Saturday, April 11, 2009

Shopping ala kampong

Foto : Berjualan di bawah jambatan

Foto : Ikan masin yg jarang di jumpai di pasaraya, datang dari kelantan


Di mana ada pasar minggu atau pekan sehari di bandar yang ternama seperti Kuala Lumpur ini

kalau di negeri negeri masih ujud lagilah pasar minggu iaitu samada pasar minggu pagi atau minggu petang, kalau di negeri saya di Pahang namanya pekan sehari. Iaitu selalunya pada sebelah pagi, seperti di Temerloh hari ahad, Maran hari ahad juga, di Chenor hari khamis.

Baru baru ini saya ke Pantai Dalam di Kuala Lumpur, rupa rupanya ada juga pekan sehari di dalam bandar kuala Lumpur ini.Kenapa saya panggil pekan sehari? sebab orang berjualan itu kebanyakanya hanya menghamaparkan tikar arau plastik di atas tanah kemudaian barang yang hendak di jual itu di longgokan sahaja.
Foto : Sayur mayur di longgokan sahaja di atas tikar atau pengalas di atas tanah.
Cara ke kampunganlah, manakala barang yang di jualnya adalah barang hasil dari kampong. Kalau di Pasar minggu atau pasar malam orang berjualan ini meletakan barangnya diatas meja.Saya ronda ronda pekan sehari Pantai Dalam, wah... semua sayur mayur, ikan darat,ikan laut dan daging lembu di jual masih segar lagi. Malah saya lihat ada beberapa gerai yang menjual ikan masin yang memang sedap iaitu berbagai jenis. Yang paling saya suka ialah tapai pulut banyak sekali di jual, ada satu peniaga itu saya kira ada lima besean tapai pulut. Cuba anda fikirkan! maknaya betapa ramainya penduduk di Pantai Dalam ini yang shopping ala kampong.

Foto : Udang halus banyak sekali di jual, ini pun datang dari kelantan Kalau di restoran tapai pulut di jual 3 bungkus seringgit, tapi di Pantai Dalam 7 bungkus seringgit. Begitulah kalau kita bijak bershopping. Tapi kalau yang kurang arif dengan selera makan ala kampong ini mungkin akan rasa tidak ada standard lah beli barang di pekan sehari.






Foto : Jual daging yang segar,lembu yang baru di sembelih

No comments:

Post a Comment