Thursday, July 23, 2009

MEMOHON JADI KAYA




Foto : Indahnya bulan ini di sebalik bulan sabit.

Assalamulaikum buat semua muslimin dan muslimat yang di rahmati Allah.

Hari ini 2 Syaaban 1430 dan maka hari ini kita hanya tinggal 28 hari lagi untuk mengadakan satu pesta rahmat dari Allah iaitu "Pesta Ramadan" apakah perancangan awal kita sebelum pesta Ramadan ini?

Anak bongsu saya kata kawanya kat sekolah ada yang dah siap baju raya, ada mak mereka dah siap menu untuk kuih raya dan ada yang menyimpan duit untuk perbaharui perabut rumah. Inilah satu "pesta sebelum Syawal"

Bagaimana kalau sudah syawal datang lagilah meriahnya usah nak cakaplah, makan 30 hari tanpa henti , siang makan lain, malam makan lain, bak kata orang putih sebutan makanan tu kena betul dgn makananya.

kata anak saya di Jakarta kalau makan makan bersama teman teman ni di katanya "jamuan" saya ingatkan jamuan itu makan kenduri kendara macam kat Malaysia ni, rupanya jamuan di Indonesia ni ialah makan besar bersama teman teman di tempat yg ada jenama. Bila saya ingatkan pasal makan ni saya teringat anak orang miskin di Kemboja.

Saya sering berulang ke bumi Kemboja pada setiap hari raya korban. Kalau hari pertama kita berhariraya, tak kiralah raya haji atau raya fitri. Kita menyaji dan di saji dengan makanan yang melimpahruah sampai kita dah tak larat nak meyuap ke mulut, perut dah tak terima lagi. Kadang kadang itu mata terbelalak memandang makanan depan mata sambil hati berkata " eeei sedapnya panggang kambing ni, ai sedapnya udang galah ni, eee meyeleranya sambal ikan bilis ni" tapi apakan daya perut adalah satu wadah yang kecil sahaja Allah jadikan, maka tunggu seroh dulu baru boleh isi.
Foto : Ini anak saya (Anak orang asli di Kg Merbau, saya sering makan bersamanya) sedang goreng keropok sayur. Ayahnya sakit kusta, ibunya beranak setiap tahun. Inilah kehidupan orang asli

Eh lupa pulak saya pasal anak Kemboja ni, saya ada ziarah satu kampung namanya kg Channag. ni hari raya pertama, saya selalunya datang 2 hari awal. Saya bawa 2 kotak pakaian yg terpakai dan sedikit roti dan kuih raya dari Malaysia. Bila sampai sahaja saya di bawa kerumah Tok Ketua, kami di hidangkan dgn sup ayam kampung yang rencahnya hanya garam sahaja, air kelapa muda dan emping padi. Bila sudah makan saya mengangkat pinggan hantar kedapur. Alangkah terkejutnya saya bila melihat 8 orang anak anak tok ketua yang sedang berebut makan nasi sesuku pinggan seorang dgn ikan rebus 2 ekor yang tak sampai dua jari berebut rebut makan termasuklah dgn ibu mereka. Mereka malu bila saya terlihat lauknya dan saya alihkan pandang kelain. Bila sudah siap makan mereka turun ke bawah rumah dengan pakaian yang compang camping, ada seluar baju tak ade, ada baju seluar tak ade dan yang perempuanya tutup kepala dgn kain batik sahaja dgn t-shit lusuh dan skirt yang sudah pudar.Saya tanya dia " kalau hari raya ni buat kuih apa? mereka kata dalam sejarah kehidupan mereka tak ada sambutan hariraya, yg mereka tahu bila ada orang hantar daging korban itulah hariraya korban dan setiap rumah dapat daging korban tak sampai 300 grm dan tidak ada istilah ganti baju baru.

Foto : Ini gambar orang Islam di Xinjiang, sekarang sedang dalam krisis. Bantulah mereka dan bantulah Islam

Kemiskinan ini sangat menyentuh kalbu kita dgn kemewahan yang sedang kita hadapi sekarang ini.Dan pagi tadi sedang saya sarapan dengan suami di kedai mamak saya teringat ada seorang Dato' yg telah pencen, tapi sekarang ini sedang menghadapi 2 malaikat "malaikat mikail" yg menabur rezeki untuknya dan "malaikat izrail" yg memcabut nyawanya kerana sakit sebab makan berlebihan. Dato ni makan apa ye? Iya Dato ni kalau makan anda nak tahu, dia hidangkan tetamu cukup tertib hanya 5 lauk sahaja dan 2 jenis air. Tapi kalau hidangan di atas meja makanya yg khusus untuk dia iaitu lauk sahaja 20 jenis dan 4 jenis air .Anda tahu apa makananya, nasi mesti panas panas kata orang kampung nasi angkat dari dapor, budu,cencalok,tempoyak, sambal belacan, asam pedas, gulai lemak cili api, ikan masin masak nenas, jering masak lemak,sayur bayam masak air, goreng telur,ulam ulaman,sup kaki lembu,ayam goreng berempah, gulai ikan sembilang, kari kambing. air pulak, teh o panas, sirap, cendol dan air limau suam. Aaah macam mana dengan anda pulak?

maka sang Dato ni terlentanglah di katil hospital dari satu hospital ke satu hospital untuk mencari dan mengkaji saluran penafasan dan saluran makanan yang kian kecil lubangnya macam singki dapur yang tersumbat sebab "lemak" dan bayanganya sang dato kini sedang di acah acah oleh dua malaikat ini iaitu mikail dan izrail.

Foto : Rawatan untuk orang sakit, tak kiralah sakit jantung ke, sakit kencing manis atau darah tinggi. Tapi ini gambar orang di dalam luka parah sedang mempertahan agamanya di Xianjinag China

Oleh itu untunglah kalau kita jadi orang miskin, biar duit mencatu makanan kita dan biar kemisinan jadi rakan karib kita. Lagi bagus jadi orang miskin yang pemurah lagi hebat seperti Rasulullah. Baginda sering mengikat perutnya dgn batu untuk menahan lapar. Dan saya rasa bersyukur di jadi insan yg "seadanya" sahaja. Dalam hidup saya belum ada sedikit rasapun untuk memiliki harta, wang dan kemewahan.Kalau di takdirkan ada saya akan infakan semuanya sebelum saya pergi menemuiNya. Saya tidak mahu ada anak saya mewaris sebarang harta dari saya. Cukuplah ilmu yg di beri.

Hari ini cuba anda lihat anak anak muda yg berusia 20 an pun perut pun dah kian borai, sebab apa? sebab makan mewah. Yang untung syarikat Gim, lepas makan, bersenam pulak sebab nak kuruskan badan dan nak bina body biar cantik. Inilah kalau hidup dah senang lenang.Akhirnya hidup akan terlentang sahaja menunggu rawatan untuk sembuh dari peyakit makan berlebihan.

Ini Puisi Jumaat saya. Creditkan buat penulisnya Abdi 89

GUNUNG DOSA DAN LANGIT RAHMAT

Dosa ku mengunung tinggi
Tapi rahmat Mu melangit luas
Selaut syukurku melimpah di hati
Hanya titisan nikmat Mu jatuh kebumi

Ku langkah juga berbekal harap
Selangkah aku dekat
Seribu langkah Engkau rapat
Seribu taubatku mungkir
menanti pengampunan Mu
yang tidak bertepi.

Salam jumaat buat semua buahati ku yang tersayang
  • di Jakarta
  • Acheh Darulsalam
  • Kemboja
  • di Pantai Dalam
  • di Kg Bak Bak Maran Phg
  • di Kuantan
  • di Kanada Buat Syafiq
  • di Penang buat Suhail
  • Buat Syukri Ibrahim
  • dan yg sangat teristimewa buat Mak di Lubuk China
  • Al Fatihah buat Emak, Ayahku dan Abah di Alam Barzah semoga rohmu di cucuri rahmatNya
  • Suami yang tercinta
  • Dan yang lain lain tidak dapat ku sebut.
Anda adalah diri anda

No comments:

Post a Comment