Wednesday, February 24, 2010

JANJI TIADA YG MUNGKIR




"Tatak, ni Nukman,pesawat KLM dah tak boleh check in" kata Nukman sambil tersengih di depan ganggang talipon awam di airport Sukarno Hatta " aaah, kenapa? jerit Solehah dari dalam talian handphone buruknya " iyelah, tadi Nukman tunggu tatak balik shopping maka Nukman terlewat sampai setengah jam" Nukman tersengih lagi dan guraunya mengusik hati Solelah " Udah, tidur aje di surau sana jangan balik malam ni dan bayar denda tiket tu, balik pesawat esok" arah Solehah sambil menyembunyikan rasa marahnya pada adik kesayangan yang menjadi teman rapatnya semenjak Nukman datang ke Jakarta 5 bulan yang lalu kerana belajar.

"Nukman lapar ni, duit nak bayar denda lebih kurang US $ 20, tapi nukman ada duit rupiah dan duit Malaysia aje ni kalau dah bayar denda Nukman tidak cukup nak balik" Nukman cuba menyelinap perasan Solehah dengan kata kata manjanya " Ok sekarang ni bayar denda tu dulu, lepas tu talipon tatak balik" kata Solehah dengan harapan adalah lebihan duit untuk Nukman makan selepas bayar denda nanti.

Setengah jam talipon Solehah berbunyi dan kedengaran suara Nukman " tatak, Nukman ada baki Rp 16000 saja ni ( RM6) , nak naik damri Rp 20000, Nukman tak cukup duit ni"kata nukman " OK nukman pergi masjid dekat airport tu dan tidur di situ, esok tatak datang hantar duit, sekarang dah pukul 10 mlm, duit pada tatak tak ada ni" kata Solehah pada Nukman "tapi perut nukman ni lapar sebab dari tengahari tadi Nukman tak makan" rayu Nukman pada tatak "Ok Nukman pergi beli makan pakai duit tu, esok kita jumpa" arah Solehah " Ok, bye tatak" kata nukman dengan senyum sendirian.

Nukman melangkah kakinya ke masjid yang berhampiran di airport, perutnya berbunyi macam macam tapi dia tahan kerana dia mahu menunaikan solat jama'magrib dan Isyak dulu. Sebelum melangkah ke tempat wuduk Nukman duduk di birai tangga masjid sambil memandang orang lalu lalang.Tiba tiba sepasang suami isteri menhampiran Nukman " Nak! boleh tolong ibu?" sapa wanita yang berusia 60an itu pada Nukman "Bisa bu"kata Nukman dengan yakin "Bu mau nukaran wang kecil iaitu seribu seribu" kata Ibu itu sambil memandang kewajah Nukman "Sebentar ye bu" Nukman meyeluk poket seluarnya " berapa ibu mau" tanya nukman lagi " Ibu mau nukar Rp 20,0000 dengan wang kecil" kata ibu itu sambil mengeluar note Rp 20,0000 dan menghulurkan pada Nukman "oooop maaf ye bu, saya hanya ada Rp 16,000 aje, tak cukup lagi Rp 4000" nukman mengeluarkan wang yang terdapat dalam poket seluarnya "oooh bisa aje nak, bagi ibu wang itu"kata ibu itu dengan senyum, suaminya memandang kewajah isterinya "tapi bu, wang saya tidak cukup" Nukman senyum pada ibu itu " tak ape nak, beri aje wang itu, wang lebih anak simpan" kata ibu itu sambil tanganya menghulurkan wang nya ke Nukman
Nukman menghulur wang yang dalam genggamanya kepada ibu tersebut.

Maka dengan dengan rasa syukur Nukman menunaikan solat Jama' magrib dan isyak dan terus sahaja kembali ke station damri, lalu naiklah nukman untuk balik dulu ke Ciputat untuk menunggu penerbangan esok petang.
Damri yg di naiki Nukman itu berhenti stastion lebak Bulus dengan tambang
Rp 20,000.Bila sampai saja ke Lebak Bulus sekali lagi Nukman talipon Solehah dan dengan tergesa gesa Solehah naik angkut menjemput Nukman kat Lebak Bulus untuk mengambil adik kesayanganya dan sebelum balik Solehah dengan Nukman makan dengan sepuas puasnya kerana duit kiriman dari saya telah sampai ketangan Solehah.

Moralnya Nukman ini
1 Dia sangat sayang dengan binatang terutama kucing, dan tidak kira bagaimana keadaan kucing itu, kurap atau wangi dan dia selalu meyelamat anak anak kucing yg mengeow dalam longkang atau dlm tasik.

2 Nukman sering makan bersama sama dengan teman temannya walaupun sepinggan nasi berkongsi enam orang. Kerana Nukman bukan insan yg berdarjat.

3 Nukman suka berkawan dengan orang tua

4 Nukman suka senyum.

Ini bukan pujian untuk Nukman, tapi saya terpikir juga, disaat Nukman tiada cukup duit tambang Allah dtg 2 insan untuk mengcukupkan duit tambangnya.

Di saat Nukman lapar, rezekinya datang tanpa di duga. Kini saya mula mahu mengubah cara hidup iaitu "buatlah baik, Allah balas baik"

Aku bermohon pada Allah semoga akhlak baik Nukman itu tidak berubah.

No comments:

Post a Comment