Tuesday, September 1, 2009

ORANG MISKIN MENGURUSKAN ORANG MISKIN

Foto : Rakyaat Acheh tidak pernah bermimpi untuk dapat satu pembangunan yg semewah ini. Setiap kejadian (tsunami) yang Allah jadikan itu ada hikmahnya

28 - 30 hb Ogos 09 kami telah keAcheh di atas urusan mengziarahi anak anak di rumah anak darul tahfiz Sri al Ain Acheh. Misi kali 15 ini adalah seperti biasa,kami tidak lama di sana selama 3 hari saja. Tapi itu sudah mencukupi bagi mereka melepaskan rindunya pada kami dan bagi kami melepaskan sedikit rasa tanggungjawab. Apa lagi yang mahu saya beritahu pada anda semua,rintihan dari mereka tak pernah sudah.

Foto : Anak anak yatim Sri al Ain Acheh, mereka tekun belajar walaupun mereka dalam keadaan susah.

Saya tidak bawa banyak bantuan. Bantuan yang terima sebelum bertolak ke Acheh telah saya selesaikan untuk yuran persekolahan mereka yang telah saya tangguhkan bayaranya. Walau apa pun saya ucapkan terima kasih kepada yang sangat gigih membantu saya di dalam urusan MISI KEMANUSIAN ini. Iaitu sahabat handai, kenalan baru dan lama, sekali lagi saya ucapkan ribuaan terima kasih, semoga pintu rezeki anda terbentang luas.

Saya bersyukur kerana walaupun kami adalah orang susah tapi kami tetap juga menguruskan orang susah, Istilah yang di labelkan oleh Ustaz Abdullah " Orang Susah Membantu Orang Susah" Kami bukan jutawan, kami bukan hartawan. Begitu jugalah dengan Ustaz Abdullah yang sentiasa berdiri gagah di belakang kami membantu di dalam urusan anak anak ini pada siang dan malam. Cuba anda bayangkan kalau anda mempunyai beberapa orang anak lelaki yang sedang meningkat naik usia, bagaimana peningnya kepala untuk menguruskan mereka dari seawal subuh hinggalah mereka kembali tidur pada waktu malam. Makan minum, persekolahan, peraturan kehidupan mereka semunya terletak di bahu Ustaz Abdullah, Mutia, Nyak, Ibu guru Rosnawati dan seorang ustaz lagi sebagi pembantu.

Foto : Ini adalah sebahagian dari anak anak yatim Sri al Ain Acheh. Mereka telah menghafal 4 juzuk al Quran.

Bagi saya tiada balasan untuk di imbalkan sebagai tanda penghargaan saya pada mereka semua. Itulah orang orang yang Allah turunkan untuk membantu anak yatim yang kehilangan Ibubapa ini. Saya rasa sebak bila saya tidak dapat membayar gaji Mutia selama 8 bulan walaupun gajinya hanya RM420 saja sebulan. Walaupun bagaimana Mutia tidak pernah sekalipun bersuara ingin meninggalkan anak anak yatim itu. Saya bercadang sebelum lebaran ini saya ingin membayar gajinya walau setakat 2 bulan dulu. Saya harap anda sudi membantu saya didalam urusan yang sangat baik ini. Untuk bantuan Ramadan dan Syawal saya belum lagi menerima sumbangan, mungkin belum ada rezeki mereka lagi.



Foto : Hujan sepanjang hari, saya tetap juga ke pasar Acheh untuk cari keperluan anak anak yatim. Bulan Ogos hingga December adalah musim tengkujuh di Acheh.

Kalau anda menjengah di sana pasti anda akan terharu, mereka berbuka dengan ikan tongkol masak asam dan sedikit sayur, tanpa air sirap, tanpa kuih dan kurma kadang kadang ada, kadang tiadak ada. Bila sahur pula mereka hanya bersahurkan kuah ikan tongkol saja dengan teh O. Ini makanan mereka pada setiap hari sepanjang ramadan ini. Bagaimana juadah anda berbuka dan makan sahur?

Terperanjat.

Penempatan Orang Miskin (Pengulung) Kg Pisangan, Ciputat Jakarta adalah Kg angkat PERSATUAN BELIA SRI AL AIN (BERSAMA)

Pada hari Isnin saya terima meseg dari Ummu Solehah di Jakarta,"mak kampong pengulung di Kg Pisangan terbakar" terperanjat saya.

Orang miskin hina di dalam musibah.

Kenapa saya guna nama mereka miskin hina? Setahu saya di sekeliling Kg Pisangan itu telah berdiri gagah beberapa pusat pendidikan yang terbesar di Kota Jakarta dengan Universiti yang hebat seperti UIAN dan lain lain komplek pendidikan yang hebat di sampingan rumah orang kaya kaya mengepung sebuah kampung pengutip sampah yang merempat dengan guni dan pengcakar sampah dari generasi ke generasi. Tapi hari bila satu musibah datang di tika umat Islam sedang berpuasa dengan litar pintas yang "shot" saja maka hangus sebuah kampung, "seperti padang jarak padang terkukur " tiada apa yang tinggal "sudah jatuh di timpa tangga" dan dari berita yang Solehah beritahu bahawa keajaibanya ialah api yang menyambar rumah rumah yang dibuat dari papan dan kotak kotak itu hangus tanpa bersisa lagi , yang tinggal hanya madarasah Sri al Ain dan rumah Ibu Yani saja.

Sebanyak 150 keluarga telah berkeliaran mencari penginapan. Syukurlah ada insan yang berhati mulia seperti Ibu Yani telah berlapang dada memberi mereka ini tinggal di rumah mereka dan madarasah Sri al Ain telah jadi tempat menginapan sementara. Mana jutawan Indonesia? mana insan yang berkata tentang sedekah dan amal jariah?

tiada....

kenapa jadi begitu?

Solehah telah memberitahu saya bahawa perlukan bantuan segera dan saya telah mengirim wang dari Malaysia untuk selesaikan makan untuk tiga hari dulu dan saya berjanji dengan Solehah saya akan terus membantu dan saya harap Solehah dan rakan rakanya akan gigih membantu mereka. Syabas! insyaAllah tenaga Solehah dan teman temanya sumbangkan itu akan di nilai oleh Allah.

Untuk anda mengetahuai bagaimana miskin penduduk di Kg Pisangan ini, ceritanya ada di dalam majjalah Solusi Bil.5 2008.

Pada bulan yang berakat ini saya minta anda untuk menyumbang ke arah jalan kebaikan iaitu memberi orang dalam musibah untuk berbuka dan sahur.

Bantulah mereka di dalam kesusahan,kedaifan ini. Siapa lagi yang mahu anda tolong dan kemana harta yang anda cari untuk di salurkan?

Pihak kami menerima sebarang sumbangan dan zakat dari anda.

Untuk Saluran mudah

Nama Akaun : PERSATUAN BELIA SRI AL AIN
No Akaun : 2-00-5561-00001310
Bank : Agro Bank

Atau
Maybank : 164025021721
Nama Akaun : Rusnah Abu Samah

No comments:

Post a Comment