Wednesday, August 19, 2009

KITALAH NAHKODA

Foto : Dilahirkan oleh ibu bapa yang sama, tapi dua watak yang berbeza. Si kakak yang terlalu emosi dan si bongsu yang terlalu tegas. Tapi sebenarnya kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan yang boleh menjadikan mereka insan yang hebat dan dirahmati Allah kehidupannya di dunia ini.

Saya membaca blog Wadah Cinta Solehah. Perasaan yang Solehah luahkan adalah satu tekanan emosi wanita. Sebenarnya seorang wanita yang hebat,tabah dan sabar tak menghadapi situasi begitu. Cuba baca sirrah anak Rasulullah, Syaiditina Fatimah, Isteri nabi Siti Khadijah yang sangat hebat mengengkang emosinya di tika didalam tekanan.

Dan pada hari ini cuba lihat pemimpin prodemokrasi Myanmar , Aung San Suu Kyi iaitu wanita yang berusia 60 tahun hidup dlm tahanan di rumah bertahun tahun lamanya dan menghadapi kesukaran kebebasan bersuara . Diambang hidup dan mati yang tak menentu.


Foto : Insan yang selalu menghibur insan yang berduka. Di pondok menunggu Maahad Tahfiz al-Quran Sheikh Mohd Salehuddin Amin di Hulu Langat. Beberapa orang anak angkat kami belajar di sini. Pondok ini dibina oleh anak-anak dari Kemboja sepenuhnya.

Wajahnya tetap tabah dan berjaya menguasai orang ramai melalui simpati padanya. Sekarang kecelaruan dalam diri, minda serta emosi kita adalah kerana kita yang bikinya sendiri. Sepatutnya di usia yang sangat bernilai seperti di usia Solehah ini adalah satu usia mencipta satu revolusi hebat dengan dengan ilmu yang Solehah ada sekarang dan kepercayaan Ibubapa sepenuhnya dan kebebasan dunia yang Solehah miliki.



Foto : Airmata terlalu mahal untuk sebuah perasaan yang di bisikan oleh perkara yang tidak benar dan tidak munasabah. Anak ini terlalu kecil untuk mengerti sebuah perjuangan, tapi airmatanya menjadi saksi kepada sebuah perjuangan agama.

Kenapa Solehah mesti mengongkong minda dan perasaan Solehah dengan rasa murung, sedih, kekurangan dan rasa ingin menyalahkan orang lain? Solehah boleh jadi pakar kaunseling remaja sekarang. Luah rasa kurang senang itu di secarit doa bukan pada air mata. Lihat Syaiditina Fatimah telah di ajar Rasulullah bagaimana jika di hinggapi oleh masaalah? apa yang mesti kita lakukan ? kita mesti zikir, solat dan baca quran. Ini penawar yang terhebat. Ketenangan itu akan ujud di situ.


Foto : Jadikan bapa sebagai idola anda, kerana panjangnya akal lelaki itu adalah panduan untuk wanita menjadi hebat dan mulia. Haji Muhammad Zakaria sering muncul di TV1 RTM membawa mesej kecemerlangan.

Jangan kotori minda dengan rasa bersalah dan cemburu tak menentu, itu adalah hantu yang menakut nakut hidup Solehah.

Hari ini mak mahu Solehah bangun seperti wira dan bukan seperti lipas atau semut.

Hari ini mak mahu Solehah bangun seperti serigala bukan seperti tikus yang menyorotkan kepalanya di lubang yang sempit.

Bergaul dengan dunia luar dan letakan satu sasaran yang besar dalam hidup ini.

Lihat Mutia yang bekerja dengan Mak di Acheh itu, hilang seluruh keluarga yang bahagia di landa tsunami, tapi boleh meyambung hidup dengan menabur bakti yang suci dengan berkhidmat di rumah anak yatim dengan senyum dan tenang saja.

Foto : Ini Ibu Rusnah dengan Mutia (berkat nama seorang pejuang tersohor Aceh), anak angkat mak yang sangat kuat semangatnya, kendalikan sebuah rumah anak yatim yang kesemunya anak lelaki. Mutia pernah menangis kerana kasutnya yang baru dibeli telah dipatahkan oleh anak yatim tersebut. Tapi dia kembali gembira kerana dia tahu bahawa menjaga anak lelaki ini perlukan satu kekuatan minda yang hebat, bukan kekuatan emosi yang tidak terkawal.

Apa kurangnya wahai gadis Melayu yang rupawan dan beradab serta berpendidikan seperti
S o l e h a h.



Foto : Wanita ini hebat sebab dia menjauhi emosinya dan mendekati bakatnya yang semula jadi sebagai pemimpin. Anda bagaimana? Ilmu Solehah lebih bermutu darinya, sebarkan dan lalu kesukaran hidup ini dengan bergaul dengan semua orang. Jangan hadkan keterbatasan diri anda.

No comments:

Post a Comment