Friday, June 19, 2009

Jangan Salahkan Orang

Foto : Tunggulah balasan Allah, jika umat Islam tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah.


Hari ini Jumaat. Iaitu penghulu segala hari. Kaum Adam adalah di wajibkan untuk menunaikan solat jumaat di masjid. Sama orang sihat atau orang itu sakit, kecualilah sakit yang tidak mengizinkan dia ke masjid. Hari ini saya putar putar dari Semenyih hinggalah ke Kajang. Betapa sedihnya saya lihat umat Islam akhir zaman ini. Manusia jadi hamba pada harta dunia yang tidak ada kesudahan. Ramai belia belia yang berkumpul di tepi masjid, tapi tak sembahyang. Mereka sembang sembang. Ada yang tengah makan dan ada tengah berniaga.

Foto : Cari lelaki yang baik baik dan soleh untuk pasangan hidup.


Masa saya berkunjung ke Acheh pernahlah terkena kedatangan kami itu hari jumaat, waktu itu jam 12 tengahari. Saya lihat tidak ada seorang pun orang lelaki yang ada di sekitar situ, yang ada hanya wanita dan kanak . Banyak gerai tiada orang menunggu dan orang berniaga, Maka saya tanya pada seorang wanita yang ada kat airport tu, "mana pergi pak supir" maka ibu itu kehairanan tengok saya " apa ibu ni dari mana?" dia bertanya " dari Malaysia"jawab saya, kemudian ibu itu perhatikan Bapak Haji yang ada bersama " apa orang Malaysia tak solat Jummat" ibu menunjukan telunjuknya pada Pak Ustaz "ooo ya bu, lupa saya hari ini jumaat ya" saya terlupa bahawa hari itu jumaat," kalau di acheh di lihatnya, orang lelaki tak solat jumaat akan di sebatnya, maka semua orang lelaki di Acheh wajib ke masjid solat".Aah itu negara yang mengamalkan ajaran Islam

Tadi saya ke bangunan Mara kat Kajang . Bangunan tiga tingkat tu tengah dalam pembinaan. Saya lihat lebih kurang 15 belas orang lelaki pendatang asing iaitu dari bangladesh dan Indonesia sedang berkerja dengan bertungkus lumus, mengangkat batubata, angkat pasir dan berbagai lagi. Maka saya tanyalah pada seorang buruh wanita yang ada kat situ " apa tidak ada rehat untuk solat jumaat?'
" tak, kami kat sini tak di benarkan rehat lama lama, dan semua orang lelaki yang kerja dengan tauke ni tidak pernah solat jumaat atau zohor" kata wanita itu. " itu mandurnya, china, dia akan tunggu pada waktu rehat kalau ada yang curi keluar untuk solat" kata wanita itu. Saya tidak dapat nak mengulas lagilah kalau beginilah keadaan umat Islam di perbuat oleh orang kafir, mana kekuatan jihad kita? apakah seorang anak china yang berusia 20 tahun yang berdiri memerhatikan orang Islam bekerja itu, tidak dapat di lawan oleh orang Islam yang ramai iitu?

Bukan setakat itu sahaja ramai orang kerja pejabat tak ke masjid. Dan ramai yang makan makan di gerai mamak. Dan yang paling ramai ialah budak budak sekolah menengah, mereka ni duduk kat belakang masjid dan kerja mencuri selipar orang masjid.
Maka sekarang ini marilah kita cari alternatif untuk membasmikan dari umat Islam jangan di hina dan tonyoh tonyoh oleh orang kafir laknat. Didiklah orang lelaki untuk menunaikan solat, malu rasanya kalau umur dah 20, 30, 40 masih lagi tak tahu jalan nak ke masjid.

Foto : Didiklah anak bagaimana mengerjakan solat dengan betul dan tertib

No comments:

Post a Comment