Wednesday, February 11, 2009

Tangisan di Hatiku

Untuk menyukakan hati orang tidaklah mudah, malah kita akan sering tersinggung dan kita juga meyinggung. Malah sering di persalahkan serta di perlekehkan. Malah apa yang di rancang atau fikirkan tidak selari dengan apa yang orang mahu dan memuaskan hati semua orang.

Oleh itu dalam mencari haluan ke destinasi untuk menuju cita cita atau hasrat marilah kita tanamkan satu kekuatan dalam hati serta minda. Jangan cepat mengalahkan atau terlepas pandang. Ini semua telah aku tempuhi bila setelah 2 tahun aku menjadi sukarelawan untuk misi kemanusiaan orang asli di Kg Merbau, betapa letihnya, jemu bila setiap usaha, wang ringgit serta pengorbanan yang kita berikan tidak pernah di hargai oleh orang keliling baik dari pihak pimpinan atau masyarakat setempat.

Malah aku sering kali di persalahkan dan cubaan untuk mengagalkan usaha yang telah di tanan. Tapi itu semua tidak memadamkan semangat dan cita cita, malah segala lemparan dan hasutan serta helahan itu dapat di tepis.

Alhamdulillah setelah 2 tahun mengabadi diri untuk membetulkan nawaitu maka pada hari ini hasilnya telah membenih, walaupun belum berbunga dan mereka seperti sudah boleh berunding dan berpakat untuk meyelesaikan berbagai masaalah yang selamanya ini mereka pendamkan.

Dan aku harap satu hari nanti segala usaha ini akan berjaya dan berhasil. Pengalaman banyak mengajar erti sabar dan beralah, malah kasih sayang merupa satu ikatan yang sangat suci membuatkan hati hati yang keras dan kasar akan jadi lembut dan cair.

Dan esok saya akan paparkan kisah "Murtadnya Orang Asli di Kg Merbau".

No comments:

Post a Comment