Tuesday, February 16, 2010

Salasilah

Foto: Gambar ini Hj Muhammad di Bumi para alaim ulama di Makassar,Indonesia.

Kalau kita ingin mengetahui siapakah keturunan kita dengan baik apakah kita mahu mengkajinya? susah kan. Mana muingkin dapat ingat siapa nama datuk nenek kita hingga tujuh keturunan, kalau setakat dua atau paling banyak ingat tiga haa itu bolehlah . Kalau kita tidak mahu mengkaji siapakah salasilah kita bermakna kita ini orang kurang hebatlah kerana kita ingin memupuskan nasab keturunan kita dari kamus keturunan.

Pentingkah kita mengetahui salasilah keturunan kita? mestilah penting kerana entah entah kita keturunan penyamun ke? keturunan raja raja? atau keturunan alim ulama.Dan minta di simpang kalau kita keturunan pemimpin yg makan duit rakyaat takut takut nanti keturunan kita nanti darah daging terjadi dari makanan duit sumpah seranah orang miskin dan sumpah seranah rakyat jelata. Ingat tu jangan rasuah, jangan makan duit orang, jangan makanan benda yg haram, jangan makan duit peras ugut dan jangan makan duit bunga atau duit kopi, takut nanti tujuh keturunan kita akan jadi jahat dan degil serta sombong bongkak.

OK lah saya ni tengah menamatkan sebuah cerita novel yg berunsurkan sejarah seorang alim ulama yg datang dari negara seberang merantau ke tanah melayu untuk meyebarkan agama Islam, yg menariknya dalam pembikinan novel ini orang alim yg ingin saya paparkan ini bernama LEBAI KASSIM, kenapalah saya minat sangat dengan lelaki alim yg bernama lebai Kassim ini? ada kisahnya yg membuatkan saya ingin mengali terus riwayat hidupnya sehinggalah saya akan bertemu dengan wataknya yang sebenar iaitu seorang alim mengajar orang di sekitar kampungnya, mendirikan madarash di tebing Sg Rembau di Pekan Lubuk China.

Episod layar yg akan persembahkan nanti ialah bagaiman orang alim ini boleh datang ke Tanah Melayu ini iaitu ke Rembau NS dan mengembangbiakan keturunan yg bertebar di seluruh NS dan nasabnya yang berakar umbi seperti berikut

Ummu Janah Bte Hi Muhammad
Muhammad bte Temah.
Temah binti Enon (anak lebai lebai Kassim)
Lebai kassim bin Lebai Arif
Lebai Arif bin Said
Said bin Jalil

No comments:

Post a Comment