Friday, July 31, 2009

RAMADAN TIBA LAGI

Foto : RAMADAN TIBA LAGI ke tangan anda dengan wajah yg menarik dan isinya padat, penuh dengan panduan bagi umat Islam menunaikan ibadah puasa. Santapan untuk minda anda.
Marhaban ya Ramadan


Hari ini 10 Syaaban, bermakna 20 hari lagi RAMADAN TIBA LAGI. Betapa seronoknya menyambut puasa. Saya rasa hampir 80% umat Islam akan menunaikan ibadah puasa ini. Yg 20% tu tak puasa ke? yang 20 % adalah orang ingkar dgn perintah Allah, mereka ni tak larat nak puasa, memandang rengan dgn ibadah puasa, banyak gangguan (tidak tahan nafsu) dan tak tau yang puasa itu wajib. Pada bulan puasa tahun lepas saya balik kampung, ada tiga orang lelaki yang berusia antara 25 -30 thn mungkin juga jiran kami . Mereka datang kerumah kami di kampung.Dari jauh saya tengok dia menjinjing beg plastik warna merah, pas tu dia dia duduk kat pangkal pokok dan buka beg plastik, rupanya dia membuka bungkusan nasi goreng dan air teh O, mereka duduk mengadap gadap makan tiga orang untuk melahap makanan itu dengan rasa serba salah. Bila kami lalu dekat dia maka dia pun kata " maaf ye, kami ni tak larat nak puasa sebab dari tadi noreh getah, lapar dan malam tadi tak sempat nak sahur" Ini baru satu alasan yang kita dengar, ramai lagi tak mampu nak puasa. Kalau di kedai mamak tu, anda boleh lihat budak budak muda yang selamba aje makan. Entahlah apa nak jadi..

Untuk ramadan kali ini saya dengan daya usaha ingin mengemas kinikan puasa dan menjadikan puasa tahun ini adalah puasa yang terbaik. Bagaimana untuk menjadikan puasa tahun ini yang terbaik? Ye saya dan Ustaz Wan Noh Wan Hamat iaitu seorang penceramah yang berkelibar dan guru kemahiran Al Quran yang terkenal serta panel hakim dalam tilawah al Quran di peringkat negeri dan antarabangsa telah menulis buku yang sangat menarik dan hebat untuk panduan umat Islam di bulan Ramadan ini. Buku yang banyak mengandungi berbagai panduan, adat , adab serta amalan untuk orang orang yang berpuasa . Dengan lahirnya buku yang seperti ini adalah menjadi panduan untuk semua golongan.

Buku ini yang di terbitkan oleh Yamani Angel akan berada di pasaran tidak lama lagi.Antara tajuk yang menarik ialah bagaiamana untuk anda melaksana tadarus. Ustaz Wan Noh yang telah berkecimpung dlm bidang al Quran sebagai guru kemahiran telah mencurahkan ilmunya bagaimana beliau telah melaksana banyak tadarus dan menjadi pembimbing utama didalam majlis khtam al Quran pada setiap ramadan.

Begitu juga dengan tajuk Imarah dari masjid ke masjid iaitu bagaimana anda akan menjelajah di empat negara Islam iaitu Singapura, Malaysia, Brunei dan Indonesia untuk melihat masjid masjid yang bersejarah.
Dan didalam Buku yang berbentuk majjalah ini terdapat 32 resepi untuk berbuka, moreh dan sahur.Buku ini adalah di dalam versi yang sangat indah, menarik serta berwarna warni . Semua orang mesti memiliki RAMADAN TIBA LAGI ini untuk melengkap juadah untuk minda mereka di bulan yang mulia ini.

Insya Allah

No comments:

Post a Comment