Sunday, July 26, 2009

PESTA MAKAN

Foto : Inilah para alim ulama di Kemboja yang merayakan aidil adha ala kadar sahaja

Kalau tidak ada apa apa peralihan pada kelender maka pada 20hb Ogos 09 kita akan meyambut satu bulan yang membawa berkat, rahmat dan nikmat iaitu bulan yang paling mulia antara seribu bulan. Bulan ini yang sangat di nanti nantikan oleh para peniaga pasar ramadan, pembuat bubur lambuk Kg Baru,tukang jahit dah tutup pengambilan tempahanya kerana tak cukup kakitangan nak buat tempahan pakaian raya dan yang paling berbahagia ialah orang yang layak jadi "imam terawih" siapakah yang layak jadi imam terawih? penghafal al quran, anak muda yang berwibawa, orang baik budi akhlaknya, berpakaian sopan dan kemas, mukanya bersih sahaja.

Saya pernah sekali singgah di sebuah masjid sewaktu itu orang baru nak mula solat terawih, maka datanglah pak cik dan mak cik yang tua dan yg kurang sihat dan budak budak pun datang juga sambil main basikal pusing pusing kat keliling masjid.Imamnya adalah imam masjid tu jugak, dia pun mula solat rakaat pertama baca al falak, rakaat kedua baca al ikhlas rakaat ketiga an naas begitulah seterusnya di ulang ulangnya surah itu hinggalah dua puloh rakaat. Lepas sembahyang dia solat witir dan pas tu dia pun beritahulah makmum bahawa tadi mereka buat solat terawih 20 rakaat dan semua jemaah rasa lega kerana telah menunaikan satu ibadah yang panjang iaitu solat terawih 20 rakaat.

Bila dah habis solat, maka berdoalah. Pas tu mereka pun turunlah ketempat hidangan, bila buka sahaja tudung saji semua pinggan kuih dah kosong, maka imam pun menyumpahkan budak budak yang makan kuih.Imam tu kata " ponat se jadi imam terawih 20 rakaat, kuih abis menterkedarah dik budak budak ni" semua jemaah saling berpandangan. Maka datanglah tok siak menenagkan imam " esok se simpan kuih untuk imam, kesian se tengok imam lotih".Yg paling tak bersyukur ialah makcik makcik yg jadi makmum solat terawih dia kata" imam apo, baca 3 surah tu je, cucu se pun pandai baca, ponet se datang haa, pakai lak baju melayu lamo"haaa ni zaman dah berubah, maka solat terawih pun kenalah canggih juga. Oleh tu trend orang zaman ini adalah mencari sponsor untuk cari imam solat terawih yang bacaanya sedap, betul dan meyeronokan orang yang nak sembahyang. Kalau imam yg giginya rongak lebih baiklah di rehatkan selama sebulan kerana di bulan yang mulia ini orang mahu menikmati bacaan dari imam yang muda dan bergaya serta berketrampilan.

Oleh itu pihak masjid kena siap siapkan duit untuk cari imam terawih yg kadarnya antara RM1500 - RM 2500 selama sebulan mereka bertugas. Dan AJK kena ingat jugak masa mereka nak meninggalkan masjid tu di hari akhir kena bawa mereka shopping beli baju dan kain raya, bila mereka balik kampung maka mereka ceritalah bahawa mereka ni jadi imam terawih yg ada harga.

Iklas tu dalam hati.
Foto : Promosi kerepek dah bermula

Satu lagi kalau dah tiba ramadan ni satu pesta di seluruh negara serta negara negara Islam ialah "Pesta Makan" anda sebut aje nak makan apa, kuih apa, air apa, lauk apa dan bila 2 minggu lagi nak syawal maka pesta kuih raya pulak dan pesta kerepek, kalau di pejabat pulak semua perbincangan hangat adalah tentang "Pesta Raya" dan dua hari lepas raya pulak ada lagi "Pesta Rumah Terbuka" nantilah saya ceritakan nanti satu persatu tentang pesta pesta di Malaysia ni

1 comment: