Tuesday, August 11, 2009

Akal

Foto : Apakah kita ingat orang pandai itu "berakal" dan apakah hidup kita menongkat langit? tak mungkin. Apakah kita ingat bahawa putaran roda kita sentiasa diatas? Tidak.
Jauhi sifat buruk dan dendam kesumat. Orang boleh berlaku baik dgn kita, masakan kita tak boleh.

Manusia Allah jadikan ada satu kelebihan yg tiada pada lain lain makluknya iaitu " akal" bila sebut akan akal maka kita akan teringat perkataan "berakal" atau "diakalkan" atau "mengakal" atau yg lebih hina dari haiwan iaitu "tak berakal". Saya teringat satu kisah yg mengusik sanubari saya bahawa di mana peristiwa ini berlaku dah bertahun tahun dulu. Anak saya telah pergi ke majlis kenduri kawanya di satu daerah yg jauhnya perjalanan 4 jam. Pergi pagi dan saya pesan"tidurlah kat rumah kawan tu, sebab kalau nak balik mungkin hari dah malam, tapi jaga tingkah laku dan perangai tu duduk kat rumah orang" anak saya mengangguk.

Foto : Inilah keluarga saya, yg tak ada dlm foto ini adalah Awang. Mak saya adalah wanita yg berhati mulia dan ramai membela anak anak orang dan menjaga adik tirinya seperti dia menjaga dirinya sendiri.

Oklah lepas acara kenduri tu hari pun dah malam dan mereka ingat mereka ni boleh menumpang tidur di rumah kawanya tu. Tapi tiba tiba ada mak saudara kepada kawanya yg tak senang kalau ada orang asing menumpang di rumahnya, mungkin meyusahkanya atau dia tak senang dengan kehadiran anak anak ini. Dan pada malam itu juga anak anak ni di paksa keluar dari rumah dan balik. Iya kalau anda bagaimana? tergamak ke kalau anda di tempat mak saudara tu menyuruh anak yang berusia 10 - 17 tahun balik di waktu last bas iaitu jam 11 malam? anak itu adalah anak perempuan. Maka saya terfikirlah hari ini, bagaimana orang bijak mengunakan akal dan bagaimana haiwan mengunakan akal. Kenapa saya sabitkan dengan haiwan.

Begini

Saya ada bela 5 ekor kucing dalam lima ada Ibu dan 3 ekor anak yg masih menyusu. Tiba tiba datang seekor kucing lain yg namanya itam.Pada asalnya saya tak suka itam ni sebab dia kucing yg kurus dan mukanya masam aje, bila saya halau dia lari kejap, lepas tu dia datang balik dan dia perhatikan kucing saya 4 ekor tu. Agaknya itam ni ketandusan kasih sayang. Bila dah seminggu saya biarkan akhirnya itam ni mesra pulak dengan kucing saya ni. Yg saya memikirkan ialah bila masa menyusu saya lihat itam menyusu sekali dan bila masa si ibu menjilat jilat (mandi) anak anaknya maka si itam pun di jilatnya.Dan akhirnya itam sudah masuk dalam keluarga kucing saya. Dan bila baru baru ini Stecy mati, bila bangkainya saya letakan di depan rumah kucing yg pertama menghidu bangkai stecy ialah itam. Hati saya pilu bila lihat itam membuat ke Stecy begitu dan saya membuat pengajaran bahawa hati yang cantik itu adalah hati yang baik baik dan mulia, tak kiralah apa sejarahnya yang terdahulu. Ingatlah wahai putera puteriku jadilah "INSAN YANG BERAKAL" jika berlaku situasi yg mencabar emosi anda, bertindak gunakan akal, bukan perasaan. Anda akan di pandang sangat mulia dan hebat di sisi manusia dan di sisi Allah.

Foto : Pemergian Stecy di tangisi oleh si Itam.

No comments:

Post a Comment