Tuesday, September 22, 2009

PEMURAH

Foto : Insan ini cacat, tapi sangat suka membantu orang yang sempurna. Saya temuinya di pasar di Kota Padang Indonesia.

Pemurah adalah seperti "gula" kerana orang yang pemurah ini mudah di hurungi oleh berbagai jenis makluk. Indahnya kalau anda dilahirkan sebagai seorang pemurah, tapi kalau anda seorang yang kedekut pun ada baiknya juga sebab anda boleh mengumpul wang dan harta banyak banyka seperti Qorun,

Tapi kalau anda seorang pemurah anda adalah Rasulullah dan para sahabat, meninggalkan dunia tanpa sebarang harta,emas dan kekayaan untuk di warisi oleh ahli keluarganya.

Sebelum syawal saya telah telah menerima satu bantuan dari seorang yang anggap telah berjaya dalam empayarnya. Saya mengenalinya sebelum saya berumahtangga lagi dan kami sekeluarga memang bersahabat baik dari zaman susah dulu hinggalah kehari ini. Cuma kami tidak membina empayar peniagaan sepertinya.Kami telah membawa haluaan kami dengan mengisi usia kami dengan membantu sesiapa saja.

Dalam agenda kami banyak sekali kami mendapat bantuan darinya baik dari segi sokongan moral atau meterial. Untuk memudah ceritanya pada 27 Ramadan saya telah menerima satu panggilan talipon darinya dan pertama perkataan yang di beritahu pada saya "Rusnah saya telah halal semua hutang awak dengan saya sebanyak RM 8000" anda nak tahu RM8000 tu saya buat apa? Iya saya pinjam darinya untuk memberi makan anak anak yatim kami di Acheh 6 bulan dulu dan saya telah gunakan untuk membayar elaun guru yang mengajar di penempatan orang asli. Selepas itu dia berkata lagi "untuk kali ini saya nak beri awak sebanyak RM 3000 lagi untuk misi kemanusiaan awak di Indonesia" saya diam saja kerana pada setiap tahun dia tidak lupa untuk menyumbang duit dari perniagaanya untuk agenda misi kemanusiaan saya.Setahu saya orang ini dia sentiasa mencari orang susah untuk dibantu. Betapa indahnya budi insan ini dan saya harap adalah anak anak saya yang bersikap seperti insan ini.

Saya dapat bayangkan kalaulah ramai insan seperti orang ini pasti tidak ramai orang yang melarat dan miskin dan anak anak jalanan, tapi yang ramainya dia rasa rugi untuk mengeluarkan duit yang dapat untuk di sedekah pada orang.

Hari ini saya lihat perniagaanya sangat maju dan boleh kata hampir sejuta ringgit jualanya sebulan. Kalau begitu benarlah orang membantu orang yang susah itu Allah lipat gandakan rezekinya tanpa di duga.

No comments:

Post a Comment