Saturday, September 12, 2009

PENERBANGAN TAMBANG MURAH AIRASIA

Foto : Setiap petang di bulan Ramadan ini di Malaysia meriah dengan pasar ramadan yang menjual berbagai jenis makanan. Kadang kala itu terlebih beli maka makanan itu jadi penghuni tong sampah. Mewahnya hidup kita di bumi yg aman ini. Anda boleh jadi orang pemurah kalau anda mahu.


Kalau saya cerita tentang rumah anak yatim di Acheh saya rasa masih ada orang mahu mendengar dan membacanya. Bagi saya memberitahu itu adalah kewajipan saya dan mendengar serta membacanya terpulang pada anda semua. Di tika bulan yang mulia saya rasa sungguh bertuah dapat meyedut udara di bumi yang aman damai dan tiada tertelingkahan serta kaya hasil mahsyuknya. Kalau ada kekuranganya itu adatlah, tapi yang paling saya teruja ialah tentang prihatinya rakyaat Malaysia ini kepada orang miskin, anak yatim dan orang kurang upaya.


Foto : Semua pesta ada di Malaysia.

Saya rasa sikap ini adalah kerana hati dan budi orang melayu memang begitu. Berbanding dengan anak anak yatim yang kami jaga di Acheh sana. Satu taman itu tahu bahawa di kawasan perumahan mereka ada sebuah rumah anak yatim yang di taja oleh orang Malaysia dan di jaga oleh orang Acheh. 100 peatus rumah di kawasan taman itu adalah rumah orang kaya kaya dan memilik kereta lebih dari dua buah sebuah rumah. Mereka in bangkit dari kehancuran tsunami yang meragut nyawa dan harta benda mereka, tapi kekayaan mereka ini adalah kekayaan yang saya tidak tahu dari mana. Mungkin mereka telah menyimpan duit di bank luar negara agaknya. Pada bulan ramadan ini anak anak di rumah anak yatim ini adalah dalam situasi yang kurang serba serbi, persalinan raya belum ada lagi dan kuih muih pun tidak terfikir lagi mahu di buat sebab saluran kewangan sangat tipis sekali.


Foto : Anak anak yatim di bawah kelolaan kami. Selamat datang anda semua dan ziarahlah mereka.

Walau pun kami menjadi penghuni di kawasan perumahan orang kaya kaya, tapi kami tetap miskin dan serba kekurangan, makan dengan lauk yang sama di waktu berbuka dan sahur. Iaitu satu lauk saja ikan tongkol rebus.Belum ada orang mahu mengundang anak anak yatim ini untuk majlis berbuka puasa.

Manakala perkhidmatan anak yatim ini sangat di perlukan oleh kariah di kawasan itu untuk mengimarahkan masjid dengan tadarus. Selepas tadarus anak anak ini tekaknya kekeringan dan bila balik kerumah anak yatim hanya menegok air kosong saja sebelum melelapkan mata.

Kepada petugas yang sangat saya terhutang budi seperti Ustaz Abdullah, Mutia, Nyak, Ustazah Rosnawati dan seorang ustaz lagi itu di ibarat seperti pramugari/a syarikat penerbangan murah iaitu airasia, merekalah penjual tiket, merekalah penjual makanan dalam pesawat dan mereka pembantu kepada orang orang yang perlukan bantuan. Maknya kami di rumah anak yatim sri Al Ain Acheh ini ialah kami pencari dana untuk menyara anak yatim, kamilah pengasuh, kamilah tukang masak/ cuci , kamilah driver dan kamilah peyambut tetamu. Semuanya kerja kami bebani sendiri. Orang yang simpati ramai, orang yang memerhati pun ramai dan orang berhati belum ramai lagi. Maka tugasan ini adalah satu kerja yang menjadi amanah kepada kami demi agama, bangsa dan negara.

Oleh itu anda jangan jadi pemerhati saja. Bantulah kami, anda akan rasa nikmat di atas usaha ini jika anak anak membesar sebagai orang baik baik dan beriman. Inilah amal jariah anda.


Foto : Sikap "tidak peduli" ini adalah satu keangkuhan, anak anak ini sudah kehilangan semuanya, tapi anda ada semuanya.

No comments:

Post a Comment