Sunday, September 20, 2009

TANGAN YG MENGHAYUN BUAIAN BOLEH MENGONCANGKAN DUNIA



Foto : Di hariraya

Siapakah seorang wanita? siapakah wanita solehah? siapakah wanita hebat? saya memperkata tentang kehebatan wanita bukanlah kerana saya wanita. Saya memperkatakan wanita kerana saya tidak boleh hidup tanpa seorang yang bernama lelaki. Lelaki adalah insan yang dijadikan oleh Allah dengan sembilan akal berbanding dengan wanita yang memiliki satu akal dan sembilan nafsu. Apakah nafsu yang sembilan dengan sembilan akal yang sembilan ini satu gadingan yang hebat? sudah tentu.

Teringat saya di pagi syawal yang mulia ini. Sebelum syawal wanita yang menpertaruhkan nafsunya yang sembilan itu dgn nafsu berpakaian, makanan,hiasan rumah, belanja raya dan semuanya bergantung pada wanita. Apakah lelaki seghairah itu memenuhi tuntutan nafsunya?lelaki memenenuhi tanggunjawabnya sebagai suami membahagiakan rumahtangganya mencari nafkah supaya cukup dan tidak berlaku pertelingkahan dengan kekurangan pada hari mulia ini.

Foto : Makan di rumah Pak Teh.



Foto : Di Pusaraya Ayahnda Abu Samah bin Yusof


Foto : Fotogenik Sayang Achik

Seorang lelaki sanggup lakukan apa saja asalakan tanggunjawabnya tidak di perlecehkan. Dan lelaki menganggap mencari nafkah buat keluarganya adalah satu perkara yang sangat kecil dengan menjaga "keegoaanya" yang di jatuhkan oleh wanita.

Manakala wanita adalah insan yang sanggup menghambakan dirinya demi lelaki, tapi wanita tidak sanggup kalau hati dan perasanya di guris oleh "lelaki"wanita adalah insan yang mendambkan emosinya untuk dirinya sendiri.

Wanita adalah insan yang sangat suka mengungkit perkara yang dah lepas walaupun perkara itu sudah tidak releven untuk di perkata dan wanita adalah manusia yang mudah cair dengan pujukan sebab itu wanita itu tidak layak untuk meminpim negara dan tidak layak jadi peminpim sesuatau yang besar.Tapi wanita layak untuk mendidik lelaki dengan sifat semulajadi iaitu "keibuan"

Apalah nilainya wang dengan sebuah kebahagian?bagi seorang lelaki mencari wang itu mudah dan sangat senang, tapi lelaki tidak mampu mengawal kewanganya, sebab itulah yang mengurus kewangan dlm sebuah keluarga ialah wanita. Lelaki dia tidak mahu memegang perkara yang seremeh itu.

Wang boleh cari, wang kita boleh dapat dengan berusaha, wang kita boleh dapat dengan mewarisi kekayaan keluarga, wang boleh dapat kalau mahu bekerja kuat.

Tapi bahagia di mana kita mahu cari? tidak mungkin bahagia itu pada wang dan tidak mungkin juga bahagia itu pada harta atau pada rupa paras kita. Tapi bahagia itu terletak pada" tolak ansur dan gerak hati serta pertimbangan akal kita yang waras serta tahu mengunakan kedudukan kita". Selalu terjadi "keberantakan" pada suami isteri, adik beradik, kaum keluarga, peminpim dan rakyaat" ialah tiadanya persefahaman yang telah saya sebutkan seperti di atas tadi.

Kalau wanita mahu mendidik seorang lelaki bukan pada "peras ugut" anda atau kata nista atau ungkit bangkit anda, rahsia mendidik seorang lelaki ialah"tolak ansur,timbang rasa, kasih sayang dan tidak memcemuh kelakianya" itulah lelaki dan itulah wanita yang boleh mengoncangkan ego lelaki. Tapi bagaimana jika lelaki ingin menunduk seorang wanita? mudah aje wanita ini emosinya terlalu tinggi, nafsunya terlalu banyak dan hatinya selalu tidak temteram maka untuk mengengkang kekuranganya perlukan "kebijakansana lelaki" orang lelaki panas baran tidak sesuai untuk mecipta sebuah rumahtangga yang kekal hingga akhir hayat, lelaki yang sombong tidak sesuai untuk meminpim sebuah masyarakat, lelaki yang jahat tidak boleh jadi seorang bapa,lelaki angkuh tidak boleh mendidik wanita solehah, lelaki kedekut tidak boleh jadi seorang suami yang membahagiakan rumahtangganya. Lelaki yang hebat itu adalah lelaki seperti Rasulullah iaitu baik,berhemah,pemurah,sayang menyayangi dan yang paling penting "mendidik" wanita, itulah lelaki yang boleh meminpim sebuah bahtera kebahagian samada di sebuah rumahtangga atau pun di sebuah negara.




Foto : Tema "Turqoise"idea si bongsu

Oleh itu buat kaum hawa anda adalah insan yang hebat Allah jadikan dengan nafsu yang sembilan itu dengan akal yang satu itu untuk mendidik lelaki menjadi"lelaki yang yang berjaya dan berpengaruh,yang soleh dan yang berwibawa serta yang boleh meminpim"

No comments:

Post a Comment