Sunday, February 28, 2010

PISAU CUKUR


Teringat saya satu peristiwa iaitu seorang teman zaman saya sekolah dulu. Sekarang dia telah menduda 2 kali kerana tidak serasi dengan bekas isterinya. Yg pertama isterinya menuntut cerai sebab keluarganya isterinya tidak suka padanya sebab pendapatanya ketika itu belum stabil dan selalu menghadapi masalah kewangan dan lagi pun bekas isterinya anak manja dan tidak mampu untuk berdikari.

Haa ini saya nak sampaikan ceritanya yg di luahkan pada saya sebulan yg lepas iaitu bekas isterinya yang kedua itu "kaki cukur" geli geleman bila di sebut kaki cukur ini. Makna "cukur" ini adalah "mengikis" atau mempergunakan seseorang atas niat yg tidak baik.

Zaman dulu kalau kaki cukur ini anak anak gadis dari keturunan orang yg tidak baik atau anak anak joget, tapi hari ini kaki cukur adalah dikalangan mahasiswi, isteri isteri yg tamak haloba atau wanita wanita yang ada kepentingan hidup mewah di zaman serba duit ini.

Kata kawan saya itu dia ini terpikat dgn seorang gadis, mula mula berkenalan memang nampak keiklasanya dan bila sudah lama lama berkawan, gadis itu dapat menghidu jawatanya, dan harta yang si lelaki ini ada. Maka si gadis itu mulalah merengek rengek. Kawan saya ini boleh di kata orang yg berjawatan juga iaitu sebagai pengurus sebuah kilang milik orang Korea dan gajinya lebih kurang lapan ribu sebulan , ada kereta sport dan kad kredit pun adalah dua keping.

Bila sudah mesra maka gadis pun mula naik tocangnya iaitu kalau makan tak mau kedai mamak, paling lakeh pun kat white coffe, beli baju, shopping.

Bila time orang lelaki ini dapat gaji aje yg si gadis ini datang dari utara sana nak bertemu dengan sang kekasihnya. Tapi org lelaki i ni tidak perasan lagi bahawa wanita sedang licik mengcukurnya.

Akhirnya pasangan ini telah mengambil keputusan untuk bertunang, maka bertunanglah selama 2 bulan. Dlm masa 2 bulan ini si lelaki ini boleh habis RM 14 ribu iaitu buat beli barang hantaran untuk si gadis ini dgn si gadis ini yg memilihnya dan boleh di katakan semua barang berjenama sehinggalah si gadis sanggup bermalam di kota raya untuk shopping kawin.

Bila dah kawain gila gilanya mencukurnya makin teruk, pakaian yg mewah, makan yg sedap dan kehidupan yg santai. akhirnya kawan saya terkulai kulai sebab dapat gaji asyik bayar kad kredikt sahaja.

Maka belum dapat anak lagi kawan saya ini terpaksa berpisah dgn isterinya yg sangat di sayanginya kerana si lelaki ini sudah angkat tangan tanda tidak sanggup lagi untuk di cukur bagi membiayai satu kehidupan yg sangat mahal.

Kata kawan saya ini kalau tidak di turutkan kehendak hatinya muka isteri ini akan mucung macam ikan todak. Kalau di ikutkan dia senyum macam ikan gelama. Haa begitulah nasib lelaki sekarang ini yg sering jadi janggut atau jadi misai yg sering kena cukur oleh pisau pisau yg tajam.


No comments:

Post a Comment