Monday, September 7, 2009

SESAK SESAT

Teringat pepatah arwah ayah saya iaitu "hidup ini jangan sesak sangat,nanti akan sesat" maksud sesak di sini ialah kesusahan yang tidak ada penghujungnya serta tidak tahu apa puncanya samada hidup tidak di berkati oleh Allah atau pun hidup tidak tahu bersyukur dengan nikmat Allah, maka Allah turunkan ujian kemiskinan.

Berlainan pula dengan istilah " zuhud" ini adalah hidup yang tidak menjadikan "dunia" matlamatnya dan orang zuhud ini adalah hidup dengan apa yang ada saja dan jika mereka ini orang yang kaya raya atau berharta pun hidupnya tetap biasa aje dan sederhana. Orang hidup zuhud ini adalah para Rasul, Nabi nabi, wali Allah, orang soleh. Mereka tidak meletakan kemewahan hidup ini sasaran utamanya.

Tapi buat manusia biasa yang iman di peringkat iman biasa aje atau yg tidak beriman ini sasaran sudah jauh terpesong, kalau ada duit sikit mulalah lupa diri atau kalau tak berduit atau kurang berusaha untuk menambah pendapatan mulalah mencari "along" untuk meminjam duit supaya jadi orang yang berduit.

Tapi bagaimana kalau kita ni miskin dan melarat di atas beberapa sebab seperti kurang berilmu, kurang berpelung untuk mendapat rezeki lebih atau mungkin keturunan miskin dan mewarisi kemiskinan itu. Bila ini melanda diri maka hidup akan terus menerus miskin dan jalan untuk jadi senang atau ada duit itu sukar dan mulalah jadi manusia yang susah dan sesak, bila sudah susah dan sesak maka nak cari jalan untuk senang dan mudah itu "mustahil" kecuali ada kuasa seperti "durian runtuh" atau "rezeki bergolak". Maka dapatlah menikmati hidup yang lebih baik.

Baru baru ini saya telah ke negara jiran kita iaitu Indonesia, kami menaiki kapal dari Pelabuhan Kelang. Dalam proses untuk pelepasan di imegresian kami masih lagi dalam dalam senarai rakyak Malaysia yg tidak di benarkan ke luar negara di atas alasan yang tidak tahu apa? kami di soalsiasat oleh pihak polis dan semua keterangan diri dan latarbelakang hidup semuanya kena report. Polis kata OK, tapi pihak imegresian pula tunjuk kuasa, "tak boleh", tapi yang menariknya taukeh kapal ( berbangsa China) tu tunggu juga kami walaupun kapal tu kena berangkat jam 10.30 pagi, kerana kes kami ini akhirnya pihak imegretian benarkan juga pada 11.45 pagi. Perjalanan yang mengambil masa 3 jam itu sungguh memeranjatkan. Iaitu dalam kapal itu 95 % adalah orang Islam dan pihak kapal itu telah mengedarkan nasi dan air sebagai pakaej dalam harga RM 125. Saya ingat bila di beri nasi dan air orang tidak ambil sebab bulan Ramadan iaitu bulan umat Islam berpuasa, tapi semunya ambil dan 85% makan nasi dan minun air pada waktu tengahari . Ini lah umat Islam di akhir zaman yang sungguh menyedihkan. Tepat jam 3 petang waktu tempatan kami tiba di Pelabuhan Dumai dan sekali lagi kejutan budaya yang saya lihat. Saya rasa mereka ini bukan seperti di bulan yang mulia iaitu bulan yang di wajibkan umat Islam untuk berpuasa. Gerai sate padang buka, gerai air dan rokok buka dan semuanya buka. Di sini saya lihat bahawa yang menaiki kapal dan juga orang bekerja di pengkalan ini adalah golongan orang bawahan yang masih susah dan mereka ini sentiasa berkerja kuat untuk mengais rezeki. Bila ini berlaku maka mereka ini sudah melupai apakah mereka ini beragama Islam atau mereka ini adakah menjadi hamba yang beriman atau sebaliknya dan apakah mereka menuju kesesatan sebab memainkan perintah Allah yang diwajibkan seperti berpuasa di bulan ramadan.

No comments:

Post a Comment