Wednesday, February 17, 2010

HADIAH


Foto : Doa selamat buat pasangan yg akan menempuh gerbang perkhawinan.

Foto : Di sini bersemadinya CINTA SHAH JEHAN & MUNTAZ MAHAL.

Foto : Insyallah saya akan kesini satu hari nanti .

Hari ini posting saya menyimpang sikit dari yg dulu, hari ini nak cerita soal hati, perasan dan CINTA. Tapi saya bukanlah pakar dalam bidang ini, walau apa pun saya minat juga utk mengkajinya. Pada hujung minggu baru baru ini kami ke Muar Johor, bertolak jam 11 pagi sampai jam 3.00 ptg, bukanya apa tak tau arah nak di tuju kerana konvoi kami tak sama.

Bila sampai saja tempat yg di tuju aaah legaaaa. Tapi org utama dalam agenda ni lambat pulak setengah jam. Perut berbunyi dah macam konsert amy searh, tapi sabar kerana mendahului org utama dalam majlis tak bagus.

Akhirnya rombongan itu pun tiba iaitu dari kuantan, dua buah kereta dan sebuah van. Penatnya tak usah cakaplah, rombongan yg bertolak semenjak pagi lagi katanya jam 7.00 pagi. Tapi tak apa soal hati punya pasal penat tu pengorbanan.

Bila sampai aje kami orang pun makanlah tak noleh lagi sapa yg lalu lalang, lauknya semua sedap sedap rasanya, saya agaklah mestilah orang tuanya yang masak. Mana mungkin makan seenak itu anak remaja yg masak. Nanti kalau dah kawin pandailah jaga selera suami ye!.

Lepas makan majlis bermula, bagus saya lihat semuanya berjalan lancar dan semuanya teratur. Tapi saya nak beri sikit petualah, kalau rombongan datang meminang tu selalulah kalau orang zaman dulu org lelakinya tak payah datang, bukanya nak kawin lagi, baru nak bertunang. Kalau bolehlah orang lelaki tu kalau nak ikut sangat tingggalah kat masjid mana mana. Kerana kalau selalu jumpa nanti tak ada omm lagi lah , tapi anak anak sekarang ni lain sikit dia sendiri yg datang meminang ibubapa dan orang tua tua tu sebagai syarat aje.

Tapi tak ape asal syariat tetap terjaga.

Malam tadi saya bertanya kat seorang perunding motivasi tentang bagi hadiah, saya tanya "kenapa orang suka bagi hadiah?" jawabnya " Orang yg bagi hadiah kat orang sebab orang tu orang baik, kedua sebab dia sayang kat orang yag di bagi hadiah tu" saya tanya lagi " apa perlunya ucapkan selamat ulangtahun perkhawinan dan selamat harijadi?" dia jawab " Ialah kena ucap sebab kita menghargai seseorang dan kita sayang kat orang tu"

Moralnya ialah

Patutlah sebelum seseorang tu melangsung perkhawinan ada adat menghantar "hantaran" lima berbalas tujuh atau tujuh berbalas sembilan dan begitulah berikutnya iaitu untuk mengajar orang orang ini supaya memiliki perasan yang murni iaitu " menghadiah"iaitu tanda CINTA sudah berputik dan KASIH DAH BERSEMI.

Cuba anda lihat hantaran selalunya ada sombolik di sebaliknya seperti sireh junjung, sejadah,buah buahan, kuih, pakaian dan kalau orang berharta sikit set barang kemas. Cincin tu tandanya ikatan kukuh antara hati dua insan, sebab itu kalau orang putus tunang dia akan campak cincinya kelaut.

Beginilah dunia dalam percintaan iaitu merebut CINTA di hati manusia yang bernama ADAM & HAWA. Anda bagaimana apakah sering menerima ucapan dari orang yg tersayang? Kata perunding motivasi tu lagi, beri makan nasi hari hari tu hadiah juga, kelakarlah gitu, nasi tu hari hari makan kat kedai mamak makan roti canai dan teh tarik apakah kita jatuh cinta dan sayang kat mamak tu? mana mungkin jatuh CINTA kat mamak.

Sebenarnya ada benar juga kajian manusia ni "Kalau kita di alam CINTA maka kita sanggup berkorban demi cinta seperti terbinanya "Taj Mahal" iaitu lambang cinta abadi Putera Khurram Shah (Shah Jehan) terhadap isterinya Arjumad Banu Begum (Muntaz Mahal) maknanya WANITA TERPILIH , Muntaz meninggal dunia ketika melahirkan anaknya ke 14. Besar ye pengorbanan chinta.
Semoga anda di alam percintaan tu pandai pandai menghulur hadiah buat sang kekasih kerana hadiah tanda ingatan murni, hadiah tak payah mahal mahal macam Datok K buat CT, cukup sekadar sekeping kad yg bertulis kata kata bunga cinta , saya pernah terbaca sekeping layangan kad CINTA dari sang kekasih buat sang arjunanya, indahnya bunga bunga CINTAnya sehinggakan arjuna meletakan kad itu di hadapan papan skrin komputer kerjanya, ucap tak perlu hari hari, tapi pandang kad tu dah memandai untuk membuktikan kekukuhan CINTA, dan apalah agaknya sang arjuna hadiahkan buat sang kekasihnya sehinggakan KAD abadi di situ, itu CINTA sang arjuna, tapi kalau anda mahu memberi hadiah tak usah yg mahal mahal cukuplah sekadar sebentuk cincin logam pun cukuplah, teringat saya semasa pergi Padang dulu dengan seseoarng ustaz tu, dia telah membeli sebuah loket logam yg di ukir nama isterinya, saya tak tanya pun kenapa dia beli barang logam tu, tapi dia beritahu saya " di saat ini saya teringatkan pengorbanan isteri saya, tapi di saat ini saya ytidak ada duit, jadi saya jumpa orang ukir logam maka saya belilah yang ini yang bernilai Rp 6000 (RM2) bukan harga tu jadi ukuran, tapi ukiran CINTA tu lambang ketulusan CINTA nan Abadi,best lah kalau gitu.aah saya tulis aje petua dan panduanya semoga boleh di manafaatkan. SELAMAT MELAYARI DUNIA PERCINTAAN.


No comments:

Post a Comment