Friday, February 26, 2010

TIADA STAMINA

Foto : Sedang menunaikan solat di puncak gunung Datok,Rembau NS


Foto : Aku berjaya juga akhirnya, syukur padaMu ya Allah. Jerit ayahchik

Foto : Kepulangan kumpulan pendaki Gunung Datuk di sambut dengan minum petang di kedai mamak.


Foto : Srikandi 22 Ummu Sakinah,jalan perlahan lahan,kesian ada orang mahu tolong bawakan beg sekolah Ummu Sakinah.
Foto : Antara pendaki yang kurang stamina.

Pada 21hb Febauri 2010 aktiviti memanjat gunung Datok di Rembau NS adalah satu peristiwa yg sangat ngeri buat seorang pemuda, kata orang kalau nak panjat gunung yg ketinggian mengapai awan ini kena jogging dulu sekurang kurang 5 kilo meter selama seminggu, kalau tidak tercabut kepala lutut. Tapi bagi orang aktif seperti En Nizam,En Salman al Farisi,En Zulatif, En Zairie tidak jadi masaalah kerana mereka ini orang yg sentiasa bergerak dan mempunyai daya stamina yang stabil.

Yang jadi sedihnya ialah Komando Aziz yg mengetuai misi panjat gunung Datok ni, dia tak panjat alasanya tunggu kat bawah sebab nak tunggu kalau kalau ada orang yang panjat tu terjadi sesuatu maka dia cepat cepat boleh bantu. Tapi itu sekadar alasan kerana kepala lututnya dah longgar, kalau panjat nanti aah masalah juga.

Manakala Perunding Mativasi Hj Muhammad pula telah meninggalkan aktiviti memanjat ini 40 tahun yg lalu dan dia pernah memanjat gunung Datok ini sebanyak 6 kali di waktu gunung Datok dalam keadaan semak samun lagi, tapi sekarang Tuan Haji dah tidak berapa larat lagi mendaki gunung Datok ni, beliau adalah orang kedua terakhir di belakang kumpulan ini.

Manakala pemuda yang bernama Hafifi ini selalu di tinggalkan oleh pendaki gunung Datok ini, dia ada alasan mantop, katanya malam tadi dia tak tidur kerana meyediakan makanan untuk pendaki Gunung Datok.

Dalam misi ini ada seorang serikandi yang ikut serta iaitu si manis 22 Ummu Sakinah, pelahan lahan mendaki kerana katanya kurang darah putih sebabnya kalau cepat cepat panjat dia akan pitam, tapi akhirnya sampai juga kepuncak dengan En Zairie yang bawa begnya, yg gelihatinya Ummu Sakinah bawa buku banyak naik gunung, bukan baca pun dia ingat daki gunung ni macam pergi tepi pantai agaknya.

Dan yang paling kritikal dalam pendakian kali ini ialah ayahcik atau Mohd Azizi ooooh kesianya dia sangat terkejut dengan ketinggian gunung dan kesukaran meredah denai dan memijak batu batu besar. Ayahchik betul betul pengsan beberapa kali dan bibirnya kebiru biruan dan matanya terjojol sebab keletihan. Orang biasa daki 2 jam dia daki 3 jam setengah dan saat yang paling indah bagi ayahchik ialah bila kaki kanannya meminjak kepuncak gunung Datok. Dia tidak dapat menahan perasan gembiranya yang teramat sangat dan dia melaung untuk di dengar oleh seisi belantara " AKU BERJAYA" oooh begitu rupanya bila nikmat itu di harga. Selamat berjaya buat anda semua.
Untuk cabaran berikut
TADABBUR ALAM ke GUNUNG BUNGA BUAH 27 - 28 hb Mac 2010, bermalam di puncak. Bayaran RM 15 dan semua peserta mesti bawa bekalan makanan sendiri. Ada aktiviti menarik di sediakan.

No comments:

Post a Comment