Thursday, August 20, 2009

MEMBAHAGIAKAN

Foto : Kalau di Acheh kami pakai motorsikal aje dan beli minyak guna botol. Ini bukan penjenayah.

Esok kita akan menyambut Ramadan Al Mubarak, ramai ibu ibu yg sudah memikirkan menu yg lazat untuk bersahur malam ni dan berbuka pada petang esok. Tapi ramaikah yang memikirkan akan kelazatan beribadat di bulan ramadan ini. Malam tadi saya dengar satu forum dlm radio, seorang ahli panel telah berkata bahawa Imam al Ghazali sepanjang ramadan 30 hari dia telah khatam Quran 60 kali. Ya Allah betapa lazatnya Imam Ghazali beribadah pada Allah. Ya bagaimana untuk melakuakn ibadah di bulan ini dengan sempurna? ya ada panduan dan tipsnya didalam buku RAMADAN TIBA LAGI. Miliki segera sebelum kehabisan stock

Walau apa pun saya sebagai seorang Ibu adalah seperti juga ibu ibu lain yang sentiasa memikirkan untuk keselesaan beribadat buat suami tersayang , anak anak yang di kasihi , emak yang di rindui di kampong dan saudara mara yang di sanjungi jauh dan dekat serta sahabat handai yang hidupnya agar berkati Illahi yang berada di mana jua , kenal taulan yang sentiasa mengingati saya dan yang paling saya ingat adalah anak yatim saya di Acheh.

Hari ini saya emosi sikit, Ustaz Abdullah telah ke Singapore jemputan ceramah untuk mencari kewangan bagi membiayai anak yatim di Acheh sepatutnya dia balik pada hari Khamis, tapi undangan mencari dana yang lebih untuk anak yatim adalah penting. Maka dia telah pergi kesana. Mudahan mudahan rezeki yang ustaz Abdullah dapat itu dapatlah membantu anak anak kita di Acheh ye ustaz. Maka dia akan balik pada sabtu atau Ahad ke Acheh.


Foto : Baju biru tu Ustaz Abdullah, insan yg sangat gigih menolong saya. Semoga budi baik ustaz Allah bantu

Saya pula passpot di tahan oleh imigresen sebab ada kes kesalamatan dalam negeri, saya tak tau kes apa? nak kata saya ada buat jenayah tak pernah rasanya, nak kata saya kumpulan pembangkang yang boikot kerajaan tak juga atau saya ada hubungan politik dengan negara luar tak juga, tak tau lah. Dah letih ulang alik ke imigresen

Yang paling letihnya pergi Bukit Aman naik tangga pejabat polis beberapa buah bangunan yg tinggi tinggi tu. Kemudian di arahkan tunggu si anu, kemudian tunggu lagi si anu dan kita ni di arah arah aje macam orang dungu . Lash sekali dia kata tunggu di sofa, lepas tunggu lama lama orang yang nak uruskan kes tak tau saya ni ada kes apa. Haa inilah kalau jabatan kerajaan buat kerja yang tak tau ujung pangkal. Kalau nak pekena orang kena buat betul betul, jangan main agak agak aje. Bagi saya kalau betul saya bersalah buktikan , dan silakan ......kalau saya tak bersalah kenapa tahan passpot saya? Saya perlu keluar dari Malaysia ni untuk ke Acheh.

Sampai kehari ini kes saya tak ade orang di jabatan imigresen nak selesaikan. Apakah Malaysia ini ada undang undang baru untuk menahan orang yang di agak agak bersalah. Kalaulah saya jutawan yang dapat sumber kewangan orang tak tau dari mana hasilnya maka berbaloilah tahan passpot saya. Ni saya apa pun tak ada, duit tak ada, rumah tak ade, kereta pun tak ade, pakai baju pun yang dah lapuk fesyenya dan saya ini hanya layak di gelar sebagai orang yang tak senarai dalam buruan polis, tapi di buru oleh anak anak yatim yang sangat menagihkan simpati dari saya.

Kalaulah begini keadaanya undang undang baru ni tak layak di ketengahkan dan tahan saja passpot orang yang dah makan duit rayaat yang sampai tak habis nak makan dan yang seludup barang barang haram. Kenapa tak di tahan passpot mereka?

No comments:

Post a Comment