Friday, July 17, 2009

REMAJA IJTIMAK

Foto : Tatak dan Awang telah berangkat ke Jakarta untuk jadi tentera Allah. Saya masih kurang sihat.

Semalam saya meyusuri jalan Masjid India.Walaupun kesihatan saya sangat lemah tapi saya tetap juga menenami Ummu Solehah membuat sesi fotografi untuk bukunya "Wadah Cinta Solehah" Mata saya kejap berpinar, kejap cerah, kejap kelabu. badan pulak huyu hayang macam mahu jogek lambak. Inilah akibat deman selesma babi. Sungguh menyakitkan dan melemahkan.

Yang paling parah ialah minda saya yg masih lagi pulih sepenuhnya.Kalau pasal selera tak taulah nak makan apa, kalau deman biasa tu selera hilang 3 hari aje. Ini saya mampu bertahan tak makan nasi 6 hari. Kini saya dalam sesi pemulihan minda. Ini yg terutama. Saya ingin mengucapkan terima kasih buat anak anak saya yg sangat banyak membantu saya di tika saya tenat iaitu Awang yg mengurut di seluruh badan saya, macam bomoh pulak awang ni, sekarang dia ni kat Jakarta, saya nak latih dia jadi tentera Allah,

Ummu Solehah pembawa peyakit yg memberi sokongan moral supaya saya kuat dan bersemangat, dia dah balik ke Jakarta walaupun pun hatinya berat nak balik, tapi saya paksa juga sebab saya mahu dia habiskan belajarnya cepat cepat.

Abot yg sakit juga,

Salman yg sempat menyinggah semalaman menemani saya sakit di waktu sedar dan tak sedar,

Ummu Sakinah yg sering talipon tanya khabar

dan si bongsu yg sering talipon

TQ semua Mak dah sihat.

Dan dalam barisan anak anak kandung ini ada anak angkat saya yg sangat perihatin dgn saya, iaitu Syukri Ibrahim anak miskin dari Kemboja yang belajar di Malaysia. Saya teruja dgn SMSnya "Mak apakhabar?, mak sakit lagi? saya doakan mak sihat cepat. Saya mahu keluar 40 hari untuk dakwah. Kalau mak sakit talipon saya" dan banyak terima SMSnya menanyakan khabar saya, tapi saya tak dapat jawab SMSnya dan saya cuma dapat call sekali sahaja. Terima kasih anda semua, semoga anda semua dalam rahmatNya.Foto : Selain berjuang Tatak minat nak buka Butik dan jadi Model sampingan, fotografer Nizam sedang mencari sudut yg paling baik untuk hasilkan gambar yg bermutu.

Kini saya mahu membuka selingkar kisah untuk pemuda ijtima, saya tak kenal ramai anak muda yg minat pada aktiviti sebegini ini, al maklumlah ijtima ini adalah satu agenda dakwah peringkat orang yang berumur, kalau ada anak anak muda minat pada agenda ini maka ini lah rupanya pemuda di zaman Nabi dulu iaitu seperti syaidina Ali. Berapa ramaikah pemuda seperti syaidina Ali di akhir zaman ini?.

ooo susah nak jumpa. kalau ada pun satu dalam puluhan ribu, Siapa ye? belum ada lagi. Tapi walaupun apa pun saya ingin ucapkan syabas para 4 org syabab ni iaitu Salman Al Farisi berusia 18 thn, Rosdi 22 tahun dari Kemboja, Syukri 21 thn dari Kemboja dan Ansar Agis dari Sabah kerana anda adalah antara pemuda di Ijtimak. Sebenarnya ramai lagi saya lihat, tapi saya tak kenal, bukanya apa ini contoh yg hampir dgn saya. Saya tengok mereka ini berhati cekal, bersemangat kuat dan tahan lasak.

Masa saya meyusuri jalan di Masjid India semalam
Masih ramai lagi rakan yg dtg sewaktu ijtima belum pulang lagi kenegara masing masing, mereka masih berjalan jalan di sekitar masjid india, makan makan, beli buah tangan dan melihat kemakmuran Malaysia. Saya sangat bangga kerana pada tahun ini Malaysia telah di pilih untuk jadi tuan rumah dalam perhimpunan raksasa yg saya kira lebih dari 200,000 org dari dari 44 buah negara di dunia.

26 tahun dulu Malaysia pernah menjadi tuan Ijtima seperti ini. Dan saya harap 26 thn akan dtg biarlah perhimpunan raksasa ini di adakan lagi. Kemungkinan pada tahun depan di Indonesia, Insyallah kita datang ramai ramai ke Indonesia iaitu negara jiran kita.Saya harap 4 org syabab ni akan terus berjuang, berjihad dan beramal demi agama, kerana tidak ramai pemuda di akhir zaman ini yg mampu buat apa yg anda buat kerana kerja berjihad ni adalah tugas yg perlukan "kesabaran" semuga Allah campakan taufiq dan hidayah buat anda.

Foto : Antara ratusan ribu manusia di ijtimak ini, maka berpuluh ribu juga syabab yg hebat, gagah dan berwibawa berada di sini.

No comments:

Post a Comment