Monday, April 13, 2009

Termaju & Termundur


Foto : Cantiknya bila jadi artis , terpaksalah di adakan anugerah untuk menghargainya walaupun kadangkala itu bakat pun tidak ada, oleh sebab ramai orang suka dan minat maka perlaburan besar pun tidak apa tapi untungnya berlipat ganda.
Saya mundur mandir sendirian bila melihat suatu anugerah yang di adakan di tempat yang paling puncak di Malaysia, betapa glemernya artis bila lense kamera fokus padanya, betapa mewahnya pakaian , betapa cantiknya solekan macam bidadari turun dari langit dan betapa mesranya pasangan yang halal dan yang haram . Saya menelan air liur bila lihat Nabil menang banyak anugerah. Pelawak menang! hebat hebat dunia hiburan hari ini .

Saya terpegun tengok Anita Serawak ligat macam gasing bila memutar badanya. Manakala Stecy penyanyi baru dari sabah tidak kurang hebatnya dan begitu juga persembahan SN yang tidak pernah berkurang walaupun telah mendirikan rumatangga dengan Dato' K orang kaya yang kaya.
Foto : Mahu belajar, tapi tidak ada orang mahu mengajar

Hai seronoknya jadi artis setiap dua atau bulan sekali ada sahaja anugerah, macam macam dapat sebab itulah orang gila gila mahu jadi artis sampai lupa pada tanggungjawab sebagai hamba Allah. Selepas saya tengok siaran anugerah saya buka pula komputer dan mahu meyiapkan satu kertas kerja yang bertajuk 'MOHON BANTUAN UNTUK KELAS BIMBINGAN KANAK KANAK KAUM PERIBUMI" Bila buka sahaja tajuknya, saya hilang idea untuk mencari jalan dimana mahu cari duit untuk menaja elaun guru yang tidak sampai RM 500 sebulan. Dan pikir pikir lagi kalaulah aku ini orang kaya seperti artis yang saya lihat sebentar tadi, apakah saya mahu menjerumuskan diri saya untuk membantu kelas orang asli yang berada di hujung kampung tu. Kelas yang telah bina setahun yang lepas terpaksa di tangguhkan selama lima bulan kerana tidak ada sumber kewangan untuk biaya elaun guru.
Foto : Orang bagi makan kita makan, tapi bilalah orang mahu ajar kita untuk jadi orang pandai, kami pun boleh jadi macam artis juga kalau di mekaup

Tulis surat dah berkajang kajang saya tulis buat permohonan iaitu kepada yang berhormat baru dan yang berhormat lama, pada pak menteri pun ada. Kalau kepada wakil rakyaat tak usah cakaplah. Berbakul bakul surat saya di letaknya dalam bakul sampah. Apa katanya tiada peruntukan, dah habis. Manakala program yang tiga tahun lepas janji mahu beri bantuan RM 2500 untuk program Mesra bersama Kaum Peribumi dengan bilangan seramai 60 orang sukarelawan di bawa ke Kg Merbau, sampai kehari ini belum dapat lagi. Bila tanya PA nya wah... marahnya kaw kaw punya marah, ha! itulah nasibnya. Kalaulah anugerah seperti malam tadi di bawa ke bandar Maran saya agak setengah juta duit mengalir rasa sedikit lagi, Begitulah nasib anak orang asli, terlalu sukar mahu belajar peruntukan tidak boleh di keluarkan sebab tiada nilai glemer di situ. Orang pun tidak pandang sebab anak orang asli.

No comments:

Post a Comment