Tuesday, August 25, 2009

Hantar Bantuan

Foto : Inilah mayat mayat mangsa tsunami 26hn Dec 2004 di Acheh. Tiada lagi cara yang terbaik untuk menguburkan mayat yang terlalu banyak. Di harapkan mereka ini di masukan oleh Allah dalam golongan orang beriman dan beramal soleh.

Paspot yg di tahan dah dapat. Sebab musababnya tak tau, tapi dengar dengar saman trafik. Kalaulah benarlah saman trafik paspot di tahan maknanya memanglah tak patut di buat begitu. Sepatutnya polis yang buat kerja saman menyaman ni, tapi hari ini kerja dah jadi tungang langang. Ada ke imegresion pegang saman trafiq. Tak apelah yg penting saya bebas untuk terbang kemana mana destinasi (kata kata airasia)

Untuk meneruskan MISI KEMANUSIAAN yang tergendala buat sementara waktu ni, maka kami akan ke Acheh pada hari jumaat ni. Lama sungguh tak tengok anak anak kat sana, makan tu memanglah makan dan belajar pun mereka beres aje. Tapi kasih sayang tak ada.

Foto : Anak orang asli kg Merbau. Bagi saya tiada perbezaan antara mereka.

Kami yang jadi ibubapa tidak dapat selalu mendampingi mereka, Kadang kadang bila kami sampai aje kat rumah anak yatim ni banyak aje permintaan mereka yang perlu kami penuhi. Itulah kadang kala tu kami perlu membawa wang yang lebih sikit untuk kesana. Mereka ni sering mengadu kasut koyak, stokin tak berganti, yuran tak bayar, baju sekolah tak berganti dah setahun dan alat tulis pun saya kena belikan. Sebenarnya kepada insan insan yang masih solo atau yang ingin menikmati bagaiamana melayan,menjaga,mengasuh dan mendidik anak anak maka rajin rajinlah jengok rumah anak yatim atau rumah orang miskin.

Penglibatan saya dalam kerja sosial ini tidak pernah saya membataskan diri saya walaupun siapa kanak kanak tersebut. Malah mereka adalah insan penghuni syurga yang telah dijanjikan oleh Allah.

Foto : Ini adalah sebagaian dari warga rumah anak yatim darul tahfiz sri al Ain Acheh. Yang sebelah kiri saya tu Sunti dan yang sebelah kanan tu adiknya Akmal. Ini adalah anak yatim piatu yang bergantung kasih sayangnya hanya pada kami. Mereka ini adalah anak anak pintar.

Pagi tadi saya beritahu anak anak kat rumah saya akan bertolak ke Acheh untuk melihat adik beradiknya di sana dan saya pun beritahu kepada mereka sesiapa yang mahu menyumbang untuk anak yatim di sana sila hulurkan apa yang ada, sebenarnya saya gurau ajer. Tiba tiba si bongsu hulur satu envelop yang berisi RM 50 dan saya terkejut juga " ni duit siapa dik" saya tanya dia " ala mak janganlah tanya duit ni siapa punya, bagi ajelah kat anak anak mak di Acheh tu" saya tergamam juga, seorang kanak kanak perempuan yg belanja mingguanya kami beri RM 10 seminggu dan dia boleh beri duit sebanyak itu untuk membantu orang yang dalam kesusahan. Saya kira si bongsu ni mungkinlah agaknya kehidupan selalu dalam suasan ibubapanya yang sering kemana saja membuat kerja MISI KEMANUSIAAN maka jiwanya telah sebati dengan istilah "memberi atau membantu" kepada orang yg sentiasa di limpah rezeki yang tidak tau nak salur kemana tu bantulah aje mereka yang susah dan memerlukan. Di dunia ini terlau banyak lagi umat Islam di timpa kesusahan dan kebuluran.

Foto : Ini adalah sebahagian dari pelajar pelajar miskin di Madarasah al Muhajirin, Kg Shoun Kemboja. Salurkan wang zakat anda untuk mereka.

Dan saya akan tetap membantu mereka ini selagi "nyawa di kandung badan" dan saya akan buka sebuah madarasah anak anak miskin di Kemboja dengan bajet RM 200000 (Ringgit Malaysia : Dua Ratus Ribu ) yang memuatkan 100 orang pelajar. Tanahnya sudah ada cuma duit untuk membuat bangunan saja yang belum ada. Jika ada sesiapa yang ingin membayar zakat tu silalah berhubung dengan saya. Dan saya bersedia untuk meletakan nama anda pada madarasah tersebut. Insya Allah.

Saluran Bantuan Kewangan Anda
Ke TABUNG INFAK RAMADAN

Nama Akaun PERSATUAN BELIA SRI AL AIN (BERSAMA)
No Akaun 2-00-5561-00001319-0
Bank Agro Bank.

Terima kasih kerana membantu

No comments:

Post a Comment