminggu untuk melepas tekanan duniawi di Pondok Pasir Tumbuh ).

Foto : Antara pembangunan yang terdapat di Pondok Pasir Tumbuh
Selepas solat saya naik ke tingkat dua masjid tersebut , ramainya anak anak yg berusia 3 hingga 10 tahun sedang belajar Quran, teringat saya aktiviti di Masjid Baitulrahman di Acheh, ratusan anak anak kecil belajar di dalam masjid dengan lantunan suara bacaan al Quran.
Foto : Anak anak kecil sedang menghafal al Quran dengan tekun dan sabar,
"melentur buluh biar dari rebungnya"


Anak anak ini telah di latih tubi oleh ustaz & ustazah dengan menghafal al Quran dari juzuk amma lagi hinggalah sampai mana dia mampu , saya bertanya salah seorang anak di situ yg berusia 7 tahun , dia telah hafal 4 juzuk masyaalah! dia mula belajar hafal al Quran ketika usia 4 tahun lagi dalam masa 3 tahun dia boleh hafal 4 juzuk dengan tidak meninggalkan belajar di sekolah kebangsaan. Inilah yg impikan dalam hidup membangunkan al Quran melalui anak anak yang masih kecil.Saya kira program yg seperti tidaklah susah untuk di lakukan tapi perlukan semangat dan kekuatan diri.Foto : Al Quran memenuhi ruang litup jiwa dan minda mereka.Wajah yg bersih & manis. Sejuk hati memandang.
Istilah Hi Muhammada Zakaria "The Walking Al Quran"kalau kanak kanak yg hafal al Quran.

Insyallah saya akan huraikan istilah ini.

No comments:

Post a Comment