Tuesday, July 14, 2009

DIRI KITA BUKAN MILIK KITA


Foto : Kalau kita sihat jangan lupa bahawa kita juga akan sakit. Apatah lagi makluk yang bernyawa semuanya akan pulang kepada Maha Penciptanya. Tidak kira muda dan tua, bersedia sahaja. Mati itu ibarat tunangan kita.

Sekarang dunia sedang dilanda satu wabak yang sangat ganas dan menakut semua orang iaitu N1H1.Peyakit ini akan mengena tidak kira siapa samada kanak kanak,remaja atau orang tua, orang kaya atau miskin, orang sombong atau orang baik. Walaupun peyakit ini tidak membahaya bagi rakyaat Malaysia. Tapi di negara yang membawa punca utama peyakit ini seperti di mexico telahpun meragut banyak nyawa.

Retetan
6hb Julai 09 Ummu Solehah balik dari Jakarta, Deman dari Jakarta sudah 2 minggu, tapi dia tetap mahu pulang ke Malaysia. Rupanya Solehah pembawa deman.(Tak tahu lagi deman apa)

7hb Julai 09 Solehah deman sikit sahaja ,tapi cerit berit

8 hb Julai 09 Solehah mula demanya panasnya tinggi dan dia antara sedar dan tidak sedar. Hantar ke Hospital. Arahan nya dapatkan rawatan dari Pusat rawatan kecil.Katanya Solehah deman biasa, walaupun Solehah beritahu bahawa dia sangat sakit. Itulah bebanan tugas doktor. Tak tahu orang sakit dan orang sihat. Solehah menangis sepanjang hari dan malam. Solehah di beri ubat penahan sakit, ubat batuk, ubat selesma

9hb Julai 09 Hari ini hantar Solehah ke salah sebuah klinik swasta di Sg Buloh. Kami hanya jumpa dengan nurse walaupun doktor ada di dalam.. Dan doktor hanya bercakap dari sebalik pintu sahaja.Tanya macam macam nurse yg jadi jurucakapnya, agaknya dia dah tahu. Akhirnya kami di arahkan ke hospital bahagaian kecemasan.

Bila sampai sahaja maka kerani bahagian pendaftaran pun mengarahkan kami sekali ke Klinik rawatan kecil. Maka ketika itu saya pun naik suaralah " Awak tahu tak, semalam saya pergi ke kelinik dan ini hasilnya. Saya nak buat pemeriksaan" Akhirnya Solehah di buat pemeriksaan selama setengah jam. Kata doktor keputusan 2 hari lagi, Solehah di bekalkan dengan ubat yg sama seperti semalam.

Kami balik kerumah.Solehah deman kuat dan sakit kepala yg amat sangat.





5.00 ptg Kami ke Istima di Majid Quaters KLIA lautan manusia membanjiri majlis agama itu. Solehah ikut juga dan sepanjang jalan dia menagis sakit badan dan kepala. Dia muntah beberapa kali di tapak gerai makan, kami balik segera.

Malam itu Solelah tidak tidur walaupun sekejap.

10 hb 09 Solehah deman panas yang sangat tinggi dan sakit badan serta pening kepala.
4.30 pagi , Abuya Solehah dan saya ke Kuantan kerana ada kursus dari 8.pagi - 2.petang.Solehah tinggal rumah dengan Awang dan Thoriq.

Awang rajin tolong urut badan Solehah dari malam tadi lagi, awang berjaga tunggu Solehah. Tangan awang berkesan Solehah rasa lega. Pada waktu itu badan saya pulak rasa sakit sangat dan kepala sakit sangat. Tapi gagah juga sebab mahu balik segera ke KL sebab Solehah deman.
4.00 petang Saya dapoat panggil dari pejabat kesihatan mengatakan Solehah positif N1H1.Kami bergegas balik walaupun dalam masa yang sama abuya Solehah dalam keadaan yg sangat letih dan sakit badan yang amat sangat. Saya pandu kereta dari Kuantan ke Damansara tanpa henti

9.30 malam kami ke hospital dan kami semua semua di nasihat untuk kurantin di rumah. Solehah di beri ubat penahan sakit, tahan muntah, ceret beret dan penahan sakit.
Akhir sekali sekali imbasan H1N1 solehah berjangkit kat saya. Kalau anda mahu tahu bagaimana sakitnya sakit ini.

1 Kalau sakit badan dan sendi sendi, maka kalau orang pukul dengan besi pun kita tak rasa sakit.

2 Sakit kepalanya berpanjangan dan dalam kepalanya rasanya macam ada berpuluh ekor lalat yang mengigit gigit otak kita

3 Hilang selera makan terus menerus.

4. Buang air besar tanpa henti, sampai sudah tidak ada benda mahu di keluarkan

5. Muntah sampai keluar warna hijau

6. Mata bila pandang orang, nampak kelam sahaja.Kadang kadang itu orang tu jadi samapi 3 atau 4

7.Kesejukan yang melampau, bila dia sejuk

8. Kepanasan yang melampau bila rasa panas

9. Kebas seluruh badan

10. Kalau sembahyang selalu baca silap atau bacaanya banyak lupa, cuma solat syarat sahaja.(Nanti saya ganti )

11. Sakit di bahagian pangkal hati yang teramat sangat bila batuk.

12. Pemulihan dalam masa tujuh hari.

Inilah yg saya alamai selama 4 hari. Dan saya telah beransur, Solehah masih belum pulih sepenuhnya.

Ini wabak yang melanda dunia sekarang.Saya harap anda tidak mendekat pesakit N1H1

Pemergian Yang Amam

Di sini saya sangat teruja satu "pemergiaan" yang sangat menyentuh hati.Saya ingin ucapkan takziah ke atas Kak Hasnah yang melepaskan anak bongsu kesayanganya yang berusia 16 tahun kerahmatulah pada 4hb Julai 09. Di kediamanya di Bandar Baru Bangi.
Allahyarham adik Azizul mengidap sakit barah yang sangat kronik. Dia telah merahsiakan peyakit dari ibunya dan akhirnya sakit dapat di kesan oleh saudaranya. Selama 2 minggu dia di tahan di wad ICU di hospital Ampang Puteri. Di saat akhir kematianya dia masih ingat lagi mampu dan ingat untuk menunaikan solat walaupun jasadnya sudah diambang nazab.Akhirnya dia menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 4hb Julai 09 jam 8.00.
Saya "puisikan" pemergianya yang sangat indah itu

Panggilan di Tika Qiam

Air mata ibu berguguran
titis..titis..titis
Pilu melihat azab anaknya
Di denyutan barah mengomol tubuhnya
Tubuh kerdil hanya urat dan kulit
Pucat, lesi, lesu
Mohon ibu
Halalkan susumu penyambung kasih kita
Redakan jasadku terpisah dari roh
Usaplah ubun ubun di jemarimu yang bak salju itu
Kucuplah dahiku yang dingin ini
Jangan ibu tumpahkan titisan mutiara itu
Izinku melangkah dari teratak kasihmu
Biarku menapak menjejaki ayah di pusaranya
Nazaku jangan di tangisi
Waktu waktuku bertemu pencipta adalah dalam qiamku
Saatku mengingati Nya dalam tafakur
Barah itu adalah ujian buatmu ibu
Tapi aku hadirkan mimpiku buatmu ibu dalam syurga Firdusi
Aku hadir di sisi Mu dalam qiamku.

Buat Allahyarham adik Azizol, semoga Allah merahmati rohmu

1 comment: