Friday, April 17, 2009

PROSES

Foto : Haji Muhammad Zakaria dan CP Deol Allisah Kedua sahabat ini adalah editor dan penulis yang baik gabungan antara dua negara Malaysia& Indonesia

Sekarang pesta buku sedang berjalan di PWTC, ramai sekali pengunjungnya. Dan inilah acara tahuan yang di tunggu oleh penerbit buku tanah air untuk menjual hasil karya dari penulis penulisnya.Lambakan buku ini kadang kala membuatkan ramai orang rambang mata untuk memilih dan membelinya. Akhirnya pesta buku jadilah pesta shopping window sahaja, kerana peratus orang membelinya hanya 30% sahaja yang lain tu hanya jalan jalan dari gerai ke gerai atau mengutip broser dari gerai ke gerai buku atau pun cumanya ingin membelek sambil membaca mana mana buku atau majjalah yang mereka berkenan sahaja.

Foto : Di pentas utama, penonton sentiasa memenuhi tempat duduk.

Budaya membeli dan membaca buku belum begitu ghairah lagi di Malaysia ini dan tidak seperti di Jakarta. Saya telah pergi "book fair" yang di adakan di stadium sedayan di tengah tengah kotaraya jakarta, saya datang pada hari kelima. Saya melihat lambakan buku lima kali ganda dari pesta buku KL .Serta buku buku yang di hasilkan adalah buku yang top top dari penulis yang berani kerana memperjuang sesuatu misi, visi di dalam idea mereka.

Manakala saya ke book fair di Acheh lain pula ceritanya iaitu yang di adakan di sebuah stadium juga, ini saya lihat satu kelainan yang mungkin di negeri Arab pun tidak buat demikian iaitu ketika saya sampai tu waktu petang, saya lihat terlalu ramai mahasiswa dari universiti tempatan atau mungkin juga dari universiti d tempat lain berkunjung, manakala orang awam tidaklah begitu ramai . Tiba tiba saya lihat pengunjung mulai lenggang dan boleh dikatakan semua gerai sudah tidak ada pelanggan dan penjual pun tidak ada di situ, cuma yang tinggal sebilangan kecil kaum wanita sahaja. Maka saya pun bertanya pada salah seorang yang ada di situ, "kenapa sih tidak ada org nunggu ni" Wah..bu kan sekarang solat magrib, apa bapak nggak solat" ya allah malunya saya kerana tidak sedar dengan kedatangan waktu magrib " Solat neng, tapi kami dari malaysia, jadi kami jama' aje nanti"Itulah ceritanya kalau pergi ke negeri serambi mekah, waktu solat tetap di jaga walau berapa besar acara tetap akan di tinggalkan sahaja. Dan solat itu adalah nambor wahid. Bagaimana pesta buku di Malaysia mampukan berbuat demikan? tepok dada tanyalah pemimpin.

Foto : Acara Pesembahan dari masa ke semasa

Ok berbalik pada pesta buku di Jakarta selain di pentas utama acara pembedahan setiap masa di jalankan tanpa henti dengan para jemputanya untuk komentar buku terbitanya adalah di kalangan artis, pakar motivasi dan pendakwah.

Bukan setakat di pentas utama, malah di gerai gerai pun mereka adakan dengan berbagai acara untuk menarik pelanggan dengan persembahan nasyidnya, bertemu penulis penulis. Keghairahan begini saya lihat masih belum begitu ada pada pesta buku di Malaysia, kadangkala pentas utama lenggang sahaja dan aktivitinya di lebihkan kepada peraturan yang rapi , beretika serta kena mengikut syarat syaratnya. Maka penonton pun tidak berminat untuk datang melihatnya sebab persembahanya hambar dan tawar.

Disini saya ingin menyorot susah payah untuk menerbitkan sebuah buku? Idea penulis melambak. Skrip tak bermutu jadi tetamu yg tidak diundang di atas meja penerbit? sakit kepala penerbit untuk memilihnya, tak pilih... tajuknya best, bila pilih pula isinya hampas, kadangkala itu penerbit terpaksa menyuruh editor untuk membuat kaji selidik, iyalah editor bukan barisan panel yang mahir dalam bahan tulisan penulis atau idea yang di tulis oleh penulis di dalam tulisan tersebut. Kadang kala tu editor pun tak faham apa yang penulis tulis.Tapi untuk nak ambil hati boss kira kira bolehlah, maka tulislah OK boleh terbit.

Bila keluar buku tak laku laku sebab orang tak minat, ini isi buku tak sedap,

Ada satu hal isi buku sedap tapi tak laku juga.Kalau diikutkan buku tu memanglah boleh laku dan boleh di ketegorikan best seller.Tapi sebab pegawai pemasaran ini kaki ampu maka ada buku yang di pilih pilih saja untuk di pasarkan dan laporan pada boss, buku ni tak laku. Sebenarnya begini ( ini saya ambil pegajaran khabar yang saya dengar dari seberang) penulis yang menulis buku tu kena turun padang, promosi dirinya, promosi bukunya dari front cover hinggalah back cover. Itu masa tunggulah buku akan meletup letup dan penerbit pun akan senyum lebar sahaja. Kalau anda mampu, anda adalah layak untuk melakukanya

No comments:

Post a Comment