Thursday, July 16, 2009

KEMARUK

Foto : Usia 60 an kalau boleh nak jadi macam budak ini.
Macam mana buat? Boleh....Makan makanan berzat, pakai luabiasa, mekaup, dan bermotivasi tinggi.


2 Minggu lepas saya ada jumpa kawan yg belajar satu jemaah, montel badanya tak macan dulu masa belum khawin, kurus cantik dan manis. Sekarang pun ok juga, tapi saya jadi hairan dengan dgn penampilanya yg sangat luarbiasa macam badut pulak saya tengok atau macam bintang filem china klasik.

Dalam pertemuaan selama 1 jam itu banyak perkara yg kami bualkan dan saya pula rasa meloya pula bila mendengar ceritanya yang makin lama makin ngarut tu. anda nak tahu? ni saya nak kongsi dgn anda ni. Kawan saya nama "hani" dia ni orgnya pandailah juga, belajarpun sampai U dpt 2 ijazah dan 1 dip, tapi dia minat pada agama, akhirnya masuk jemaah.

Berhenti belajar dan di khawinkan oleh pihak jemaah saya agak pilihan jemaahlah tu. Suaminya muda darinya 5 tahun dan tidak adalah ijazah macam dia, tapi orgnya kacak juga. Mereka di kurniakan 5 org anak.


Foto : Kalau dah sayang, tak kiralah kita ni dah tua ke, dah sakit ke, sayang tetap sayang. Manusia ni di pandang pada hati yg mulia dan baik, bukan "bermuka muka"

Dalam pd itu jemaah telah memberi seorang lagi isteri kepada suaminya iaitu janda beranak 3. Hani reda mereka baik macam adik beradik, tapi janda ni pulak cemburu pulak kat hani ni. Akhirnya jemaah beri petua kalau mahu baikan isteri isteri iaitu tambah seorang lagi. Bagi kehidupan dlm jemaah kawin banyak ni tak banyak masaalah sebab makan minum jemaah tanggung, sebab nak ahlinya banyak anak, akhirnya khawinlah suami hani ni dgn seorang gadis muda pulak yg mudanya 12 tahun dari usia hani.

Haa pada masa ni hani pulak naik "hantu". Bila suaminya balik aje rumah "tummmm" hani menghempas pintu rumah, pakaian suaminya di campak ikut tingkap, barang barang suaminya di lempar ke tanah. Hani putuskan hubungan baiknya dgn keluarga suaminya dan juga dgn madunya yg kedua pun dia marah gile sebab dia ingat madunya tolong suaminya carikan gadis itu untuk suamniya. Kata jiran hani siang malam mereka "perang". Hani kunci seluruh pintu dan tingkap rumah, suaminya selalu umpil pintu rumah, akhirnya dapat masuk juga dalam rumah. Lepas perang besar, pas tu senyap aje.. tengok muka suaminya bertampal dgn koyok, dia beritahu kawan sakit gigi, rupanya hani gigit muka suaminya dan cakar cakar. Lamanya adegan merusuh ini iaitu makan masa beberapa tahun. Tapi sisuami tu menteng aje beristeri 3.

Akhirnya hani dapat kerja kat seremban dan pindahlah kesana, maka tinggalah suaminya dgn 2 org isternya yg di gilirkan secara tetap ( ini tidak ada masaalah, sebab mereka tidak mahu ambil tahu hal madunya) Hani di ulang oleh suami pd setiap hujung minggu. Bila berjauhan hani mula berubah cara untuk memikat suaminya itu supaya cinta suaminya lebih padanya.Bak kata org "dekat bau najis, jauh bau bunga" hani mula "kemaruk".

Hani tak malu pada anak anaknya, bila hari suaminya mahu balik dia akan mengenakan pakaian yg seksi, dia masak makanan yg selama ni suaminya tak pernah jumpa, dia akan gosok dan lipat baju suaminya dgn rapi dan yg paling dijaga ialah bila suaminya balik dia kan beri suaminya makan bitamin banyak banyak. Anda tahu bitamin apa? Susu penuh krim, madu lebah no 1,buah kurma, jamu dan berbagai ubat herba, hani kata nak bagai badan suaminya sihat. Dan bila suami berada bersamanya semua aktivitinya dibatalkan diakan beri 100 tumpuan pada suaminya dan dia mula menulis SMS pada suaminya dlm satu hari sampai 10 SMS berbentuk kata kata hikmah, hadis, peringatan, rengetan, kata berbunga cinta dan ada juga kata SMS yg di hantar pd suaminya yang suaminya tak faham. Kesian hani "kemaruk"nya makin kuat.

Suaminya dah lupa tentang zaman "perang" dulu, kini suaminya di ulit orang lama dalam versi baru, kadang kadang anak menantu mereka jadi pelek dgn "kemaruk" hani dan mereka kata ibu mereka adalah lambang wanita yg mempunyai daya nafsu yang "berdos tinggi" dan suaminya pun kagum juga dgn perubahan hani itu. Kini hani yg berusia hampir awal 60an tapi berjiwa seperti anak muda belasan tahun "kemaruk" cintanya pada suaminya.Kini mereka asyik berbalas SMS macam budak budak pulak, dan masa saya berjumpa dgn hani baru baru ini saya tengok handphonenya kan mainlah canggihnya,lengkap! dan dia asyik senyum saja sambil mengetip handphone, saya tanya dia kenapa antie tak fokus bila bercakap dgn ana?

dia senyum aje,

dia tunjukan gambar dlm handphonenya gambar suaminya dan SMS baru beberapa saat suaminya hantar.Kata hani, dulu masa ana mula khawin suami ana panggil ana hani, sekarang dia panggil ana " darling". Saya dah tak mau layan lagi dah kalau orang dah macam ni.

OK inilah cerita benar dari kawan baik saya.

Di sini saya mahu membuat kesimpulan terutama buat kaum sejenis saya. Janganlah kita ini mengangkat minda ini keparas "gila, meroyan atau luarbatasan" kerana seharusnya kita ini dapat mengawal emosi kita ini di saat kita marah dan saat kita gembira, jadilah wanita yg baik baik yg waras seperti Syaiditina Khadijah (Isteri Nabi) bijak pada semua masa dan matang pada setiap ketika, emosi itu adalah mainan syaitan.Saya nasihatkan pada hani bahawa kegilaanya itu bagus juga selagi suaminya suka dan tidak membosankan fikiranya, kadangkala tu org lelaki ni tension juga kalau perangai isterinya menganggu kerjanya dan suaminya memang sayang padanya, kalau tak sayang dah lama bercerai berai, buat apalah sampai jadi "kemaruk" gitu dan yg paling memalukan hani telah bertukar menjadi "remaja berusia 60an"dan istilah kemaruk ni sama juga dgn istilah "gila talak" kalau dah bercerai, atau istilah "sudah ludah jilat balik". Dan hani ada beritahu saya yg dia mahu "berbulan madu" dgn suaminya sepanjang masa. Saya diam aje, kerana saya tak ade idea untuk hani, biarlah dia, cuma saya mahu ingat " kalau bencikan seseorang itu jangan terlampau membenci sampai meyumpah menyeranah, membaling dan berbagai lagi, kalau suka jangan terlampau meyukai, sehinggalah macam hani ni lah" maaf ye hani..Insyallah kita tetap sahabat.

No comments:

Post a Comment