Thursday, February 11, 2010

SIAPA OSAMA BIN LADEN

Foto : Benarkah berita ini?

Sekarang saya sedang memerhatikan seorang penulis sedang menyiapkan sebuah biografi orang yg paling terkenal di abad ini iaitu OSAMA BIN LADEN. Saya dengar banyak sekali perbincagan dan idea tentang orang yg sentiasa top kisahnya. Didalam biografi OSAMA bin laden ini di dedahkan dalam buku yang akan meletup seperti OSAMA BIN LADEN juga. Taniah pada penulis tersebut.

Tapi yg menjadi teka teki yg belum terjawab ialah siapakah TALIBAN dan Siapakah Osama bin Laden?

Taliban adalah merupakan ektnik majoriti Pushu dengan keupayaan mereka yg luarbiasa iaitu membenteraskan rasuah,mengembalikan keamanan yg di impikan oleh rakyat Afganistan dibawah pimpinan Mullah Omar iaitu di bantu oleh 10 orang yang kuat pegangan agamanya.Tempat operasi mereka iaitu diKandahar dan Sempadan Pakistan.

Kenalkah anda pada Mullah Omar? cerita peribadinya terlalu sedikit tidak seperti cerita OSAMA BIN LADEN, Mullah Omar adalah seorang lelaki yg tinggi lampai,berkulit cerah dan berjanggut tebal. Dia sangat jarang bertemu dengan orang yg bukan orang Afganistan.Mulah Omar sangat teguh berdirianya dengan aagama Islam dan dia merupakan seorang pemimpin yg berwibawa serta sering memberi kata putus urusan kehidupan rakyaat di bawah jajahanya di Afganistan.

Kejayaan Taliban pada tahun 1996 ialah mengusir Presiden Burhanuddin Rabbani dan menteri pertahananya Ahmed Shah Mashood dari Kabul

Taliban bercita cita besar iaitu ingin menwujudkan negara Islam dengan mengharam TV,muzik, filem,serta menegakan undang undang syariah Islam.Taliban menghapuskan jenayah , taliban juga mengharam wanita dari belajar dan bekerja dan ini tidak di suka oleh rakyaat Afganistan.

Taliban terlalu keras dan ramai rakyaat Afganistan lari mencari perlindungan di negara lain dan Taliban juga telah memusnah sebuah patung Buddha purba di Bambiyam walau rayuan di buat kerana Taliban berkata patung adalah haram di sisi Islam.

Taliban sekali berdepan dengan masalah bila OSAMA BIN LADEN dikata org yg di syaki dalam serangan pada 11 Sept dan OSAMA BIN LADEN juga di syaki dalam serangan bom keatas kedutaan diAS di Kenya dan Tahzania yg meragut 250 nyawa dan semua kejadian ini menjadiakn rakyat Afganistan dalam penderitaan.

Tapisemua peristiwa ini tidak menganggu gugat kekuatanTaliban.Afganistan sentiasa di dalam penderitaan. Mullah Omar berkata'JIHAD KAMI MENENTANG MEREKA YANG MEMBAWA PENDERITAAN KEPADA RAKYAT AFGANISTAN DAN YANG MELANGGAR AJARAN ISLAM, TALIBAN AKAN TERUS BERJUANG SEHINGGA TIADA LAGI DARAH MENITIS DI BUMI AFGANISTAN"

Saya sedang menunggu kelahiran OSAMA BIN LADEN yang akan di bidani oleh HAJI MUHAMMAD ZAKARIA dan ibaratnya tiada lagi titisan teka teka Siapakah TALIBAN dan siapa OSAMA BIN LADEN

No comments:

Post a Comment