Friday, August 21, 2009

Tak Mahu dah

Foto : Jamulah orang makan pada ramadan ini.

Kurma adalah sejenis makanan yang tahan lama, tapi kalau dah lama sangat tersimpan maka rasanya dah tak sedap . Kalau dah menyimpanya mesti ada masanya juga samada sebulan ke, tiga bulan ke atau lima bulan . Tapi kalau dah sampai setahun maka makanan dah tak boleh makan. Kalau makan juga mungkin memudaratkan kesihatan atau rasanya dah tak enak lagi.

Maka di sini saya teringat ada seorang putri saya dia bertanya " mak macamana nak goreng kurma" maka saya pun jawablah " buat apa goreng, makan je lah gitu kan sedap" dia jawab " kita ada orang beri kurma, kurma tu nampak elok lagi , kalau nak makan macam tu tak sedap, kalau goreng mungkin rasa tak sedap boleh hilang ,kurma tu orang beri sebab dia dah tak nak makan sebab kurma tahun lepas" saya diam dan mikir, apakah putri saya ni tak tahu bahawa pemberian yang di beri oleh orang yang orang tersebut dah tak nak makan, tapi putri saya terima dan saya agak mungkin anak saya iklas dan tak tau bahawa org yang memberi itu adalah tidak layak memberi orang barang yg dia sendiri dah tak nak makan dan tempohnya dah habis, tapi saya sedapkan hatinya, "Tak payah goreng kurma tu , simpan buat kenangan dari orang memberi tu dan beli kurma baru, nanti mak ajar goreng kurma". Bagi saya orang memberi barang yang dia tak mau pakai, atau dia beri orang buah yg kena gigit oleh tupai itu adalah satu penghinaan keatas sesama manusia. Apakah barang yg dia tak mau pakai tu orang lain boleh pakai? atau apakah makanan yg dia dah tak mau makan orang lain mahu makan.

Tapi anak saya ini iklasnya luar biasa menerima barang org yang tak mau makan. Kalau saya dah lama saya humban dlm tong sampah. Saya pun banyak kali juga terkena, kalau masa bencana alam minta pakaian dari orang ramai untuk di dermakan pada mangsa maka berbondong bondonglah datangnya penderma yang membuang pakaian yg tak boleh di guna lagi ketempat kami. Malah saya rasa macam tempat orang buang sampah pulak. Inilah manusia, beri barang pada orang yang dia dah mau pakai dan makan.

No comments:

Post a Comment