Wednesday, July 22, 2009

PILIH PILIH DI PILIH

Foto : Ini adalah wanita pilihan semua lelaki di dunia ini "intan terpilih"

Semalam saya berbincang dgn seorang adik perempuan saya tentang jodohnya belum tiba lagi. Saya cadangkan padanya agar cepat khawin, jangan pilih pilih org sebab "kita ni bukanlah intan terpilih" anda tahu intan terpilih apa dia? Intan terpilih tu ialah permata yang sangat cantik, menyinar dan kalau orang padang rasa nak miliki, itulah intan terpilih.Ibaratnya wanita cantik melencun, manis, putih gebu, hidung macung bak serudang, pipi bak pauh di layang, betis bunting padi dan serba serbilah cantik.

Tapi adik saya ni cantiklah juga, boleh tahan, manis ada.Umur adik ni dah lanjut iaitu melebih dari 36 tahun keatas.

Bila kami bincang kenapa dia khawin lambat dia kata jodoh belum sampai, saya katalah kat dia pergi "mandi bunga" dia kata dah berpuloh baldi air bunga dia mandi. Maka saya tanya dia kalau dah mandi bunga tentulah hijab jodoh tu dah terbuka,

dia kata belum lagi.

Bila di soalsiasat rupanya betul jodohnya belum sampai kerana beberapa perkara yang antaranya dia mahu cari orang miliki kereta yg lebih besar darinya ,
sekarang dia ada kereta hyundai Jazz,

mesti ada rumah (tak mau sewa sewa),sekarang dia dah ada dua biji rumah sendiri.

Pendapatan mesti sedikit lumayan. Kalau mengikut kiraan saya dia ni bisneswoman pendapatanya RM 5000- 10000 sebulan, kalau sedikit lumayan tu berapa ye? dan orangnya mestilah baik, solat dan boleh bertolak ansur.




Foto : Ini wanita pilihan lelaki di dunia ini untuk di bawa ke akhirat "bakal isteri yg solehah"

Ini pakej adik saya tu. Maka saya pun katalah kat dia kalau gitulah dia meletakan pakejnya, maka dia bukalah rumah anak yatim sementara menunggu jodohnya datang. sebab dalam masa menunggu pakej yg menarik itu tiba mungkin ada anak yatim yg di jaga tu akan boleh menjaganya sewaktu dia dah tua. taklah dia jadi penghuni rumah orang tua tua.Sekarang ni dia menumpahkan kasihnya pada anak buahnya dan cucu saudaranya. Saya berdoa agar pakej adik saya di segerakan oleh Allah.

1 comment:

  1. salam ziarah.

    betul-betul, tidak boleh terlalu memilih, tapi kena pilih juga:)

    anem pun tertanya-tanya siapa nak jaga kita bila dah tua nanti jika...

    wallahualam.

    p/s:suke entri ni. :)

    ReplyDelete