Saturday, September 26, 2009

NASI LEMAK NASI UDUK

Foto : Ratu hati Ummu Solehah telah meyapa kesepian dan kesedihanya di lebaran yang keempat.

Selama 4 hari 3 malam saya di bumi jiran yang bertuah iaitu Indonesia.Saya telah di layan seperti seorang "sahabat, kekasih,raja dan orang yang di rindui" saya rasa amat terharu bila mahu melangkah pulang ke Malaysia.


Saya membawa segunung harapan dari warga Dusun Cintaharja Desa Kertaharja Kecamantan,Cijeungjing Kabupaten Ciamas, Indonesia. Dapatkah saya melaksana harapan yang mengunung itu? di harap doa dari warga Desa Kertaharja akan membuah rahmat dari yang maha Esa. Saya mengucapakn jutaan terima kasih buat Erfan Soleh yang banyak membantu sepanjang eksepidisi ziarah di bumi yang di gegar dengan gempabumi . Mudah mudahan usaha anaknda Erfan Soleh akan terlaksana untuk membantu anak anak peribuminya
Foto : Bersama warga pimpinan Desa Kertaharja dan anaknda Erfan Soleh

Perjalanan yang mengambil masa selama 10 jam dari Ciamis ke kota Jakarta sangat memenatkan badan tapi amat mengembirakan hati saya. Laluan yang kami tempuhi banyak memberi pengajaran yang sungguh menarik iaitu pemandangan sawah padi yang terbentang Indah,penduduknya di Daerah Puncak yang wanitanya cantik cantik dan manis melayan pelanggan menjual ubi madu dan di sepanjang kemacetan jalan kerana warganya mahu dari ziarah keluarga di kampung sempena lebaran pada tahun. Satu pemandangan yang tidak dapat gambar dan masih membayangi saya ialah banyak sekali keluarga memboncengi motorsikal dengan membawa isteri dan dua atau tiga orang anaknya didalam sebuah motorsikal dengan perjalanan yang jauh. Kalau di Malaysia pemandangan seperti sudah tidak ada lagi, tapi di negara jiran ini menjadi satu pemandangan yang memenuhi jalanraya.

Di lebaran yang mulia ini kehadiran kami di sisi dua orang cewek manis dari Malaysia iaitu Ummu Solehah dan Ummu Sakinah serta seorang anaknda kesayangan saya iaitu Nukman Muqarrim telah meyegarkan tekanan rindu mereka terhadap orang amat mereka kasihi dan sayangi.

Di saat itu juga anaknda saya yang sentiasa menanti kedatangan saya iaitu Dewi Kartini yang telah melayan saya seperti seorang yang sangat di rindunya iaitu seperti Ibu dan Abuyanya. Terima kasih buat anaknda Dewi Kartini.Foto : Kehadiran kami di tatang seperti minyak yang penuh oleh anaknda kami dari kiri anaknda Ulfah,Dewi Kartini,saya (Ibu Rusnah)Ummu Solehah, Ummu Sakinah dan Aayhnda mereka.

Dan pada sesempatan yang terlalu singkat ini saya telah mengziarahi anak anak di Desa Pisangan di Ciputat yang telah mengalami musibah ramadan iaitu kebakaran yang memusnah seluruh persiapan lebaran dan harta bendanya yang tiada tersisa pun yang tertinggal hanya hati dan airmata. Semoga ketabahan hati mereka akan menjadikan mereka yang dapat menerima ujian ini sebagai satu hikmah.

Foto : Anak anak di Desa Pisangan, saya doakan semoga akan terus dapat mengapai impianya untuk mengubah nasib keluarga dari pengutip sampah kepada yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment