Monday, July 20, 2009

BERIKAN AKU KEKUATAN

Sakit yang datang berulang ulang telah membuatkan saya rasa sangat cemas dan rasa tergugat. Bukan saya memperkata tentang ketentuan yang Allah berikan, tapi saya mula mecari di mana punca peyakit ini .

1 Demam yang kuat
2 sakit kepala yang tinggi
3 batuk yang beterusan
4 sakit dada yang teramat sangat dan
5 kesayuan hati.

Walau apa pun keadaan ini adalah sedikit dari ujian yang Allah berikan untuk hambanya.Saya sangat jarang sakit yang kuat, kalau adapun setakat demam sikit sikit dan batuk batuk biasa serta selesema biasa sahaja. Bagi saya itu adalah sakit main main. Tapi kali ini adalah sakit keseluruhan tubuh badan, minda saya sangat lambat pemulihanya dan kesakitan dalam dada yang beterusan.

Saya teringat bagaimana kisah arwah ayah saya telah mendapat sakit yang sangat tenat. Ayah telah meneroka satu bidang tanah di gigi kolam ( tanah itu masih ada lagi)di kawasan Gambang. Tanah itu sangat cantik kedudukanya dan menarik. Tanah itu tidaklah seluas mana berbanding dengan tanah yang ayah teroka sebelum pada ini luasnya kadang kadang sampai ratusan ekar.Kalau mahu di kirakan tak samapi sesuku ekar luasnya Ayah telah membina sebuah rumah persinggahan di atas tanah tersebut, kami sering singgah tidur baring dan makan minum di rumah itu. Kami pernah bermalam. Saya pun tidak tahu kenapa ayah terlalu suka dengan tanah itu.

Pada suatu hari ayah kurang sihat tapi dia tetap mahu pergi ke rumah itu, arwah mak menegahnya tapi dia tetap pergi juga, akhirnya dia pergi seorang diri dan dia sampai ke rumahnya itu jam 6 petang. Dia tidur seorang. Pagi esoknya ada orang datang kerumah kami di kampong Bak Bak dan memberitahu bahawa ayah sakit kuat dan ada di kedainya di Gambang, kami pergi mengambil ayah dan kami telah pergi ke ruamahnya dan saya lihat di dalam rumahnya bersepah sepah dengan barang barangnya seperti ada sesuatu kejadian yang luarbiasa berlaku pada malam tadi dan dalam pertemuan dgn ayah dia sudah tidak boleh bercakap tapi boleh berjalan.

Ayah termenung. Dia beberapa kali menunjukan kearah rumahnya dan kami membawa kerumahnya. Dan dia menunjukkan kearah air tasik yang tenang itu, kami tak faham sebab ayah sudah tidak boleh bercakap lagi. Akhirnya kami kami kemas semua barangnya dan bawa ayah balik kerumah.

Bila sampai rumah ayah demam kuat dan beberapa minggu akhirnya ayah beransur sihat. Ayah beritahu kenapa dia suka sangat duduk dirumah itu. Bahawa dia akan melihat setiap malam sekumpulan orang yg berjubah dan berserban akan beratib ramai ramai di atas air kolam itu sehinggalah menjelang subuh.

Siingat saya ayah mula mengerjakan solat ketika dia berusia 56 tahun dan berakhirnya solat ayah hinggalah dia meninggal pada usia 73 tahun dia tak pernah sekalipun meninggalkan solatnya walau di mana dia berada samada di hutan. Setiap kali solat ayah akan mengenakan jubah dan kopiah . Dia akan solat walaupun dalam keadaan sesusah mana sekalipun. Ayah mengidap sakit strok selama beberap bulan, tapi badanya sangat kuat dia akan berginsut ginsut dan selalu minta untuk di mandikan serta diambilkan air sembahyang.

Satu tregedi yang tidak dapat saya lupakan mengenai kematian ayah ialah dia hanya sakit untuk keluarkan rohnya tak sampai 2 minit. Dan di saat mengapankan dan sembahyangnya adalah waktu yang sangat pantas dan jenazah ayah di kunjungi oleh ramai orang yang tidak pernah kami jumpa dan kenali. Semua orang datang itu tidak bercakap. Kami hanya memandang sahaja.Itulah ayah saya.

Siapa saya semalam
Semalam saya sakit dada, batuk batuk, sakitnya seperti mengurut tangkai jantung saya. Bila kesakitan itu meyerang saya terpaksa merehat tubuh dengan meminum air kosong sebanyaknya dan memuntahkan kembali, dgn cara ini saya akan letih dan mata akan tertidur. tiga kali saya lakukan ini, kerana di rumah tak ade orang.

Setelah tertidur saya bangun semula waktu tengahari kerana Nukman ajak makan nasi, dia beli sebungkus sahaja. Saya dengan dia berkongsi nasi , lauk ikan sahaja. Saya tak selera . Saya makan 3 suap saja, tapi nukman makan habis, lepas makan saya tidur, bila bangun saya tengok nukman tak ada.

Bila petang sakit dada saya datang lagi, telalu sakit, tapi saya solat asar jam 5.30 petang, lepas solat asar saya tertidur lagi sebab batuk kuat dan akhirnya saya pergi ikut orang pergi tahlil di Masjid di KL.Saya kira kira 5.45 saya dah berada di Masjid, saya pun tak faham kenapa di waktu itu keadaan saya terelalu pantas dan cepat. Saya menunggu solat magrib terlalu lama. Bila habis magrib saya tengok kawan kawan saya mula beredar dan saya tinggal dengan orang tak di kenali di dalam masjid itu. Saya takut dan saya menangis, maka datang seorang tua dia pegang pegang kepala saya dan dia beri saya roti, dia tanya kenapa? saya kata kenapa saya datang kesini. Dia diam dan di tanya saya mahu apa? saya kata saya tak bawa duit dan saya nak talipon rumah, dia beri saya duit 70 sen dan saya call. Di saat itu baru saya tersedar dari sebuah keadaan yang tidak normal. Tapi di saat itu dada saya dah tak sakit lagi, Saya sangat berharap sakit saya ini tidak berulang lagi.Bila di fikirkan bagaimana nanti jika saya pergi kesatu dunia yang jauh. Apakah otak kita boleh membawa tubuh kita ini kemana sahaja? Saya bermohon pada Allah agar sakit saya ini di sembuhkan pada keseluruhanya.

No comments:

Post a Comment