Sunday, February 7, 2010

IKUT RASA & TIADA TIMBANG RASA


Foto: Ini di Kemboja, orang menjaja lemang untuk menais rezeki.Susah nak laku, sebab semua og susah dan tak berduit.

Semalam saya ke TESCO KAJANG, hari dah tengahari iaitu matahari dah tercacak atas kepala dan perutpun mula berirama minta di isi. Saya bersama dgn anak dara saya mencari tempat makan iaitu di bahagian bawah iaitu tempat jualan makan makanan seperti seafood, mee goreng dan nasi campur. Saya memilih makan nasi sebab selera org Malaysia.

ia kios jual nasi campur cuma ada satu saja kat situ. Gerai ini lauk di isi sendiri oleh pelanggan dan saya kira kira ada 20 jenis lauk.Meyeleralah juga sebab lapar, saya cuma pilih gulai nangka, sayur pucuk paku,sedikit sambal belacan dan harganya RM 4.80 OKlah tu, bagi saya boleh terima.

Lepas makan saya bungkus nasi utk si bungsu yg sedang menunggu di asrama untuk buahtangan kepadanya.

iaitu nasi separuh, sepotong kecil ikan tongkol goreng berlada dan sedikt goreng pucuk paku kerana si bungsu tak suka makan banyak lauk, aah ini dia harga RM 5.20. ni harga gila gila, bukanya ape saya nak komen ni ialah kalau di kira nasi RM 1, lauk RM 1.50 dan sedikit goreng pucuk paku RM 1 baru RM 3.50 tapi di letaknya RM 5.20.

Sebab tu lah kadang kadang saya lihat ada orang tertekak dengan orang yg mengira makanan ni dan di suruhnya kira satu persatu dan bila di kira lain harga di sebut lain harga yg sebenar. Oleh itu anda semua pastikan jangan terkena perkara orang mengambil kesempatan begini.

Sebab apa saya kata begitu adalah kerana orang sekarang ni suka ambil kesempatan di atas kelemahan kita.

Hari ni cerita dari blog si sulong memang best,antara kakak dan adiknya yg manja tu, untunglah sesiapa yg berkakak kan UMMU SOLEaiHAH, dia orangnya yg sangat tabah,bersemangat dan berdikari sebab itu kedua dua adik adiknya yg menumpang kasihnya di bumi negara seberang tidak pandai pandai nak hidup, tak pandai nak buat kitas, tak pandai nak buat akaun bank, tak pandai nak beli tiket balik, tak pandai nak masak waktu makan, tak pandai basuh baju dan tak pandai serba serbi. Yg pandainya si kakak tu sebab segala bebenan hidup kedua adik adiknya tertanggung diatas bahunya.Macam mak burung dan anak burung pulak, isi makanan dalam mulut anak. Sabarlah sayang. hanya Allah sahajalah yg membalas setiap kebaikan yg SOLEHAH lakukan.

No comments:

Post a Comment