Monday, July 27, 2009

ORANG YG DI LAKNAT

Foto : Rukun Islam yang ke 5, mengerja Haji

Saya selalu berangan angan kalau ada rezeki nak bina masjid dulu sebelum buat rumah. Dan kalau ada rezeki juga kalau buat rumah biarlah bersebelah dengan masjid. Tak kiralah besar mana pun asalkan dapat nama masjid. Mungkin kah itu berlaku? tak tau lah rezeki tu Allah yg beri.

Walau apa pun saya banyak meninjau tentang perkembangan masjid yang berselerak di bumi Allah ini. Tadi saya solat zohor di sebuah masjid yg besar, tak sampai satu saf, ya Allah manalah perginya umat Islam di waktu begini, bekerja kah? tidurkah? lepak kah? atau tak ingat nak sembahyang.

Kalau mengikut kiraan yang saya buat di Indonesia ada 750,000 buah majid (Tujuh Ratus Lima Puloh Ribu buah masjid) masyaAllah banyaknya. Manakala di Malaysia pula ada 5000 buah (Lima Ribu buah masjid), di Singapore pula ada 64 buah (Enam Puloh Empat buah) masjid, di Brunei pula ada 112 buah masjid (Seratus dua belas buah )masjid . Itu belum masuk surau atau madrasah lagi. Kalau nak ikutkan banyaknya masjid ni, kenapalah orang Islam takut sangat nak jejak kaki kat masjid untuk solat atau untuk beritikaf.

Saya pernah ke Pahang dan singgah satu masjid di tepi jalan waktu zohor juga, yg solatnya hanya 3 orang sahaja.



Ini kisah di Acheh pula,saya sering beberapa kali solat di Masjid Baiturahman di Acheh. Saya rasa sangat teruja dengan penekanan solat dari usia muda ini. Bila azan sahaja org yg berniaga di pasar, org sedang berjalan semuanya akan berhenti sebentar untuk menunaikan solat. Kanak kanak yg mengikut ibubapa atau kanak kanak yang bekeliaran di sekitar masjid itu di panggil solat oleh seorang AJK masjid itu. AJK tu dia memegang rotan.


Foto : Ini Surau di Brunei.

Maka kanak kanak yg di panggil tu berlarianlah masuk ke saf untuk solat di tempat yg di tetapkan.Lalu di barisnya kanak kanak yg berusia 12 tahun kebawah itu dengan sebaiknya dan bila takbir sahaja di latihnya anak anak itu mengikut imam. Kalau ada yang main main akan di rotanya punggung budak tersebut dan dia membetulkan setiap pergerakan solat kanak kanak itu. Bila habis sahaja solat anak anak tu tak berani nak bangun sebab takut di lepok dgn rotan. Bila habis solat semua anak anak itu di ajarnya bersalaman sesama teman teman. Ya Allah betapa indahnya ajaran Islam ini jika di pratikan sedari kecil. Maka bila sudah besar mereka senang sekali untuk mengerjakan solat.

Ini pula kisah saya di kariah saya. Saya pernah ajak seorang peserta kem saya solat, dia mengelak gelak. Saya tahu dia bukan uzur, tapi dia tak mau solat walaupun umurnya dah 16 thn. Akhirnya satu hari saya dah hilang sabar saya ajak dia masuk bilik air dan nak pastikan bahawa dia tak solat tu bukan sebab uzur atau mungkin ada sebab lain. Rupanya dia buat pengakuan bahawa selama usianya dia tak pernah solat kerana kedua ibubapanya pun tak solat dan dia tak tau bagaimana nak berwudhu, dan bila di tanya lagi dia tak pernah mandi hadas besar.

Sekarang ni anda cuba tanya berapa ramai mak bapak yg ajar anak mereka mandi hadas besar? dan berapa ramai mak bapak yg ajar anak mereka solat? Mak bapak hari ini sangat takut kalau anaknya tak pas pekse, Mereka sanggup berhabis duit hantar anak tiusyen siang malam, tapi bila bab solat mereka akan abaikan dan bila anak dah besar maka jangan salahkan anak jika mereka jadi penderhaka, atau perasuah atau tahi judi atau tahi arak. Kerana mak bapak hari ini adalah mak bapak yang tidak peka dengan tuntutan agama.

Maka pada hari ini mari kita ramai ramai benteras gejala remaja yg tak solat ni, jangan anda tindak melulu sahaja.


Foto : Ini masjid di Sri Lanka


Tanya dulu kalau dia tak solat dan pihak masjid kena sedia pakar kaunseling dikalangan mahasiswa yg berjiwa Islam ini untuk melatih para remaja ni solat.

Yg dah pandai solat malas solat lagilah ramai, orang macam ni tak payah ajar lagi, kalau ada senapang pakat tembak sahaja orang macam ni atau lontar aje dengan batu biar pecah berdarah kepala dan mukanya. Kerana orang seperti ini kalau dia tak makan dia akan sibuk kata lapar, tapi kalau dia tak solat dia tak rasa bersalah orang macam ni di dunia lagi dah dilaknat oleh Allah. Ingat ye kita manusia ni hidup biarlah dalam rahmat Allah. Dan mohon minta Allah kurniakan rahmatnya buat kita dengan kita buat ibadah dan bersyukur diatas segala pemberianya. Kalau kita banyak duit pun kalau tak rasa rahmat Allah itu namanya kita di laknat oleh Allah. Oleh itu kalau tak tau solat mari kita belajar solat, belajar asas asas agama.

No comments:

Post a Comment