Thursday, February 4, 2010

SUDAH KETENTUAN


Semalam anakku di Jakarta talipon "mak, mak cik wan meninggal" saya terdiam sebentar,meninggal pada usia muda. Ini sudah ketentuan dari Allah.

Saya imbas kembali kenangan manis bersama dengan kenalan baik saya yg saya panggil " wan"ini. Sejarah hidupnya berliku liku iaitu dia berkawin pada usianya 28 tahun dan terus dpt anak pertama. Orangnya bekerjaya sebagai seorang setiausaha syarikat besar di ibukota, bila berkawin wan berhenti kerja dan tumpu sepenuh perhatian pada keluarga.

Bila dia mengandung anak kedua wan di serang peyakit darah tinggi yang kuat. Wan tidak sedar anaknya lahir dan akhirnya wan dia di uji dengan peyakit "strok" selama 6 bulan wan terlantar di hospital .

Wan berusaha berubat merata rata dan akhirnya baik, tapi tidaklah berapa sihat dan seterusnya dia melahirkan anak ketiga dan keeempat. Suaminya sering bekerja di luar luarnegara dan wan sering kali di tinggalkan. Tapi kehidupan boleh di kata senang kerana suami meyediakan semua kemudahan termasuklah dua orang gaji untuk membantu kerja rumahnya.

Kami berkawan rapat kerana dia mengenali saya kerana sering menghantar anaknya ke kem motivasi solat yang saya anjurkan dan dia sentiasa meluahkan perasanya pada saya bila ada masalah. Wan sering meminta pihak guru guru saya mengajarnya belajar agama dan termasuklah si sulong saya pernah kerumahnya mengajar dia mengaji.

Wan adalah sahabat saya yg tidak pernah melupakan saya dan dia akan menalipon saya setiap 2 minggu sekali untuk bertanya khbar saya dan saya jarang menaliponya. Wan juga sering masak makanan yg enak enak untuk di beri pada saya jika saya berada di Jln Reko di Kajang. Wan sering menderma untuk rumah anak yatim saya di Acheh dan sebulan yg lepas wan talipon saya ajak saya makan makan untuk sambut ulangtahun perkhawinanya, saya kata nanti dulu sebab saya sedikit sibuk dan saya beritahunya kalau saya kelapangan saya taliponya dan makan bersamanya untuk raikan hari berbahagianya kerana dia nak sambut bersama suaminya tapi suamnya tidak ada sebab kerja jauh.

Saya terima takdir yg telah di tentukan oleh yang maha mengetahui.
Allah telah menjemput pada usianya masih muda iaitu awal 40 an.Saya sebak bila si sulong beritahu bahawa mak cik wan sudah pergi selamanya tanpa saya memenuhi permintaanya dan berdoa pada Maha kaya iaitu Allah yang maha esa, tempatlah sahabat saya yang baik ini kedalam golongan orang yang beriman dan beramal soleh dan masuklah dia kedalam syurga firdausi.AL FATIHAH

No comments:

Post a Comment