Saturday, February 13, 2010

JANGAN TUNGGU

Foto : Anak anak miskin di Vietnam.Inilah baju raya mereka dan bagaimana baju raya anak anak kita di Malaysia?

Mahukah kita menadah tangan meminta sedikit sedekah dari orang yg lalu lalang di depan masjid ? di depan bank atau di depan pasar dan kita ganggu org yg tengah enak makan bersama keluarga di gerai dengan meminta sedikit duit?

berat rasanya untuk melakukan kerja ini kecualilah kalau kita dipaksa oleh orang lain iaitu untuk "mengamin" istilah Indonesia atau "peminta sedekah" istilah orang Malaysia,memang ramai juga yg di paksa untuk kerja begini oleh majikanya atau ibubapanya.

Tapi ramai juga yg betul betul dia perlukan sedikit duit untuk membantunya meyelesaikan urusan kehidupan harianya seperti makan minumnya dan tempat tinggal. Yg jadi masalah sekarang ini ramai yg mengunakan pelajar untuk mengutip sedekah untuk membikin kekayaan buat empayar yg di impinya. Di Malaysia ini banyak juga agenda kutip sedekah yg membuatkan ketua atasannya sampai boleh beli helikopter.

Walau apapun kita terpulanglah pada hati kecil kita untuk menghulurnya. Sebenarnya bersedekah ini bagus dan sangat bagus, iaitu orang suka memberi ini adalah orang yg mempunyai tangan keramat, sebab apa saya kata begitu? sebabnya dia mampu memberi di saat orang lain berkira kira untuk memberi dan dia menolak ajak syaitan untuk jadi bakhil.

Sedekah ini kalau kita memberi sahaja itu dah dapat pahala buat kita, apa lagi kalau dlm hati kita itu iklas dan memberi yg terbaik pada orang.

Untuk kita memberi ini ada beberapa sifat manusia yg susah kita cakap iaitu suka memberi barang yang dia dah tak pakai, barang yg rosak, barang buruk dan barang yg di sayang untuk jadikan sampah.

Di tempat saya di Jalan Reko,Kajang adalah gudang meyimpan pakai terpakai yg selayak di sebut sebagai pegesat di muka pintu tandas dan hinggalah pakaian baru yg masih bau butik lagi. Sebagai manusia biasa yg sering gagal menangani masalah "hati"untuk iklas ini maka jika ada orang minta beri sajalah jangan tunggu sampai kita jadi jutawan atau jangan sampai ada makanan atau barang buruk atau basi untuk kita memeberi. Insyallah Allah akan balas dengan lebih lagi.

No comments:

Post a Comment